![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() De kogel is precies helemaal door de kerk:
Leterme II legt morgen eed af Koninklijk bemiddelaar Wilfried Martens heeft met de coalitiepartijen van de federale regering een akkoord bereikt over de aanpak van de onderhandelingen over de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde. Oud-premier Jean-Luc Dehaene zal door de koning benoemd worden tot een soort van 'opdrachthouder van de koning', die oplossingen moet voorstellen aan de premier en de meerderheidspartijen. Daarmee kan de regering Leterme II morgen uit de startblokken schieten. (belga) - Door deze formule zou Dehaene niet moeten functioneren als raadgever van Yves Leterme. Volgens CD&V-voorzitster Marianne Thyssen kan de nieuwe regering van premier Leterme nu van wal steken. Vice-premier Guy Vanhengel, die door Guy Verhofstadt werd uitgestuurd om te onderhandelen voor Open Vld, sprak over de volgende uren of dagen 'afhankelijk van de agenda van het paleis'. Naar verluidt zou Jean-Luc Dehaene vooral bilateraal werken en dan terugkoppelen naar de premier en de partijvoorzitters, eventueel bijgestaan door iemand naar keuze. Er komen dus in eerste instantie geen 'hoogmissen met camera's', luidde het. Het proces zou afgerond worden door een finale vergadering. De oplossing zou er tegen Pasen moeten zijn, om tegen de zomer te kunnen worden goedgekeurd door Kamer en Senaat. De gesprekken vonden dinsdagochtend plaats in de Lambermont, de ambtswoning van de premier. Aan het eind benadrukte MR-voorzitter Didier Reynders dat hij 'steeds met (Olivier) Maingain werkt'. Het is dus waarschijnlijk dat ook de FDF-voorzitter van dichtbij betrokken zal zijn bij het vervolg van de gebeurtenissen. Intussen lijkt het er steeds meer naar uit te zien dat de hele regering ontslag zal moeten nemen als gevolg van het vertrek van de eerste minister. Niet iedereen binnen de meerderheid deelt deze mening. In elk geval kan een eventuele eedaflegging van de volledige nieuwe regering ten vroegste woensdag plaatsvinden aangezien een aantal regeringsleden momenteel in het buitenland zit, onder meer aan de zijde van prins Filip in Marokko. Zoals het er nu naar uitziet worden Wilfried Martens en mogelijk nog Jean-Luc Dehaene nog dinsdag op het paleis verwacht, maar wanneer is nog niet bekend. Dan volgt nog de herschikking van de regering. Yves Leterme zou als minister van Buitenlandse Zaken vervangen worden door Steven Vanackere die als vicepremier minister van Buitenlandse Zaken wordt. In zijn plaats zou Inge Vervotte haar oude bevoegdheden terug opnemen, Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven. Tenslotte zou er nog een vergadering komen met Jean-Luc Dehaene, premier Leterme en de partijvoorzitters van de meerderheid over de modaliteiten van de opdracht van Dehaene. Dat zou op zeer korte termijn gebeuren. Bron: De Tijd |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben nekeer curieus...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heeft de CD&V het ultieme wapen :"een stemming,ergens volgend voorjaar,voor de splitsing van BHV" uit handen gegeven of niet?
Dat zal mijn beoordeling zijn...een soldaat die zijn wapen afgeeft verdient het om verslagen te worden... Het zou uitermate zielig zijn dat,in het slechtste geval,er een stemming in de kamer komt,en het ganse zaakje verworpen wordt omdat de CD&V zich onthoudt of tegen stemt... Is men bezig de ganse zaak "over" het het huidige belangenconflict (van onze zielige "moffen-belgjes" ) aan het tillen? ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 24 november 2009 om 17:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Oppertsjeef Thyssen doet dat inderdaad. Wat had je van zo'n kutwijf verwacht ? ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Strepen trekken als de rekening moet worden gepresenteerd. Vooralsnog zijn we zover niet. En u troosten in de gedachte dat hoop ons zotten in vreugde doet leven!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik wens hem in ieder geval veel succes.
Wilfried Martens is ook zo begonnen. Hij probeerde twee jaar lang regeringen te leiden die steeds weer vielen (tussen 1979 en 1981). Nadat hij voor korte tijd is vervangen door Mark Eyskens is Wilfried Martens uiteindelijk meer dan 10 jaar lang Premier gebleven in een vrij stabiele politieke decennium (van december 1981 tot maart 1992) Laatst gewijzigd door Antoon : 24 november 2009 om 19:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Speculatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik zou zowel Wallonië als Vlaanderen uitbreiden ten koste van Brussel ; maar ja ik heb dan ook niets te protocollen...
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is bijna 5 december ; de speculatie die komt er wel zelfs zonder beursballonnen..
![]() |
#14 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() gemoest eens weten hoeveel chance gij hebt....
![]() |
#15 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is helemaal niet de doelstelling van de Franstaligen. Vergeet niet dat ze al akkoord waren met een splitsing van BHV zonder uitbreiding van Brussel in 2005.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Schepen
|
![]() Ik ben heel blij dat Leterme nog eens Premier gaat worden, want ik geloof echt in hem!!!! Hij is een goed man, maar hij werd altijd tegengewerkt! Ik geloof echt dat het hem kan lukken, indien niemand hem stokken in de wielen wilt steken. Ik heb op hem gestemd, en wanneer er opnieuw verkiezingen zijn, stem ik er opnieuw op!
![]() |
#18 |
Burgemeester
|
![]() Denkt nog maar is goed na tegen 2011 .
Leterme is idd gene slechte , te braaf vind ik zelf , en hij is idd altijd tegengewerkt geweest . De man was nog geen week aan de macht en de vlaamse/waalse pers spuwde hem al uit . Hij wou BHV oplossen ( zonder toegevingen ) en is daar mislukt in . Nu kan hij het nog eens oplossen maar dan zoals deheane wil . Op dat vlak vind ik er wel iets positief aan . Hij is van Vilvoorde dus hij zal zijn stad niet zomaar verkopen want dan is ie wel burgemeester af ( Bij de vlamingen toch ) . |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als wafelenbakker eerste klas ligt de verantwoordelijkheid van de superhoge staatsschuld van toen dan ook voor het grootste deel bij diezelfde Martens ...... Dank zij zijn wafelijzerpolitiek...... Dat Leterme dus maar een andere weg neemt of onze staatsschuld bedraagt binnen 10 jaar 200%..... |
|
![]() |
![]() |