Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2004, 13:29   #1
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Bij de komende Vlaamse en Europese verkiezingen valt het niet uit te sluiten dat zowel de VLD als de SP.a-Spirit een flinke pandoering zouden krijgen, zodanig dat paars-groen in het Vlaams parlement geen meerderheid meer zou hebben en dat de combinaties CD&V-NVA en SP.a-Spirit, en CD&V-NVA en VLD-Vivant ook geen meerderheid zouden hebben. Misschien zouden VLD en SP.a dan beiden wel eens kunnen besluiten om op Vlaams niveau samen in de oppositie te gaan. Wat dan?
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 13:52   #2
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Kristof Miele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus
Bij de komende Vlaamse en Europese verkiezingen valt het niet uit te sluiten dat zowel de VLD als de SP.a-Spirit een flinke pandoering zouden krijgen, zodanig dat paars-groen in het Vlaams parlement geen meerderheid meer zou hebben en dat de combinaties CD&V-NVA en SP.a-Spirit, en CD&V-NVA en VLD-Vivant ook geen meerderheid zouden hebben. Misschien zouden VLD en SP.a dan beiden wel eens kunnen besluiten om op Vlaams niveau samen in de oppositie te gaan. Wat dan?
Ik hoop maar geloof niet dat de spa veel gaat verliezen. Op wie zou links-minnend Vlaanderen dan wel moeten stemmen? En voor Groen zal men nu ook weer niet en masse gaan kiezen. De spa heeft het mooi bekeken: Alle linkse krachten proberen te verzamelen om de linkse kiezer geen andere keuze meer te laten.
De VLD gaat er wel zwaar op achteruit gaan. Maar hier en daar wordt er wel gefluisterd dat paars - als het enigszins kan - zal doorgaan. Anderen ontkennen dat dan weer.

Ik hoop dat paars nog even verder gaat, dan barst de hele rotzooi zo uit elkaar. Als er iets is, waar 'de mensen' genoeg van hebben, dan is het wel van paars. Het nog even rekken tegen de wil van de bevolking in, zal nog meer kwaad bloed zetten. Dan is het kwaad tenminste met wortel en al uitgetrokken en kan er eindelijk aan politiek gedaan worden.

Eén ding is zeker: Wie de Leeuw slaat, moet het gelag betalen!
Kristof Miele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 13:59   #3
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Heel eenvoudig: dan komt er een tripartite. Als cassatie het arrest bevestigt kan men ook stellen dat er dan geen oppositie meer zou zijn. Maar ja dit is belgische rechtspraak , dit is democratie op zijn belgisch.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 14:10   #4
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof evenmin dat de Spa-Spirit veel gaat verliezen omdat links juist garen spint met het slecht gaan van de ecomomie.
De werkende in de privé zijn een minderheid. De som van de uitkeringsgerechtigden is in aantal een stuk groter, en die willen op zijn minst de bestaande uitkeringen en gratis extra's bewaren.

Anderzijds gaat vooral Spirit veel stemmen verliezen en dat in de eerste plaats dank zij de niet-splitsing BHV, het migrantenstemrecht en nog andere nogal anti-vlaamse trekjes van deze regering. Daarbovenop komt nog dat Bertje nu dat hij zelf het nachtvluchtendossier mocht regelen, niet meer dezelfde bijval zal hebben als vóór de regeringsvorming.
Oud 1 mei 2004, 14:11   #5
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Miele

Ik hoop maar geloof niet dat de spa veel gaat verliezen. Op wie zou links-minnend Vlaanderen dan wel moeten stemmen?
Op het Vlaams Blok natuurlijk. Linkse kiezers kiezen gewoonlijk voor de underdog. Doch alle gekheid op een stokje, denkt u nu echt dat het travaillistisch gedeelte van de SP.a-kiezers het de SP.a licht zal vergeven dat ze dat vreemdelingenstemrecht hebben ingevoerd ? En heeft Steve Stunt zelf niet steeds gezegd dat er op zijn politiek succes een vervaldatum staat ? Misschien zou die vervaldatum wel eens zeer nabij kunnen zijn.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 14:20   #6
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onzin. In het slechtste geval gaan we gewoon naar een tri-partite. Wanneer ik bv naar de site van Verkiezingsvoorspeller kijk, http://www.verkiezingsvoorspeller.be/burgers.php waar enkel (internet-)burgers kunnen op stemmen, zie ik dat bijna 70% van de mensen nog altijd op die tri-partite stemmen. Je stemmingmakerij is te vroeg euforisch. Er is niks waarom het Blok meteen kan staan juichen.
Oud 1 mei 2004, 14:31   #7
Trajanus
Banneling

Trajanus's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Trajanus
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Onzin. In het slechtste geval gaan we gewoon naar een tri-partite. Wanneer ik bv naar de site van Verkiezingsvoorspeller kijk, http://www.verkiezingsvoorspeller.be/burgers.php waar enkel (internet-)burgers kunnen op stemmen, zie ik dat bijna 70% van de mensen nog altijd op die tri-partite stemmen. Je stemmingmakerij is te vroeg euforisch. Er is niks waarom het Blok meteen kan staan juichen.
En die andere 30% van de bevolking moet maar oprotten, de vuile nazi's, is het niet?
Trajanus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 14:41   #8
Kristof Miele
Provinciaal Statenlid

Kristof Miele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Miele

Ik hoop maar geloof niet dat de spa veel gaat verliezen. Op wie zou links-minnend Vlaanderen dan wel moeten stemmen?
Op het Vlaams Blok natuurlijk. Linkse kiezers kiezen gewoonlijk voor de underdog. Doch alle gekheid op een stokje, denkt u nu echt dat het travaillistisch gedeelte van de SP.a-kiezers het de SP.a licht zal vergeven dat ze dat vreemdelingenstemrecht hebben ingevoerd ? En heeft Steve Stunt zelf niet steeds gezegd dat er op zijn politiek succes een vervaldatum staat ? Misschien zou die vervaldatum wel eens zeer nabij kunnen zijn.
Mijn tegenvraag: hoe groot is het travaillistische gedeelte van het spa-electoraat nog? Of denkt u nog steeds dat zulke mensen op de spa stemmen? Ik alvast niet. Kiezers van de spa zijn over het algemeen welgestelde, links georiënteerden die nog in de verhaaltjes van Stevie Wonder verloren lopen.

Zulke mensen waren initieel misschien enigszins tegen het stemrecht voor vreemdelingen gekant, maar vinden dat geen reden om voor iets anders te gaan kiezen. Op wie zouden ze wel stemmen? Op de extremistische dromers van Groen? Neen, daar voelen ze zich net iets te intelligent voor.

Let erop: de spa zal slechts minimaal achteruit gaan. Hoezeer ikzelf dat ook betreur.
Kristof Miele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 14:42   #9
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trajanus
Citaat:

En die andere 30% van de bevolking moet maar oprotten, de vuile nazi's, is het niet?
Ik vrees dat je jezelf laat misleiden door dat forum: Het is een vrij elitair ding. Het gros van de bevolking komt nooit op zulke fora. Als ik het even héél simplistisch il stelle is het enkel de "min-of-meer intellectueel met tijd". Typetjes zoals "de huisvader-met-full-time-job", "dagloners", "gemiddelde dopper", "uitgestotenen van de maatschappij", enz. ga je daar niet vinden. Hoe stemmen die denk je ?
Oud 1 mei 2004, 14:49   #10
Trajanus
Banneling

Trajanus's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Trajanus
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trajanus

Ik vrees dat je jezelf laat misleiden door dat forum: Het is een vrij elitair ding. Het gros van de bevolking komt nooit op zulke fora. Als ik het even héél simplistisch il stelle is het enkel de "min-of-meer intellectueel met tijd". Typetjes zoals "de huisvader-met-full-time-job", "dagloners", "gemiddelde dopper", "uitgestotenen van de maatschappij", enz. ga je daar niet vinden. Hoe stemmen die denk je ?
Ikzelf heb nog nooit van die site gehoord. Wel van de 'stemmenkampioen' volgens mij is dat toch iets representatiever omdat er ook reclame voor gevoerd is. Hoewel alles met een korrel zout moet genomen worden, denk ik dat de 'gewone' man in de straat (zoals ikzelf ) ofwel een proteststem uitbrengt ofwel voor een politieker stemt die hij kent of die hem al eens geholpen heeft of zo.
Trajanus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 15:33   #11
Gorefest
Minister

Gorefest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wanneer ik bv naar de site van Verkiezingsvoorspeller kijk, http://www.verkiezingsvoorspeller.be/burgers.php waar enkel (internet-)burgers kunnen op stemmen, zie ik dat bijna 70% van de mensen nog altijd op die tri-partite stemmen.
De mensen stemmen voor een tri-partite? Er zijn twee winnaars en twee verliezers op die site; in een normale democratie gaan de winnaars een regering vormen en de verliezers in de oppositie, dus hoe kom je aan het feit dat de mensen voor een tri-partite stemmen? Ik vind dat niet normaal meer als de verliezers nu terug in de regering gaan zitten, men heeft de uitslag te respecteren; het is toch zinloos om nog te gaan stemmen als het niks meer uitmaakt als men nu verliest of wint. Je kan evengoed stellen dat 80% van de mensen niet voor SP.a stemmen, dus daar sta je dan met je tri-partite
Oud 1 mei 2004, 18:24   #12
Verhofstadthater
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Nu stel je het wel wat verkeerd voor. Verkiezingsvoorspeller is er enkel om -zoals het woord het zegt- de verkiezingen te voorspellen, je moet dus niet zeggen op welke partij je zelf je stem uitbrengt. Ik stem VB, maar voorspel geenszins dat het VB daar 30 of 40% zal halen.
Verhofstadthater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 18:24   #13
Verhofstadthater
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
Citaat:
Wanneer ik bv naar de site van Verkiezingsvoorspeller kijk, http://www.verkiezingsvoorspeller.be/burgers.php waar enkel (internet-)burgers kunnen op stemmen, zie ik dat bijna 70% van de mensen nog altijd op die tri-partite stemmen.
De mensen stemmen voor een tri-partite? Er zijn twee winnaars en twee verliezers op die site; in een normale democratie gaan de winnaars een regering vormen en de verliezers in de oppositie, dus hoe kom je aan het feit dat de mensen voor een tri-partite stemmen? Ik vind dat niet normaal meer als de verliezers nu terug in de regering gaan zitten, men heeft de uitslag te respecteren; het is toch zinloos om nog te gaan stemmen als het niks meer uitmaakt als men nu verliest of wint. Je kan evengoed stellen dat 80% van de mensen niet voor SP.a stemmen, dus daar sta je dan met je tri-partite
Dat is nu het perverse resultaat van die kiesdrempel. Verkiezingen worden overbodig.
Oud 1 mei 2004, 18:29   #14
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Verhofstadthater
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gorefest
Dat is nu het perverse resultaat van die kiesdrempel. Verkiezingen worden overbodig.
jij gaat dan ook op een partij stemmen die consequent tegenstemd heeft mag ik aannemen?
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 18:53   #15
Verhofstadthater
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

jij gaat dan ook op een partij stemmen die consequent tegenstemd heeft mag ik aannemen?
Nee, want ik vind dit niet het belangrijkste gegeven. Ik stem voor een partij die door het regime monddood gemaakt word. Voor de underdog. Ik stem niet voor een partij met een grote muil die het toch niet kan waarmaken, voor een partij waar zowel belgicisten als flaminganten op elkaars vette pens trommelen, voor een partij die zijn standpunten niet concreet voor de camera kan aanvullen, voor een partij enz...
Oud 1 mei 2004, 18:56   #16
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Wat is het nu? Enerzijds veronderstel ik dat je op het Blok gaat stemmen, maar dan schrijf je dit:

Citaat:
Ik stem niet voor een partij met een grote muil die het toch niet kan waarmaken
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 06:23   #17
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba

Nee, want ik vind dit niet het belangrijkste gegeven. Ik stem voor een partij die door het regime monddood gemaakt word. Voor de underdog. Ik stem niet voor een partij met een grote muil die het toch niet kan waarmaken, voor een partij waar zowel belgicisten als flaminganten op elkaars vette pens trommelen, voor een partij die zijn standpunten niet concreet voor de camera kan aanvullen, voor een partij enz...
je ziet en je hoort enkel maar wat je wil zien en horen...
haat is nooit een goede raadgever geweest...
en terzake...
zullen je blokkers het kunnen waarmaken???
en kom nu niet met het argument dat men ze het niet wil laten bewijzen...
dat willen ze niet kunnen...
want dan zijn ze ontmaskerd...
hun strategie is gebaseerd op ongenoegen scheppen en in stand houden...
neem De Winter, Annemans en een klein aantal anderen weg... en je krijgt precies wat in Nederland en Oostenrijk gebeurde... een implosie...

en het arrest... dat geeft ze een alibi om onder een andere naam opnieuw een aantal jaren te teren op stemmingmakerij en haat... geen uitvoerbaar programma, want dat hebben ze niet...

precies zoals in Frankrijk waar Le Pen goed is vooreen 15 �* 20 percent aartsdomme kiezers... die dromen van een Utopia.... met een aangepaste Franse naam, hier Vlaams uiteraard...

en nog iets... ik ga niet op regime hoor... mijn buikje mag er zijn... ik heb er mijn heel leven voor gespaard....
Oud 2 mei 2004, 07:29   #18
Peace
Europees Commissaris

Peace's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Citaat:

Maar wel enig realisme kan een goede leidraad zijn.

en terzake...
neem De Winter, Annemans en een klein aantal anderen weg... en je krijgt precies wat in Nederland en Oostenrijk gebeurde... een implosie...

Een mogelijk scenario dat ik zie wanneer het VB gaat meeregeren is dat ze door de andere partijen gericht zullen tegengewerkt worden. Ik het is dan aan het gezonde verstand van de kiezer om dit te doorschauwen en de verantwoordelijken daar bij de volgende verkiezingen voor af te straffen.

In Nederland was er een moord nodig om de ontwikkelingen tze stoppen. De partij in Nederland was zonder Pim Fortuyn heel onervaren en heeft daar de gevolgen van moeten ondervinden. Het geval Pim Fortuyn heeft wel aangetoond dat er in Nederland een enorm potentieel aanwezig is om een extreme rechtsruk te maken wanneer de juiste persoon daartoe oproept.
In Oostenrijk is er vooral door inwendige partij twisten en eveneens onervarendheid het een enander misgelopen. Onlangs heeft de partij bij een tussentijdse verkiezing anders weer een aanzienlijk stemmenwinst geboekt. Dit bewijst ook weer dat er een groot potentieel aanwezig is dat enkel op de geschikte man/vrouw of het geschikte ogenblik wacht.
Bij het vlaams blok zou het wel eens geheel anders kunnen uitdraaien. Zij hebben reeds meer dan 25 jaar politieke ervaring en zijn redelijk goed gestructureerd.
Daar schuilt danook het grote gevaar voor deandere partijen en daarom houden ze ook zo krampachtig vast aan het cordon. Stel dat het vlaams Blok het wel eens bijzonder goed zou doen tijdens een legislatuur dan zijn ze bij de daarop volgende verkiezingen waarschijnlijk met afstand de grootste partij van vlaanderen.

en het arrest... dat geeft ze een alibi om onder een andere naam opnieuw een aantal jaren te teren op stemmingmakerij en haat... geen uitvoerbaar programma, want dat hebben ze niet...

Het is niet het VB die dat arrest gewild hebben. Dit arrest getuigd enkel dat andere partijen met de socialisten voorop, een partij monddood proberen te maken, via een politieke rechtszaak. Deze praktijken werden ook in nazi Duitsland en onder Stalin toegepast. Het bewijst tevens dat België alles behalve een democratisch land is.

precies zoals in Frankrijk waar Le Pen goed is vooreen 15 �* 20 percent aartsdomme kiezers... die dromen van een Utopia.... met een aangepaste Franse naam, hier Vlaams uiteraard...

Aartsdomme kiezers??? Heb jij er enig idee van hoe het er in Frankrijk aan toe gaat. Neem als voorbeeld een groot aantal voorsteden van Parijs waar de politie ondertussen nagenoeg alle greep heeft verloren en de straat (noem vreemdelingen) de wet stellen. De misdaden gepleegd door vreemdelingen is er enorm.

Weet u ook waarom er nagenoeg geen berichtgeving is over de steden waar de partij van Le Pen regeerd? Omdat het daar aardig goed schijnt te draaien. Tijdens de laatse verkiezingen heeft de partij van Le Pen dan ook aardig weer stemmenwinst geboekt. Ik voorspel bovendien dat dit in Frankrijk nog maar het begin van het verhaal is.

en nog iets... ik ga niet op regime hoor... mijn buikje mag er zijn... ik heb er mijn heel leven voor gespaard....
Zonder commentaar!
Oud 2 mei 2004, 13:29   #19
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peace
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66

Maar wel enig realisme kan een goede leidraad zijn.

en terzake...

Een mogelijk scenario dat ik zie wanneer het VB gaat meeregeren is dat ze door de andere partijen gericht zullen tegengewerkt worden. Ik het is dan aan het gezonde verstand van de kiezer om dit te doorschauwen en de verantwoordelijken daar bij de volgende verkiezingen voor af te straffen.

In Nederland was er een moord nodig om de ontwikkelingen tze stoppen. De partij in Nederland was zonder Pim Fortuyn heel onervaren en heeft daar de gevolgen van moeten ondervinden. Het geval Pim Fortuyn heeft wel aangetoond dat er in Nederland een enorm potentieel aanwezig is om een extreme rechtsruk te maken wanneer de juiste persoon daartoe oproept.
In Oostenrijk is er vooral door inwendige partij twisten en eveneens onervarendheid het een enander misgelopen. Onlangs heeft de partij bij een tussentijdse verkiezing anders weer een aanzienlijk stemmenwinst geboekt. Dit bewijst ook weer dat er een groot potentieel aanwezig is dat enkel op de geschikte man/vrouw of het geschikte ogenblik wacht.
Bij het vlaams blok zou het wel eens geheel anders kunnen uitdraaien. Zij hebben reeds meer dan 25 jaar politieke ervaring en zijn redelijk goed gestructureerd.
Daar schuilt danook het grote gevaar voor deandere partijen en daarom houden ze ook zo krampachtig vast aan het cordon. Stel dat het vlaams Blok het wel eens bijzonder goed zou doen tijdens een legislatuur dan zijn ze bij de daarop volgende verkiezingen waarschijnlijk met afstand de grootste partij van vlaanderen.

Het is niet het VB die dat arrest gewild hebben. Dit arrest getuigd enkel dat andere partijen met de socialisten voorop, een partij monddood proberen te maken, via een politieke rechtszaak. Deze praktijken werden ook in nazi Duitsland en onder Stalin toegepast. Het bewijst tevens dat België alles behalve een democratisch land is.

Aartsdomme kiezers??? Heb jij er enig idee van hoe het er in Frankrijk aan toe gaat. Neem als voorbeeld een groot aantal voorsteden van Parijs waar de politie ondertussen nagenoeg alle greep heeft verloren en de straat (noem vreemdelingen) de wet stellen. De misdaden gepleegd door vreemdelingen is er enorm.

Weet u ook waarom er nagenoeg geen berichtgeving is over de steden waar de partij van Le Pen regeerd? Omdat het daar aardig goed schijnt te draaien. Tijdens de laatse verkiezingen heeft de partij van Le Pen dan ook aardig weer stemmenwinst geboekt. Ik voorspel bovendien dat dit in Frankrijk nog maar het begin van het verhaal is.

Zonder commentaar!
Geen commentaar, maar best ook omdat je er geen kan geven die op iets trekt, zoals trouwens die cijfers waar ik nog altijd op wacht. En kom niet af met die alibicijfers van het VB, want die trekken op niets....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be