Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2009, 15:44   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Een voorzet om tot een Maddens-strategie te komen, is gegeven

Nous ne sommes demandeur de rien.

Dat is de kern van de Maddens-strategie.

Maar als niemand iets vraagt, dan kan het natuurlijk lang duren.

We weten dat de frankofonen - en meer nog dan hen - de federale een gebrek hebben: ze hebben senten te kort, ze hebben teveel schulden.
Maar we weten evengoed dat de frankofwieten zich dat geen bal aantrekken.

Dat is natuurlijk gerekend zonder de waard.
De waard is in dit geval "Europa". Want we hebben aan Europa beloofd om het spel allemaal eerlijk te spelen; hetgeen betekent: geen te grote tekorten. Want dat kreëert oneerlijke konkurensie en scheeftrekkingen tussen de deelnemende landen.

En Europa heeft haar verwittiging kenbaar gemaakt.

Lees het zelf maar in de link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF20091007_034

De inleiding van het artikel, durf ik jullie geven:

Citaat:
De Europese Commissie heeft woensdag een procedure wegens buitensporig begrotingstekort geopend tegen België. Het dagelijks bestuur van de Europese Unie stelt dat het tekort dit jaar zou kunnen stijgen tot bijna zes procent van het bruto binnenlands product.
Nu is de vraag: twijfelt er nog iemand aan die Maddens doktrine, als de beste (legale en demokratische) strategie voor Vlaanderen ?

En ook: zit hiermee het spel op de wagen? Begint vanaf nu het gerommel, na die vakansie-stilte ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 16:48   #2
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nu is de vraag: twijfelt er nog iemand aan die Maddens doktrine, als de beste (legale en demokratische) strategie voor Vlaanderen ?
De Maddens doktrine is niet de beste strategie voor Vlaanderen.
Maar gezien de democratische verhoudingen in Belgie en Vlaanderen (op dit moment) is dit de best haalbare strategie.
Men moet bedenken dat de meeste en grootste parijen in de federale en vlaamse regering pro-belgie zijn.
Citaat:
En ook: zit hiermee het spel op de wagen? Begint vanaf nu het gerommel, na die vakansie-stilte ?
Ja, het spelletje kan beginnen, volgende week dinsdag (voorlezen van de begrotingsplannen door H. van Rompuy) is de eerste ronde.
Nu moet de vlaamse regering voet bij stuk houden en 2 maanden afwachten. Niet beginnen over verrotten of BHV, want dan krijgen de Vlamingen in de pers de schuld van alles.
Laat Europa, de belgisten en de franstaligen dit financiele probleempje eens oplossen zonder extra vlaams geld.

Oud 7 oktober 2009, 16:58   #3
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaker Bekijk bericht

Ja, het spelletje kan beginnen, volgende week dinsdag (voorlezen van de begrotingsplannen door H. van Rompuy) is de eerste ronde.
Nu moet de vlaamse regering voet bij stuk houden en 2 maanden afwachten. Niet beginnen over verrotten of BHV, want dan krijgen de Vlamingen in de pers de schuld van alles.
Laat Europa, de belgisten en de franstaligen dit financiele probleempje eens oplossen zonder extra vlaams geld.

U weet toch ook dat de Vlaamse regering Belgische marionetten zijn?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 17:05   #4
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

thijsen heeft al duidelijk gezegd dat ze niets van maddens wil weten...

Misschien moeten we Muyters een mail sturen datie zich eens moet misrekenen: we laten hem zeggen dat we wel 100 miljoen kunnen missen om de federale te helpen. Maar ie eeft zich gemist en ze krijgen een symbolische euro.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 17:54   #5
schaker
Provinciaal Gedeputeerde

schaker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht

Misschien moeten we Muyters een mail sturen datie zich eens moet misrekenen: we laten hem zeggen dat we wel 100 miljoen kunnen missen om de federale te helpen. Maar ie eeft zich gemist en ze krijgen een symbolische euro.
Bij een federale schuld van 25 miljard euro is 100 miljoen ook een symbolisch bedrag....
schaker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 18:40   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht

...
Ze heeft dat gezegd in Gent.

Maar dat heeft geen geruzie opgeleverd. Geen vragen vb. in het vragenuurtje (toch niet bij mijn weten). Geen problems in de regering zelf.
Geen artikels meer in de gazetten.
Erger nog: heeft het Vlaams Belang hierover de Vlaamse regering geïnterpelleerd?

Of zou het kunnen dat men wat overdreven heeft, bij de verslaggeving over Gent?

Als je Maddens uitlegt als een verrottingsstrategie, dan kan ik me inbeelden dat je dit niet wilt.
Maar als je het bedoelt zoals het in de Vlaamse regeringsverklaring staat, dan is dit al heel wat anders.

Of je zou het kunnen uitleggen als volgt: Peeters heeft aan het Weverke een sms'ke gestuurd: wat zuster overste zegt, heeft geen belang. Haar taak is alleen maar om daar mooi te zitten wezen. Ik, de Peeters, ik ben de man.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 7 oktober 2009, 19:01   #7
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of je zou het kunnen uitleggen als volgt: Peeters heeft aan het Weverke een sms'ke gestuurd: wat zuster overste zegt, heeft geen belang. Haar taak is alleen maar om daar mooi te zitten wezen. Ik, de Peeters, ik ben de man.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 21:44   #8
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat 't moeder overste was.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 08:55   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
goed zo, denk maar verder ...

Oud 8 oktober 2009, 09:21   #10
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind de Maddens-doctrine belachelijk. De Franstaligen eisten niets anders dan het status-quo, en dat is precies wat ze krijgen. Dat is op geen enkele manier uit te leggen als Vlaamse assertiviteit.

En wat dan nog als ze geen nieuwe centen krijgen? Dan verschuiven ze zoveel mogelijk uitgaven (illegaal) naar het federaal niveau en maken ze nieuwe schulden. En wat dan nog als Europa daar problemen mee heeft? Wat gaat Europa doen? Een veroordeling met eventueel een boete. Voor het federale niveau. Dat vinden ze prima hoor.

Denk je echt dat ze daarvoor hun privileges gaan laten schieten?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 09:53   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Ik vind de Maddens-doctrine belachelijk. De Franstaligen eisten niets anders dan het status-quo, en dat is precies wat ze krijgen. Dat is op geen enkele manier uit te leggen als Vlaamse assertiviteit.

En wat dan nog als ze geen nieuwe centen krijgen? Dan verschuiven ze zoveel mogelijk uitgaven (illegaal) naar het federaal niveau en maken ze nieuwe schulden. En wat dan nog als Europa daar problemen mee heeft? Wat gaat Europa doen? Een veroordeling met eventueel een boete. Voor het federale niveau. Dat vinden ze prima hoor.

Denk je echt dat ze daarvoor hun privileges gaan laten schieten?
Daar vergis je je zeer deerlijk.

Oud 8 oktober 2009, 10:11   #12
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar vergis je je zeer deerlijk.
Vertel eens, dan?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 10:58   #13
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie Bekijk bericht
Zolang je dat denkt denk je niets anders.
Oud 8 oktober 2009, 12:11   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nous ne sommes demandeur de rien.

Dat is de kern van de Maddens-strategie.

Maar als niemand iets vraagt, dan kan het natuurlijk lang duren.

We weten dat de frankofonen - en meer nog dan hen - de federale een gebrek hebben: ze hebben senten te kort, ze hebben teveel schulden.
Maar we weten evengoed dat de frankofwieten zich dat geen bal aantrekken.

Dat is natuurlijk gerekend zonder de waard.
De waard is in dit geval "Europa". Want we hebben aan Europa beloofd om het spel allemaal eerlijk te spelen; hetgeen betekent: geen te grote tekorten. Want dat kreëert oneerlijke konkurensie en scheeftrekkingen tussen de deelnemende landen.

En Europa heeft haar verwittiging kenbaar gemaakt.

Lees het zelf maar in de link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF20091007_034

De inleiding van het artikel, durf ik jullie geven:

Resultaat, Vlaanderen mag de put delven, en hun labbekaken van politiekers, zullen ondertussen niets eisen van frankofoon belziekske... maar braaf door het stof kruipen en ondertussen ook nog eens di rupo oraal bevredigen, om ansjauvis, aan een jobke te helpen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 16:02   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik veronderstel dat je bedoelt dat Vlaanderen een put zou moeten dempen (en niet delven, dat doen de frankofwieten wel).

Maar ik lees dat toch niet in het regeerakkoord. Misschien lees ik beter dan jij, zoals hierboven zou mogen blijken met dat dempen en delven ...

Oud 3 december 2009, 17:31   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Den Hengel heeft het alleszins begrepen.

Kijk wat ik vond in mijn mail-brievenbuske, in de nieuwsbrief van Knack (en wat ik daarin gekleurd heb om jullie het leven aangenamer te maken:

Citaat:
"België vervliegt"

03/12/2009 07:00

"Het is van moetens', zegt vicepremier Guy Vanhengel (Open VLD) deze week in Knack. Of men het nu leuk vindt of niet: binnen de kortste keren moeten de overheidsfinanciën worden gesaneerd en de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde gesplitst.

Waarom zou het dit keer wél lukken om een onderhandelde oplossing te vinden voor B-H-V?
Guy Vanhengel: Omdat het móét lukken.

Dat zeiden jullie vorige keer ook al.
Vanhengel: Eigenlijk zeggen we dat al sinds 1970. (lacht) Toch is er ondertussen iets veranderd: iedereen beseft nu dat we in een complete chaos zullen belanden als dit dossier niet wordt opgelost.

De staatshervorming zit ondertussen in de koelkast. Maar worden nieuwe communautaire stappen niet onvermijdelijk nu de federale overheid steeds armlastiger wordt als gevolg van de financieringswet?
Vanhengel: Dat is juist. De federale staat wordt steeds verder uitgekleed. België vervliegt financieel. In de huidige financieringswet zitten eigenlijk twee anomalieën ingebakken. Om te beginnen werden er almaar meer middelen en bevoegdheden naar de gemeenschappen en gewesten overgedragen terwijl de federale overheid bleef zitten met de historische schuld die sinds het ontstaan van België is opgebouwd. Daarnaast is er ook de pensioenlast, die door de vergrijzing van de komende jaren een grote uitdaging vormt voor ons land. Het is totaal onlogisch dat de deelgebieden zoveel ambtenaren kunnen aanwerven als ze maar willen, terwijl de federale overheid hun pensioenen moet betalen. Dat kán toch niet!

Oud 3 december 2009, 17:57   #17
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Wat is de link tussen die stelling vanuit de EU en de Maddensdoctrine?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 18:03   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wat is de link tussen die stelling vanuit de EU en de Maddensdoctrine?
EU zegt: Terme daar in Brussel: besparen of een boete

Terme 'beveelt' aan Vlaanderen: besparen, mede in naam van B., van Walenland en van Brussel

Maddens: nous ne sommes demandeur de rien, ons budget is in evenwicht en wat we volgend jaar over zouden hebben, zullen we in Vlaanderen investeren; lost bijaldientengevolgedus zelf uw klodden op.

Oud 3 december 2009, 18:42   #19
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

We zullen wel zien.

Als ge 't mij vraagt: drink niet te veel met Kerst en bij Oud&Nieuw, zodat ge nuchter blijft.

2010, het Jaar van de Tijger, wordt onvermijdelijk een jaar vol verrassingen. Hopelijk zullen het aangename zijn.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2009, 08:30   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

in ieder geval, over die pensioenen van de ambtenaren heeft hij gelijk. een gewest of gemeenschap die de lonen van zijn ambtenaren verhoogt, moet de hogere pensioenslasten dan ook maar dragen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be