Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 september 2024, 22:59   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard 94,3 procent van alle nieuw ingeschreven wagens in Noorwegen zijn elektrisch

Meldt de vrt.be vandaag, waarom weet ik niet.

Noorwegen wil reeds vanaf 2025 enkel nog BEV, dat is dus 10 jaar eerder dan de EU "per verplchting wil bereiken".

Met zulke cijfers een zogezegde verplichting in Noorwegen is daar eigenlijk niet meer nodig. Gewoon een nog altijd gunstig fiscaal regime volhouden (dat wel serieus afgezwakt is).
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/09...noorwegen-zij/

94,3 procent van alle nieuw ingeschreven wagens in Noorwegen zijn elektrisch

94,3 procent van alle nieuw ingeschreven wagens in Noorwegen in augustus waren elektrisch. Nergens anders in de wereld zijn elektrische auto's zo'n groot succes.

AFP, Andrei Stiru, 13:32

Gunstig fiscaal regime

Geen enkel ander land ter wereld doet het zo goed op het vlak van elektrificatie als Noorwegen. Vanaf volgend jaar wil het land voor het eerst geen wagens met een verbrandingsmotor meer verkopen.

Om dat te bereiken, heeft Noorwegen een zeer gunstig fiscaal regime ingevoerd voor elektrische wagens. Bestuurders van elektrische voertuigen betalen lagere registratiekosten, minder wegenbelasting en zijn vrijgesteld van tolheffingen. Daarnaast heeft Noorwegen een uitgebreid laadnetwerk opgezet om elektrische auto's op te laden.

Nog altijd meer benzine- en dieselwagens op de baan

Hoewel er bijna geen nieuwe wagens met een verbrandingsmotor meer worden verkocht, rijden er nog altijd veel benzine-, diesel- en hybridewagens op de Noorse wegen. De meeste mensen doen hun huidige wagen immers niet meteen weg om een nieuw model te kopen.

Volgens berekeningen van Reuters reden er in april dit jaar ongeveer 685.000 elektrische wagens rond in Noorwegen, tegenover 776.000 benzinewagens. Dieselwagens blijven het talrijkst, met meer dan een miljoen exemplaren. In 2016 waren er nog respectievelijk 1,2 en 1,3 miljoen benzine- en dieselwagens in het land.

In België vooral bedrijfswagens

Ter vergelijking: in België is vandaag 1 op de 4 nieuw ingeschreven wagens elektrisch. Belangrijk om op te merken is dat elektrische wagens vooral populair zijn als bedrijfswagen. Nog geen 10 procent van de nieuw ingeschreven wagens bij particulieren is volledig elektrisch.

Hoewel België niet in de buurt komt van Noorwegen, doet ons land het beter dan de meeste landen in Europa. In juli waren elektrische wagens goed voor ongeveer 12,1 procent van alle nieuwe inschrijvingen in de Europese Unie.
Waarom de vrt een oude link van Reuters met een grafiek einde 2023 of cijfers tot einde maart 2024 uit de gracht haalt is me een raadsel, kunnen die geen recente cijfers van Noorwegen ggl, ze zijn zelfs via wiki tot 1 juli 2024 te vinden?

Hopla, zelfs alle BEV-vierwielers (incl. alle zware vtg, zoals vrachtwagens en bussen) per 2 sept 2024, en wat extra uitleg :
Citaat:
https://elbilstatistikk.no/
Data last updated: 2024-09-02 22:51:24

842.277

About Elbilstatistikk.no

I started Elbilstatistikk (Norewegian for EV stats) back in 2016 when I was waiting for my new EV.

I wanted to see if other people had received their EV and started querying the API at hotell.difi.no for data on electric cars.

The numbers I display is all time numbers for all eletric cars registered in Norway and inlcudes wrecked and exported cars (5044) as well as cars that have temporary removed their license plates (13856).

The official numbers from OFV (government organization) is not always the same as my numbers. That is because I include imported cars (cars not imported by the main distributor) and electric busses etc.

Numbers are updated approximately every 15 minutes and total stats (bar chart etc.) every hour.

There is a cleanup procedure every 24 hours that recalculates all charts, tables and historic data.
of deze tot en met augustus 2024, wel beperkt tot BEV personenwagens en lichte bestelwagens (<3,5t) :
Citaat:
https://elbil.no/om-elbil/elbilstatistikk/elbilbestand/

Totalt antall elektriske person- og varebiler registrert i Norge.

784.069

Sist oppdatert 31.08.2024
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (www.ofvstatistikk.no)

Totaal aantal elektrische auto's en bestelwagens geregistreerd in Noorwegen.

784.069

Laatst bijgewerkt op 31.08.2024
Bron: De Road Traffic Information Council (www.ofvstatistikk.no)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 2 september 2024 om 23:24.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2024, 08:46   #2
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 43.066
Standaard

Dit zal niemand verbazen. Ik denk dat een groot percentage van de Noorse electriciteit wordt opgewekt door simpelweg gebruik te maken van de zeer geschikte geografische structuur van het land. Dat is niet overal in Europa mogelijk. De prijs per KWh zal dan wel een heel stuk lager liggen dan in ons.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2024, 09:38   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dit zal niemand verbazen. Ik denk dat een groot percentage van de Noorse electriciteit wordt opgewekt door simpelweg gebruik te maken van de zeer geschikte geografische structuur van het land. Dat is niet overal in Europa mogelijk. De prijs per KWh zal dan wel een heel stuk lager liggen dan in ons.
Maar dat is zeker niet de hoofdreden. Alle redenen staan netjes uitgelegd in Wiki, met refertes: https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...cles_in_Norway

An sich zijn de huidige stroomprijzen in Noorwegen bij de laagste maar niet de allerlaagste: Zweden en Finland zijn duidelijk lager en Frankrijk is maar iets duurder dan Noorwegen.

bron: https://callmepower.be/nl/energie/gi...prijzen-europa

Voor het laden van de electrische wagen - versus verbrandingsmotor tanken - moet men natuurlijk ook kijken wat de diesel en benzine daar kosten, of beter hoe hoog ze getaxeerd worden. Ik denk dat Noorwegen daar nipt de top 7** haalt (zoals Nederland), of beter daar betaalt "de vervuiler" eerder de werkelijke maatschappelijke kost (of de minste subsidies)
** Bron:
Citaat:
https://www.anwb.nl/vakantie/reisvoo...prijzen-europa
Wil je liever de gemiddelde prijzen van een liter E5, E10, diesel of lpg in Europa snel checken, bekijk deze in de tabel hieronder (prijzen zijn in euro).

Laatst bijgewerkt: 30-08-2024

Land : Diesel (B7) | E10 | E5 | Lpg
Albanië 1.762 1.762 0.567
Andorra 1.526 1.495
België 1.677 1.623 1.629 0.671
Bosnië en Herzegovina 1.338 1.329 1.285
Bulgarije 1.312 1.345 0.572
Cyprus 1.502 1.470
Denemarken 1.674 1.887 1.903
Duitsland 1.561 1.682 1.740 1.034
Estland 1.478 1.677 0.674
Finland 1.690 1.735
Frankrijk 1.643 1.744 1.803 0.978
Griekenland 1.548 1.827 0.870
Groot-Brittannië 1.692 1.653 1.818 1.134
Hongarije 1.571 1.369
Ierland 1.827 1.778
IJsland 1.981 1.957
Italië 1.679 1.804 0.700
Kroatië 1.402 1.516 0.779
Letland 1.533 1.624 1.579 0.744
Liechtenstein 2.011 1.956
Litouwen 1.383 1.408 1.418 0.650
Luxemburg 1.411 1.511 1.493 0.635
Malta
Moldavië 0.792 0.898
Monaco 1.906 2.146 2.115
Montenegro 1.347 1.564 0.630
Nederland 1.770 1.944 0.963
Noord-Macedonië 1.142 1.262 0.674
Noorwegen 1.773 1.802 1.908
Oekraïne 1.186 1.252 0.635
Oostenrijk 1.529 1.537 1.099
Polen 1.467 1.413 1.474 0.604
Portugal 1.594 1.724 0.910
Roemenië 1.460 1.464 0.696
Rusland 0.635 0.563 0.283
Servië 1.598 1.497 1.191
Slovenië 1.551 1.617 0.921
Slowakije 1.475 1.579 0.641
Spanje 1.411 1.656 1.538 0.955
Tsjechië 1.403 1.499 0.675
Turkije 1.163 1.161 0.620
Wit-Rusland 0.665 0.665 0.346
Zweden 1.507 1.525 1.315
Zwitserland 1.968 1.914 - 1.257
België is moeilijk te vergelijken met andere Europese landen bij hun subsidies van fossiel, want per capita zullen we top 2 of 3 zijn. In 2021 waren we alvast tweede na Ierland:
bron OESO: https://visie.net/artikel/staat-belg...iele-brandstof
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 september 2024 om 10:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2024, 10:23   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dit zal niemand verbazen. Ik denk dat een groot percentage van de Noorse electriciteit wordt opgewekt door simpelweg gebruik te maken van de zeer geschikte geografische structuur van het land. Dat is niet overal in Europa mogelijk. De prijs per KWh zal dan wel een heel stuk lager liggen dan in ons.
2
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2024, 10:25   #5
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.514
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar dat is zeker niet de hoofdreden. Alle redenen staan netjes uitgelegd in Wiki, met refertes: https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...cles_in_Norway

An sich zijn de huidige stroomprijzen in Noorwegen bij de laagste maar niet de allerlaagste: Zweden en Finland zijn duidelijk lager en Frankrijk is maar iets duurder dan Noorwegen.

bron: https://callmepower.be/nl/energie/gi...prijzen-europa

Voor het laden van de electrische wagen - versus verbrandingsmotor tanken - moet men natuurlijk ook kijken wat de diesel en benzine daar kosten, of beter hoe hoog ze getaxeerd worden. Ik denk dat Noorwegen daar nipt de top 7** haalt (zoals Nederland), of beter daar betaalt "de vervuiler" eerder de werkelijke maatschappelijke kost (of de minste subsidies)
** Bron:
België is moeilijk te vergelijken met andere Europese landen bij hun subsidies van fossiel, want per capita zullen we top 2 of 3 zijn. In 2021 waren we alvast tweede na Ierland:
bron OESO: https://visie.net/artikel/staat-belg...iele-brandstof
Onze brandstof wordt zeer zwaar belast.
Waar ze het vandaan halen dat onze brandstof gesubsidieerd wordt mag Joost weten.

Volgende week zie ik Joost.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2024, 10:28   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.425
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Onze brandstof wordt zeer zwaar belast.
Waar ze het vandaan halen dat onze brandstof gesubsidieerd wordt mag Joost weten.

Volgende week zie ik Joost.
Vraag het aan de club van Joost.

Een oud voorsmaakje:
Citaat:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/03...ort-1-2905316/

Vlaming betaalt te weinig voor transport

De belastingen en heffingen die Vlamingen op onder meer (salaris)wagens en vliegtuigtickets betalen, volstaan niet om de maatschappelijke kosten van die vervoersmiddelen te dekken. Dat schrijven De Standaard en Het Nieuwsblad op basis van een rapport van Transport & Mobility. In sommige gevallen zouden de bijdragen tot vijf keer hoger moeten liggen.
Alexander Verstraete, Joris Truyts, wo 01 mrt 2017

En de relevantie van het topic is?

Relevant kan zijn dat door de quasi-verplichting alle bedrijfswagens in 2025 electrisch te maken dat BE mogelijk NL gaat inhalen qua aantal BEV.

Worden de sjoemelhybrides meegeteld staat BE in 2023 bijna bij NL:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  PEVs_in_use_Top_countries_&_regional_markets_2020.png‎
Bekeken: 60
Grootte:  132,3 KB
ID: 119874  

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 3 september 2024 om 10:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be