![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Dat er in scholen jongeren zich boertig gedragen is al lang geen nieuws meer.
Maar sedert enige tijd hoor ik steeds meer en meer verhalen over universiteitsstudenten (1ste jaars) die lessen storen, praten, krant lezen. Zo erg dat de lessen erdoor onderbroken worden. Niet erg respectvol tegenover de prof en de studenten die wel willen volgen. Misschien een ongewenst gevolg van de democratisering van het hoger onderwijs, of gewoon een teken des tijds? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Lol, van welk jaar zijt gij? Dat is volgens mij al 20 a 30 jaar zo ...
In een zaal van 150 a 300 man is het toch normaal dat zo'n zaken gebeuren ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ervaar dit probleem niet, maar ik geef dan ook alleen les aan een vrij kleine groep in het laatste jaar. Die krijgen dan de eerste les van het jaar van mij te horen dat er geen punten te verdienen zijn door naar de les te komen en omgekeerd, dat er geen te verliezen zijn door thuis (of op café, of in de bib) te blijven. Toen ik zelf nog studeerde was dat bij ons vrij algemeen: proffen maalden er niet om dat je niet kwam. Nu worden er vaak afwezigheden genoteerd en meer van die ongein, waardoor je een hoop volk aantrekt die er zitten omdat ze er moeten zitten, niet omdat ze geïnteresseerd zijn.
De macht en het aanzien van professoren is ook bijzonder sterk afgenomen (teken van de tijd: dat is ook zo met dokters, agenten enz.). Dat heeft een aantal goede gevolgen (bereikbaarder voor studenten), maar ook een aantal minder goede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb zelf les gegeven en dat ook niet ondervonden. Enfin, WEL in oefeningensessies, maar daar kon mij dat ook niet schelen - mijn principe was dat oefeningensessies dienden om individueel oefeningen te maken, en dat de prof - in casu ik dus - er was om hier en daar een onduidelijkheid op te heffen. Ik liep dus tussen de rijen en als iemand mij iets wilde vragen kon die dat. Dat er velen de klown uit hingen kon mij niet schelen. Maar als ik in een auditorium les gaf, dan gebeurde dat toch niet vaak hoor. Als er al van die klowns tussen zaten, dan vroeg ik die vriendelijk van niet meer te komen de volgende keer want dat we blijkbaar elkaars gezelschap niet op prijs stelden en dat het voor hun eindresultaat waarschijnlijk veel positiever zou zijn van zich niet te laten zien eerder dan van een slechte indruk op te wekken. Na een paar keer lukte dat en bleven die weg.
![]() |
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 15 december 2009 om 15:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gouverneur
|
![]() Ik ben van de lichting die in '91 afstudeerde en zelfs toen waren er studenten die in de auditoria van alles zaten te doen behalve luisteren. Maar die gingen dan ook meestal achterin zitten zodat ze ongestoord bezig konden zijn. Fuif te lang geduurd ? Dutje doen achterin. Geen goesting in de les ? Potje kaarten achterin.
Maar ja, toen hadden we nog geen gsm's en laptops. Het meest moderne was die slimme die met zijn walkman achterin van zijn muziek zat te genieten. Maar niet te hard, dat stoorde de prof. Moest ik nu cursus volgen, ik was het aan het intypen op mijn laptop ja. Ik typ sneller dan ik kan schrijven. Aan de andere kant, ik had een prof die ervan hield om tijdens het "academisch kwartier" en tijdens de pauze (zijn les duurde 2 uur) rockmuziek in het auditorium te laten afspelen. Hij vond -terecht vonden wij!- dat het de studenten te kans gaf zich wat te ontspannen. Hij had ook een goeie smaak wat muziek betreft.
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Toch sloegen een paar erin, om heel den dag tegen mekaar te zeveren, ovoorstelbaar waar die grieten het gans de dag over konden hebben, ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Burgemeester
|
![]() al zulk gedarg heeft de volwassene aan zichzelf te danken
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
was wel ne kerel die het geweldig goe kon uitleggen, ik had nog nooit biochemie gehad daarvoor en die gast begon te vertellen, dat was echt boeiend en interessant, maar hem onderbreken, is inderdaad maar een keer gebeurt,.... jawade de toorn van god verbleekt erbij... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eén van mijn nakomelingen ging zowat 10 jaar geleden naar de eerste les in het grote auditorium van de UG (Blandijn), een kwartier voor tijd.
Te laat. Mocht op de grond gaan zitten. Volgende keer een half uur voor tijd. Te laat. Op een plaats gaan zitten waar de luidspreker erboven kapot was. Dan maar sistematisch een uur te vroeg aankomen, en wat studeren. Respekt moet ge verdienen, elke dag.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Burgemeester
|
![]() intersant? zo intersant vind ik het niet, uitleggen "alles kan en alles mag" voldoende uitleg?
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat: