Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2009, 10:20   #1
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Chávez/Venezuela contra Nederland

Chávez is boos op Nederland, dat zou samenzweren met de USA inzake bases van de Amerikanen op de Antillen, bedoeld om Venezuela aan te vallen.

http://www.nu.nl/buitenland/2146950/...-agressie.html
Oud 18 december 2009, 10:43   #2
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Uit het artikel:
Citaat:
Chávez stelde dat de drie eilanden in de territoriale wateren van Venezuela liggen.
Een uitgelezen kans voor Nederland om op een bijzonder makkelijke manier van die drie tot op het bot corrupte eilanden, die Nederland toch alleen maar geld kosten en criminelen opleveren, af te komen. Doe er een mooie, grote rode strik om en geef ze met alles erop en eraan als kerstcadeau aan die halfgare dictator.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 11:38   #3
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
Uit het artikel:

Een uitgelezen kans voor Nederland om op een bijzonder makkelijke manier van die drie tot op het bot corrupte eilanden, die Nederland toch alleen maar geld kosten en criminelen opleveren, af te komen. Doe er een mooie, grote rode strik om en geef ze met alles erop en eraan als kerstcadeau aan die halfgare dictator.
Ik denk toch dat de Nederlandse aanwezigheid blijft op verzoek van de USA; wij hebben geen Referendum dus de regenten gaan wat dit betreft hun eigen gang.

Wat die veronderstelde aanvalsplannen op Venezuela betreft: de tijd zal het leren; voor je het weet is er weer een "vredesmissie" met blauwe helmen enzo.

Chávez halfgaar? Mogelijk, ik ben geen dokter, maar indien al zoiets dan toch vast niet achterlijk. Ik heb trouwens wel de indruk dat nog steeds een meerderheid van de Venezolanen achter hem staat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Venezuela
Oud 18 december 2009, 12:26   #4
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Ik denk toch dat de Nederlandse aanwezigheid blijft op verzoek van de USA; wij hebben geen Referendum dus de regenten gaan wat dit betreft hun eigen gang.
Het zit er inderdaad dik in dat de Nederlandse regering -zoals altijd- braaf aan het handje van Uncle Sam meeloopt. En de regenten in Nederland zijn als de dood voor (bindende) referenda. Dat zagen we wel toen die vermaledijde Europese grondwet door de volksraadpleging de grond in werd geboord. Een tweede referendum over die grondwet met herschreven tekst, doch dezelfde inhoud, werd mooi niet meer gehouden door de plucheklevers in Den Haag.

Citaat:
Wat die veronderstelde aanvalsplannen op Venezuela betreft: de tijd zal het leren; voor je het weet is er weer een "vredesmissie" met blauwe helmen enzo.
Ik denk dat het nogal zal meevallen. De VSA kunnen zich immers niet zomaar nog een oorlog veroorloven.

Citaat:
Chávez halfgaar? Mogelijk, ik ben geen dokter, maar indien al zoiets dan toch vast niet achterlijk. Ik heb trouwens wel de indruk dat nog steeds een meerderheid van de Venezolanen achter hem staat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Venezuela
Een meerderheid die inmiddels wel al behoorlijk aan het afnemen is, getuige zijn eerste electorale nederlaag in 2007 toen een meerderheid stemde tegen de uitbreiding van zijn persoonlijke macht.

Citaat:
Human Rights Watch voerde in 2008 een evaluatie uit van 10 jaar bewind van Chávez en kwam tot de conclusie dat de democratie en mensenrechten verzwakt waren.[11] In het bijzonder constateerde HRW

* discriminatie van politieke tegenstanders,
* geen scheiding tussen wetgevende en uitvoerende macht, nadat Chávez het hooggerechthof in 2004 zijn onafhankelijkheid ontnam,
* ondermijning van vrijheid van meningsuiting door onafhankelijke radio- tv-zenders te beknotten,
* ondermijning van het recht van arbeiders om zich te organizeren,
* beknotting van de verdediging van mensenrechten

Hugo Chávez reageerde door HRW-medewerkers het land uit te zetten.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hugo_Ch%C3%A1vez
En verder zoekt hij internationaal vrienden in landen als Iran, Wit-Rusland en Lybië, mijns inziens toch niet echt bolwerken van vrijheid en democratie. Kortom, een tamelijk onfrisse man.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 15:06   #5
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
............

Ik denk dat het nogal zal meevallen. De VSA kunnen zich immers niet zomaar nog een oorlog veroorloven.
Het zal niet direct "oorlog" genoemd worden, maar wellicht met Colombia samen Venezuela in de tang nemen, blokkade-politiek, schermutselingen, vergeldings-acties, infiltratie ....
Citaat:
Een meerderheid die inmiddels wel al behoorlijk aan het afnemen is, getuige zijn eerste electorale nederlaag in 2007 toen een meerderheid stemde tegen de uitbreiding van zijn persoonlijke macht.
Dat zal een volgende keer wellicht iets beter lukken, afhankelijk van de verkleining die hij weet te bereiken op ca. 50% armoede onder het volk.
Citaat:
En verder zoekt hij internationaal vrienden in landen als Iran, Wit-Rusland en Lybië, mijns inziens toch niet echt bolwerken van vrijheid en democratie. Kortom, een tamelijk onfrisse man.
Uiteraard betekent communisme onvrijheid maar die zullen voormalige hongerlijders wel accepteren als "het mindere kwaad". Dat volk is te lang en te wreed uitgebuit geweest en zal niet zomaar bijten in de hand die het voedert.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 18 december 2009 om 15:07.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 15:23   #6
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Misschien is het inderdaad eerder Nederland tegen Chavez/Venezuela. Wat doen die oorlogsschepen, oorlogsvliegtuigen en spionagevliegtuigen in die eilanden waar geen referendum mag?

Ik zal chavez citeren, en niet zoals het artikel van de OP een paar halve verkapte zinnetjes:

Citaat:
Ahora mismo, el imperio yanqui está llenando de bases militares a Colombia y está reactivando las bases militares en el Caribe, en Aruba, en Curazao
"Op dit moment het Yankee imperium is met militaires basissen colombia aan het vullen en is aan het reactiveren de militaire basissen in de Cariben, in Aruba en Curazao."

Citaat:
El Reino de los Pa�*ses Bajos, está preparando junto al imperio yanqui de Estados Unidos una agresión militar contra Venezuela. Estoy poniendo el dedo sobre el Reino de los Pa�*ses Bajos, es decir, estoy acusando al Reino de los Pa�*ses Bajos de estar preparando junto al imperio yanqui una agresión contra Venezuela
"Het koninkrijk der Nederlanden is samen met het Yankee imperium een militaire agressie tegen Venezuela aan het voorbereiden. Ik leg de vinger op het koninkrijk der Nederlanden, ' is te zeggen, ik beschuldig het Koninkrijk der Nederlanden om samen met het Yankee imperium een agressie tegen Venezuela voor te bereiden."

Hij zei ook dat de VS tot de tanden (veelzeggend dat het artikel in de Nederlandse pers enkel "tot de tanden" als citaat van Chavez gebruikt) Aruba en Curazao aan het bewapenen zijn, en vroeg de Europese Unie zich uit te spreken over deze situatie.

Chavez zei ook dat de drie eilanden in de Venezuelaanse territoriale wateren liggen (40 mijl voor de kust) en nog steeds onder het imperiale regime, het regime van Nederland vallen. Eveneens zei hij dat Nederland er een verantwoordelijkheid in heeft als de VS de eilanden die zo dicht tegen de kust van Venezuela liggen aan het gebruiken is.

Ook zei hij dat Aruba, Bonaire en Curazao territoriums zijn die dienen te veranderen in onafhankelijke staten.

Ik hoop een paar 'misverstanden' te hebben opgeklaard.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 december 2009 om 15:32.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 15:34   #7
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
..................
Chavez zei ook dat de drie eilanden in de Venezuelaanse territoriale wateren liggen (40 mijl voor de kust) .............
.............
Die 40 mijl zijn wellicht een wensdroom van Hr Ch maar vermoedelijk niet in overeenstemming met Internationaal Recht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Territoriale_wateren

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 18 december 2009 om 15:35.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 15:36   #8
KaliYuga
Lokaal Raadslid

KaliYuga's schermafbeelding

Standaard

Een toonaangevend filosoof als Zizek, zelf een marxist, ziet niet echt een lang leven beschoren voor Chavez zijn vermeende revolutie.
Hij ziet zelfs een tragisch einde ervan in 't verschiet. En ik denk dat ik hem hierin moet volgen.
Oud 18 december 2009, 15:39   #9
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die 40 mijl zijn wellicht een wensdroom van Hr Ch maar vermoedelijk niet in overeenstemming met Internationaal Recht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Territoriale_wateren
Relevant is dat chavez niet gezegd heeft dat wat in het artikel staat :

Citaat:
Volgens de president zou alles wat zich binnen 200 zeemijl ten noorden van Venezuela bevindt bij dat land horen.
Chavez pleitte voor de onafhankelijkheid van die gebieden, niet voor annexatie.

Uit je Wikipedialink ivm het begrip 'territoriale wateren'

Citaat:
De wateren voorbij de territoriale zone worden aangeduid met internationale wateren of open zee (High Sea). Begonnen die ooit voorbij de driemijlszone uit de kust, thans kan dat pas tot voorbij 200 mijl zijn.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 december 2009 om 15:43.
Oud 18 december 2009, 15:48   #10
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Chavez kan er in elk geval maar beter met zijn tengels afblijven.

Mocht hij de Antillen aanvallen, valt hij Nederland aan, en als hij dat doet, valt hij een NAVO lidstaat aan en hebben de Yanks alle reden om Caracas tot stof en as regelrecht het steentijdperk in te bombarderen en er een legetieme nieuwe marionet te zetten...

Chavez kan het dus maar beter bij wat blazen houden
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 15:56   #11
willem1940NLD

Standaard

(Tot) 200 mijl is onder omstandigheden claimbaar als "economische zone" maar vermoedelijk niet als daarbinnen zich (ei)landen van andere mogendheden bevinden, alleen Open Zee.

Tenminste, zo meen ik die tamelijk ingewikkelde regels/afspraken te moeten lezen.

Waar blijf je anders, bijvoorbeeld, met het Nauw van Calais?

Nogmaals, voor mijn part mag iedereen die er iets menswaardig nuttigs mee kan, die Antillen hebben maar zij liggen een kilometer of 40 weg van Venezuela en echte souvereiniteit over kustwateren reikt slechts tot 22,224 kilometer (12 zeemijlen).
Oud 18 december 2009, 16:05   #12
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

De britse eilanden net voor de franse kust...

Als je aan je grenzen een militaire "build-up" bemerkt moet je in de eerste plaats hard gaan roepen om de would-be agressor de stuipen op het lijf te jagen.

Chavez kan gerust zijn : een aktie van de US vanuit Nederlands grondgebied
zal de EU nooit onverschillig laten. De USA hebben de EU staten nog altijd redelijk hard nodig ivm Afghanistan....

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 16:07   #13
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(Tot) 200 mijl is onder omstandigheden claimbaar als "economische zone" maar vermoedelijk niet als daarbinnen zich (ei)landen van andere mogendheden bevinden, alleen Open Zee.

Tenminste, zo meen ik die tamelijk ingewikkelde regels/afspraken te moeten lezen.

Waar blijf je anders, bijvoorbeeld, met het Nauw van Calais?

Nogmaals, voor mijn part mag iedereen die er iets menswaardig nuttigs mee kan, die Antillen hebben maar zij liggen een kilometer of 40 weg van Venezuela en echte souvereiniteit over kustwateren reikt slechts tot 22,224 kilometer (12 zeemijlen).
Een gigantisch resort, ... maar wat doe je met al de inwoners he, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 18:15   #14
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Als je aan je grenzen een militaire "build-up" bemerkt moet je in de eerste plaats hard gaan roepen om de would-be agressor de stuipen op het lijf te jagen.
Dat is mijns inziens ook wat Chavez doet. De militaire buildup van de VS in Colombia en die Nederlandse kolonies ziet hij als een bedreiging en brengt hij onder de aandacht terwijl hij in Europa is om er zeker van te zijn dat het geweten is.

Ik stel vast dat Nederlands (EU) grondgebied blijkbaar door de VS naar goeddunken kan gebruikt worden om wat te intimideren (in het beste geval). Dat zegt ook iets over de status van Nederland en Europa natuurlijk in verhouding tot de VS.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 december 2009 om 18:17.
Oud 18 december 2009, 18:22   #15
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Mocht hij de Antillen aanvallen, valt hij Nederland aan, en als hij dat doet, valt hij een NAVO lidstaat aan en hebben de Yanks alle reden om Caracas tot stof en as regelrecht het steentijdperk in te bombarderen en er een legitieme nieuwe marionet te zetten...
Aangezien het probleem zich eerder in de andere richting stelt vraag ik me af of u consequent redeneert en vindt dat indien Venezuela aangevallen zou worden met hulp vanuit die eilanden, Venezuela dan ook "alle reden" heeft om Amsterdam "het stenentijdperk in te bombarderen" enz...

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 december 2009 om 18:25.
Oud 18 december 2009, 19:06   #16
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dat is mijns inziens ook wat Chavez doet. De militaire buildup van de VS in Colombia en die Nederlandse kolonies ziet hij als een bedreiging en brengt hij onder de aandacht terwijl hij in Europa is om er zeker van te zijn dat het geweten is.

Ik stel vast dat Nederlands (EU) grondgebied blijkbaar door de VS naar goeddunken kan gebruikt worden om wat te intimideren (in het beste geval). Dat zegt ook iets over de status van Nederland en Europa natuurlijk in verhouding tot de VS.
Het lijkt mij inderdaad niet een taak van de klimaatmafiatop.
Oud 18 december 2009, 21:25   #17
corse
Banneling

Standaard

Ik stel voor iets over Hugo Chavez te lezen, en dan......

http://www.cubadebate.cu/categoria/hugo-chavez-frias/
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 21:32   #18
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Ik stel voor iets over Hugo Chavez te lezen, en dan......

http://www.cubadebate.cu/categoria/hugo-chavez-frias/
Ja, wat gelezen. Hij zegt o.a. 'Indien je vrede wilt, moet je je voorbereiden op oorlog.' En nu zit die apekop Obama's Nobelprijs 'de prijs voor oorlog' te noemen. Obama doet wat Chavez zegt in Afghanistan.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 21:47   #19
corse
Banneling

Standaard

'Indien je vrede wilt, moet je je voorbereiden op oorlog.
De vrijheid komt nog steeds uit de loop van het geweer.
Hopelijk zal dit veranderen, maar ja......
Oud 18 december 2009, 21:53   #20
corse
Banneling

Standaard

Die apekop, ik krijg de Nobelprijs niet! Obama wel!
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be