![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() UNIZO en MODE UNIE, de bij haar aangesloten organisatie van de zelfstandige modehandel, dienen vandaag klacht in bij de Federale Overheidsdienst Economie tegen 3 winkelketens: 3Suisses, Neckermann.com en AS Adventure. Alle drie overtreden ze volgens UNIZO het verbod om kortingen op modeproducten te adverteren tijdens de sperperiode. Zo doen ze handelaars die de wet wel volgen, oneerlijke concurrentie aan. Eerder dit jaar bekwam UNIZO de veroordeling van winkelketen INNO voor gelijkaardige en herhaalde overtredingen op de sperperiode. INNO riskeert nu voor elke overtreding een dwangsom van 50.000€.
3Suisses 3Suisses belooft op de eigen site “-20% tot 70% op heel de site, zelfs op de grootste merken”. De aanbiedingen betreffen vooral modegevoelige artikelen zoals kledij, lingerie en schoenen. Dat is verboden tijdens de sperperiode, die sinds maandag 15 november loopt. AS Adventure UNIZO en MODE UNIE dienen ook klacht in tegen outdoorketen AS Adventure. Die overtreedt immers ook de wetgeving op de sperperiode met een advertentie afgelopen vrijdag in Metro rond kortingen voor sjaals en mutsen. Ook dat berokkent andere handelaars economische schade. Neckermann.com De derde klacht van UNIZO en MODE UNIE is gericht tegen Neckermann.com. Daarop wordt de klanten korting van 75% aangeboden, onder meer op modeproducten. Opnieuw een flagrante overtreding van de wet op de Handelspraktijken. Waarom een sperperiode? Tijdens de sperperiode mogen geen prijskortingen worden aangekondigd tot op het moment van de start van de solden. De solden starten dit keer op 2 januari. Tot dan mogen op modeproducten geen kortingen bekend gemaakt worden. Kleinere winkeliers hebben de solden nodig om versneld eindeseizoensproducten te verkopen en zo telkens weer voldoende liquiditeiten te verkrijgen om te investeren in een nieuwe gevarieerde collectie. Rechter onderstreept belang sper Midden dit jaar onderstreepte ook de rechter deze visie, na klacht van UNIZO en MODE UNIE tegen INNO. Het vonnis stelde toen letterlijk: “… bij gebreke aan sperperiode, zouden zekere handelaars de sperperiode niet afwachten en, reeds voordien hun producten aan verlaagde prijzen aanprijzen teneinde een belangrijk deel van de koopkracht van de consument af te romen nog voor de eigenlijke soldenperiode een aanvang neemt. Dit wil precies INNO doen die als grootwinkel het budget en de infrastructuur heeft om zich zulke commerciële politiek te kunnen permitteren. De sperperiode heeft tot doel de kleine winkels hiertegen te beschermen, zodat een evenwicht in de concurrentie gehandhaafd wordt.” UNIZO vzw - Spastraat 8 - 1000 Brussel - [email protected] Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |