Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2009, 13:47   #1
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard Patronaat wil nu zelfs al gemeentegrenzen weg!

Dat het patronaat en haar belangenorganisaties uit gekken en criminelen bestaat is al langer geweten. Sociale zekerheid, staatsgrenzen, volkeren,... Dat zijn voor die klootzakken allemaal lasten die maar beter kunnen verdwijnen zodat niks het pure geldgewin en de commercie in de weg kan staan. Nu moeten ook gemeentegrenzen eraan geloven.

Enkele "ondernemers" (zo worden ze nog steeds vriendelijk genoemd) hebben nu samen met hun politieke vriendjes van de liberale rijk-volk-eerst partij VLD het voorstel gelanceerd om gemeentegrenzen waar mogelijk te laten vallen en gemeenten nog mar eens te fusioneren! En dat terwijl de grote fusiegolf van einde de jaren '70 al beter ongedaan kan/kon worden gemaakt!

Meer bepaald voor Knokke en Damme, twee gemeenten die samen in 1 flikkenzone zitten, wordt gepleit om de gemeenten gewoon samen te voegen. Geert Deman, voorzitter van het Liberale Netwerk van Ondernemers, zoekt de Anschluss van de stad Damme-Sijsele bij Knokke-Heist. De uitspraak kwam er in het kielzog van een voorstel van de Brugse VLD-trut Mercedes Van Volcem om Brugge de poldergemeente Zuienkerke te laten opslorpen. Historische bepalingen (stadsrechten), tradities,...? Weg ermee, dat kost geld in plaats van iets op te leveren. Als voornaamste reden geeft Deman op dat het meer geld vanwege de federale overheid zou opleveren omdat het dan een gemeente van 45000 inwoners zou worden.

Laatst gewijzigd door F.Lurk : 1 november 2009 om 13:48.
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2009, 13:54   #2
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Het omgekeerde zou beter zijn. Bepaalde gemeentefusies zijn vandaag nog steeds niet verteerd.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2009, 14:59   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Hoe groot is de ideale gemeente dan wel ?

Antwerpen lijkt me te groot te zijn, vermits ze zo van die foefelarijen gelijk distrikten moeten invoeren, met alle nodige gezwets van hoe finansieren, welke bevoegdheden enz.
terwijl ... men toch pleit om in Brussel komaf te maken met die baronnieën.
Wellicht is Brussel 'homogener', ik bedoel: overal verstedelijkt (behalve echt mini-stukjes).

De huidige allerkleinste gemeentes, vb. al die met minder dan 15.000 inwoners, zouden gerust mogen samensmelten met een grotere broer.
Op die manier kan de gemeente tenminste een behoorlijk professioneel aanbod geven: fatsoenlijk kontainerpark, fatsoenlijk wegenbeheer, fatsoenlijke polies, bib, sport, ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2009, 15:12   #4
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoe groot is de ideale gemeente dan wel ?
Maximaal 30.000 inwoners voor een gemeente. Anders kun je onmogelijk nog verwachten dat er zelfs maar een minimum aan contact is tussen volk en beleid. Of denk je dat de districtsraad van Deurne (100.000 inwoners) zelfs maar bij benadering weet wat er leeft in de volkswijken van Deurne?

Wat in Vlaanderen ontbreekt is een regionaal niveau met eenheden van rond de 300.000 inwoners, zeg maar stads- en streekgewesten, die op een efficiente en vooral democratisch controleerbare manier diensten kunnen aanbieden. De huidige wirwar van kantons, arrondissementen, provincies, brandweerzones, regionale tewerkstellingszones, regionale ontwikkelingsmaatschappijen, politiezones, intercommunales, waterbekken maatschappijen etc. zijn totaal inefficient. Ad-hoc en op basis van politieke overwegingen opgericht dienen ze alleen voor het scheppen van postjes voor de politiekers zelf, en onttrekken ze zich bewust aan elke behoorlijke democratische controle.

En dat is waarschijnlijk net wat die Ø-VLD schepsels willen: door de gemeenten te vergroten, de laatste mogelijkheid van de bevolking tot directe democratische controle van een beleidsniveau onmogelijk maken. Ø-VLD = dictatuur van de rijken, inderdaad.

Even checken: weet jij welke onderwerpen op de laatste provincie-raad van uw provincie werden besproken? Ken jij de beleidsnota van uw politie-zone? Ken jij de expansie-plannen van uw regionale ontwikkelingsmaatschappij? Inderdaad....
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2009, 16:39   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Maximaal 30.000 inwoners voor een gemeente. Anders kun je onmogelijk nog verwachten dat er zelfs maar een minimum aan contact is tussen volk en beleid. Of denk je dat de districtsraad van Deurne (100.000 inwoners) zelfs maar bij benadering weet wat er leeft in de volkswijken van Deurne?
How how, da's nog niet weinig overdreven.

Ga je steden tot en met Mechelen, Turnhout, Genk, Leuven, Aalst, Dendermonde, Sint-Niklaas, Brugge, Oostende, Kortrijk ... splitsen ??

Ik ben eer voorstander dat de minimumgrens ongeveer 30.000 mensen is.

Citaat:
Wat in Vlaanderen ontbreekt is een regionaal niveau met eenheden van rond de 300.000 inwoners, zeg maar stads- en streekgewesten, die op een efficiente en vooral democratisch controleerbare manier diensten kunnen aanbieden. De huidige wirwar van kantons, arrondissementen, provincies, brandweerzones, regionale tewerkstellingszones, regionale ontwikkelingsmaatschappijen, politiezones, intercommunales, waterbekken maatschappijen etc. zijn totaal inefficient. Ad-hoc en op basis van politieke overwegingen opgericht dienen ze alleen voor het scheppen van postjes voor de politiekers zelf, en onttrekken ze zich bewust aan elke behoorlijke democratische controle.
Eén regionaal niveau voor al die diverse diensten, is me te rigide.
Ik heb geen bezwaar tegen boven-gemeentelijke samenwerkingsvormen, die kunnen verschillen "�* la tête du service".

Voorbeeldje: of één gemeente voor zijn vuilnisophaling een kontrakt heeft met een grote private firma, en een andere gemeente een boven-gemeentelijke "eigen dienst", ... dat maakt op het vlak van demokratische kontrol niet veel uit.

Citaat:
En dat is waarschijnlijk net wat die Ø-VLD schepsels willen: door de gemeenten te vergroten, de laatste mogelijkheid van de bevolking tot directe democratische controle van een beleidsniveau onmogelijk maken. Ø-VLD = dictatuur van de rijken, inderdaad.

Even checken: weet jij welke onderwerpen op de laatste provincie-raad van uw provincie werden besproken? Ken jij de beleidsnota van uw politie-zone? Ken jij de expansie-plannen van uw regionale ontwikkelingsmaatschappij? Inderdaad....
Van de provinsieraad weet ik niks. Ik wil er ook niet veel van weten, ik ben erge voorstander om dat nivo af te schaffen. Europa, Vlaanderen, Gemeente, dat is mijn vizie.
Van de polisiezone verschijnt zeer geregeld info in het informatieblad van de gemeente. Het lijkt me dat ze hun best doen voor de mensen. Meer moet ik niet weten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 1 november 2009, 17:31   #6
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
How how, da's nog niet weinig overdreven.

Ga je steden tot en met Mechelen, Turnhout, Genk, Leuven, Aalst, Dendermonde, Sint-Niklaas, Brugge, Oostende, Kortrijk ... splitsen ??

Ik ben eer voorstander dat de minimumgrens ongeveer 30.000 mensen is.
Ja, inderdaad. Mechelen bijvoorbeeld = Mechelen-Centrum, Mechelen-Noord, Mechelen-Zuid, Battel, Arsenaal, Nekkerspoel, Walem, Heffen, Leest, Hombeek, Muizen. Iets op tegen?
Met daarboven een Mechels streekgewest met Putte, Bonheiden, Rijmenan, Sint-Katelijne, Onze-Lieve-Vrouw Waver, Beerzel, Heist-op-den-Berg. Kapellen-op-den-Bos.

Citaat:
Eén regionaal niveau voor al die diverse diensten, is me te rigide.
Ik heb geen bezwaar tegen boven-gemeentelijke samenwerkingsvormen, die kunnen verschillen "�* la tête du service".

Voorbeeldje: of één gemeente voor zijn vuilnisophaling een kontrakt heeft met een grote private firma, en een andere gemeente een boven-gemeentelijke "eigen dienst", ... dat maakt op het vlak van demokratische kontrol niet veel uit.
Toch wel, want al die disperse boven-gemeentelijke diensten worden niet gecreeerd omdat ze efficienter zouden zijn, maar om er postjes te creeren, en zaakjes te doen die niet meer democratisch controleerbaar zijn. Sommige van die diensten zijn zelfs niet eens bekend bij de mensen. Ken jij bijvoorbeeld het concept van de zorg-regios? Wat doen die? Wie controlleert die? Wie beslist daarover?

Citaat:
Van de provinsieraad weet ik niks. Ik wil er ook niet veel van weten, ik ben erge voorstander om dat nivo af te schaffen. Europa, Vlaanderen, Gemeente, dat is mijn vizie.
Van de polisiezone verschijnt zeer geregeld info in het informatieblad van de gemeente. Het lijkt me dat ze hun best doen voor de mensen. Meer moet ik niet weten.
Provincies afschaffen is natuurlijk wat ik ook wil. Maar tussen de gemeenten en Vlaanderen hoort voor mij dus wel een bijkomend niveau dat alle andere gemeentelijke samenwerkingsverbanden moet vervangen. De Kempen, de Rupelstreek, het Pajottenland, zijn onderverdelingen waarin mensen zich denk ik wel kunnen vinden.
Voor wat de politiezone betreft; het enige dat wij daarover horen is via de krant: met name de immense kost van een nieuw centraal gebouw dat oh zo dringend nodig is om de politie toe te laten zich te verschuilen voor de boze wereld daarbuiten.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2009, 17:43   #7
vryko
Provinciaal Statenlid

vryko's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar vryko
Standaard

ooit hadden we een goed systeem: België, provincie, stad/gemeente
Oud 1 november 2009, 17:47   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vryko Bekijk bericht
De tijd van het cijnskiesrecht?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2009, 17:57   #9
IronChef
Minister-President

IronChef's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
De tijd van het cijnskiesrecht?
Dat is al een mooi begin maar het kan beter.

Laatst gewijzigd door IronChef : 1 november 2009 om 17:57.
IronChef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2009, 21:28   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vryko Bekijk bericht
Met een meerderheid der mensen die beschouwd werden als minderwaardigen.

Die Vlaams blaften.

Of de loopgraven ingestuurd werden met "et pour les flamands, la même chose .."

Dat dan zijn loop gekend heeft in de geschiedenis tot nu: de hoogste belastingsdruk en de laagste werkloosheidsuitkeringen/pensioenen ....

Samengevat: de meest asosiale samenleving die je je maar kan inbeelden.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be