![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
Bekijk resultaten enquête: Welke is uw keuze? | |||
Carbon-Tax |
![]() ![]() ![]() |
9 | 81,82% |
Cap-and-Trade |
![]() ![]() ![]() |
2 | 18,18% |
Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 34.168
|
![]() Welke is uw keuze?
(indien u verplicht wordt te kiezen)
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 34.168
|
![]() De baas van ExxonMobil: "Forget Cap-and-Trade, Carbon Tax is the Answer"
Citaat:
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 34.168
|
![]()
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 115.775
|
![]() Er is wat voor en tegen beide te zeggen, maar ik denk dat in de praktijk in Europa cap en trade een ramp geweest is (de prijs is gewoon ineengestuikt). Een tax, die in het begin bescheiden kan zijn, en met de tijd opgedreven kan worden, is waarschijnlijk beter.
Nadeel is natuurlijk dat het onder invloed staat van politiek, wat wil zeggen dat het een elektoraal ding kan worden zoals het invoeren van uitzonderingen "voor sociale gerechtigheid" of "om zekere lobby groepen plezier te doen" of dergelijke ; het heeft ook een ander probleem, namelijk zij die het invoeren, benadelen hun eigen industrie ten aanzien van zij die het niet, of minder, invoeren.
__________________
Al moordend problemen oplossen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
|
![]() De tax. Hoewel ik begin te twijfelen doordat ExxonMobile voor is. Die hun gedacht van groene economie is biobrandstoffen en inventievere manieren om aan een grotere aardgasvoorraad te kunnen (= fossiele brandstof).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 34.168
|
![]() De grote emissieroof (via C uit W)
7 apr 2007 Citaat:
Citaat:
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Schepen
Geregistreerd: 3 oktober 2008
Locatie: Stabroek
Berichten: 496
|
![]() Als je zonodig CO2 will reduceren, dan is een taks op CO2 emissies de enige rechtvaardige manier van doen. Speculanten (inclusief banken) hebben alle belang bij een koehandeltje, omdat ze ongeacht wie wat betaald, altijd winst maken met een cap and trade systeem. Dat dan ook fraudeurs en zware criminelen (de Russische maffia) aantrekt... Ook legale waanzin zoals het sluiten - met cap & trade subsidies - van Engelse hoogovens en het openen - met cap & trade subsidies - van hoogovens in India. Nietwaar, meneer Pachauri?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
|
![]() zo, heeft Pachauri daar dan persoonlijk voor gezorgd?
On topic: tegen een emissie-koehandel, en voor een transparante CO²-tax. Ook op ingevoerde producten natuurlijk.
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.546
|
![]() cap & trade; indien goed uitgevoerd, ontegensprekelijk het meest efficient.
't Is niet omdat het EU ETS problemen heeft, dat het systeem zelf niet goed is, geef het nog wat tijd...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
|
![]() "Aantal stemmers: 7. Je mag niet stemmen in deze enquête"
"Berichten: 768" Waarom? Laatst gewijzigd door Cdude : 14 april 2010 om 12:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
|
![]() nog geen maand lid
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Schepen
Geregistreerd: 3 oktober 2008
Locatie: Stabroek
Berichten: 496
|
![]() Waarschijnlijk niet. De Rockefeller familie zorgt ook niet persoonlijk voor het sponsoren van de "deniers" door Exxon, maar ze wordt wel rijker door Exxon...
Laatst gewijzigd door FerdiEgb : 14 april 2010 om 16:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.549
|
![]() Ik zie niet in waarom dit het meest efficient zou zijn indien het goed wordt uitgevoerd. Kan je dat eens beter uitleg of minstens een link geven waaruit dit zou moeten blijken?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Minister-President
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.546
|
![]() Waar een taks de externe kost van CO2-emissies internaliseert en de prijs dus hetzelfde is per uitgestoten hoeveelheid CO2 voor alle sectoren, kan een verhandelbaar emissierecht opbrengsten per uitgespaarde CO2-uitstoot, die verschillen van sector tot sector, zichtbaar maken en zo een sterke prikkel geven voor net die sectoren die goedkoop CO2 kunnen reduceren om emissies verder te reduceren.
Vb. beschouw luchtvaartsector, met hoge kosten voor verdere CO2-reductie en energiesector, met lage kosten voor verdere CO2-reductie. In geval van een taks zal de luchtvaartsector slecht gedeeltelijk zijn CO2 uitstoot kunnen reduceren (want te duur) en zal het dus de taks absorberen en doorrekenen aan klanten. Bij de energiesector zal iets meer gereduceerd worden, maar enkel tot het punt waar de kost van reductie-inspanningen niet groter is dan de uitgespaarde CO2-taks In geval van een ETS, waarbij beide sectoren (al dan niet) een realistisch uitstoot quotum krijgen (en hier zit de moeilijkheid van de utivoering van het systeem), zullen sectoren hun emissies reduceren tot een niveau waarbij de kost van bijkomende emissiereductie exact hetzelfde is als de prijs van een emissierecht. In dit geval zal de ernergiesector veel meer reduceren aan een lage kost en overtollige rechten verkopen aan sectoren die een hogere reductiekost kennen, zoals de luchtvaart, die quasi niet reduceren maar emissierechten aankopen aan een lagere kost dan emissiereductie hen zou kosten. Over alle sectoren heen krijg je dan emissieredcutie in net die sectoren waar emissiereductie het goedkoopst is ==> efficienter. Extra voordeel is dat je in principe de totale uitstoot van de aangesloten sectoren perfect kan sturen want het regulerend orgaan bepaalt het aantal emissierechten (kan vb. afnemen in de tijd)
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.549
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Minister-President
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.546
|
![]() De allocatie van de emissierechten; dat is een moeilijke evenwichtsoefening.
Je kan enerzijds alle rechten veilen, maar dat vindt de industrie maar niks en kan dan gezien worden als een bijkomende belasting. Bovendien is het niet de bedoeling de competitiviteit van de eigen industrie aan te tasten maar enkel te stimuleren net daar CO2 te reduceren waar het het goedkoopst is. En als je enkel veilt, wat doe je met de opbrengst?, naar de staatskas?, investering in groene technologie?, verlaging arbeidsbelasting? terugvloeien naar sectoren die lijden onder concurrentie van bedrijven buiten een ETS?,... Enfin, weer een leuke discussie erbij. Daarom wordt er gekozen voor gedeeltelijke toekennen van gratis emissierechten en dan begint de discussie: hoeveel geef je gratis en hoeveel veil je en, nog moeilijker, welke sector (of zeg maar, welk bedrijf) krijgt hoeveel gratis rechten. Daar zijn methodes voor (vb. benchmarking), maar het is altijd natte vinger werk en bijgevolg gevoelig voor lobbying. Geef je te veel rechten aan een sector dan gaat-ie onredelijke winsten maken door zijn overschot aan rechten te verkopen aan de marktprijs; bovendien daalt de marktprijs van het emissierecht zelf als er te veel emissierechten in omloop zijn. Dat is ongeveer wat er gebeurd is bij het EU ETS: teveel rechten en onproportioneel veel voor de energiesector die daarmee mooie winsten kon boeken. Nu, de crisis speelt ook mee: CO2-uitstoot is evenredig met industriele activiteit is evenredig met economische groei. Als er een plotse duik is van GDP, dan volgt de marktprijs van het emissierecht onvermijdelijk (en veel sterker zelfs), dus de huidige lage marktprijs van een uitstootrecht (hoewel ik niet weet hoe-ie tegenwoordig staat) is niet per se een gevolg van teveel rechten in omloop, dan wel een kwestie van onvoorziene economische achteruitgang... De ETS markt is nog jong en bijzonder volatiel en daardoor onderhevig aan speculatie; als de markt wat rijpt en vooral als de overheid duidelijk en consequent is in de communicatie over toekomstige hoeveelheid rechten (daar loopt het ook wel eens fout, maar is hoe dan ook moeilijk want het is in se een politiek gegeven), zal de marktprijs van een uitstootrecht een goede reflectie zijn van de kost om emissies verder te reduceren. Ik zocht even een grafiekje met de evolutie van de marktprijs van een uitstootrecht, maar vind het helaas even niet; de schommelingen op deze markt zijn nog van een andere orde dan pakweg bij de BEL20...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains Laatst gewijzigd door Voltian : 15 april 2010 om 11:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
Geregistreerd: 16 januari 2009
Berichten: 2.060
|
![]() Een carbon tax heeft de voorkeur maar cap en trade mag ook binnen stricte grenzen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
Geregistreerd: 16 januari 2009
Berichten: 2.060
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 5.546
|
![]() kwestie van de discussie wat aan te zwengelen; wat zijn de argumenten van de voorstanders van een carbon tax?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
|
![]() geen van die twee zijn zinnig.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme! |
![]() |
![]() |