Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2009, 14:44   #1
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard Okinawa wil militaire basissen weg uit veiligheidsgronden

Dat zegt het bestuur in Naha, de hoofdstad van Okinawa. Het eiland is nog steeds thuis voor meer dan 40 buitenlandse militaire basissen. De eilanders willen de basissen weg om de veiligheid van de bevolking te kunnen garanderen. Het argument baseert zich op cijfers over misdaad, verkrachtingen, en geluidsoverlast.

Gates is pas geleden in Japan geweest om een akkoord proberen te bereiken maar de nieuwe regering in Japan houdt de boot af en Gates is met lege handen terug vertrokken, zodat het thema mogelijkerwijze wel bespreekbaar wordt tijdens het bezoek van Obama aan Japan binnen twee weken.

De regering in Japan heeft gezegd het akkoord van 2006 tussen de VS en Japan bespreekbaar te willen maken en Gates heeft het niet kunnen verhinderen. Dit akkoord voorziet een gedeeltelijke terugtrekking van een aantal troepen naar Guam, maar gaat niet ver genoeg volgens de nieuwe regering.

Een andere verkiezingsbelofte die de regering in Japan blijkbaar van plan is te houden betreft Afghanistan. Yukio Hatayama kondigde in het parlement aan dat de missie in de Indische oceaan om steun te geven aan de oorlog in Afghanistan niet zal verlengd worden. De missie eindigt op 15 Januari.

http://www.telesurtv.net/noticias/se...tares-de-eeuu/
http://www.standaard.be/artikel/deta...1&word=okinawa (Dit laatste artikeltje is van 20 october. Gates staat er triomfantelijk op de bijgevoede foto waarvan ik me afvraag of die niet van een bezoek aan Zuid Korea afkomstig is. In Japan liep Gates nors rond.)

Kaart toont VS militaire basissen (oranje gebieden) op Okinawa, niet in acht genomen zijn de VS bassisen op de naburige eilanden.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  okinawa-map.gif‎
Bekeken: 134
Grootte:  52,8 KB
ID: 58483  

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 november 2009 om 14:56.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 14:55   #2
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

En nu je eigen mening?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 15:10   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
En nu je eigen mening?
En ook uw mening natuurlijk.

Ik schrijf meestal wat ik mis in de dominante media.

Even hierop verder gaan. Het verschil valt me op tussen de foto van Gates in het artikel van de Standaard en een artikel over datzelfde bezoek van gates aan Japan in Atimes. Atimes schrijft

Citaat:
United States Secretary of Defense Robert Gates has to be more mindful of his body language. It says a lot about his state of mind.
Bijbehorende foto is zowat het tegenovergestelde van de foto in de standaard, en past duidelijk beter bij het verhaal. Gates gets grumpy in Tokyo door Peter J Brown

Via fotos wordt de publieke opinie ook gevormd. Soms is de keuze van fotos gewoon leugenachtig.

Onderstaande fotos van Gates in Japan volgens Atimes en volgens De Standaard.

Ik viseer hiermee niet specifiek de Standaard, het had evengoed 'De morgen' kunnen zijn, maar sinds die laatste menen hun buitenlandse nieuwssectie te moeten verstoppen op hun website laat ik die krant vaker links liggen. Je vraagt je wel af wie de inhoud van het nieuws bepaalt daar bij die kranten, en of ze ook nog wel zelf nadenken of slechts doorgeefluiken zijn van nieuws dat 'in het buitenland' befabriceerd wordt ipv nieuws over het buitenland dat in België/Vlaanderen (en Europa) gemaakt wordt. Een ongezonde verwrongen situatie bestaat er in de media die de kennis van de wereld van de Belg/Vlaming geen goed kan doen.
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 november 2009 om 15:35.
Oud 2 november 2009, 15:14   #4
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als Japan de basissen weg wil dat is dat haar goed recht. Okinawa is 'verdeeld' (een overstatement eigenlijk) over de militaire aanwezigheid van de VS. Het hart zegt 'weg ermee' (evenals een referendum) maar de geldbuidel van de lokale winkelier wil soms iets anders.

De basissen zijn een overblijfsel van een militaire bezetting. De veiligheid van Japan dient niet op dit verleden gebaseerd te worden. Het is ook niet dat Japan de VS zou 'nodig' hebben voor haar veiligheid. Datzelfde geldt voor Europa, Rusland, China, Indië, Brazilië en vele anderen. Ik ben voorstander van een 'multipolaire wereld' omdat machtconcentraties leiden tot dictaturen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 november 2009 om 15:23.
Oud 2 november 2009, 15:22   #5
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Over het referendum van 1996 over de toekomst van de militaire basissen in Okinawa:
Citaat:
As most people are no doubt aware, an historic referendum (though non-binding on the central Japanese Government) was held on Okinawa on 8th September, 1996. Voters were asked to vote either for, or against, the consolidation of U.S. military bases in the prefecture and a review of SOFA (the Japan-U.S. Status of Forces Agreement). Out of an eligible 909,832 voters, 482,538 cast their ballots in favour of the proposition, 46,232 against, with 12,856 invalid ballots. 368,206 eligible voters abstained from voting in the referendum. An analysis of the statistics show that 53% of eligible voters were in favour, 5% were against, 1.4% of voters cast invalid ballots, and just over 40% abstained. Of those who voted (541,626), more than 89% cast in favour of the proposition.
Oud 2 november 2009, 15:33   #6
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En nu je eigen mening?

Wat bezielt u eigenlijk om weer zo'n onnozele one-liner te komen binnengooien? Als je de arrogantie hebt een mening te komen vragen op een vrije onbeschofte manier, geef dan teminste eens eerst uw mening.

Waarschijnlijk zal het weer bij zo'n typische flamebait van u blijven, naar goede gewoonte, om nadien naar de K&K fanclub af te zakken. Kan je nog wat over je hoog IQ gaan lullen en ondertussen je aantal postings op peil houden.
straddle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2009, 17:01   #7
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat zegt het bestuur in Naha, de hoofdstad van Okinawa. Het eiland is nog steeds thuis voor meer dan 40 buitenlandse militaire basissen. De eilanders willen de basissen weg om de veiligheid van de bevolking te kunnen garanderen. Het argument baseert zich op cijfers over misdaad, verkrachtingen, en geluidsoverlast. ...
Oud nieuws. Ik schat dat de serieuse pers daar al veertien dagen geleden over berichtte? Het kan ook 12 dagen zijn ...

Uw telesurvt komt daar vandaag mee aandraven en is dan nog zéér onvolledig in haar berichtgeving.

Geef me dan toch maar de serieuse pers hoor.

Laatst gewijzigd door Basy Lys : 2 november 2009 om 17:01.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 00:11   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Oud nieuws. Ik schat dat de serieuse pers daar al veertien dagen geleden over berichtte? Het kan ook 12 dagen zijn ...

Uw telesurvt komt daar vandaag mee aandraven en is dan nog zéér onvolledig in haar berichtgeving.

Geef me dan toch maar de serieuse pers hoor.
Wat 'oud' nieuws is is het bezoek van Gates. Okinawa 'herhaalt' zijn eis waarschijnlijk ivm het bezoek van Obama.

Je poogt bronnen verdacht te maken zonder gegevens. Probeer het eens met feiten. Dat is interessanter dan manipulatie.

Heb je ook een mening mbt tot het thema?

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 november 2009 om 00:11.
Oud 3 november 2009, 08:49   #9
smokey
Burger

Standaard

we mogen ons dus verwachten aan een reeks goed geplande aanslagen die het nut van de basissen zal bevestigenen
smokey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 10:56   #10
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smokey Bekijk bericht
we mogen ons dus verwachten aan een reeks goed geplande aanslagen die het nut van de basissen zal bevestigenen
Oud 3 november 2009, 15:15   #11
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht

Wat bezielt u eigenlijk om weer zo'n onnozele one-liner te komen binnengooien? Als je de arrogantie hebt een mening te komen vragen op een vrije onbeschofte manier, geef dan teminste eens eerst uw mening.

Waarschijnlijk zal het weer bij zo'n typische flamebait van u blijven, naar goede gewoonte, om nadien naar de K&K fanclub af te zakken. Kan je nog wat over je hoog IQ gaan lullen en ondertussen je aantal postings op peil houden.
Als je nu uitgeraasd bent, dan kan ik u verzekeren dat ik geen kwade bedoelingen had. Ik haal enkel het forumreglement aan dat geen copy/paste als openingspost toelaat zonder dat de OPer er ook een vorm van eigen commentaar/mening bij geeft.

Ik hoop dat je vannacht hebt kunnen slapen tussen je woede aanvallen door.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 3 november 2009, 16:43   #12
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als je nu uitgeraasd bent, dan kan ik u verzekeren dat ik geen kwade bedoelingen had. Ik haal enkel het forumreglement aan dat geen copy/paste als openingspost toelaat zonder dat de OPer er ook een vorm van eigen commentaar/mening bij geeft.

Ik hoop dat je vannacht hebt kunnen slapen tussen je woede aanvallen door.
Zeveraar.

Voel jij je nu ook al geroepen om forumflik te komen uithangen op eigen initiatief?

Flanelcondoom had gelijk wat dat betreft. Echt een kleinburger die zoiets doet wat jij bij herhaling doet.

Alez hop, terug naar de vriendjes bij K&K, je hebt je goede forumdaad weer gedaan.

.

Laatst gewijzigd door straddle : 3 november 2009 om 16:45.
Oud 3 november 2009, 16:48   #13
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeveraar.

Voel jij je nu ook al geroepen om forumflik te komen uithangen op eigen initiatief?

Flanelcondoom had gelijk wat dat betreft. Echt een kleinburger die zoiets doet wat jij bij herhaling doet.

Alez hop, terug naar de vriendjes bij K&K, je hebt je goede forumdaad weer gedaan.

.
Let toch een beetje op met die adertjes. Ik vond het bericht van Johan Bollen interessant en had er graag zijn mening over gehad - waarom het volgens hem een belangrijk gegeven is bv. Ik geef toe dat ik het wat kort formuleerde, maar dat was toch echt mijn bedoeling hoor.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 3 november 2009, 17:04   #14
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Let toch een beetje op met die adertjes.
Let jij maar wat op je geldingsdrang, en je overijverige burgerlijke verantwoordelijkheidszin. Het gaat ooit eens verkeerd aflopen.

Ik las je verhaaltje op K&K waarbij je zelfs in het autoverkeer de mensen meent te moeten zeggen wat ze mogen en niet mogen doen... Als goede burger. Gelukkig dat er camera's stonden e jazeker. Anders had die man je wel een ferme mep verkocht niewaar?
Oud 3 november 2009, 17:13   #15
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Let jij maar wat op je geldingsdrang, en je overijverige burgerlijke verantwoordelijkheidszin. Het gaat ooit eens verkeerd aflopen.
Kalmeer nu maar. Ik heb mijn reden gegeven.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 3 november 2009, 17:24   #16
straddle
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kalmeer nu maar. Ik heb mijn reden gegeven.
Uw reden is dat je graag forumflik speelt.

Maar een degelijk standpunt innemen en verdedigen in een discussie, dat is niet voor jou e.
Oud 3 november 2009, 17:27   #17
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw reden is dat je graag forumflik speelt.
Niet echt.

Citaat:
Maar een degelijk standpunt innemen en verdedigen in een discussie, dat is niet voor jou e.
Ik ga hier (nog) geen standpunt innemen omdat ik over deze zaak niet genoeg weet. Net daarom dat ik het een interessante post vond en wou weten vanuit welke hoek Johan het bekijkt.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 3 november 2009, 18:55   #18
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is toch niet van toepassing op een openingspost die ik zelf schreef. Je verward het geven van feiten met copy/pasten vermoed ik. Laat die zaken dan best aan de moderatie over.

Ook het nakende bezoek van Obama aan Japan staat niet los van de openingspost. Daarnaast lijkt het kaartje dat ik van een de 'global security' site haalde de moeite om hier te posten, omdat het een oogopener is als je niet weet hoe ver die militaire aanwezigheid strekt van de VS op Okinawa en hoe weinig ze met de veiligheid van Japan te maken heeft. Probeer eens virtueel via de kaart van noord naar zuid te reizen op het eiland. Het lijkt me duidelijk dat deze situatie een anachronisme is die niet kan blijven getolereerd worden. Maar onze kranten tonen een smilende Gates waar er in werkelijkheid een norse Gates rondliep...niets aan de hand volgens de media, alles onder controle, vertrouw de 'regering'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 november 2009 om 19:21.
Oud 5 november 2009, 18:27   #19
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Galtung: U.S. empire will fall by 2020
Oud 8 november 2009, 01:11   #20
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Als Japan de basissen weg wil dat is dat haar goed recht. Okinawa is 'verdeeld' (een overstatement eigenlijk) over de militaire aanwezigheid van de VS. Het hart zegt 'weg ermee' (evenals een referendum) maar de geldbuidel van de lokale winkelier wil soms iets anders.

De basissen zijn een overblijfsel van een militaire bezetting. De veiligheid van Japan dient niet op dit verleden gebaseerd te worden. Het is ook niet dat Japan de VS zou 'nodig' hebben voor haar veiligheid. Datzelfde geldt voor Europa, Rusland, China, Indië, Brazilië en vele anderen. Ik ben voorstander van een 'multipolaire wereld' omdat machtconcentraties leiden tot dictaturen.
Zowel wat betreft Europa als Japan, kan het zo zijn dat we in principe niet de VS 'nodig' hebben. Wat betreft Europa, ben ik als Brabander, Nederlander én Europeaan dubbel, enerzijds moet het zo zijn dat we in principe de VS niet nodig zouden moeten hebben, anderzijds vind ik wel dat we in principe wel bondgenoten moeten blijven. Kortom bondgenoten blijven, maar wel meer op eigen benen; de vraag is echter voor Europa én Japan willen we die kosten wel dragen?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be