![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Waarom niet meteen de fietsers verbieden om na de avondklok nog buiten te komen ?
![]() |
#2 |
Minister
|
![]() Eventjes toelichten misschien ?
Het voorstel van de eerbiedwaardige senator komt erop neer om bij donker fietsers te verplichten een fluojasje te dragen. (Je zou het ook kunnen oplossen door de vroegere verlichting op de fiets weer in te voeren... als er al bewezen zou zijn dat de huidige verplichte verlichting niet volstaat...) Het is gebaseerd op de remafstanden van auto's in zone 90. Dat wil zeggen : buiten bebouwde kom, op die wegen waar er geen vrijliggende of aanliggende verhoogde fietspaden zijn. Over hoeveel procent van het avondlijk/nachtelijk fietsverkeer spreken we hier ? En worden automobilisten nu niet meer geacht hun snelheid aan te passen aan de wegomstandigheden ?
Dom zijn is duur, en oliedom zijn olieduur. Laatst gewijzigd door nihao : 2 september 2009 om 20:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Gouverneur
|
![]() ik draag sowieso altijd een een fluovestje als ik fiets, zowel overdag als des nachts. gewoon om mijn zichtbaarheid te verhogen.
al hoeft het van mij niet verplicht te worden. iedereen is groot en wijs genoeg om zelf zijn keuzes te maken en bijhorende gevolgen te dragen.
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vermoed dat in naam van de veiligheid zaken verplicht worden waar door een aantal fabrikanten en misschien ook politici aan verdiend wordt. Het is een vorm van misbruik van de burger. Het zal niet ophouden totdat die burger 'wakker' wordt of dat de fietser een karnavalsatraktie geworden is die door overtollig gewicht zelfs nog onveiliger is.
Structurele verbeteringen op punten waar ongelukken met fietsers gebeuren zie ik liever dan deze evolutie naar een land van verboden en verplichtingen. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 september 2009 om 14:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#6 |
Minister
|
![]() En als ze dus hun fluojasje niet bij hebben (vergeten, gestolen,...) zullen ze dan niet fietsen. Mooie vooruitgang !
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Als ik fiets draag ik speciale botinnen, scheenlappen, knielappen, dijbeschermers, een ballenbeschermer, een fluojasje, een kogelvrije vest, elleboogbeschermers, een speciale bril, een hals steun en een helm.
Gefopt. Enkel een fluohesje als ik naar het werk peddelde omdat dat op het spoordomein verplicht is. Wat ik me wel afvraag is of dat na een tijdje nog gaat helpen als iedereen altijd en overal zulke hesjes draagt. Hoe meer je ze gaat zien hoe minder ze gaan opvallen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Minister
|
![]() En wat dat gaat geven voor die ene die zijn hesje heeft vergeten. Ik zie al rechterlijke uitspraken waarbij de verantwoordelijkheid van het tragische ongeval bij de fietser wordt gelegd omdat hij zijn hesje niet aanhad op de Huttegemse steenweg, waar Bientje in haar tractor aan negentig mag razen ondanks het feit dat er geen vrijliggende fietspaden zijn...
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind niets fout aan reflectors op/aan voertuigen/mensen, zie er ook tot mijn genoegen steeds meer onderweg. Misschien is /wordt verplicht stellen overbodig, als de gewenning zich voortzet.
![]() |
#10 |
Minister
|
![]() Wel ik vind er wél fout aan. Het nut ervan is alleen dat het automobilisten toelaat om sneller te rijden dan verantwoord is volgens de omstandigheden.
Trouwens, ga je de konijnen en de egeltjes ook een fluojasje aanmeten ?
![]() |
#11 | |
|
![]() Citaat:
Erg genoeg dat er gisteravond op een drukke doorgangsweg een overstekend egeltje plotseling ongelooflijk snel onder mijn wiel sprintte.
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een fietser zonder licht én fluovestje is wat mij betreft een kandidaat-zelfmoordenaar.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw veiligheid in het donker is U zelfs nog géén fluovestje waard..... Voor U alleen al zou men dit moeten verplichten ,samen met de fietshelm.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar dit is wel de kern van het probleem op de Vlaamse wegen : we rijden sowieso te snel en de 'omgeving' moet zich maar aanpassen. Fluohesjes zijn daar maar één symptoom van.
![]() |
![]() |
#16 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Neen nihao, er zijn nog veel meer regels in de wegcode, en alle weggebruikers moeten zich aan alle regels houden. Daarenboven gaan verkeersborden en -tekens voor regels (Art 6.1). Als beide partijen gelijktijdig een overtreding maken of gedeelde schuld bvb. Citaat:
En ook voor voorzienbare hindernissen kan er nog altijd de wet van overmacht (niet in de wegcode) gelden, de rechter zal op basis van deskundige rapporten wel beslissen welke regel/wet doorslaggevend is in de schuldvraag. http://www.elfri.be/Verkeer/overmach...et_verkeer.htm Laatst gewijzigd door Micele : 16 september 2009 om 16:24. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#18 |
Minister
|
![]() Micele,
Op een weg waarlangs geen fietspaden liggen, zijn fietsers op die weg volledig voorzienbare hindernissen. Als er dan één 'opduikt' en je kunt er niet op tijd voor remmen, betekent dat gewoon dat je te hard reed. Al de rest is zever in pakskes, smoesjes zoals die enkel in bepaalde Belgische rechtbanken worden aanvaard.
![]() |
#19 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat is "opduiken" ? Pleegt die fietser dan voorrangsnegatie tov het sneller verkeer dat die fietser wil inhalen (met 1 m zijdelingse afstand) ? Als een fietser plots voorrangsnegatie pleegt als de auto te dicht genaderd is maakt die fietser bvb een maneuver, of nog erger als hij een B1 of B5 negeert; en zal de rechtbank dat als onvoorzienbaar interpreteren. Of houdt die fietser netjes rechts en was hij al op de rijbaan, dan is het idd de fout vh sneller verkeer. Citaat:
Enkel bij de schade hebben de kwetsbare weggebruikers een dikke streep voor. ![]() Laatst gewijzigd door Micele : 18 september 2009 om 23:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() [quote=Micele;4342954]
Citaat:
![]() |