![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
![]() Maandag 21 december neemt Animo, de jongerenbeweging van sp.a, de treinvan Brussel-Zuid naar Brussel-Nationale Luchthaven zonder de toeslag van2,05 euro te betalen die sinds 1 november wordt gevraagd. Voorzien vanduivelsoren protesteert Animo tegen deze toeslag, waarvan jongeren met eenGo-Pass de dupe zijn. "De uitkomst van de publiek-private samenwerking metNorthern Diabolo NV betekent dat de treinreizigers opdraaien voor dekosten. De diabolo-taks is een duivelse-taks", aldus Animo.
Ludieke actie om 10u00 aan station Brussel-Zuid. Afspraak aan de voet van de Zuidertoren. Animo trekt nadien naar het perron om te sporen naar Zaventem zonder betaling van de de Diabolo-taks. Meer info: Anke Gittenaer, voorzitter Animo: 0474 42 85 71. MEER INFO: Vanaf 1 november 2009 moeten treinreizigers van en naar Brussel-Nationale-Luchthaven een extra supplement van 2,05 euro betalen. Deze toeslag dient om een deel van het Diabolo-project te kunnen financieren. “De toeslag is het gevolg van de publiek-private samenwerking waar private partner Northern Diabolo NV op termijn goed aan verdient. Dit op kap van de treinreziger”, meent Animo. Het Diabolo project is erop gericht de Luchthaven van Zaventem beter te ontsluiten. Via een aantal grote infrastructuurwerken, zoals de de bouw van de ondergrondse spoorverbinding tussen het station Brussel-Nationaal-Luchthaven en een nieuwe spoorlijn Schaarbeek – Mechelen, gelegen op de centrale middenberm van de E19, zullen reizigers naar de luchthaven kostbare tijd winnen. Dit mega-project van 540 miljoen euro, kon Infrabel naar eigen zeggen onmogelijk zelf financieren. De financiering zou dergelijke impact gehad hebben om de begroting van Infrabel dat andere projecten niet gerealiseerd zouden kunnen worden. Vandaar die PPS-constructie met Northern Diabolo NV, die ongeveer 290 miljoen euro investeert in dit project. Omwille van deze private investering moeten treinreizigers van en Brussel-nationaal-Luchthaven vanaf 1 november 2009 een extra toeslag van 2,05 euro betalen. Reizigers met een abonnement moeten de toeslag niet betalen, terwijl jongeren met een GO-PASS dat wel moeten doen. De treinbegeleider is genoodzaakt extra geld aan deze jongeren te vragen. Voor de Animo-jongeren is dit ongehoord. “De Diabolo-taks is een gevaarlijke stap richting privatisering van de spoorwegen”, waarschuwt Animo voorzitter Anke Gittenaer. “Door de PPS-constructie van dit Diabolo-project wordt een deel van de kosten niet meer door alle belastingsbetalers gedragen, maar enkel door de reizigers. Bovendien krijgt de private partner een jaarlijks geïndexeerde bijdrage van 9 miljoen euro en een bijdrage van 0,5 % uit de tariefinkomsten van ‘Reizigers Binnenlands Verkeer’. Op deze manier verdienen de private investeerders hun investering over 35 jaar tweemaal terug, wat niet het geval zou geweest zijn mocht de overheid dit project volledig zelf gefinancierd hebben. Door het diabolo-project wordt de gewone treinreiziger onnodig extra belast. Het maakt een groen vervoersalternatief onaantrekkelijk. Dit staat haaks op de engagementen van Kopenhagen.”, besluiten de Animo-jongeren. Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
![]() |
![]() |