![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
|
![]() De benoeming van Karel De Gucht als Europees Commissaris voor Buitenlandse Handel is voor LDD opnieuw een meevaller voor een Vlaams politicus. Het is een belangrijke post die De Gucht bevordert tot toponderhandelaar voor de Europese Unie over de vrijmaking van de wereldhandel. Met zowel de aanstelling van De Gucht als de benoeming van Herman Van Rompuy tot voorzitter van de Europese Raad heeft Vlaanderen een flinke slag geslagen op het Europese veld.
Derk Jan Eppink, Europees Parlementslid (LDD): 'Ik feliciteer Karel De Gucht met deze dijk van een baan. Hij is in deze positie de strategische onderhandelaar voor de Europese Unie over vrijmaking van de wereldhandel. Dat is belangrijk omdat de Doha-ronde nieuw leven moet worden ingeblazen. Ik ben ervan overtuigd dat deze post beter past bij De Gucht dan de portefeuille voor Ontwikkelingssamenwerking die hij zelf duidelijk minder genegen was. Ik kan dat begrijpen want handel werkt beter dan hulp.' LDD wijst er wel op dat de topfunctie De Gucht dwingt om meer rekening te houden met allerlei gevoeligheden. Eppink: “De Gucht heeft in het verleden de Nederlandse premier Balkenende vergeleken met Harry Potter en noemde Congolese leiders incompetent. In zijn nieuwe rol moet hij beter op zijn woorden letten want belangrijke handelspartners van Europa zijn de VS, China en India. Als hij spreekt over leiders van China en India zoals hij dat deed over Afrikaanse, dan zal dat de handel niet ten goede komen en dreigt hij de verkeerde man op de verkeerde plaats te worden. Vooralsnog ga ik ervan uit dat De Gucht zich als toponderhandelaar neutraler opstelt en zijn job goed zal doen.” Bron: politics.be