![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Minister
|
Hoe zien jullie het gebruik van wapens in de samenleving? Mogen enkel agenten en militairen een wapen dragen, of ook winkeliers, en wat met de burgers?
Spui hier uw ongezouten mening. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Burgemeester
|
Geen Amerikaanse toestanden voor mij aub.
|
|
|
#3 |
|
Parlementslid
|
Voor mij mag wapenbezit, zolang het streng genoeg gecontroleerd wordt.
Maar de Belgische wapenwetgeving is op sommige punten belachelijk. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Wapenbezit, tja, het verbieden,of het zo lastig maken om het officieel te doen, dan werkt alleen maar misdaad in de hand. Want zij die een illigaal wapen bezitten, als was het de Mauser die Bompa uit WO II heeft meegenomen ,dat zijn misdadigers.
Ook als politici zich beginnen te moeien in een technisch onderwerp, en een myrade aan regels en voorstellen doen, en dat allemaal als maat voor niks.Tja ,wat helpt dat dan weer? Ik zou zo zeggen, we hebben als land qua pro wapenbezit [size=1]het meest democratische land[/size] ,Zwitserland. Het tegendeel daarvan, is de VS in huidige vorm([size=1]ongeveer even democratisch als de DDR[/size]). Als landen die het tegendeel bewijzen, kijk maar naar de UK, sinds particulier wapenbezit is verboden is het aantal misdaden met vuurwapens gestegen. Of België, een waanzinnige onlogische wetgeving, maar iets of wat misdadiger kan zware wapens kopen bij specifieke leveranciers. Beter nog, men heeft lijsten ter beschikking waar en wie wat heeft. Eerst eens goed nadenken, dan pas doen.Teveel mensen zijn teveel meningen. En zoals alle kleuren tesamen wit geven, geeft een amalgaam van meningen geen regels,maar waanzin. In alle geval, als ik nog een vuurwapen zou hebben, dan ga ik het zeker niet vertellen aan de instanties... stel dat ze het in hun bolletje krijgen alles te confisceren. [size=1](met mijn geluk, goed mogelijk- ik koop een oude 2de hands lichte vrachtwagen, en diezelfde avond begint er zo'n dikkop in Brussel van zijn gat te geven dat er misbruik gemaakt word van de wetgeving rond lichte vrachtwagens)[/size]
|
|
|
#5 |
|
Banneling
|
Ik ben voorstander van volledig vrije verkoop, ook van oorlogswapens.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Vrije verkoop, met nodige voorwaarden.
|
|
|
#7 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ben geneigd te zeggen : vrije verkoop.
Het huidige systeem vertoont serieuze lacunes en inconseqenties en het wetsvoorstel van Monfils was eigenlijk niet slecht. Een wapen bezitten moet een recht blijven, geen gunst.
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 |
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#9 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 |
||
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#11 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wapendracht is ten allen tijde verboden behoudens welbepaalde uitzonderingen. Blijkbaar lopen er nogal wat gewapende rakkers rond. Waarom wordt daar niets aan gedaan? Er is daar heus geen strengere wet voor nodig, de huidige voldoet daar ruimschoots voor. |
||
|
|
|
|
|
#12 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Die komedie dat ge moet verklaren dat ge een wapenvergunning alleen krijgt als het zogezegd voor"sportieve"overwegingen is...iedereen weet dat de overgrote meerderheid van de wapenbezitters dat alleen maar als voorwendsel gebruikt. Vuurwapenbezit onderwerpen aan strenge regels(ouder dan 18, blanco strafblad, goed zedelijk gedrag, kennis van de wetgeving en de hantering, zoals nu dus al gebeurt). die gesanctionneerd worden bij overtreding-van boete tot inlevering van de vergunning. Vuurwapenbezit dus zien als een soort van rijbewijs, waarom niet. |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Gouverneur
|
Vuurwapen bezit en-gebruik moet toegelaten zijn, onder strenge regels. Dus ook door particulieren en handelaars.
Het probleem is niet het vuurwapen zelf, maar de totaal absurde wetgeving als het gebruikt wordt. Een dronkelap die zijn vrouw doodschiet pleit onweerstaanbare drang en komt er met wat internering vanaf, een winkelier die de maatschappij een dienst bewijst door een overvaller te elimineren wordt gestraft als moordenaar. DAT KAN NIET! |
|
|
|
|
|
#15 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Overigens niet eens zo slecht, het is de enige garantie dat u veilig met het wapen leert omgaan en de nodige testen in verband met kennis van de wetgeving en het omgaan met wapens onder de knie hebt. Waar ga je anders leren schieten ? In uwen hof ? |
||
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als de wet goed gevold wordt kan een dronkelap geen wapens voor handen hebben, laat staan zijn vrouw omver schieten. Een winkelier die de wet volgt zal ook niet veroordeeld worden omdat hij een crimineel omver schiet. Het is trouwens niet de wapenwet die hier speelt als hij wel veroordeeld wordt. |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Vreemdeling
|
Elk zijn eigen mening, maar ik stel vast dat de meerderheid toch in de richting gaat van "minder wet en meer wapens". Ik denk voor mijn part dat de belgische wapenwet niet goed in elkaar zit, maar vooral dat de ambtenaren die met de toepassing ervan belast zijn, er een hopeloos geknoei van maken. Zo moet een ambtenaar van de Provincie, die naar eigen zeggen zelf NIETS van wapens kent, op basis van een opstel-verklaring van zeer laag niveau waarin de kandidaat-bezitter verondersteld wordt zijn motivatie en zijn eigen kennis te laten blijken, oordelen of deze kandidaat wel degelijk in aanmerking komt voor het ver-
gunnen van een vuurwapen. Goe bezig. En voor de persoon die vroeg om hem/haar één punt te noemen waar de belgische wapenwet tekortschiet, zou ik zeggen dat het gemakkelijker zou zijn de punten te noemen waar die wet wel goed in elkaar zit. Na 33 jaar verzameling en studie van vuurwapens durf ik zeggen dat er meer kennis terzake in mijn pink zit dan in de hoofden van al die hoge pieten samen. Ik kan ook het geklungel van de administratie zwart op wit aantonen; en ja, de wapenwet viseert enkel ongevaarlijke verzamelaars, jagers en sportschutters. Echte gangsters lappen de wet aan hun laars, hoe restrictief die ook is. En zij hebben goed funktionerende netwerken om de meest moderne en krachtigste wapens aan te schaffen. Vergeleken met de organisatie van die netwerken, is onze wapenwet een lachertje. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Schepen
|
de kans dat je je eigen vrouw of kind neerhaalt met je wapen is ettelijke malen groter dan de kans op een geliquideerde inbreker.
tis maar wat je het liefste ziet natuurlijk. materie of mens
|
|
|
#19 |
|
Vreemdeling
|
Dat is een goeie.
Laat ons het onderwerp "eigen vrouw met eigen wapen neerschieten" eens onder de loep nemen. 1. Ik moet eerst een eigen vrouw hebben. 2. Ik moet ook kwaad genoeg worden om die te willen neerschieten. 3. Ik heb ongeveer 60 vuurwapens in huis, dus moet ik dan ook nog een keuze maken: revolver, pistool, geweer...en dan ook het kaliber. 4. Die wapens zijn in een vitrinekast uitgestald, dus ook niet geladen. En die kast is op slot. Dus eerst de sleutel halen, kast openmaken, een wa- pen uithalen. 5. Ik moet ook nog de gepaste munitie in huis hebben. Dus andere kast o- penmaken, munitie nemen, wapen laden... Tegen dan is mijn vrouw al lang met de auto 100 km verder gevlucht, en ben ik helemaal afgekoeld. Mag ik je eraan herinneren dat de meeste passionele moorden in feite met voorwerpen gepleegd worden die niet als wapens beschouwd worden? Keukenmessen, kandelaren, stoelen, bijlen, hamers enz... allemaal alledaagse dingen die overal te verkrijgen zijn. Ook door kinderen of geestelijk gestoorden. Ik heb eens horen zeggen dat op een militaria-beurs in Antwerpen alle dolken en bayonetten verboden waren, omdat die als gevaarlijk beschouwd waren. Goed. Maar op dezelfde beurs staat wel iemand die vlijmscherpe zakmessen verkoopt, en dat mag. Twee straten verder is er ook een winkel die allerhande horeca-materiaal verkoopt, dus ook slagersmessen, fileermessen enzovoort. Van enige vergunning om een keukenmes te mogen kopen heb ik tot nog toe nooit gehoord, ook niet voor kinderen beneden een bepaalde leeftijd. De waarheid is dat sommige mensen gewoon zomaar tegen wapens zijn. En dat de meeste onder hen nog het verschil niet kent tussen een lontslotmusket uit 1660 en een moderne M16. Net zoals sommigen hevig anti-tabak zijn, maar softdrugs wel zien zitten. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Vreemdeling
|
Nog een voorbeeld voor degene die vinden dat de huidige wapenwet goed in elkaar zit en goed toegepast wordt: (echt gebeurd)
Ik heb een stand op een beurs voor militaria en antieke wapens, allemaal vrij volgens de wet. Een man komt naar me toe, en toont me een moderne revolver die hij wilt verkopen. Het wapen zit uiteraard in een plastic zak, want het is vergunningsplichtig en die man heeft uiteraard geen vergunning. Hier heb ik verschillende keuzes: 1. Ik koop het wapen, en daar ik erkend verzamelaar ben heb ik er geen probleem mee om die aan te geven. Oei Oei, dat zal niet gaan. Want de politie zal mij uiteraard de identiteit van de verkoper vragen. Wat weet ik nu wie die vent is ! Dus in dat geval wordt het wapen afgenomen en ben ik mijn geld kwijt. En misschien nog veel meer. 2. Ik koop het wapen en zeg niets. Dan moet het voor altijd verborgen blijven, hoewel ik wel een "onbeperkte machtiging tot opslag van wapens en munitie" bezit. 3. Ik koop het wapen niet (wat ik in dat geval deed). Wel, wat wilt die man ? Geld. En het interesseert hem niet wie hem geld voor zijn revolver geeft, als hij er maar geld van maakt. Dus verkoopt hij aan de eerste de beste, en wie weet wat er dan mee gebeurt. Dus in ieder geval blijft het wapen in de zwarte markt vertoeven. Terwijl als de politie die stomme vraag "waar komt het vandaan" niet zou stellen, het wapen officieel op mijn naam geregistreerd zou worden en nooit meer zwart verkocht zou kunnen worden. Goe bezig. Nog eentje? Graag, ik heb er veel. Aankoop van een Flobert 6 mm sportgeweertje uit 1880. Ahaaaaa, een 6 mm, dus komt er een C4 aan te pas, want dat wapen kan ook een .22 LR afschieten. Ok, geen probleem, de verkoper was ook in regel. Dus bij de regeling van de vergunning stel ik de vraag: Kan ik ook nog een Winchester 30/30 laten registreren ? Antwoord: niet nodig, meneer, want die is vrij; die wordt beschouwd als jacht- of sportgeweer. Tja, mijn 6 mm Flobert, sportwapentje uit 1880 met een lagere kracht dan die van een hedendaags loodjesgeweer, zal waarschijnlijk beschouwd worden als een zware oorlogswapen... Ik had trouwens beter een 9 mm Flobert gekocht, want die is ook vrij. Begrijpe wie kan... Echt goe bezig. |
|
|
|