![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Vandaag presenteerde het extern studiebureau PricewaterhouseCoopers in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams parlement de langverwachte resultaten van de internationale benchmarkstudie openbaar vervoer. De studie kwam er mede op initiatief van de Open Vld-fractie. “Eindelijk ligt er een objectieve analyse van het openbaar vervoerbeleid in Vlaanderen op tafel,zegt Annick De Ridder die onderstreept dat De Lijn in Vlaanderen op een aantal cruciale punten slechter scoort dan vergelijkbare regio's.
Internationale benchmarkstudie bevestigt kritiek Open Vld op openbaar vervoerbeleid in Vlaanderen Vandaag presenteerde het extern studiebureau PricewaterhouseCoopers in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams parlement de langverwachte resultaten van de internationale benchmarkstudie openbaar vervoer. De studie kwam er mede op initiatief van de Open Vld-fractie. “Eindelijk ligt er een objectieve analyse van het openbaar vervoerbeleid in Vlaanderen op tafel,zegt Annick De Ridder die onderstreept dat De Lijn in Vlaanderen op een aantal cruciale punten slechter scoort dan vergelijkbare regio's. Zo haalt Vlaanderen een kostendekkingsgraad van amper 15%, terwijl die in vergelijkbare regios volgens de studie oplopen tot meer dan het driedubbele. In tegenstelling tot deze regios neemt Vlaanderen bovendien geen enkele maatregel om tot een betere kostendekkingsgraad te komen. In Vlaanderen gingen de voorbije jaren alle aandacht en middelen naar basismobiliteit en goedkope of gratis tarieven, terwijl de vervoersontvangsten amper gestegen zijn, verduidelijkt Annick De Ridder. Het rechtstreeks gevolg hiervan is een historisch lage kostendekkingsgraad die vandaag een zware hypotheek legt op de huidige Vlaamse begroting én op de werking van De Lijn. De studie bevestigt ook dat goedkope abonnementen ingevoerd werden zonder voldoende zicht op het effect ervan op de vraag in Vlaanderen. “Hierdoor is er nauwelijks een impact op het verplaatsingsgedrag van de Vlaming merkbaar,luidt het nog. “Terwijl de exploitatiedotatie op tien jaar tijd bijna verdrievoudigd is tot 800 miljoen euro, bleef het aandeel van het busvervoer in de verplaatsingen van de Vlamingen nagenoeg stabiel rond 11 procent. “In het verleden zijn duidelijk verkeerde keuzes gemaakt, concludeert Annick De Ridder. Bij de onderhandelingen over een nieuwe beheersovereenkomst met De Lijn moet Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits rekening houden met de resultaten van de internationale benchmarkstudie en nieuwe prioriteiten stellen voor een efficiënter, vraaggericht openbaar vervoer. Enkel zo kan men de Vlaming ertoe bewegen om werkelijk de overstap te maken naar het openbaar vervoer, wat uiteindelijk de missie van ons openbaar vervoersbeleid moet zijn. VOOR MEER INFORMATIE Annick De Ridder, Vlaams parlementslid Miguel Chevalier, fractiewoordvoerder Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |