![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Gouverneur
|
![]() ![]() De kosten voor de AWBZ (zorg voor gehandicapten en psychiatrisch patiënten) reizen de pan uit. De psychiatrische epidemieën onder kinderen groeien explosief. Het kabinet grijpt in. Vanaf dit jaar krijgen lichte gevallen geen begeleiding meer, bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding voor kinderen met ADHD. Circa 160.000 mensen worden dit jaar herkeurd. Zo’n 60.000 mensen zullen hun hulp verliezen. Dat moet 800 miljoen euro besparen. Daarbij zullen vele duizenden kinderen er alleen maar mee gebaat zijn, omdat de psychiatrische behandeling wetenschappelijk gezien meer kwaad dan goed doet. Fatma Koser Kaya (D66): Citaat:
Bron: AD ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Hmm,
Eerst en vooral: een 14-jarige die al een decennium aan de Rilatine zit... Op 4 jaar beginnen is toch wel héél vroeg. Ten tweede: elke serieuze psychiater zal zeggen dat het geen zin heeft medicatie voor te schrijven zonder therapie te volgen. Ten derde: ALS het gaat zonder medicatie, verdient dat altijd de voorkeur. Ten vierde: het is wel gemakkelijk gezegd: "Rilatine is overbodig", maar helaas verwacht onze samenleving zaken van ons die iemand met ADHD onmogelijk kan naleven. Dus tenzij je speciale klassen of scholen voor ADHD en ADD hebt, en in het latere leven de werkgever verplicht om uitzonderingen op het arbeidsreglement te maken, vrees ik dat het nogal kort door de bocht is om zo'n uitspraken te stellen (en de impact van zo'n uitzonderingsmaatregelen is ook maar in vraag te stellen). Maar goed, ik ben wel geen voorstander van blind voorschrijfgedrag en zeker niet voor heel lange periodes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Gouverneur
|
![]() Het leven is een gevecht, ik denk dat je bent gaan geloven in iets terwijl het indien je er anders mee zou hebben leren omgaan alleen maar grote voordelen had kunnen opleveren.
Ieder mens heeft problemen, het zou wat zijn indien dat niet zo was. Zonder problemen geen vooruitgang. http://www.zielenknijper.nl/tsjakka-...iket-adhd.html ADHD medicijnen maken de symptomen wetenschappelijk gezien na 2-3 jaar gebruik erger (of veroorzaken het dus), en vooroorzaken daarnaast talloze problemen buiten het ADHD spectrum: http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/7090011.stm http://www.webmd.com/add-adhd/news/2...s-stunt-growth Het remt de groei bijvoorbeeld. Vele duizenden kinderen zijn al door de medicijnen als Ritalin, Concerta en Strattera gestorven: http://www.zielenknijper.nl/ouders-k...edicijnen.html Er is geen enkel bewijs voor een hersenziekte die het gebruik van de zware hersenmedicatie zou rechtvaardigen. Je kunt dus gerust stellen dat de medicijnen in alle gevallen meer kwaad dan goed doet. ADHD is helemaal geen ziekte, het is alleen maar een zeer groot probleem omdat de kinderen GELOVEN dat ze ziek zijn. De diagnosticering van ADHD is gebaseerd op een kind jonger dan 7 jaar dat tekenen vertoont van onachtzaamheid of hyperactieve en impulsieve gedragingen. De criteria zijn onder andere tollen in een stoel, antwoord geven voordat de vraag uitgesproken is, moeite hebben met op de beurt wachten, stoeien tijdens gesprekken of spelletjes en veel praten. Andere symptomen zijn onder meer onzorgvuldig zijn en fouten maken op school, instructies niet opvolgen, taken niet afmaken, spullen verliezen omdat ze te vaak worden afgeleid en vergeetachtig zijn in dagelijkse activiteiten. De diagnose voor ADHD wordt gebaseerd op criteria die worden voorgeschreven door de American Psychiatric Association (APA), bekend als DSM-IV. Kinderen die aan ten minste aan 6 criteria van onachtzaamheid of 6 criteria van hyperactieve en impulsieve gedragingen voldoen, hebben vermeend ADHD. De DSM-IV richtlijnen voor het diagnosticeren van Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) zijn gebaseerd op ‘flexibele criteria’ die in essentie normaal kinderlijk gedrag beschrijven. Prof. dr. Parmenter zegt het ook, de 'ziekte' is vaak aangeleerd. De kinderen leven de problemen, maar dat is puur geloofsmatig. Citaat:
Laatst gewijzigd door ArjanD : 14 juni 2009 om 20:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gouverneur
|
![]() ![]() Bron: Pharmaceutisch Weekblad, o.a. interview met een Belgische apotheker en dit wordt dus door alle apothekers in Nederland gelezen. Laatst gewijzigd door ArjanD : 14 juni 2009 om 20:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Banneling
|
![]() Er is sprake van overdiagnose - al dan niet door ouders en/of huisartsen. Dat is zeker. Maar ik zou liever een preventieve oorzaakgerichte aanpak zien dan een repressieve zoals deze.
Het probleem met zowat alle medische/psychische disciplines is dat je op een dimensie aan het werken bent waarin je categoriale onderverdelingen moet maken. Er is een enorme grijze zone van personen die bv. x en y hebben, maar niet z. X en y geven echter ook last waardoor ze problemen ervaren waarvoor ze hulp wensen. Maar z is er niet waardoor ze uit de boot vallen en iedere maatschappelijke ondersteuning (aangepaste therapie en begeleiding tot vervangingsinkomen of ondersteunende maatregelen) moeten missen ... De vraag is hoe je zoiets oplost? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Banneling
|
![]() Mij wilden ze ook Rilatine en ADHD en andere modieuze brol aansmeren in de lagere school.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Vreemdeling
|
![]() Het is als buitenstaander zo gemakkelijk te zeggen dat ADHD aangeleerd is of denkbeeldig is.
Ouders van kinderen met leer- en aandachtsproblemen weten wel beter ! Uit persoonlijke ervaring weet ik wel dat ADHD vaak eerst wordt vastgesteld, terwijl op latere leeftijd blijkt dat andere neurologische afwijkingen deze symptomen veroorzaken. In mijn geval bleek één kind later een autismespectrumstoornis te hebben, de andere leed aan het syndroom van Gilles de la Tourette. Eén ding weet ik wel zeker, mijn kinderen hadden zware problemen en hebben heel hard moeten knokken om in het onderwijs het hoofd boven water te houden, vooral in het middelbaar. Rilatine was op een zeker moment noodzakelijk omdat de scholen niet bereid waren om rekening te houden met de moelijkheden. Zelf had ik het liever niet gegeven, maar ik wou mijn kinderen een kans op een diploma niet onthouden. Er bestaan ook veel roddels over Rilatine : dat het de groei remt is niet waar, aanvankelijk had men gedacht dat dit een bijwerking zou zijn, maar uiteindelijk is gebleken dat er alleen enkel in sommige gevallen een vertraging in de groei plaatsvind, die later wordt ingehaald. Het is ook geen kalmeermiddel, maar eigenlijk een pepmiddel. Kinderen die aandachtsproblemen hebben, kunnen daardoor veel meer gefocust werken. Dat de DSMIV richtlijnen gewoon kinderlijk gedrag zouden beschrijven is pure onzin. Dat duizenden kinderen gestorven zouden zijn aan Rilatine is al helemaal stemmingmakerij ! Ik wil iedereen die aan deze stemmingmakerij gerust aanraden om eens een maand een ADHD kind in huis te nemen. Misschien krijgen ze dan eindelijk begrip voor de ouders die nu door iedereen bestempeld worden als "pillen pushers" en ervan beticht worden hun kinderen te drogeren omdat ze ze niet de baas kunnen.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Banneling
|
![]() O ja, en Rilatine -heeft- bijwerkingen. Proefondervindelijk vastgesteld
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
ADHD wordt wel overgediagnostiseerd, en vaak ten onrechte. De diagnose is ook niet altijd even duidelijk... maar daar komt wel verandering in (via EEG b.v.). Het gaat ook helemaal niet over stil kunnen zitten in een stoel. Hell, het zou abnormaal zijn moest je dat wel kunnen op 6-jarige leeftijd, hoewel het op uw 30 jaar wel iets vreemder overkomt. Waar het wel over gaat is: niet leren uit fouten, alles vergeten, niks kunnen plannen, problemen met schrijven, straf helpt niet, beloning helpt niet, nooit op tijd kunnen opstaan,... wat het bloed onder de nagels haalt van opvoeders, ouders, leerkrachten, werkgevers, ... zelfs als wéten die wat er aan de hand is, dan nog loop je als ADHD-er constant tegen onbegrip aan. Dus voor je alle medicatie wil afschaffen: gelieve eerst voor een deftig alternatief te zorgen. Uw bron voor die "Ritaline-deaths" is extreem pamflettair en twijfelachtig. Het is ook nogal stom om enkele gevallen eruit te pikken en die dan als de norm te gaan beschouwen --> er sterven ook elk jaar mensen aan Aspirine nietwaar... maar dat is niet meteen een algemeen voorkomend probleem. En wat die groei betreft... ik heb daar nog nooit over gehoord maar zelfs al zou het kloppen, is het echt niet zo dat alle ADHD-kinderen op medicatie uitgroeien als dwergen ofzo. Dit lijkt me veeleer weer het zoveelste sterk verhaaltje. Dat artikel vind ik ook maar vreemd, met nonsens-uitspraken zoals "dat dwangmatig psychotisch en dus kalmer en geconcentreerder maakt" ^o) Alhoewel grote dosissen voor langere tijd dat wel zouden doen bij "normale" mensen, is dat niet noodzakelijk waar in het geval van ADHD omdat die conditie gepaard gaat met een chronisch tekort aan vrij dopamine (en met medicatie reguleer je dat terug bij). Nuja, ik vind wel dat het alleen moet gegeven worden als het ECHT nodig is. Als je met ADHD er geraakt zonder medicatie: perfect. Veel gevallen zijn verkeerdelijk als AD(H)D geklasseerd of zijn maar lichte gevallen... Citaat:
Het was voor mij kiezen tussen: een rapport met 10% voor wiskunde of een met 70%, niet kunnen schrijven tot in het 4e studiejaar of het wèl kunnen, constant mezelf in gevaar brengen of minder ![]() een totaal dysfunctioneel leerproces of een waarmee je toch nog iets kunt aanvangen, extreem slechte fijne motororiek en coördinatie, wat zorgt voor de nodige problemen in allerhande vakken gaande van knutselen tot L.O. of ..., elke dag uitgelachen worden o.w.v. ticks of er nog normaal uit zien, niet langer dan 3 regels na elkaar kunnen lezen of er in slagen om toch nog een paar bladzijden na elkaar te doen... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Banneling
|
![]() Nja zie, jouw geval is iets anders dan ouders die hun kinderen niet kunnen opvoeden en ze willen kalmeren met medicatie omdat de kinderen -wat- actief zijn.
Of typetjes die zichzelf willen uitleven in hun kinderen en willen dat deze goede punten halen en dus zo'n pilletjes geven. En die gevallen zijn er. Dat, of er plots een pandemie van ADHD. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Overigens, dit probleem blijft zeker niet beperkt tot ADHD-medicatie. Het is ook niet de bedoeling dat er zoveel antidepressiva en slaapmiddelen voorgeschreven worden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Velen denken dat ze depressief zijn, maar ze kunnen gewoon geen BMW kopen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() Altijd leuk van die reacties onder artikels te lezen
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezo...iedereen.dhtml |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Rilatine deed nogal wat met mijn hartritme. Blijkbaar zijn hartkloppingen vrij vaakvoorkomende gevolgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |