Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ben je voor of tegen het rookverbod ?
Ik ben voor het rookverbod, alle cafe's moeten rookvrij zijn. 30 45,45%
Ik ben tegen het rookverbod, de eigenaar moet zelf beslissen 36 54,55%
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2011, 21:40   #1
Tommeke
Provinciaal Statenlid

Standaard Drie kwart Belgen voorstander van rookverbod horeca

Vandaag was er een artikel in het laatste nieuws, 3 kwart van de belgen is voorstander voor een rookverbod op cafe. Eigenaardig, want bij de commentaren lees je voornamelijk dat er tegenstanders zijn:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...d-horeca.dhtml
.
Daarbij vraag ik me af welke selectie men heeft gemaakt bij de 4000 belgen waaraan men de vraag heeft gesteld.

Ikzelf ben niet-roker, ik vind het ook niet echt aangenaam als er veel gerookt wordt, maar ik ervaar wel bij rokers een mentaliteitswijziging waarbij men steeds respect heeft en vraagt of men in mijn nabijheid mag roken.

Ik ben dan ook van mening dat een verbod nutteloos is: er zijn zowiezo niet-rokers cafe's, waarbij de uitbater daarvoor zelf kiest. Er zijn specifieke rokers cafe's (de bruin cafe's), waar een niet-roker met een ruime bocht omheen loopt, het lijkt me dan ook enorm egocentrisch en arrogant om als niet-roker daar een verbod in te stellen. Ikzelf ga dan ook voor het standpunt dat ik tegen het rookverbod op cafe ben, en dat een correcte manier om dit aan te pakken informatie naar de bevolking toe is (campagnes over ongezondheid, etc).

Maar ongeacht mijn standpunt, en terugkerend op het eerste punt : hoe werd het doel publiek van de enquete gekozen, omdat er zo'n groot verschil is in meningen bij de commentaren. Wat als we hier zelf een enquete starten op politics.be ?
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2011, 21:46   #2
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Ikzelf ben niet-roker, ik vind het ook niet echt aangenaam als er veel gerookt wordt, maar ik ervaar wel bij rokers een mentaliteitswijziging waarbij men steeds respect heeft en vraagt of men in mijn nabijheid mag roken.
Beetje laat, niet ? En de hoffelijke rokers blijven nog steeds een absolute minderheid hoor.

Citaat:
Ikzelf ga dan ook voor het standpunt dat ik tegen het rookverbod op cafe ben, en dat een correcte manier om dit aan te pakken informatie naar de bevolking toe is (campagnes over ongezondheid, etc).
Campagnes e.d. halen allemaal niets uit. Rokers moet je zoveel mogelijk ontmoedigen, later zijn ze dan altijd blij dat ze niet meer roken.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2011, 22:01   #3
Tommeke
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Campagnes e.d. halen allemaal niets uit. Rokers moet je zoveel mogelijk ontmoedigen, later zijn ze dan altijd blij dat ze niet meer roken.
Campagnes halen enorm veel uit, denk ik, de jeugd is gelukkig al veel minder pro-roken of zal toch veel minder snel beginnen. Ook de enorme prijsverhogingen helpen mensen de drempel over (als het nog 1 cent duurder wordt stop ik!). Als iemand bekeert tot iets, is hij/zij daar uiteraard steeds enthousiast over. Alhoewel ik nooit gerookt heb en daar bijlange de noodzaak niet toe voel, kan ik me voorstellen dat je er wel een zeker plezier uithaalt, anders zou je het niet doen.

Een soortgelijk voorbeeld bij religie : iemand die net tot een nieuwe religie is bekeerd, is daar laaiend enthousiast over en heel blij. Maar iemand die net van zijn/haar religie afvallig is geworden, is net even laaiend enthousiast of blij.

Je kan dus vanuit beide standpunten stellen, als je tot het andere kamp 'toetreedt' over overgaat naar een ander standpunt, ben je blij, anders had je er niet voor gekozen, om maar advocaat van de duivel te spelen.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2011, 22:05   #4
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Vandaag was er een artikel in het laatste nieuws, 3 kwart van de belgen is voorstander voor een rookverbod op cafe. Eigenaardig, want bij de commentaren lees je voornamelijk dat er tegenstanders zijn:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...d-horeca.dhtml
.
Daarbij vraag ik me af welke selectie men heeft gemaakt bij de 4000 belgen waaraan men de vraag heeft gesteld.

Ik ben dan ook van mening dat een verbod nutteloos is: er zijn zowiezo niet-rokers cafe's, waarbij de uitbater daarvoor zelf kiest. Er zijn specifieke rokers cafe's (de bruin cafe's), waar een niet-roker met een ruime bocht omheen loopt, het lijkt me dan ook enorm egocentrisch en arrogant om als niet-roker daar een verbod in te stellen. Ikzelf ga dan ook voor het standpunt dat ik tegen het rookverbod op cafe ben, en dat een correcte manier om dit aan te pakken informatie naar de bevolking toe is (campagnes over ongezondheid, etc).

Maar ongeacht mijn standpunt, en terugkerend op het eerste punt : hoe werd het doel publiek van de enquete gekozen, omdat er zo'n groot verschil is in meningen bij de commentaren. Wat als we hier zelf een enquete starten op politics.be ?
De stichting tegen kanker kan moeilijk 'zwakke' polls vrijgeven hé

Totaal ongeloofwaardig omdat 3/4 van de bevolking rookt of ooit heeft gerookt..ook in mijn omgeving zijn er veel niet-rokers geen expliciete voorstander van.

Het is wel zo dat dit verbod meer rookstoppogingen ( geslaagde?) gaat veroorzaken wat positief is, maar ik blijf een hekel hebben aan 'vervalste' leugentjes om bestwil..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 08:08   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Beetje laat, niet ? En de hoffelijke rokers blijven nog steeds een absolute minderheid hoor.

Hoffelijke rokers zijn zo zeldzaam, dat er minder dan één per provincie zijn.

Sommigen doen zich voor als hoffelijk, en vragen of ze kunnen roken. Als ge dan zegt van niet, dan moet ge hun bakkes eens bekijken ....

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 08:13   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...
Ik ben dan ook van mening dat een verbod nutteloos is: er zijn zowiezo niet-rokers cafe's, waarbij de uitbater daarvoor zelf kiest. Er zijn specifieke rokers cafe's (de bruin cafe's), waar een niet-roker met een ruime bocht omheen loopt, het lijkt me dan ook enorm egocentrisch en arrogant om als niet-roker daar een verbod in te stellen.
...
De hypothese van rokerscafé's en niet-rokerscafés:

- we gaan eens op familieuitstap en welk café gaan we kiezen voor een plas- en drankje-pauze ? Juist. Die ene die meest kan zagen, en begint te transpireren zonder kankerstokje, krijgt gelijk.

- idem voor de uitstap met de fietstourismeclub, de motoclub, een glaasje gaan pakken met de collega's na het werk ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 23 juni 2011, 08:44   #7
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De hypothese van rokerscafé's en niet-rokerscafés:

- we gaan eens op familieuitstap en welk café gaan we kiezen voor een plas- en drankje-pauze ? Juist. Die ene die meest kan zagen, en begint te transpireren zonder kankerstokje, krijgt gelijk.

- idem voor de uitstap met de fietstourismeclub, de motoclub, een glaasje gaan pakken met de collega's na het werk ...
Ligt het aan die ene roker dat de anderen (niet-rokers) zich steeds scharen achter zijn keuze? Wat een zwakke persoonlijkheden moeten die niet-rokers dan wel hebben?

Citaat:

Laatst gewijzigd door donzigschaap : 23 juni 2011 om 08:45.
donzigschaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 09:02   #8
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:

Sommigen doen zich voor als hoffelijk, en vragen of ze kunnen roken. Als ge dan zegt van niet, dan moet ge hun bakkes eens bekijken ....
Dat verwonderd me niet...waarschijnlijk reageren ze alleen op uw eigen gedegouteerde muil..
Oud 23 juni 2011, 13:13   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door donzigschaap Bekijk bericht
Ligt het aan die ene roker dat de anderen (niet-rokers) zich steeds scharen achter zijn keuze? Wat een zwakke persoonlijkheden moeten die niet-rokers dan wel hebben?

Uw verwijt doet me niets.
Integendeel: ik word nu als zwakke beschermd door de wet.
Het enig gevolg: ik zal vaker thuis komen zonder dat mijn kleren stinken naar de vuile rook.

Oud 23 juni 2011, 13:15   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Dat verwonderd me niet...waarschijnlijk reageren ze alleen op uw eigen gedegouteerde muil..
Dat verwondert mij nu wel; mijn welgemeende verontschuldigingen.
Want ik dacht echt dat het van de abstinentieverschijnselen was dat ze last hadden.

Oud 23 juni 2011, 13:29   #11
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw verwijt (hoffelijke rokers bestaan niet) deed me ook niets. Mijn verwijt strookt echter met de waarheid, in uw geval toch. Waarom anders zou u een café binnengaan waar u niet wilt zijn, wetende dat het anders had kunnen zijn als u -en ook de andere niet-rokers- uw mening had laten gelden?

Citaat:
Het enig gevolg: ik zal vaker thuis komen zonder dat mijn kleren stinken naar de vuile rook.
Ja, eerst onderwerpt u zich aan de mening van een roker (die in de minderheid is!), daarna onderwerpt u zich aan de staat opdat die uw "probleem" zou oplossen.

Laatst gewijzigd door donzigschaap : 23 juni 2011 om 13:29.
donzigschaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 13:42   #12
Groentje-18

Standaard

Ik zou het geweldig vinden moest België morgen stoppen met deze "noch vlees noch vis" wet en eindelijk, zoals de overgrote meerderheid van de beschaafde landen (de E.U. ) voor een VOLLEDIG rookverbod gaan!

Als ik nu op stap wil gaan, maak ik me al zorgen op voorhand, de problemen:

- ik krijg last van mijn keel, onmiddellijk na contact met vervuilende stoffen, waaronder zeker ook sigarettenrook
- gekuch voor mij, de hele avond lang
- keel- en longlast duurt voort tot de volgende dag
- mijn haren zullen dagen stinken, zelfs na meerdere wasbeurten krijg ik het er niet uit
- mijn kleren: stinken -> deze stank blijft ook hangen en is nog merkbaar op de plaats waar ik met mijn kleren ben geweest, binnenshuis -> de geur hangt dus ook in sommige kamers
- als ik zo moe ben dat ik onmiddellijk wil gaan slapen, kan ik mijn beddenlakens vernieuwen -> geur hangt duidelijk op je huid en in je haar en blijft er dus aan hangen
- continu opletten of er geen idioot wild met mijn stinkstok staat te dansen waardoor je brandwonden dreigt op te lopen of brand-gaatjes in je kleren kan krijgen
- continu vluchten omdat er rokende idioten rond je staan die rook jouw richting uitblazen
- brandende en irriterende ogen, heel ernstig op de avond zelf, gaat pas de dag nadien over
- bovenstaande maakt het noodzakelijk dat ik minstens om het half uur naar buiten moet gaan bij een fuif of op café om tranen te voorkomen
- als ik werkelijk in een rokerskot terecht ben gekomen, krijg ik ook nog eens last van mijn maag

U begrijpt dat de pret daarmee wel grotendeels is vergald.

Naast de gezondheidsproblemen moet je dus ook je kleding vaker en zeer duchtig wassen, waardoor die sneller verslijt, als er dan niet gaatjes zijn in gebrand natuurlijk ..

Kortom: een einde aan de overlast veroorzaakt door deze walm graag. Het tast mijn zin om op stap te gaan en die van meerdere niet-rokende medemensen ernstig aan!! Dan hebben we het nog niet over het feit dat er theoretisch mensen genoeg zijn die door deze lakse wetgeving hun einde zullen vinden, dan denk ik aan mensen met asta, maar ook gewoon mensen met gevoelige longen voor wie deze vervuiling genoeg is om longproblemen te ontwikkelen of mensen met een aanleg voor hart-en vaatziekten, waarbij tweede- en derdehandsrook ook voor een voldoende extra trigger kan zorgen, nodig voor een hartaanval (het is een misvatting dat roken vooral longkanker veroorzaakt. Myocardinfarct is de grootste doodsoorzaak door roken.)

Ook op een terras buiten moet roken absoluut verboden zijn!! Ook dit is bijzonder hinderlijk! En het probleem is, daar je vaak zit op een terras kan je niet zomaar in één-twee-drie verkassen ...
Oud 23 juni 2011, 13:43   #13
Groentje-18

Standaard

Het is een ware (letterlijke!!!) verademing om op stap te gaan in een land als Spanje, waar binnenin een café, bar, discotheek, ... roken gewoon verboden is.

Heerlijk!
Oud 23 juni 2011, 13:52   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Het is een ware (letterlijke!!!) verademing om op stap te gaan in een land als Spanje, waar binnenin een café, bar, discotheek, ... roken gewoon verboden is.

Heerlijk!
Kunt ge nu echt niet wachten tot den eerste juli ??

Verder staat de volgende stap al in de steigers: zoals in New York het ook verboden is te roken in de parken en de straten.
Wat dat laatste betreft: mijn voorstel is om roken te verbieden in het openbaar, tenzij binnen een straal van 15 m rond een assenbak (geen vuilbak, dat is voor papiertjes die niet in brand moeten vliegen).

Oud 23 juni 2011, 14:27   #15
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik zou het geweldig vinden moest België morgen stoppen met deze "noch vlees noch vis" wet en eindelijk, zoals de overgrote meerderheid van de beschaafde landen (de E.U. ) voor een VOLLEDIG rookverbod gaan!

Als ik nu op stap wil gaan, maak ik me al zorgen op voorhand, de problemen:

- ik krijg last van mijn keel, onmiddellijk na contact met vervuilende stoffen, waaronder zeker ook sigarettenrook
- gekuch voor mij, de hele avond lang
- keel- en longlast duurt voort tot de volgende dag
- mijn haren zullen dagen stinken, zelfs na meerdere wasbeurten krijg ik het er niet uit
- mijn kleren: stinken -> deze stank blijft ook hangen en is nog merkbaar op de plaats waar ik met mijn kleren ben geweest, binnenshuis -> de geur hangt dus ook in sommige kamers
- als ik zo moe ben dat ik onmiddellijk wil gaan slapen, kan ik mijn beddenlakens vernieuwen -> geur hangt duidelijk op je huid en in je haar en blijft er dus aan hangen
- continu opletten of er geen idioot wild met mijn stinkstok staat te dansen waardoor je brandwonden dreigt op te lopen of brand-gaatjes in je kleren kan krijgen
- continu vluchten omdat er rokende idioten rond je staan die rook jouw richting uitblazen
- brandende en irriterende ogen, heel ernstig op de avond zelf, gaat pas de dag nadien over
- bovenstaande maakt het noodzakelijk dat ik minstens om het half uur naar buiten moet gaan bij een fuif of op café om tranen te voorkomen
- als ik werkelijk in een rokerskot terecht ben gekomen, krijg ik ook nog eens last van mijn maag

U begrijpt dat de pret daarmee wel grotendeels is vergald.

Naast de gezondheidsproblemen moet je dus ook je kleding vaker en zeer duchtig wassen, waardoor die sneller verslijt, als er dan niet gaatjes zijn in gebrand natuurlijk ..

Kortom: een einde aan de overlast veroorzaakt door deze walm graag. Het tast mijn zin om op stap te gaan en die van meerdere niet-rokende medemensen ernstig aan!! Dan hebben we het nog niet over het feit dat er theoretisch mensen genoeg zijn die door deze lakse wetgeving hun einde zullen vinden, dan denk ik aan mensen met asta, maar ook gewoon mensen met gevoelige longen voor wie deze vervuiling genoeg is om longproblemen te ontwikkelen of mensen met een aanleg voor hart-en vaatziekten, waarbij tweede- en derdehandsrook ook voor een voldoende extra trigger kan zorgen, nodig voor een hartaanval (het is een misvatting dat roken vooral longkanker veroorzaakt. Myocardinfarct is de grootste doodsoorzaak door roken.)

Ook op een terras buiten moet roken absoluut verboden zijn!! Ook dit is bijzonder hinderlijk! En het probleem is, daar je vaak zit op een terras kan je niet zomaar in één-twee-drie verkassen ...
Van al dat gezaag krijg ik stress, en dat is heel slecht voor m'n hart volgens de dokter!

Als ge wil uitgaan in een volledig clinische omgeving, blijf dan thuis.

Overigens ik kan tegen veel niet. Als ik een clochard passeer in het station blijft die geur ook in m'n kleren plakken, dan toch liever cigarettenrook hoor! De geur van verschraald bier is ook vreselijk, en zo kan ik doorgaan.

Alcohol is slecht voor je, en al dat laat opblijven eveneens, dus beter gewoon alle café's en dancings sluiten toch zoals in Iran? Ook vet is erg slecht voor het hart, alle Mc Donalds dicht!
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 14:32   #16
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kunt ge nu echt niet wachten tot den eerste juli ??

Verder staat de volgende stap al in de steigers: zoals in New York het ook verboden is te roken in de parken en de straten.
Wat dat laatste betreft: mijn voorstel is om roken te verbieden in het openbaar, tenzij binnen een straal van 15 m rond een assenbak (geen vuilbak, dat is voor papiertjes die niet in brand moeten vliegen).
Geen alcohol verkoop op minder dan 500 meter van een school, geen fastfood op minder dan 300 meter van scholen of in parken of op de straat, "mayonaise en vettige sausen" taks.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 17:49   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Geen alcohol verkoop op minder dan 500 meter van een school, geen fastfood op minder dan 300 meter van scholen of in parken of op de straat, "mayonaise en vettige sausen" taks.
Ik wens je veel succes bij het zoeken naar mensen die je hierbij wensen te steunen, zodat het ooit, ooit, ooit ... misschien eens gestemd zou geraken.

Oud 23 juni 2011, 18:32   #18
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wens je veel succes bij het zoeken naar mensen die je hierbij wensen te steunen, zodat het ooit, ooit, ooit ... misschien eens gestemd zou geraken.
Dat gaat wel lukken, rabiate anti-verzuurden zoals uzelf zijn goed nieuws voor toekomstige nieuwe verbodsregels.
Oud 23 juni 2011, 19:45   #19
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door donzigschaap Bekijk bericht
Ja, eerst onderwerpt u zich aan de mening van een roker (die in de minderheid is!), daarna onderwerpt u zich aan de staat opdat die uw "probleem" zou oplossen.
Slechts een handvol rokers kunnen voor veel hinder en last zorgen in een drukbezocht café. Is het logisch dat de minderheid de meerderheid dicteert, en zelfs onrechtstreeks verjaagt ?

Het is een scheefgegroeide situatie, en kan zo niet langer.

De hele discussie en de huidige problematiek is trouwens bijna volledig te wijten aan de pertinente onwil van de rokers in het verleden om, als ze hun sigaretje willen roken, zich vijf minuutjes te verwijderen van de niet-rokers. Indien men vanaf de eerste dag hoffelijk geweest was, en zich gerealiseerd had dat niet iedereen kickt op sigarettenrook, waren er vandaag veel minder problemen en was er niet zo een polarisatie van de standpunten.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2011, 21:22   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zal alleszins vroeger thuis zijn wegens gesloten cafés.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be