![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Deze ochtend maakte Minister Crevits in de commissie openbare werken en mobiliteit de resultaten bekend van twee studies die meebepalend zullen zijn voor het toekomstige mobiliteitsbeleid in Vlaanderen.
Eén van de studies vergeleek de werking van De Lijn in Vlaanderen met die van vervoersmaatschappijen in het buitenland. Daaruit kon eindelijk objectief worden vastgesteld dat De Lijn met een kostendekkingsgraad van amper 15% ver beneden het peil van de vergelijkbare regio’s ligt. “Zonder meer investeren in het uitbreiden van het aanbod, is dus niet aan de orde,” meent Vlaams volksvertegenwoordiger Karin Brouwers, “prioriteit ligt nu bij het boeken van efficiëntiewinsten.” Om een hogere kostendekkingsgraad te realiseren zijn efficiëntiewinsten nodig. De ontwikkeling van een meer vraaggestuurd aanbod is daarin het centrale element. De winst die daarmee kan worden geboekt, heeft niet enkel betrekking op de kostendekkingsgraad, maar kan op termijn ook leiden tot een hogere bezettingsgraad zonder een verhoging van de middelen. “De Vlaamse CD&V-fractie wil deze optie concreet opgenomen zien in de nieuwe beheersovereenkomst,” aldus Brouwers. De benchmarkstudie bracht ook goed nieuws. Uit de onderzochte gegevens blijkt namelijk dat De Lijn goed bestuurd wordt. Zo zijn bijvoorbeeld de exploitatiekosten per 1000 dienstverleningskilometers van hetzelfde niveau als de andere regio’s. Zonder objectieve cijfers kan onmogelijk richting worden gegeven aan het mobiliteitsbeleid in het algemeen en de verdere ontwikkeling van De Lijn in het bijzonder. Op vraag van de minister wordt daarom in het najaar van 2010 gestart met de inzameling van objectieve reizigersgegevens door middel van de “smart card”. De minister lichtte ook enkele acties toe die de inspanningen van De Lijn zullen flankeren met het oog op een duurzame modal shift: · De invoering van één combinatieticket trein-tram-bus; · De uitbouw van stationsomgevingen tot multi-modale knooppunten zodat een overstap van fiets naar trein, tram, bus of auto wordt vergemakkelijkt; · De introductie van een proefproject voor slimme kilometerheffing voor personenwagens. Karin Brouwers: “Het ultieme doel blijft de realisatie van een mobiliteitsbeleid dat de STOP-principe (stappen-trappen-openbaar vervoer-persoonlijk vervoer) hanteert.” Vanuit deze invalshoek zal de CD&V-fractie de studie verder ten gronde bekijken, met het oog op de bespreking in de commissie van 8 januari 2010. Contact: Karin BROUWERS Vlaams Parlementslid Dirk DE KORT Vlaams Parlementslid Hans KNOP Persvoorlichter CD&V-fractie / Vlaams Parlement - 1011 Brussel / E [email protected] Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |