![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het idee komt bij mij op, bij het lezen van een boek waar de statistiek van amerika aantoont dat een ambtenaar meer verdient dan een privé tewerkgestelde persoon...
als je kijk in dit rapport op bladzijde 17 zie je daar een eenvoudig en duidelijk tabelletje staan... http://statbel.fgov.be/nl/binaries/w...m325-33427.pdf Tabel 9 : Gemiddelde brutojaarlonen van voltijdse en deeltijdse werknemers (in euro) en de loonkloof naar statuut (2005) Als je dit uitdrukt in relatief loon tov het gemiddelde... kom je met deze nuchtere cijfers op de proppen, dat contractuelen minder verdienen, maar alle statutaire benoemde bedienden gewoon drastisch meer verdienen dan het gemiddelde privéloon. Met een uitzonderd dat is bij de mannelijke bedienden in de privésector staat het gemiddelde nogal sterk verhoogd Prive arbeider Vrouw 63% Man 75% Prive bediende Vrouw 109% Man 133% Publiek contractueel Vrouw 88% Man 83% Publiek Statutair Vrouw 134% Man 112% Nu moet je natuurlijk weten, een gemiddelde in een inkomensdistributie wordt nogal sterk omhooggetrokken door de top... Dus topwedden in de privésector die uiteraard niet zo in barema's gegoten zijn zoals bij de overheid, kunnen dat gemiddelde zwaar naar omhoog trekken... Als je kijkt bvb naar het gemiddelde inkomen in belgie is dat 24.900euro, en is de mediaan bvb 18.800euro of liefst 6000 euro lager of zeg maar 25-30% minder... Het zou mij dus niet verwonderen dat de MEDIAAN inkomsten van privésector dus altijd lager zijn dan wat de overheid geeft. Nu mijn vraag: waarom houdt de overheid en zijn bediendenklieke de mythe in stand dat zij minder verdienen dan de privesector, en eisen zij navenant het voordeel op dat zij het recht moeten hebben op een hoger pensioen ? gezien de mythe ontkracht is met deze nuchtere gegevens, vind ik dat daar toch wel eens een eerlijk debat mag over gevoerd worden... Als het pensioenstelsel betaalbaar moet blijven, dan zou de prerequisite moeten zijn dat ambtenaren en privé in hetzelfde stelsel vliegen en dat er solidariteit ontstaat tussen ambtenaar en privé; |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vooral de vrouwelijke ambtenaren zijn "met hun gat in de boter gevallen".
![]() Maar als deze cijfers kloppen (en de kans is groot, wat ze zijn van de overheid zelf), dan blijkt duidelijk dat men ons wat wijs tracht te maken. Het is duidelijk niet het geld van de ambtenarenpensioenen (de statutaire dan) dat in de "zakken van de ............ zit" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() men zou die "privé" beter ineens afschaffen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Idd, de privé zou eens moeten kunnen leveren van de bijdrage van de staat.
Pff....sul!
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wij hebben daar niks van. Daar gaan uw nuchtere gegevens dus al. Een deftig pensioen, in feite een uitgestelde wedde, is een van de voorwaarden waarmee men ambtenaren kan aantrekken en 'motiveren', (naast de werkzekerheid). Dat afschaffen kan, als men ons gelijkwaardige extralegale voordelen geeft. Voor mij een Alfa Romeo 159, full option aub. ![]() Laatst gewijzigd door parcifal : 26 december 2009 om 02:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() J�*, gelijkschakelen, maar uiteraard naar het hoogste peil. Of niet gelijkschakelen.
Laatst gewijzigd door filosoof : 26 december 2009 om 02:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als we eerlijk willen zijn , en de staatskas een plezier willen doen, en de belastingen voor iedereen met 0.006% verlagen, schakelen we alles gelijk op't laagste pijl.
![]() |
#9 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Iedereen gelijk voor de wet zou toch eerlijk genoemd mogen worden.
Gut ja, ik als zo'n schoelie die met zijn handen werkt, die mag zijn gedacht niet zeggen, en al zeker niet aan de vetpotten der ambetantenarij prutsen.
![]() |
#12 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Strak plan. We hebben het voorbeeld al gezien.
Iemand nog een Potje Sovjets? China? Noord Korea? Parijse Commune? Ik weet dat ik, in wel systeem dan ook, mijn plekje vind. In Cuba zou ik bijvoorbeeld auto's uit de jaren 50 aan de gang houden. In Noord Korea zou ik de reactoren voor plutoniumproductie mee lassen. In Afghanistan, Kalashinkovs herstellen. En als bij-jobke nog een moonshine still aan de gang houden ook.
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
bij mijn weten beperkt die bedrijfswagen zich tot 10-20% van het bedrijf meetal |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als je gaat vergelijken, wel alles op tafel leggen he.
![]() |
![]() |
#15 |
Minister
|
![]() Dan blijft er wel niemand meer over om te betalen voor al die staatsgesponsorden...
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je moet rekening houden met het feit, dat de lagere inkomens dikwijls subsidies vangen, en de hogere inkomsten dikwijls zware afschrijvingen hanteren. Dus het bruto inkomen van de burger is niet het netto fiskale inkomen, en de belastingvoet is niet voor iedereen gelijk |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Uiteraard is de situatie voor arbeiders anders, net zoals ze anders is tussen contractuele en statutaire ambtenaars. Au fond is het essentieel punt dat bij ambtenaren het pensioen wordt gezien als uitgesteld loon. Indien de ambtenaar dus voortijdig sterft (vlak voor zijn opruststelling) heeft de maatschappij een goede zaak gedaan. Daarom proberen ambtenaren dat zoveel mogelijk te vermijden door niet te veel te stressen. ![]() Laatst gewijzigd door parcifal : 26 december 2009 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo een beetje zoals de walen: we onderhouden ze maar we hebben er niks over te zeggen.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() waarom word je dan niet zelf een ambtenaar???
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |