Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2009, 20:25   #1
Heel-Nederlander
Burgemeester

Heel-Nederlander's schermafbeelding

Standaard Cuba en dialoog?

Het communistische Cuba van ex-president Fidel Castro, nu geregeerd door zijn broer Raul Castro, wil een nieuwe politieke dialoog opstarten met de VS. Het zal de eerste dialoog worden sinds de pro-Amerikaanse dictator Batista van het eiland werd verdreven.

Nu is er echter de brandende vraag: zal de Verenigde Staten zelfs met Barack Obama als president bereid zijn met een communistische "macht" in haar achtertuin te onderhandelen over het opheffen van de boycot. Havana heeft er wel oren naar, en ik ook: Cuba heeft aangetoond dat het onder Raul Castro haar communistische beleid in een dooi zet.

Zal de dialoog er komen, en zo ja, zal het dan iets uithalen?
Heel-Nederlander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 20:37   #2
Infowarrior
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander Bekijk bericht
Het communistische Cuba van ex-president Fidel Castro, nu geregeerd door zijn broer Raul Castro, wil een nieuwe politieke dialoog opstarten met de VS. Het zal de eerste dialoog worden sinds de pro-Amerikaanse dictator Batista van het eiland werd verdreven.

Nu is er echter de brandende vraag: zal de Verenigde Staten zelfs met Barack Obama als president bereid zijn met een communistische "macht" in haar achtertuin te onderhandelen over het opheffen van de boycot. Havana heeft er wel oren naar, en ik ook: Cuba heeft aangetoond dat het onder Raul Castro haar communistische beleid in een dooi zet.

Ik ben van mening dat die dialoog er inderdaad zal komen en zelfs al is, op aandringen van de Amerikanen weliswaar.

Zeker nu Rusland zijn oorlogs-speelgoed is komen uittesten in de Caraïbische zee, onder het goedkeurende oog van Chavez.
Weet u hoe Raoul hier over dacht trouwens?

Of ze daarvoor zo ver zullen willen gaan om de boycot op te heffen is nog zeer de vraag denk ik. Alhouwel, mits verregaande inmenging van Amerika in de binnenlandse politiek en economie...
Infowarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 20:55   #3
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Het wordt eindelijk eens tijd dat er daadwerkelijkheid een dooi komt tussen de VS en Cuba. Sedert Obama is de limiet op het geld sturen vanuit de Vs naar familieleden al opgeheven. Nu nog de rest van het embargo. Politiek is er geen eensgezindheid, je hebt er de oude ideologen(voor embargo), de nieuwe 'kapitalisten' die een afzetmarkt geblokeerd zien en dan zijn er ook nog zij die het embargo een 'Koude oorlog relikwie' vinden in zowel de demokratische als de republikeinse partij.

Alleen al om Chavez een hak te zetten, zou een normalisatie van de relaties een goede stap zijn. Cuba zal een massa toeristen mogen verwachten nu Mexico onveiliger wordt en dat zal ook de lokale bevolking goed doen.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 21:09   #4
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Heeft Obama daar dan inspraak op?
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2009, 21:42   #5
longhorn
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zapatista Bekijk bericht
Heeft Obama daar dan inspraak op?
Hier is een link naar wat er al gebeurd is en wat er nog kan komen.

http://www.msnbc.msn.com/id/30074684/
Oud 9 april 2009, 22:14   #6
Buzz
Provinciaal Gedeputeerde

Buzz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik hoop echt dat er dialoog gaat komen, en dan ook eventueel een einde van het embargo, het zal voor beiden goed zijn.
Buzz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 01:00   #7
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik denk het wel. Het communisme is zo goed als dood. De Verenigde Staten heeft niets te vrezen van Cuba en alles te winnen. Ladingen overheerlijke sigaren, om te beginnen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 02:02   #8
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infowarrior Bekijk bericht
Ik ben van mening dat die dialoog er inderdaad zal komen en zelfs al is, op aandringen van de Amerikanen weliswaar.
De vraag tot dooi gaat vooral uit van de Latijns Amerikaanse landen, waardoor de VS steeds meer onder druk komt te staan de dialoog aan te gaan. Ik stel voor dat we de gebeurtenissen op de komende top van de Amerikaanse landen in Trinidad Tobago in het oog houden. Cuba mag daar niet aan mee doen, maar dit is een situatie die de meeste Latijns Amerikaanse landen onacceptabel vinden, eveneens als de 'blokkade' (of hoe je het ook wil noemen) tegen Cuba. Op deze politiek van de VS is er heel wat kritiek te verwachten op die top vanwege Latijns Amerika. Het prestige van de VS lijdt in Latijns Amerika door de voortzetting van deze politiek. Het is een kosten baten analyse die de VS ertoe zal brengen van koers te veranderen.

Het is ook wel zo dat eens als de VS tot verandering van haar beleid bereid is het zo zal voorgesteld worden dat zij de initiatiefnemers zijn, en in zekere zin is dat ook wel zo, want het is hun blokkade. Spreken echter over een dialoog op 'aandringen' van de VS is de wereld op zijn kop, na 50 jaar blokkade.

Er zijn op dit moment trouwens geen duidelijke signalen dat de VS hun politiek tav Cuba zullen veranderen. De verklaringen van Biden en Clinton zijn dubbelzinnig. Afwachten. De top zal interessant worden.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 10 april 2009 om 02:24.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 19:22   #9
Infowarrior
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
De vraag tot dooi gaat vooral uit van de Latijns Amerikaanse landen, waardoor de VS steeds meer onder druk komt te staan de dialoog aan te gaan. Ik stel voor dat we de gebeurtenissen op de komende top van de Amerikaanse landen in Trinidad Tobago in het oog houden. Cuba mag daar niet aan mee doen, maar dit is een situatie die de meeste Latijns Amerikaanse landen onacceptabel vinden, eveneens als de 'blokkade' (of hoe je het ook wil noemen) tegen Cuba. Op deze politiek van de VS is er heel wat kritiek te verwachten op die top vanwege Latijns Amerika. Het prestige van de VS lijdt in Latijns Amerika door de voortzetting van deze politiek. Het is een kosten baten analyse die de VS ertoe zal brengen van koers te veranderen.

Het is ook wel zo dat eens als de VS tot verandering van haar beleid bereid is het zo zal voorgesteld worden dat zij de initiatiefnemers zijn, en in zekere zin is dat ook wel zo, want het is hun blokkade. Spreken echter over een dialoog op 'aandringen' van de VS is de wereld op zijn kop, na 50 jaar blokkade.

Er zijn op dit moment trouwens geen duidelijke signalen dat de VS hun politiek tav Cuba zullen veranderen. De verklaringen van Biden en Clinton zijn dubbelzinnig. Afwachten. De top zal interessant worden.
De top in Trinidad zal zeker interessant worden. Mijn woordkeuze "aandringen" was misschien verkeerd gekozen (aansturen was misschien beter), maar zoals je zelf zegt, de U.S. zal zomaar niet veranderen van koers t.o.v. Cuba. Of ze moeten er een grondige reden voor hebben.

Kwestie van de "kosten-baten" analyse in hun voordeel te doen uitdraaien vrees ik.

En vergeet ook Chavez en het gesmos met de Russen niet.

Maar...ik hoop echt dat de bedoelingen van Obama zo nobel zijn als hij laat uitschijnen. We kunnen tenslotte niet altijd de pessimist uithangen.
Oud 10 april 2009, 19:35   #10
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Infowarrior Bekijk bericht
Maar...ik hoop echt dat de bedoelingen van Obama zo nobel zijn als hij laat uitschijnen. We kunnen tenslotte niet altijd de pessimist uithangen.
De VS doen in ieder geval hun best om goodwill te creeren in het continent op de vooravond van die top. Zo wordt notoir terrorist en CIA beschermeling Posada Carilles (verantwoordelijk, gaf hij zelf toe, o.a. voor het opblazen van een Cubaans pasagiersvliegtuig, met 79 doden tot gevolg, en aanslagen op toeristische installaties op Cuba, waarbij o.a. een Italiaan gedood werd) die tot nu toe vrij mocht rondlopen in de VS nu vastgehouden en (nog) niet vrijgelaten, op basis van migratieredenen welliswaar. Tegen de bescherming van Carilles door de VS zijn enkele jaren geleden een paar honderd duizend cubanen op straat gekomen. Signalen worden dus uitgezonden.
Oud 10 april 2009, 21:37   #11
Zapatista
Parlementslid

Zapatista's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Hier is een link naar wat er al gebeurd is en wat er nog kan komen.

http://www.msnbc.msn.com/id/30074684/
Ok, maar het is ook waar dat de lobby's en de Amerikaanse elite meer te zeggen hebben dan hun uithangbord: de president.
Zapatista is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2009, 23:30   #12
Infowarrior
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik denk het wel. Het communisme is zo goed als dood. De Verenigde Staten heeft niets te vrezen van Cuba en alles te winnen. Ladingen overheerlijke sigaren, om te beginnen.
Laat de Cohiba's (en rum) maar komen!
Oud 12 april 2009, 19:32   #13
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Cuba is dringend toe aan hervormingen, een dialoog zal dat in positieve zin bespoedigen.
Oud 13 april 2009, 15:25   #14
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Als den Raul snugger genoeg is, zal hij het Chinese voorbeeld volgen: economische hervormingen olv de communisten.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 april 2009, 21:25   #15
longhorn
Minister-President

Standaard

Vandaag heeft Obama beslist dat de Cubaanse Amerikanen onbeperkt kunnen reizen en geld sturen naar familie in Cuba. Wederom een goede stap. Het zou mooi zijn mocht Cuba een geste terugdoen. Misschien een paar politieke gevangenen vrijlaten?
Oud 14 april 2009, 15:59   #16
Heel-Nederlander
Burgemeester

Standaard

Politieke gevangen zullen de Castro's nog niet vrijlaten denk ik. Maar Raul heeft al wel de concessie gedaan dat Cubanen in hun eigen hotels mogen overnachten. En bovendien is er in de economie een stille verschuiving naar het particulier bezit te zien. Ik denk dat het in Cuba stil en langzaam gaat, maar hoe meer van de westerse hulp, steun en dialoog, hoe sneller. Raul Castro is anders als de communistische hardliners in de Volkssenaat.
Oud 14 april 2009, 16:13   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Vandaag heeft Obama beslist dat de Cubaanse Amerikanen onbeperkt kunnen reizen en geld sturen naar familie in Cuba. Wederom een goede stap. Het zou mooi zijn mocht Cuba een geste terugdoen. Misschien een paar politieke gevangenen vrijlaten?
Dat gebaar zouden de VS evengoed kunnen stellen mbt Cuba.

Volgens de Cubanen zijn de VS nog steeds aan zet, daar Obama met geen woord repte over de blokkade/embargo.

Obama geeft wat meer vrijheden die de Amerikaanse burger werden afgenomen terug, wat op zich een goede zaak is, maar de essentie van het probleem VS/Cuba is nog niet aangeraakt lijkt me.
Oud 14 april 2009, 16:26   #18
Heel-Nederlander
Burgemeester

Standaard

Toch wel. Dat geld van Cubaanse Amerikanen komt de economie van Cuba uiteindelijk toch ten goede? Dus dat betekent een verzachting van het embargo...
En de contacten tussen Cubaanse Amerikanen en Cubanen zelf helpt de dialoog op te starten "vanaf de grond", vanaf het normale volk op het eiland. Ik denk dat dit een heel slimme zet was: geven en toch het voordeel behouden.
Oud 14 april 2009, 16:43   #19
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel. Dat geld van Cubaanse Amerikanen komt de economie van Cuba uiteindelijk toch ten goede? Dus dat betekent een verzachting van het embargo...
En de contacten tussen Cubaanse Amerikanen en Cubanen zelf helpt de dialoog op te starten "vanaf de grond", vanaf het normale volk op het eiland. Ik denk dat dit een heel slimme zet was: geven en toch het voordeel behouden.
Ja, het zal ook gevolgen hebben in Cuba, en het is zeker geen 'domme' maatregel. Ik vind het vooral positief voor de Amerikaanse burger zelf welliswaar. Hopelijk zal mijn vriend uit de VS in de toekomst ook eens een Cubaanse cigaar kunnen roken zonder een misdrijf hierdoor te plegen volgens de wetten van zijn land.

Door de maatregel van Obama worden restricties op reizen opgelegd aan VS burgers in 2004 door Bush, opgeheven. Het economisch embargo blijft echter ongewijzigd. De opheffing daarvan is wat de Latijns Amerikaanse landen van de VS vragen.

Tijdrestricties en frequencie van bezoeken aan het eiland worden eveneens versoepeld voor VS burgers.

Bij nader inzien is er nog iets meer verandert. VS burgers mogen nu ook zaden en vismateriaal naar het eiland sturen, naast geld en 'humanitaire paketten'.

Raúl Castro zou geuit hebben zijn bereidheid om met Obama te dialogeren 'en op basis van een strict respect voor de souvereiniteit de relaties met de VS te normalizeren'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 14 april 2009 om 17:08.
Oud 14 april 2009, 17:18   #20
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

President Obama,de president die in de korte periode dat hij aan de macht is al indruk gemaakt heeft op het internationale toneel (het eigenhandig ontmijnen van het dreigende conflict in de NATO bijvoorbeeld),die grenzen aangegeven heeft (laten schieten op piraten als onderhandelen blijkbaar niks gaat opleveren), heeft in het Cuba-conflict nu ook een balletje aan het rollen gebracht....

Cuba IS veranderd,welnu,ook de VS!
Als nu Havana weer kleine beetje meegeeft zal ook Washington dat doen..De regering Obama lijkt me niet van "alles of niets" in deze.....De revolutionaire leiders in havana zijn nu allemaal erg oud,hun vijanden in Florida die nog de tijd van voor Castro gekend hebben zijn dat echter ook!Nieuwe generaties kunnen nieuwe mogelijkheden onderzoeken!

Laatst gewijzigd door kelt : 14 april 2009 om 17:21.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be