![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Voor sp.a-Europarlementslid Saïd El Khadraoui, die de Europese spelregels terzake op de voet volgt, is de invoering van rekeningrijden voor vrachtverkeer in ons land een must. “Met zo’n systeem kan je eindelijk werk maken van een slimme aanpak van de files en de gevolgen van het verkeer op het milieu.” El Khadraoui pleit er wel voor om ons op korte termijn te concentreren op het vrachtvervoer: “De gevolgen van de invoering van een gelijkaardig systeem voor personenwagens op de mobiliteit van mensen moet eerst grondig onderzocht worden.”
Het voorstel van Nederland en België om vanaf 2012-2013 het rekeningrijden voor vrachtwagens in te voeren komt voor Saïd El Khadraoui niet als een verrassing. “Momenteel is in Europa een ambitieuze herziening van de spelregels aan de gang waardoor in de toekomst ook berekenbare externe kosten zoals luchtvervuiling, lawaaioverlast en files betaald zouden kunnen worden door de wegtransportsector. Nog maar enkele weken geleden hebben de lidstaten en het Europees Parlement hierover een impactstudie ontvangen. Daaruit blijkt dat de invoering van een slim systeem van rekeningrijden een positieve invloed zal hebben op het verkeer op onze wegen. Natuurlijk betekent het ook een extra kost voor de transportsector, maar de studie wijst uit dat de voordelen absoluut opwegen tegen de nadelen. Het zal de transportsector stimuleren op zoek te gaan naar alternatieven, en te investeren in propere vrachtwagens. Met positief gevolg voor zowel de files als het milieu, zeker als je de hoogte van de heffing variabel maakt en goede leerlingen financieel beloont.” El Khadraoui pleit er wel voor om ons op korte termijn te concentreren op het vrachtvervoer: “De gevolgen van de invoering van een gelijkaardig systeem voor personenwagens op de mobiliteit van mensen moet eerst grondig onderzocht worden. Volgens mij kan zo’n systeem enkel goed werken als je dat koppelt aan een duurzaam overheidsengagement voor een uitgebreid, vlot en comfortabel openbaarsvervoersnetwerk bijvoorbeeld. Laten we ook niet vergeten dat de structuur van ons wegennet anders is dan in Nederland en dat je het systeem zo moet opvatten dat sluipverkeer via secundaire wegen wordt vermeden.” El Khadraoui vraagt dat België tijdens het Belgisch Europees voorzitterschap in de tweede helft van 2010 stevig aan de kar zal trekken om hierover tot een akkoord te komen met de andere lidstaten. “Dit is hoe dan ook een grensoverschrijdend verhaal en het zou goed zijn als er een uniform, maar vooral ook ambitieuzer systeem komt. Nederland voert nu een systeem in waarbij ze enkel de infrastructuurkosten kunnen aanrekenen aan de transportsector. Wat het kost om over een bepaalde baan te rijden. Maar daarmee heb je de kosten van de file of de vervuiling nog niet aangerekend. Dat zou hier ook moeten kunnen, omdat je dan veel beter kan gaan sturen. Het Parlement en de Commissie hebben hier al een standpunt over ingenomen. Het wachten is nu op de lidstaten.” Meer info: Hendrik Van Poele, woordvoerder sp.a-Europarlementsleden, Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |