![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 25 april 2005
Berichten: 12.883
|
![]() Arme reizigers van de NMBS??? Arme lezers en kijkers!
1) Klomp tussen de wissels: sabot-age Toen staken nog lekker verboden was, reden de treinen ook niet op tijd. Daar was vaak een goede reden voor. De spoorweg arbeiders mochten niet staken. Dat was oproerkraaien, en vakbonden dat waren bendes die illegale activiteiten organiseerden en aanzetten tot ongehoorzaamheid en de rust van de maatschappij verstoorden, een maatschappij waar iedereen zijn plaats diende te kennen. Wie de brutaliteit had als crapuul, als werkmens om op te staan tegen de goed opgeleide en proper geklede baas was een stommerik. En de stommeriken, het crapuul, het “gemeen volk” stak dan maar een klomp tussen de wissels. Want we spreken over de tijden toen de gewone man nog klompen droeg met wat stro in. Toen ontspoorden de treinen door die klompen. 2) Geen klomp meer tussen de wissel Sabotage, het steken van klompen tussen wissels was geen fraaie manier van protesteren. ’t Was een vorm van terrorisme die de reizigers, de bazen en de mannen van het spoor eigenlijk niet plezant vonden. Er vielen doden: bij het publiek, bij de arbeiders zelf, bij de bevolking. Dat het sociaal overleg, met stakingsrecht als mensenrecht werd ingevoerd was geen cadeau van de burgerlijke maatschappij of van het patronaat. Het was een compromis waarbij doden en gekwetsten, vernietiging van kapitaal werd vermeden. Het was een verstandig compromis omdat het voor iedereen beter was. Het stakingsrecht ligt aan de basis van onze sociale vooruitgang. En verlichte kapitalisten en managers van ons systeem weten dat het een zegen is voor onze economische groei. Door de vergroting van de sociale zekerheid, door de verhoging van de koopkracht groeide de economische productie gestaag. Wie denkt dat sociale zekerheid het gevolg is van economische groei (het liberaal praatje) kan in de feiten nagaan dat er overal in de ontwikkelde landen eerst een sociaal systeem, een syndicaal systeem groeide, dan verhoging van de koopkracht en van de productiviteit, dan een stijging van de productie van goederen en diensten, en niet omgekeerd! 3) Een haar in de boter De media houden niet van vakbonden en van werknemers, dus. De media zijn in handen van de bourgeoisie in ons land. En hoe “onafhankelijk” journalisten ook mogen zijn in vergelijking met stalinistische of fascistische regimes: zij zijn afhankelijk van hun baas. En dat is natuurlijk geen vakbondsleider! Indien men nu in de media steeds weer het heeft over de “hinder bij de reiziger” is dat natuurlijk geen leugen. Het is niet “onwaar”. Het is geen verdraaiing van de feiten. Een Jezuïet zal ook nooit echt liegen. Hij zal wel niet altijd de hele waarheid vertellen ![]() Onze pers, inclusief de televisiezenders heeft het dus niet over de achtergrond van de staking. Ze laat niet de syndicaten aan het woord, of doet dat letterlijk mondjesmaat. Hierdoor wordt het stakingsrecht weeral (het gebeurt om de haverklap) in vraag gesteld, de stakers in een verkeerd daglicht geplaatst en weten de reizigers dus niet dat ze geluk hebben: er zit voorlopig geen klomp tussen de wissels… En voor de slimme reiziger is hier een tekst van de vakbonden die de situatie duidelijk maakt: http://www.indymedia.be/nl/node/35409 Mkg, Eric Feremans |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister-President
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
|
![]() Goed zo Eric, eindelijk eens goede uiteenzetting van de situatie.
Ik zeg het niet graag maar de media zijn ook echte "sfeer-makers". En met het "Gejank van Limburg" op kop die weer spreekt over financiële kosten en verliezen. Dat een paar duizend banen op de tocht staan interesseert niemand... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
|
![]() Niet alleen treinen kunnen ontsporen, maar wel degelijk sosiale organizasies ook.
Dat kan o.a. voorkomen als ge argumenten als klompen met stro in gaat gebruiken als ge praat tegen een kondukteur met een mini-laptop aan de draagriem over zijn schouder.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
|
![]() Als de vos de passie preekt...
Ceteris paribus is dit dus weeral eens een spoorstaking waar geen enkele verschoning voor is (en zeker niet voor de manier waarop !). Dit terwijl andere vakbondsmensen in andere bedrijven blijkbaar nog wel de ernst van de situatie kunnen inzien (waarom ligt Opel Antwerpen nog geen maanden plat ?). Dank u voor deze verduidelijking, Erik!
__________________
Out of the blue, into the black |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 9 november 2006
Berichten: 8.593
|
![]() Citaat:
- je kan je neerleggen bij de privatisering en dus doen wat de privatisering oplegt: dienstverlening afbouwen, personeel ontslagen, outsourcen, delocaliseren, de pensioenleeftijd verhogen, de arbeidstijd verlengen, de lonen laten dalen, sociale voorzieningen afbouwen en beknibbelen op alle uitgaven en kosten. - je kan je ook verzetten tegen de privatisering. Als je vaststelt dat een privatisering van spoorwegen in bv. het VK leidt tot een stijging van het aantal ongelukken met meer dan 300%, een daling van de investeringen in infrastructuur en veiligheid, een aderlating voor het personeel en een verhoging van de prijs van de tickets, dan merk je dat die privatisering op geen enkele manier in het belang is van de reizigers of het personeel en dus evenmin in het belang van de samenleving. Het is georganiseerde diefstal van wat publiek bezit is. Staken is één van de manieren om daartegen in verzet te komen. Als pendelaar steun ik de stakers 100% en blijf ik vandaag gewoon thuis. ![]() GANSCH HET RADERWERK STAAT STIL ALS UW MACHTIGEN ARM HET WIL
__________________
• نريد ثورة- • we want revolution •
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 5 november 2009 om 12:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
|
![]() Citaat:
De spoorbonden hebben groot gelijk dat ze staken! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.491
|
![]() Ik denk dat staken slecht is voor Belgie in het algemeen, dus, staken jongens, staken!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
|
![]() Laat het vervoer van goederen over aan particuliere maatschappijen en laat de NMBS zich richten tot één kerntaak: personenvervoer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Minister-President
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
|
![]() Citaat:
![]() (sorry) Antwerpen gaat toch dicht plus 2 bedrijven in "Germany". GM zegt: de economie herstelt. GM denkt: die kleine, zuinige wagentjes zijn ideaal. (die zullen beter verkopen dan hun grote bakken ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | ||
Banneling
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Parlementslid
Geregistreerd: 28 november 2007
Locatie: Café Pajottenland!
Berichten: 1.802
|
![]() Wie wordt hier het meest gekloot?
__________________
Vlaams-republikeinse atheist. Echte Belgen haten Nederlanders. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.450
|
![]() Pendelaars& hebben tien dagen de tijd gehad om hun voorzorgen te nemen, dus geen gejank.
Gerechtvaardige stakingen die er alleen maar komen omdat het niet anders kan, moeten blijven bestaan zij zijn onaantastbaar in de zin dat Eric het zo goed schrijft. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister-President
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
|
![]() Citaat:
En dan nog die "zever" van die kosten. Het "Gejank van Limburg" beweert een verlies van 100 miljoen. De factuur van het stroomverbruik door die treinen zal een pak minder zijn vandaag. Voor mazout (shunters en andere diesels.) eveneens. Er zullen ook minder medische kosten zijn en minder kosten die gerelateerd zijn aan verzekeringen. En de werkgevers? Iedereen is op zijn werk geraakt vandaag behalve die verlof namen. Laatst gewijzigd door Tejokus : 5 november 2009 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 3 mei 2007
Berichten: 1.310
|
![]() Citaat:
Los van het al dan niet verantwoord zijn van een staking, maar dat is nu eens dikke zever zie. Wat stelt u voor dat iemand die met het openbaar vervoer naar 't werk gaat dan doet? Een auto kopen? Een auto huren voor één dag? De dag voor de staking overnacht op zijn werk? Een hotelkamer huurt? Om 4 uur opstaat om 70 km naar zijn werk te fietsen en diezelfde 70 km 's avonds in 't donker terug naar huis fietst? Met de taxi gaat werken? Zijn bejaarde ouders uit het rusthuis stampt en vraagt of ze hem willen voeren met de auto die ze dan eerst moeten kopen? Het maakt voor velen niet uit hoeveel op voorhand ze het weten, wegens geen alternatief. "Ge moet maar uw voorzorgen nemen als ze staken." Wa ne zever. En congé pakken is voor velen ook geen optie, wegens maar 20 dagen hebben en in november durven die al eens op zijn. Om nog maar te zwijgen van degenen die in een KMO'ke werken. Denkt ge nu werkelijk dat in een bedrijf waar 3 werknemers zijn, er zomaar 2 een dag verlof kunnen nemen? Van zo'n uitspraken krijg ik nu eens stenen kloten zie. Staak dan, als het zo nodig is, maar probeer hier niet te verkondigen dat de voorzienige reizer daar geen last van heeft. Erken tenminste dat het voor de gewone werkmens die van de trein afhangt een dikke kloterij is. Een werkmens die trouwens betaalt heeft voor de dienstverlening, één door zijn belastingen en twee door zijn abonnement. Misschien moeten de werkgevers de NMBS eens dagvaarden wegens het geleden verlies door werknemers die met de beste wil van de wereld niet op hun werk raken. Laatst gewijzigd door Sammael : 5 november 2009 om 13:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
|
![]() Citaat:
![]() De vakbond in de automobiel behoorde ooit tot de meest stakingszieke van het land; tot ze begrepen dat de bomen niet tot in de hemel groeiden, en een auto evengoed in Rusland kan geproduceerd worden, als in Antwerpen. Wie er de geschiedenis van Volkswagen (nu Audi) Vorst en de syndicale strubbelingen aldaar op naleest, krijgt daar een mooi en volledig beeld van. De spoorbonden hebben dat, door hun privileges en monopolie in het openbaar vervoer, nog niet door. Ze denken dat zij de hemel zijn, en god-de-vader eerst langs hun gat moet passeren vooraleer op aarde te landen.
__________________
Out of the blue, into the black |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.450
|
![]() Citaat:
-Ik dacht aan carpooling. -Bij familie overnachten. -Thuis werken. Waar een wil is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Minister-President
Geregistreerd: 27 april 2006
Locatie: Puerto de la Cruz
Berichten: 4.487
|
![]() Citaat:
![]() Als het echt niet gaat om op het werk te geraken dan zou ik even met mijn baas telefoneren he. Een KMO-ke met drie man aan personeel ergens in Erpe-Mere zal toch geen werknemers uit Beringen in dienst hebben he ![]() Kwestie van niet op het werk te geraken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
Geregistreerd: 1 november 2002
Locatie: Op den buiten
Berichten: 4.653
|
![]() Wie geeft mij de cijfers over hoeveel spoorambtenaren zich hebben 'aangeboden' om te werken ten einde hun dag betaald te krijgen ? En de kassen van de vakbonden te sparen. De vakbonden houden ze dan 'zogezegd' tegen. Recht op staken, maar ook recht op werken. De dag ter plaatse 'uitzweten' (en niet kaarten) zou al een eerste stap zijn om de gijzelingen stop te zetten.
|
![]() |
![]() |