![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Om iedereen aan het werk te houden moet het werk verdeeld worden | |||
akkoord |
![]() ![]() ![]() |
8 | 34,78% |
niet akkoord |
![]() ![]() ![]() |
14 | 60,87% |
alleen in tijden van zeer hoge werkloosheid |
![]() ![]() ![]() |
1 | 4,35% |
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Om iedereen aan het werk te houden moet het werk verdeeld worden
Akkoord of niet? En vooral: hoe moet het werk verdeeld worden? Met een beurtrol? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Iedereen een uurtje of 2 minder per dag en die tijd laten invullen door mensen die nu werkloos zijn.
Wie langer wil werken (omdat hij/zij van zijn/haar job geniet of er voldoening uit schept) zal uiteraard niet tegengehouden worden maar moet geen beloning verwachten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Enne ... moet iedereen in feite aan het werk blijven? Persoonlijk zou ik er niet tegenop zien dat ik fultime ga werken en dat mijn vrouw gewoon thuis kan blijven maar da's financieel eigenlijk niet haalbaar plus dat het later een grote aderlating is naar het pensioen van mijn wederhelft. En verder ... als alles steeds meer gerobotiseerd en geautomatiseerd wordt mag er best eens worden nagedacht om de machines de tol te laten betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() Indien er onvoldoende werkgelegenheid is (en vermits werkloosheid verarming betekent en mensen depressief maakt) lijkt het toch aangewezen enkel vrijwilligers te laten doppen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Inderdaad zijn de machines en de automaten verantwoordelijk voor een steeds groter deel van de bijkomende werkloosheid. Er moet dus een taks komen op automatisering, een taks die rechtstreeks naar de werkloosheidsbestrijding gaat en meer bepaald naar de werklozen. het rendement wordt via automatisering steeds opgedreven, dus is het normaal dat de slachtoffers, die deze rendementsverhoging betalen met werkloosheid en armoede, vergoed worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Iedereen die wil werken, ja. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus ja, bij herverdeling van het werk moet er ingeleverd worden. Toch In zekere mate. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een voorbeeld ... als een gemiddeld inkomen in een fabriek in China vier maal lager is dan bijvoorbeeld in een gelijkaardige fabriek in Noorwegen dan zou dat produkt in Noorwegen vier maal hoger moeten worden belast. Op die manier heeft het geen zin meer om die industrie allemaal naar ginder te laten verhuizen. Gedaan met die oneerlijke concurrentie met lageloonlanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Let wel dat het nog steeds de westerse landen zijn die over de bulk van de industriële know-how beschikken en die dus het meest werklozen produceren door automatisering. De problematiek van de delocatie naar de lage-loon-landen is daar wel indirect mee gerelateerd, maar toch iets anders. Die schept (laagbetaalde) jobs. Er wordt hard gewerkt aan een harmonisering van de werkomstandigheden, maar wat moet je met een groeilocomotief als de dictatuur in China die zich door niemand de les laat spellen of zal laten spellen? Afijn, ik blijf erbij dat de opbrengst van de steeds toenemende productiviteit hoe dan ook beter moet verdeeld worden, meer bepaald naar de slachtoffers ervan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Produkten gemaakt in het rijke Westen zullen dan nikske opslaan en de industrie heeft weer redenen om bij ons te investeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Europees Commissaris
|
![]() Om trouwens op je openingspost te antwoorden ... ik denk niet dat het een goede zaak is om arbeid zomaar te herverdelen. Eigenlijk zou iedereen moeten mogen werken zolang hij of zij zelf wil (wel met een minimumgrens omdat het anders onmogelijk voor de werkgever wordt om nog te organiseren). Eigenlijk zou ik gerust wat meer willen werken eerlijk gezegd ipv minder zodat mijn inkomsten eens een flinke opknapbeurt krijgen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We zijn weer vertrokken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() Ik wil gerust minder werken en minder verdienen : daar tegenover moet dan wel staan dat ik me moet kunnen ontspannen zonder geld uit te geven wat dus inhoud dat er veel meer natuur moet zijn, meren waar men in alle rust kan zwemmen of op schaatsen, bossen waar je dagenlang kan in lopen verdwalen, rivieren waar je kan vissen, ... en dat kortbij waar mensen wonen dus afbreken alle lintbebouwing, villawijken, dorpen, verkavelingen, ... iedereen de stad in en tussen de steden landbouw en natuur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Burgemeester
|
![]() Ja goed idee! Alle ingenieurs kunnen dan een dag in de week vrij krijgen en de ongeschoolde, langdurig werklozen kunnen dit dan perfect opvangen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#18 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zou wel een slaafje kunnen gebruiken, iemand die koffie brengt, mijn eten gaat halen.. kortom, werkverdeling dus. Zeker goed voor 2 uur per week. Ja hoor, Fredo, ook hier kan een laaggeschoolde een ingenieur vervangen.
ahum... wel dienstencheques als betaling voor die 2 uur. We gaan die geen universitairs loon geven hé
![]() |
#19 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Rusland is daar een mooi voorbeeld van, en daar is geen verarming hoor. In Europa is dat echter verboden trouwens
![]() |
![]() |
#20 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu verschiet ge hé?
![]() |