Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 april 2003, 10:02   #1
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Het Belgisch pensioensyteem werkt met directe horizontale overslag van belasting op de arbeid van de huidige actieve bevolking naar de pensioenbetaling van de huidige oprustgestelden. Er is geen spaarpotje, er is geen buffer. Met de belasting op uw arbeid betaal je dus nu het pensioen van uw ouders. Niet het jouwe van later.

Dat loopt lekker (?) zolang er een economisch evenwicht is tussen het actieve en passieve deel van de bevolking.

Na 2010 zal het aantal pensioensgerechtigden echter pijlsnel stijgen, terwijl mutatis mutandis de groep van de werkende bevolking, die alle lasten torst, verkleint.

We moeten er dus NU iets aan doen, want na 2010 zal ook de electorale macht van de gepensioneerden zodanig groot zijn dat een hervorming van het systeem dan wel te vergeten valt.

Vandelanotte beweert met zijn zilverfonds het dreigende tij gekeerd te hebben. Boerenbedrog. Met elk miljard dat in het Zilverfonds gestopt wordt neemt de staatschuld over 1 miljard minder af (en groeit dus virtueel).

Als ik vandaag een maandelijkse schuld aflos van 1000 EUR en beslis om vanaf volgende maand slechts 800 EUR af te betalen en de 200 resterende in mijn Zilver-spaarpot te steken, dan bedrieg ik mezelf : uiteidendelijk moet ik mijn schuld over een verlengde termijn afbetalen en wel met het geld dat ik tijdelijk in mijn Zilver-spaarpot stak ! (met lagere opbrengst dan de kosten van de uitstaande schuld).

Maar intussen had ik toch lekker het gevoel over spaargeld te beschikken en kocht mij wat meer luxe en extra's ....

Onze fameuze advokaten-regering doet precies hetzelfde.

En wie gaat opdraaien voor de kosten ? De jongerengeneratie van nu.

Maar Mr Vandelanotte's pensioen is wel beveiligd. Niet via het Zilverfonds. Noch via het overslagsysteem. Wel via een speciaal apart bijdragefonds dat de verkozenen des volks na een loopbaan van 12 jaar in het parlement een volwaardig pensioen garandeert.

Roland Duchâtelet rekende trouwens eens na hoelang zo'n Zilverfonds (waarin verkoopssommen van overheidsactiva eenmalig gedeponeerd werden en hopelijk nog een paar keer worden) de put kan dekken .... Dat liet zich uitdrukken in weken. Niet in maanden. Laat staan jaren.

En zeggen dat ik voor jaren literatuur klaar staan heb ... voor de oude dag.

Roland, doe verder !

Schop onze politiekers tot ze een geweten hebben (vrij naar L.P. Boon)

Go Vivant Go !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2003, 15:28   #2
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

De economische theorie van Vivant werd door economisten al lang onderuit gehaald. Dat Zilverfonds werkt wel, de heer Duchatelet lijkt niet te begrijpen dat het geld eruit niet twee keer wordt uitgegeven. Het geld wordt opgepot en is voorlopig een spaarpot die via staatsbeleggingen de schuld mee helpt afbouwen. Pas vanaf 2010 (!) wordt uit het Zilverfonds geld genomen om de pensioenen te betalen. Nu niet! Tegen dan is de geldhoeveelheid erin toegenomen.

Gaat Duchatelet nu beweren dat hij het beter weet dan de economen en politiek-economen aan onze universiteiten en de meeste politici samen? Zelfs het Vlaams Blok steunt dit principe, het Vlaams Blok is voorstander van een zogenaamd 'Goudfonds' op Vlaams niveau!
Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2003, 17:40   #3
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
De economische theorie van Vivant werd door economisten al lang onderuit gehaald. Dat Zilverfonds werkt wel, de heer Duchatelet lijkt niet te begrijpen dat het geld eruit niet twee keer wordt uitgegeven. Het geld wordt opgepot en is voorlopig een spaarpot die via staatsbeleggingen de schuld mee helpt afbouwen. Pas vanaf 2010 (!) wordt uit het Zilverfonds geld genomen om de pensioenen te betalen. Nu niet!
Als je geld in een spaarpot steekt in plaats van een schuld af te bouwen, dan loopt uw schuld langer door en groeit de interestlast dikker aan. Of beweren uw eminente professoren soms het tegendeel ?
Als je dan over 7 jaar dat geld gaat gebruikn om pensioenen te betalen, met welk geld ga je dan dat niet afgeloste schuldaandeel terugwerken ? Juist : met nieuwe lasten op de kap van de actieve bevolking.

Citaat:
Tegen dan is de geldhoeveelheid erin toegenomen.
Dat hoop je. Is Vandelanotte een nieuwe Nostradamus ? Hield zijn fantastisch plan ook al rekening met de economische gevolgen van NY911 en Gulf War II ? En wat gaan we van firefighter Bush nog te verwachten hebben ? O ja, van de 'verkoop' van SABENA hoeven we intussen niks meer te verwachten.

Citaat:
Gaat Duchatelet nu beweren dat hij het beter weet dan de economen en politiek-economen aan onze universiteiten en de meeste politici samen?
Wat hebben die profs en universitaire economen al bewezen, als ze zich onder ruime staatssubidiëring en vergoeding ver weg van de industriële stress mogen opsluiten in een ivoren toren ? Niet meer dan hun werk gedaan (literatuurstudie, hun assistenten wat laten bitneuken, show verkopen, ...). Probeer eens met een prof iets uit de grond te stampen : begin met een businessplan. Heeft de prof nooit van gehoord. En dan verschiet hij dat het zonder overheidssubsidies rendabel moet zijn. Oei. Zo'n fylosofie is hen wel echt onbekend. Maar spreek hen niet tegen : ze zijn enkel ja-knikkende studenten gewoon.

En Roland, tja, die heeft nog niks bewezen. Heb je er eigenlijk weet van hoeveel abeidsplaatsen de man creëerde ? Op dat vlak heeft die wijze raad van universitairen minder succes bij hun politieke broodheren.

Citaat:
Zelfs het Vlaams Blok steunt dit principe, het Vlaams Blok is voorstander van een zogenaamd 'Goudfonds' op Vlaams niveau!
Ik sta paf ...
Oud 1 mei 2003, 09:04   #4
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Tja, men ligt duidelijk niet wakker van dit onderwerp.

Laat onze advokaat-politiekers maar werk maken van wat voor hun eigen geldbeugel telt (regeling van homohuwelijken (en scheidingen !), internationale bemoeizucht via juridische negocidewet, protectionistische kieswet ...).

De welvaart en de sociale zekerheid in dit land zal hen worst wezen. Hun pensioentje ligt royaal vast, so what ?
Oud 1 mei 2003, 09:25   #5
joske
Gouverneur

joske's schermafbeelding

Standaard

ja, nu ze de boer en de markten optrekken,beloven ze ons toch vanalles,en wij zouden dat niet mogen geloven,(grapje).
joske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2003, 09:40   #6
skye
Gouverneur

skye's schermafbeelding

Standaard

het Zilverfonds is een typisch voorbeeld van Verhofstadts betutteling van de bevolking.
Hij wist dat er veel oudere mensen schrik hadden voor hun pensioen. Maar door te zeggen dat ge de schuld afbouwt, geeft ge de mensen niets tastbaar in handen. Vandaar het potje.
Dat het potje alleen maar gevuld wordt met economische meevallers en verkoop van staatseigendommen wordt niet gezegd (dus verwacht niet dat er de volgende jaren veel geld ingestoken zal worden, als Verhofstadt de belastingen verlaagt). Dat er nu net genoeg inzit om de pensioenen 18 dagen lang te betalen, wordt ook niet gezegd. Goe bezig, Guy!

Trouwens, de goede oude betrouwbare CDnV heeft gezegd dat zij dat Zilverfonds totale onzin vinden en dat ge dat geld evengoed kunt gebruiken om de schulden af te bouwen. Maar of ze het lef gaan hebben om dat ook daadwerkelijk te doen is een andere vraag.
skye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2003, 11:42   #7
joske
Gouverneur

joske's schermafbeelding

Standaard

ge kent toch het spreekwoord:veel beloven en weinig geven,doet de zotten in vreugde leven.wel wij zijn met ons allen die zotten,want bij elke verkiezing laten we ons bedotten,er is volgens mij maar 1 partij waarop je kunt vertrouwen: het vl.blok.
joske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2003, 15:37   #8
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Met het Zilverfonds leven we straks op brood en water ..... (°)

Wat is er mis met het Zilverfonds ?

Het Zilverfonds maakt deel uit van de Staatsfinanciën Er zit geen geld in maar staatsobligaties. Dit zijn papieren waarmee de staat zich verplicht een bepaald bedrag te zullen betalen op een afgesproken datum, bv 2010.

Het is dus een verplichting van de Staat aan zichzelf. In het Zilverfonds zit dus niets méér dan de 'verplichting' van de overheid aan zichzelf im later (bv 2010) geld te gaan zoeken om pensioenen te betalen. Om dat geld te vinden zal de overheid dan bijkomende belastingen moeten heffen of opnieuw de overheidsschuld laten stijgen. Er is dus geen spaarpot, alleen een schuldbekentenis van de Staat aan de Staat ....

Het is alsof u op een papier beloofd om uzelf binnen 10 jaar 100.000 EUR uit te betalen en dat papier in een bankkluis stopt. Hoe u aan dat geld gaat komen is een open vraag. Dat papier in die kluis gaat u niet helpen om dat geld te vinden.

Daarom zeggen alle experts waaronder
- prof Vuchelen (VUB)
- Johan Van Overtvelt (hoofdeconoom Trends)
- prof de la Croix (UCL)
- Peter Vandenhoute (Hoofdeconoom BBL)
- prof Paul de Grauwe (KUL)
dat het Zilverfonds niet echt bijdraagt om de pensioenen te betalen, maar dat het hoogstens een middel is om de politici te stimuleren de staatschuld verder af te bouwen.

[size=2]Tekst overgenomen uit Vivant-publicatie in De Morgen van 04/05/03[/size]

nvdr : En als dat laatste niet lukt dan zal het wel de fout zijn van de internationale conjunctuur ! Dat schrijf ik u op een papierke (dat ik naast dat Zilverfondspapierke in die brandkast zal steken)

Een goed manager moet vooruitzien, voorbereiden, middel ter beschikking stellen, motiveren en controleren.

Vande Lanotte mislukt al bij de eerste stap.

Doe niet meer mee aan die luchtbel-politiek. Stem Vivant.
Oud 10 januari 2010, 13:33   #9
Descartes Jr
Banneling

Standaard Effe naar boven halen ...

... na 7 jaar wordt het thema weer actueel. Intussen hebben onze advocaat-politici alvast hun eigen pensioen wel geregeld.

Maar dat van de bevolking ? Ho maar !
Oud 10 januari 2010, 14:02   #10
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Met het Zilverfonds leven we straks op brood en water ..... (°)

Wat is er mis met het Zilverfonds ?

Het Zilverfonds maakt deel uit van de Staatsfinanciën Er zit geen geld in maar staatsobligaties. Dit zijn papieren waarmee de staat zich verplicht een bepaald bedrag te zullen betalen op een afgesproken datum, bv 2010.

Het is dus een verplichting van de Staat aan zichzelf. In het Zilverfonds zit dus niets méér dan de 'verplichting' van de overheid aan zichzelf im later (bv 2010) geld te gaan zoeken om pensioenen te betalen. Om dat geld te vinden zal de overheid dan bijkomende belastingen moeten heffen of opnieuw de overheidsschuld laten stijgen. Er is dus geen spaarpot, alleen een schuldbekentenis van de Staat aan de Staat ....

Het is alsof u op een papier beloofd om uzelf binnen 10 jaar 100.000 EUR uit te betalen en dat papier in een bankkluis stopt. Hoe u aan dat geld gaat komen is een open vraag. Dat papier in die kluis gaat u niet helpen om dat geld te vinden.

Daarom zeggen alle experts waaronder
- prof Vuchelen (VUB)
- Johan Van Overtvelt (hoofdeconoom Trends)
- prof de la Croix (UCL)
- Peter Vandenhoute (Hoofdeconoom BBL)
- prof Paul de Grauwe (KUL)
dat het Zilverfonds niet echt bijdraagt om de pensioenen te betalen, maar dat het hoogstens een middel is om de politici te stimuleren de staatschuld verder af te bouwen.

[size=2]Tekst overgenomen uit Vivant-publicatie in De Morgen van 04/05/03[/size]

nvdr : En als dat laatste niet lukt dan zal het wel de fout zijn van de internationale conjunctuur ! Dat schrijf ik u op een papierke (dat ik naast dat Zilverfondspapierke in die brandkast zal steken)

Een goed manager moet vooruitzien, voorbereiden, middel ter beschikking stellen, motiveren en controleren.

Vande Lanotte mislukt al bij de eerste stap.

Doe niet meer mee aan die luchtbel-politiek. Stem Vivant.
Als we nog een eigen Belgische frank hadden, zouden we er héél heel veel hebben, en dus eigenlijk geen Belgische frank meer hebben.

Ik vraag me af hoe ze zullen verhinderen dat de euro uit elkaar spat. Griekenland, Italië, Portugal, Spanje, Ierland, en België vergeten ze erbij te tellen, wie vergeten ze nog?
Oud 11 januari 2010, 09:16   #11
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard Bevolkingsbedrog

Citaat:
... na 7 jaar wordt het thema weer actueel. Intussen hebben onze advocaat-politici alvast hun eigen pensioen wel geregeld.

Maar dat van de bevolking ? Ho maar !
Zoals blijkt uit de posts op deze draad: Bedrog v.d. GANSE bevolking.
Probeer eens te achterhalen HOEVEEL er nu in dat beruchte Zilverfonds steekt !
Het zal je niet lukken .

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 06:11   #12
born2bewild
Banneling

Standaard

Gewoon nooit meer stemmen voor eender wie ooit met die paarse bende gecollaboreerd heeft.
voor de rest: wat baat het achteruit te kijken? Zoals je merkt wordt men er enkel een rancuneus azijn typetje van.
Kijk naar de toekomst ipv over het verleden te blijven emmeren

Laatst gewijzigd door born2bewild : 12 januari 2010 om 06:15.
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 07:16   #13
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht

...

Kijk naar de toekomst ipv over het verleden te blijven emmeren
En vergeet daarbij niet een zonnebril op te zetten als je niet verblind wil worden.

Zo:

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 08:04   #14
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ondertussen hebben we ne ladderzatte minister van pensioenen, dus het komt allemaal wel in orde...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 12:51   #15
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Ondertussen hebben we ne ladderzatte minister van pensioenen, dus het komt allemaal wel in orde...
Gelukkig wordt hij ge-bypass-ed door de commissie Vergrijzing die Nele Lijnen in het leven riep.
Oud 12 januari 2010, 13:00   #16
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

ik wist al sinds de oprichting ervan dat het zilverfonds een lege doos was.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 13:04   #17
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik wist al sinds de oprichting ervan dat het zilverfonds een lege doos was.
En ? Heeft u hiermee rekening gehouden bij uw volgende stemkeuze ?
Oud 12 januari 2010, 18:18   #18
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, ik wel. En ook de vorige.

Het Belgische repartitiesysteem waar de werkende bevolking van nu de pensioenen van de vorige generaties betaalt werd in gang gezet tijdens de regeringen Vandeboeynants (CVP) - Declerq (liberalen). De kleine man moest zijn pensioen krijgen al had hij er nooit voor betaald. Deze kleine man heeft het nagelaten voldoende kinderen te maken voor zijn pensioen en zit nu met de gebakken peren. De noodgreep om snel snel immigranten binnen te laten, blijkt contraproductief te werken. Tweemaal pech.

Ik heb mijn eigen Zilverfonds samengesteld en niet gerekend op onze politieke praatjesmakers. Dit bleek de goede keuze.
Oud 12 januari 2010, 19:08   #19
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
ik stem niet op degenen die het zilverfonds hebben gecreëerd
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2010, 19:25   #20
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
Ja, ik wel. En ook de vorige.

Het Belgische repartitiesysteem waar de werkende bevolking van nu de pensioenen van de vorige generaties betaalt werd in gang gezet tijdens de regeringen Vandeboeynants (CVP) - Declerq (liberalen). De kleine man moest zijn pensioen krijgen al had hij er nooit voor betaald. Deze kleine man heeft het nagelaten voldoende kinderen te maken voor zijn pensioen en zit nu met de gebakken peren. De noodgreep om snel snel immigranten binnen te laten, blijkt contraproductief te werken. Tweemaal pech.

Ik heb mijn eigen Zilverfonds samengesteld en niet gerekend op onze politieke praatjesmakers. Dit bleek de goede keuze.
Ik heb nooit deze benadering bestudeerd en kan ze dus ook niet bevestigen.

Wat ik wel weet is dat men tot in de jaren '70 een betrouwbare pensioensspaarpot had, welke echter door Wilfried Martens geleegd werd om er zijn wafelijzerpolitiek mee te bekostigen. In ruil voorzag hij het huidige "overslagsysteem" (de actieven van vandaag bekostigen rechtstreeks de passieven van vandaag). Zo'n systeem werkt zolang er méér actieven dan passieven zijn. Dat dat in de komende jaren niet meer het geval gaat zijn had men in de jaren 70 ook kunnen voorzien (de babyboom-generatie is immers ouder). Het huidig pensioensdeficit is derhalve een kapitale fout van heerschappen die op dit moment dik binnen zijn : toenmalige CVP-premiers (Vandenboeynants/Eyskens/Martens) hebben blijk gegeven van veel show maar geen langetermijnvisie.

Maar wie hier nu (en al langer) een LT-visie heeft wordt hier uitgekafferd.

Kom nu niet binnen een 10-tal jaar af met "wir haben es nicht gewüsst".

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 12 januari 2010 om 19:30.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be