![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
Geregistreerd: 27 november 2004
Berichten: 28.704
|
Sinds woensdagnamiddag 16 uur hebben de vakbonden van Opel het fabrieksterrein in Antwerpen hermetisch afgesloten. Geen enkele afgewerkte wagen kan de fabriek nog verlaten. De vakbonden reageren daarmee op de sluitingsplannen van Opel-Antwerpen. Zij leggen zich niet neer bij de sluitingsplannen.
Het moederbedrijf General Motors wil deze donderdag op een speciale ondernemingsraad de sluiting van Opel-Antwerpen aankondigen. Na maanden van onderhandelingen wil General Motors eenzijdig zijn saneringsplan doorvoeren. In heel Europa wil GM meer dan 9000 werknemers afdanken, waaronder 2600 in België. Jarenlang haalden de arbeiders het onderste uit de kast om het helse ritme aan te kunnen en de productiviteit op te drijven. Allemaal tevergeefs. Eens te meer breekt GM haar belofte. De directie van GM verkiest de kleine terreinwagen, die na de herstructurering in 2007 nochtans beloofd was aan Antwerpen, te laten assembleren in het lage loonland Zuid-Korea. 2600 werknemers van Opel en duizenden banen bij de verschillende onderaannemers moeten wijken voor de toekomstige winstverwachtingen van GM. Politici: schuldig verzuim De sluiting van Opel-Antwerpen is geen zaak die de werknemers en hun vakbonden plotseling overkomt. Reeds meer dan een jaar werd deze sluiting voorspeld. De politici van de Europese commissie, van de Vlaamse en Belgische regering kregen alle tijd gehad om GM onder druk te zetten. Op Europees vlak had men Opel kunnen kopen van GM om er een Europees overheidsbedrijf van te maken. Op die manier was de beslissingsmacht in Europese handen gekomen. Met een Europees overheidsbedrijf kan men investeren in de reconversie van de productie en in milieuvriendelijke, kleine wagens die geproduceerd worden in menselijkere werkomstandigheden. Maar de politici van de Europese commissie verkozen om GM zijn gang te laten gaan. Hetzelfde verhaal op Belgisch vlak. De politici van de federale en de Vlaamse regering laten na om GM onder druk te zetten door alle cadeaus terug te eisen die GM decennia schaamteloos incasseerde. Investeringssubsidies, notionele intresten, belastingsvrijstellingen in de coördinatiecentra, vermindering van loonlasten voor ploegenarbeid, vermindering van de loonkosten, … Het gaat over honderden miljoenen per jaar. Toch komt nog steeds geen enkel regeringslid van de Belgische en de Vlaamse regering op het idee om van GM al deze cadeaus terug te eisen bij een sluiting van de Antwerpse vestiging. Integendeel, de Vlaamse regering beloofde GM nog nieuwe cadeaus. Opel Antwerpen moet open blijven “De PVDA ondersteunt de vakbonden en de werknemers van Opel in hun verzet tegen de sluiting.” reageert Wouter Van Damme, PVDA-verantwoordelijke. “De solidariteit van de andere Europese vestigingen van Opel zijn een krachtig wapen om GM achteruit te drijven. De werknemers van Opel verdienen alle steun. De PVDA eist dat de Vlaamse en Belgische regeringen van GM de terugbetaling eisen van alle cadeaus die GM de voorbije decennia heeft gekregen.” PVDA Persdienst [email protected] www.pvda.be Meer informatie: Wouter Van Damme Bron: politics.be
__________________
Politics.be - Jouw politieke portaalsite |
|
|
|