Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 november 2009, 13:12   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard Herstellingen ontlasten... voor een groenere maatschappij

Waar ik mij zo stilletjesaan begin over te verwonderen is de kostprijs van d eherstellingen van allerhande spullen

Je koopt bvb een vaatwas van 500euro. En dan na een jaar of vier hapert er ergens een bakske

De kerel moet komen kijiken, half uurke werk
De kerel koopt het vervangstukse 30 euro - 50euro
De kerel moet dan nog eens komen om dat stukje erin te stoppen en zit daar ook nog eens 3/4uur aan te werken

Dan rekent dan 1 uurtje werk aan 50euro per uur, een 30 euro voor de dossier te openen en 50 euro voor dat stukje

Wat is de conclusie die je daar kunt uit trekken: dat de dag van vandaag om iets te herstellen.... de kostprijs voor het herstellen gemakkelijk meer kost dan het te herstellen goed.
Dus een TV herstellen eindigt het verkoopsgesprek nogal vlug in die richting.

Bovendien is de verhouding tussen de kostprijs voor het herstellen en de tewerkstelling waanzinnig groot. Ttz om 1 kleine herstelling te betalen moet je dus minimum 1 dag werken... Terwijl je met moeite 1 uur arbeid gecreerd hebt in de maatschappij... Dus nergens is de verhouding van het (over) belasten van diensten meer zichtbaar dan in de herstellingen...

Dus als je wilt een groenere maatschappij hebben, enminder wegwerp hebben, dan zou het logisch zijn dat we bvb de sociale lasten op arbeid voor herstellingen volledig op 0 euro zetten, en de BTW op 0%. Zodat die herstellingen kunnen gedaan worden aan 50euro bvb, en die multiplicator van 1:10 1uur diensten kopen moet je 10 uur werken... bvb 1:3 wordt...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 13:16   #2
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp het verband niet goed met groenere economie/maatschappij. Of tenminste: ik denk niet dat het veel zal helpen, want uiteindelijk heb je dan meer mensen met oude toestellen. En die verbruiken toch over het algemeen meer energie?
Oud 28 november 2009, 13:24   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
Ik begrijp het verband niet goed met groenere economie/maatschappij. Of tenminste: ik denk niet dat het veel zal helpen, want uiteindelijk heb je dan meer mensen met oude toestellen. En die verbruiken toch over het algemeen meer energie?
Ho een plasma verbruikt meer dan een LED, maar een oude beeldbuis verbruikte minder dan een plasma... Dus technologische evoluties zijn niet altijd energiezuinig.

Het gaat mij weldegelijk over het feit dat zowat alles kapot gaat van onze 'electrische apparaten' gaande van domotica, electrische poorten, afstandsbedieningskes, koffiemachiens, stofzuigers, vaatwas, droogkas etc

Nu een normale levensduur is bvb 10-15 jaar, en een herstelling verlengt dus die levensduur... En het zwaar taxeren van herstellingen die hier nu gebeurt in belgie spoort te mensen aan tot massaconsumptie.

Ik ben zeker dat de helft van de toestellen die ik nu verplicht weggooi feitelijk kunnen hersteld worden voor een symbolische euro aan stukken en een uurtje werk van een geschikte technieker. Nu wordt alles gewoon gedumpt naar het stort en ben je verplicht van nieuw te kopen... Een expresso van 150euro dumpen omdat er een verkalkt buisje lekt, of een broodmachinesnijder dumpen omdat het knopje hapert, of een stofzuiger dumpen omdat een sensortje vervuilt geraakt, of een printer dumpen omdat de een sensor vervuilt... etc tegenwoordig doen we dat allemaal.. En dat gaat niet zoveel het verbruik aan
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2009, 13:31   #4
Pantoffeldiertje
Gouverneur

Pantoffeldiertje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ho een plasma verbruikt meer dan een LED, maar een oude beeldbuis verbruikte minder dan een plasma... Dus technologische evoluties zijn niet altijd energiezuinig.

Het gaat mij weldegelijk over het feit dat zowat alles kapot gaat van onze 'electrische apparaten' gaande van domotica, electrische poorten, afstandsbedieningskes, koffiemachiens, stofzuigers, vaatwas, droogkas etc

Nu een normale levensduur is bvb 10-15 jaar, en een herstelling verlengt dus die levensduur... En het zwaar taxeren van herstellingen die hier nu gebeurt in belgie spoort te mensen aan tot massaconsumptie.

Ik ben zeker dat de helft van de toestellen die ik nu verplicht weggooi feitelijk kunnen hersteld worden voor een symbolische euro aan stukken en een uurtje werk van een geschikte technieker. Nu wordt alles gewoon gedumpt naar het stort en ben je verplicht van nieuw te kopen... Een expresso van 150euro dumpen omdat er een verkalkt buisje lekt, of een broodmachinesnijder dumpen omdat het knopje hapert, of een stofzuiger dumpen omdat een sensortje vervuilt geraakt, of een printer dumpen omdat de een sensor vervuilt... etc tegenwoordig doen we dat allemaal.. En dat gaat niet zoveel het verbruik aan
Maar zoiets gaat wel ten koste van de economie, en innovatie. Veel mensen met een oude TV die wat kapot is, laten hem inderdaad niet herstellen, maar kopen een nieuwer model met meer snufjes. Al is het voorbeeld van een wasmachine, koffiezet misschien wel waar: zulke dingen kunnen beter hersteld worden. Maar dan zit je bij het probleem van voldoende competente mensen te vinden..
Oud 29 november 2009, 10:18   #5
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Het is voor iedereen duidelijk dat de BTW een beetje ontspoord is : 21% extra betalen terwijl er nauwelijks van toegevoegde waarde sprake is...
Oud 29 november 2009, 11:34   #6
Abraxas
Lokaal Raadslid

Abraxas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zo te zien verloopt alles perfect normaal. Het opzet van de fabrikanten is geslaagd. Waarom zouden machines langer moeten meegaan dan hun garantie?
Abraxas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 11:43   #7
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pantoffeldiertje Bekijk bericht
En de milieukost om iets nieuw te maken?
Oud 29 november 2009, 11:43   #8
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar ik mij zo stilletjesaan begin over te verwonderen is de kostprijs van d eherstellingen van allerhande spullen

Je koopt bvb een vaatwas van 500euro. En dan na een jaar of vier hapert er ergens een bakske

De kerel moet komen kijiken, half uurke werk
De kerel koopt het vervangstukse 30 euro - 50euro
De kerel moet dan nog eens komen om dat stukje erin te stoppen en zit daar ook nog eens 3/4uur aan te werken

Dan rekent dan 1 uurtje werk aan 50euro per uur, een 30 euro voor de dossier te openen en 50 euro voor dat stukje

Wat is de conclusie die je daar kunt uit trekken: dat de dag van vandaag om iets te herstellen.... de kostprijs voor het herstellen gemakkelijk meer kost dan het te herstellen goed.
Dus een TV herstellen eindigt het verkoopsgesprek nogal vlug in die richting.

Bovendien is de verhouding tussen de kostprijs voor het herstellen en de tewerkstelling waanzinnig groot. Ttz om 1 kleine herstelling te betalen moet je dus minimum 1 dag werken... Terwijl je met moeite 1 uur arbeid gecreerd hebt in de maatschappij... Dus nergens is de verhouding van het (over) belasten van diensten meer zichtbaar dan in de herstellingen...

Dus als je wilt een groenere maatschappij hebben, enminder wegwerp hebben, dan zou het logisch zijn dat we bvb de sociale lasten op arbeid voor herstellingen volledig op 0 euro zetten, en de BTW op 0%. Zodat die herstellingen kunnen gedaan worden aan 50euro bvb, en die multiplicator van 1:10 1uur diensten kopen moet je 10 uur werken... bvb 1:3 wordt...

Dossier openen ?
Ik ben zélf technicus op de baan maar het is de eerste keer dat ik iets lees over een 'dossier openen'.
Tussen haakjes : als je zo enorm om het 'groene' begaan bent, zou je misschien eens kunnen overwegen om de vaat manueel te doen.
Duurt hooguit 20 minuten en kost je enkel de verwarming van het water en het beetje vaatwasmiddel.
Dat een herstelling geld kost, is evident.
Maar reken even alles, aub ?
De wagen van de technicus.
Het onderhoud en de brandstof van die wagen.
Zijn gereedschap.
Zijn tussentijdse scholingen (die hij onbezoldigd moet volgen)
De RSZ
De tijd dat hij thuis fakturen moet maken.
De boekhouder.
etc...
Pak daarop het gezaag van klanten die ocharme 2 dagen hun vaat met de hand hebben moeten doen ....
Dan wordt die mens onderbetaald. Geloof me.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 11:51   #9
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
En de milieukost om iets nieuw te maken?
Daar zit niemand iets mee in.

Kijk maar naar de komedie met zonnepanelen, die kosten aan energie om ze te maken vele malen meer dan ze ooit kunnen opbrengen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 11:53   #10
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Daar zit niemand iets mee in.

Kijk maar naar de komedie met zonnepanelen, die kosten aan energie om ze te maken vele malen meer dan ze ooit kunnen opbrengen.
De energie die het kost om een zonnepaneel te maken is terugverdiend in minder dan 4 jaar.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 11:55   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
De energie die het kost om een zonnepaneel te maken is terugverdiend in minder dan 4 jaar.
Ik geloof er niets van.
Oud 29 november 2009, 11:55   #12
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U neemt me de woorden uit de mond
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 12:15   #13
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de recyclage nadien?
Oud 29 november 2009, 12:16   #14
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof er niets van.
Waarom niet?

http://www.siemenssolar.com/Energy_paper_index.html

Citaat:
Energy Balances for Photovoltaic Modules: Status and Prospects

Recent work has demonstrated that photovoltaic modules are net energy producers. Based on empirical analysis of utility bills and production records at Siemens Solar Industries, energy payback time for crystalline silicon is on the order of three years and for thin film copper indium diselenide ranges from ten years in research mode to under two years in production. About half of the energy content is process energy, half is embodied energy in incoming raw materials. This paper explores the energy balance implications of ongoing and longer-term development efforts. Future prospects for both crystalline silicon and copper indium diselenide are discussed, including production scale and yields, new processes and equipment, waste reduction and reclamation, of existing equipment reconfiguration, and product design
Oud 29 november 2009, 12:18   #15
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
En de recyclage nadien?
Een goede vraag. Daar heb ik geen informatie over.
Oud 29 november 2009, 12:32   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat bijvoorbeeld de energie benodigd voor de fabriek te bouwen waar men de zonnepanelen maakt al niet meegerekend wordt.

En omdat zinnen zoals deze, "empirical analysis of utility bills" heel relatief zijn. Als we de kostprijs van elektriciteit in Belgie gebruiken om de prijs te berekenen is dat ook alles wat er gebeurd, een prijsvergelijking.

Ik heb het over de energie, niet de prijs van die energie.
Oud 29 november 2009, 12:46   #17
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat bijvoorbeeld de energie benodigd voor de fabriek te bouwen waar men de zonnepanelen maakt al niet meegerekend wordt.

En omdat zinnen zoals deze, "empirical analysis of utility bills" heel relatief zijn. Als we de kostprijs van elektriciteit in Belgie gebruiken om de prijs te berekenen is dat ook alles wat er gebeurd, een prijsvergelijking.

Ik heb het over de energie, niet de prijs van die energie.

Daar heb je een punt.

Ik geloof dat grote bedrijven, die zelf distributeren (van hoogspanning laagspanning maken) ongeveer 1 tot 1,5 fr betalen voor een KWh. Ze moeten wel op voorhand laten weten wanneer ze verbruiken en hoeveel ze dan verbruiken.
Oud 29 november 2009, 13:05   #18
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:

[capitalistmodus] Witgoed wegsmijten is aan ontwikkelingshulp doen ! [/capitalistmodus]

skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be