![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Staatssecretaris
|
Ik begrijp deze maatregen eigenlijk niet goed.
Het enige wat ik hierin begrijp is dat men vooral gewone werknemers wil belasten. Als een bedrijf geen onderscheid kan maken tussen privé gesprekken en/of sms-jes ten behoeve van het werk moet ook het bedrijf extra belastingen betalen op hun overeenkomst met betrokken telecomprovider. Op de facturen van de telecombedrijven word immers al belasting geheven. Bedrijven die een gsm ter beschikking stellen van hun werknemers kunnen niet uitmaken of gebruik al dan niet privé is. Privacywetgeving zou hen voor zover ik weet verbieden de gecontacteerde nummers te controleren. Als een bedrijf het dan al wat correct zou willen houden zouden ze de werknemers hun eigen gsm, de gesprekken ermee kunnen vergoeden als onkosten, daartoe moet de werknemer zijn gedetailleerde factuur maar uitpluizen, een factuur waar hij of zij dikwijls nog moet bijbetalen. Met een herlaadkaart bellen is dus uitgesloten, de providers zullen gelukkig zijn. Die gegevens moet de werknemer dan doorgeven, bewijzen, aan de werkgever en die moet dat dan weer controleren. In dit scenario wordt het niet enkel duurder voor de werkgever vanwege de administratieve verwerking maar ook wat betreft de effectieve kostprijs van het telefoongebruik. Een particuliere klant kan immers niet genieten van de speciale tarieven die grote “klanten” krijgen. Weer kassa voor de providers. Qua administratieve vereenvoudiging kan dat al tellen. Maar de meeste bedrijven, toch de grotere, nemen het niet zo nauw . De mensen die in die bedrijven beslissen over deze zaken zijn economen, dat je uren, kilometers kan uitsparen zien die mensen niet, die informatie vinden ze niet direct terug en logische conclusies trekken ze niet. Zij zien alleen de extra kost, die extra belasting , de extra kost voor de werknemer die een gsm van het werk ter beschikking heeft. Werkgevers zullen dus eerder de gsm afnemen. De systemen die bestaan of men mogelijks zou kunnen leveren om een onderscheid te maken tussen privé en werk zijn of kunnen niet afdoende werken. Ofwel beperkt men de nummers die men kan bellen maar vaak is dat niet echt werkbaar ofwel moet men voortgaan op de goodwill van de werknemer die een code indrukt voor privégesprekken of niet tijdens de werkuren privé belt. Sluitend aantonen dat er niet privé word gebeld kan dus niet, de nieuwe belastingsmaatregel zou z’n doel voorbijschieten indien dergelijke “misbruiken” zouden kunnen blijven bestaan. De eerlijke werknemer die steeds een code gebruikt voor zijn privégesprekken of z’n eigen gsm gebruikt mag nog eens €20 voor €0 voordeel betalen en bovendien moet de werkgever ook nog eens extra belasting betalen. De keuze is enkel aan de werkgever en als die ervoor kiest om de belasting toch te betalen haalt hij dat op kosten van de werknemer elders terug of verwerkt hij de stijging van de kostprijs van de werknemer wel door aan zijn klanten, uiteindelijk de consument. De werknemer die beschikt over een gsm van het werk is die ofwel kwijt, ofwel moet hij opdraaien voor die €20, de belasting die de werkgever moet betalen en MAG vaak niet privé bellen. Het is dan wel moeilijk te controleren door de werkgever maar als het niet mag is het een reden tot ontslag als ze er wel achterkomen. Ik vraag me dan ook af wat men nog gaat verzinnen? Werknemers belasten op het gebruik van firmawagens die enkel voor het werk dienen of zelfs maar kunnen dienen, belasting op de boormachine of de schroevendraaier die ik op het werk gebruik als ik niet kan bewijzen dat ik het niet privé gebruik? En waarom worden enkel werknemers met “buitendienst” geviseerd? Waarom niet dezelfde belasting op vaste telefoons, internetverbindingen op het werk. Die kunnen ook vaak privé gebruikt worden. Deze belasting is dus zeer asociaal, in strijd eigenlijk met de gelijkheid van werknemers en contraproductief.
|
|
|
#2 |
|
Banneling
|
Ik heb een gsm van het werk en alle nummers die ik bel die van het werk zijn staan apart gelijst. Ik moet voor het werk zelf echter nooit naar nummers bellen buiten het werk dus ik val buiten die belasting. Mijn factuur is mooi en makkelijk te scheiden.
Maar ik vind het ook een rare belasting, eentje die moeilijk te organiseren valt en dreigt van zowel werknemer als werkgever onheus te doen betalen of die tot sociale onrust op de werkvloer kan leiden door discussie tussen werkgever en werknemer. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ze hebben me reeds vaak een mobieltje van het werk willen geven, maar steeds geweigerd. Straks denken ze nog dat ik met dat ding op het nachtkastje naast me ga slapen. Pfffffrt...
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Banneling
|
Die van mij gaat af vanaf ik thuis ben en op een andere manier ben ik niet bereikbaar
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Staatssecretaris
|
Ik kan en mag mijn gsm niet afzetten, das deel van mijn arbeidsovereenkomst. Van een geldige mondelinge overeenkomst. Ik moet volgens die overeenkomst 24/7 stand by zijn. Correct is het niet maar op een vakbond moet ik niet rekenen en voor de rest ben ik het, mezelf verdedigend tegen een leger topadvocaten. In essentie mijn woord tegen het hunne maar gezien de economische belangen, de ongelijke strijd betreffende de juridische vertegenwoordiging is het een verloren zaak.
|
|
|
#6 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
'If the misery of our poor be caused not by the laws of nature, but by our institutions, great is our sin' - Charles Darwin, Voyage of the Beagle Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes! Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Banneling
|
Yves Leterme wil ten langen leste, het gewone volk alleen maar teste
Hoe stom en naïef blijven wij sukkelaars voor Yves den Dief? Binnenkort werken we allen gratis omdat dan 100 % van uw loontje voor de staat is Zie ginds komen de middeleeuwen in Europa weer aan ze brengen ons fascistisch corporatisme ik zie hen al staan Hoe huppelt Leterme het dek op en neer ons loos Ieperlingetje is nu ne grote meneer |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Money, money, money, it is so funny, in a rich man's world....
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Burgemeester
|
Ik heb een GSM van t'werk en die dient enkel om opgebeld te worden en niet om zélf te bellen...... hoe zit dat dan ??????????
en k'gebruik die ook privé...... om gebeld te worden en nooit om zelf te bellen...
|
|
|
#11 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
In dat geval zal je forfaitaire belastingen betalen op je gebruik dat je niet gebruikt hebt.
|
|
|
#12 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
weeral prijs.............. dank aan de overheid die me stillekesaan leegzuigt gelijk nen bloedzuiger...... vrolijk eindejaar toegewenst...........
|
|
|
|
#14 |
|
Staatssecretaris
|
Waarschijnlijk zal je moeten betalen maar het is niet zeker. Het hangt er wellicht van af of je zou kunnen telefoneren als je dat zou willen. Als je dat kan zul je moeten betalen net als vele anderen die ook niet privé mogen bellen en dat ook niet doen. Toen ik m'n gsm van het werk "kreeg" kon ik enkel een beperkt, vooraf ingesteld aantal nummers bellen. Dat was beter dan niets maar niet echt werkzaam. Als je niet zelf kan bellen met je gsm of maar een beperkt aantal nummers kan bellen hoef je die belasting wellicht niet te betalen. Mijn functie maakt het echter noodzakelijk of toch zeer wenselijk dat ik ook niet voorgeprogrammeerde nummers kan bellen, helpdesken, gsm's van techniekers van contractorfirma's e.d.
|
|
|
#15 | |||
|
Minister-President
|
Citaat:
Mij komt het over als je werkelijk privé belast wordt op een GSM terwijl je die zuiver beroepsmatig gebruikt, deze maatregel vol gehouden wordt tot het eerste proces: daarna zal deze veroordeeld worden door de rechter. Ik geef al jaren een zelf berekend voordeel aan voor mijn GSM dat een beetje geven en nemen is met de fiscus. Momenteel bedraagt dat €20 per maand. Met €12,5 als forfait doe ik dus voordeel. Citaat:
Citaat:
|
|