Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 november 2009, 17:50   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard Vlaams Belang : De beide kanten van het verhaal

Afgelopen week reageerde Vlaanderen geschokt op de vermeende feiten van politiegeweld die zich zouden hebben voorgedaan in de gevangenis van Vorst. Verschillende politieinspecteurs zouden zich schuldig gemaakt hebben aan vernederingen, buitensporig geweld, foltering en uiteraard ook racisme. De verontwaardiging was dermate dat daags na het bekend raken van de vermeende feiten al meteen de bevoegde ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie ondervraagd werden in de Kamercommissie. En ook daar nam men geen blad voor de mond : de schuldigen zullen gestraft worden.

Elk verhaal heeft echter twee kanten. Terwijl iedereen schande over de politie spreekt doet niemand de moeite om eerst eens naar de versie van de betrokken politiemensen te luisteren. Het comité P en het Brusselse parket moeten hun onderzoek nog beginnen en de bevoegde ministers spreken al van “verwerpelijk” en “onaanvaardbaar.”. Uiteraard zijn buitensporig politiegeweld, vernederingen en racisme verwerpelijk. Maar is de weergave van de feiten wel in overeenstemming met wat er zich echt heeft afgespeeld binnen die gevangenismuren ? Zou het daarom niet verstandiger geweest zijn als al die volksvertegenwoordigers in de Kamercommissie zelf het fatsoen hadden gehad om inderdaad ook het onderzoek af te wachten ?

Wat er nu aan het gebeuren is, komt mij immers zeer bekend voor. De publieke inquisitie is begonnen. Enkel op basis van wat verklaringen van criminelen is er nu een heksenjacht begonnen op de betrokken politiemensen. Men mag immers niet vergeten dat er al druk gezet is op de twee ministers waardoor de onderzoeksorganen, de parketmagistraat en de onderzoeksrechter met een zelden geziene ijver aan de slag zijn gegaan. Dit weekend hebben enkele allochtonen de ‘zaak Vorst’ al aangegrepen om nog wat rellen te veroorzaken en een politiecommissariaat in brand te steken in Anderlecht. Het kan dan ook niet anders dan dat er minstens één politieman of –vrouw schuldig zal verklaard worden. Of hij/zij dat nu ook is of niet, is in dit land irrelevant. De gemoederen moeten bedaard worden, het allochtone kiesvee gesust. Als eerste signaal werden er al twee hoofdinspecteurs preventief geschorst.

Zoals ik al zei doet niemand de moeite om eens te luisteren naar de versie van de politiemensen. Zij ondergaan de publieke veroordeling, maar kunnen zich niet publiekelijk verdedigen wegens hun beroepsgeheim. Ik heb wel de moeite gedaan om naar enkele van hen te luisteren. Ik spreek me niet uit over het feit of er nu al dan niet teveel geweld gebruikt is en of er al dan niet sprake is van vernederingen of racisme. Maar ik verneem dat de gedetineerden vanaf minuut één de politiemensen de huid aan het vol schelden waren, dat zij hun cellen in brand aan het steken waren, dat zij de politiemensen bekogelden met allerlei voorwerpen, etc.. . Op dat moment dringen er zich inderdaad dwangmaatregelen – noem het politiegeweld zo u wil – op om de orde te handhaven. Dat is immers ook de taak van de politie. En zo dienden de relschoppers één voor één uit de cel gehaald te worden om in isoleercellen opgesloten te worden. Dat ze voor die opsluiting volledig ontkleed dienden te worden (lees naakt) is perfect overeenkomstig de Wet op het Politieambt die zulks voorschrijft bij een fouillering voor opsluiting. Dat de politiemensen daarbij op zoek waren naar verborgen – al dan niet zelfgemaakte – wapens, gsm’s en/of drugs is gezien de context en gezien het feit dat dergelijke zaken frequent circuleren in Belgische gevangenissen ook niet meer dan logisch. Het onderzoek zal nu moeten aantonen of alles overeenkomstig de spelregels is gebeurd. Maar het beeld van de brutale agent die de arme onschuldige gedetineerde even ging mishandelen mag toch enigszins genuanceerd worden.

De kern van het probleem is echter dat men moet ophouden met de politie in te schakelen bij een staking van de cipiers. De verdachte van zedenfeiten (en tevens politieagent) die in Vorst opgesloten zat werd er geconfronteerd met de hoofdinspecteur die het proces verbaal tegen hem opstelde. Dat had zo’n impact op de verdachte dat hij een zelfmoordpoging ondernam. Tal van andere criminelen stonden oog in oog met de agenten die hen een verblijf in Vorst verzekerden. Dat er daar geen taart en koekjes worden uitgewisseld is dan ook te verwachten. Zelf heb ik voldoende gelijkaardige ordediensten geleid om te weten dat zoiets werkt als een rode lap op een stier.

Los van het onderzoek naar de vermeende feiten moeten de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie denken aan een minimumdienstverlening bij stakingen of de inzet van militairen als tijdelijke cipiers. De politie lijkt me hiervoor niet langer geschikt te zijn.

Bart Debie
Voormalig Antwerps politiecommissaris

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 20:17   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Het is wel redelijk grappig, het gaat overbuitensporig geweld, foltering en rascisme door de politie en het is ondertekend door:

Jawel, De Bie.

Als Geert Hoste dit niet gaat gebruiken in zijn eindejaarsshow dan weet ik het ook niet meer.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 23 november 2009 om 20:18.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2009, 21:09   #3
abou Anis
Minister-President

Standaard

"verklaringen van criminelen"?! Nu ben ikzelf ook niet zo'n voorstander van mensen die tegen een stakingsoproep ingaan en toch gaan werken, maar om cipiers en ander gevangenispersoneel nu als crimineel te bestempelen gaat wel heel ver. Allez, voor de meesten onder ons maar een veroordeelde crimineel als De Bie zal wel weten waar hij het over heeft zeker.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 00:16   #4
Nexer
Parlementslid

Nexer's schermafbeelding

Standaard

Feit is dat de media er weer is opgesprongen als aasgieren op rottend vlees.

Het verhaal dat ze voor het volk tonen, wil doen geloven dat de bewakers zomaar eventjes zin hadden er op te slaan en dat ze dat maar gedaan hebben, zonder meer reden dan dat ze sadisten zouden zijn >_>

Zulke stereotypen vind je enkel terug in laag-kwaliteit anime.

"For all those upper/middle class academics, harassment means all those loud ordinary people, who smell bad, who talk dirty."
Nexer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 00:34   #5
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nexer Bekijk bericht
Feit is dat de media er weer is opgesprongen als aasgieren op rottend vlees.

Het verhaal dat ze voor het volk tonen, wil doen geloven dat de bewakers zomaar eventjes zin hadden er op te slaan en dat ze dat maar gedaan hebben, zonder meer reden dan dat ze sadisten zouden zijn >_>

Zulke stereotypen vind je enkel terug in laag-kwaliteit anime.
De bewakers hebben helemaal nergens op geslaan. Het waren de flikken die dat deden en dat is door diverse bewakers (cipiers) gerapporteerd.

De rottend vlees metafoor is goed gekozen. Het rottend vlees in dezen was het geuniformeerd krapuul.
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 november 2009, 02:56   #6
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik vind de zin "de politie lijkt daar niet langer voor geschikt te zijn" zeer relevant :
wat moeten we met een "ongeschikte politie" ttz. een politie die niet op een normale wijze met al dan niet schuldige verdachten kan omspringen.

Als ik ons systeem goed begrijp zitten er in gevangenissen ook verdachten ttz. mogelijk onschuldige burgers....

Vanzelfsprekend heeft zelfs het VB gelijk met te stellen dat iedereen het voordeel van de twijfel moet genieten tot zijn/haar schuld onomstotelijk bewezen is en door een rechtbank uitgesproken (en eventueel in beroep weerlegd).

Maar moest ik één van de "verdachte agenten" zijn ik zou liefst niet door de heer De bie verdedigd worden : heel zijn betoog werpt een odium van schuld op de
(onfortuinlijke ?) agenten. Met als bloemekee de aangehaalde "ongeschiktheidsverklaring".

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be