![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite. Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 |
|
Redactie
|
Brusselse bouwmeester niet betrokken bij heraanleg Zuidstation Brussel heeft eindelijk zijn bouwmeester. Hij moet waken over de kwaliteit van de architectuur in Brussel en de betrokkenheid van de buurt bij grote projecten. sp.a heeft hier mee voor geijverd, met succes. Maar intussen worden er projecten ontwikkeld waar de bouwmeester niet bij betrokken wordt, zoals het nieuwe Zuidstation. Jef Van Damme interpelleerde gisteren de bevoegde staatssecretaris en kreeg te horen dat de regering geen initiatief heeft genomen om de bouwmeester hierbij te betrekken. sp.a Brussel vraagt dat de Brusselse bouwmeester voortaan maximaal ingezet wordt in alle publieke maar ook de belangrijkste private bouwprojecten.
De bouwmeester waakt voortaan over de kwaliteit van de architectuur in Brussel en begeleidt het overleg tussen de buurt (waar er iets gepland wordt) en de bouwheer. Voorlopig enkel van de openbare gebouwen, wat in een grootstad als Brussel slechts 10% van de markt uitmaakt. sp.a pleit er reeds lang voor om de bouwmeester ook in te zetten in grote, private projecten. Maar dat blijkt verre toekomstmuziek te zijn: gisteren is gebleken dat de Regering geen procedure heeft om de bouwmeester aan tafel te zetten bij belangrijke openbare gebouwen. Jef Van Damme: “Het Zuidstation wordt vernieuwd door een gerenommeerd architect. Iedereen is blij want momenteel is dat gebouw niet echt een visitekaartje voor de mensen die met de trein uit London, Parijs of Oostende aankomen in Brussel. Ik had verwacht dat de bouwmeester in dit grote project betrokken zou worden. Gisteren interpelleerde ik de bevoegde staatssecretaris en ik was dan ook verbaasd én boos toen de staatssecretaris mij vertelde dat dit niet het geval was.” Staatssecretaris Kir bevestigde dat de bouwmeester voor hem héél belangrijk was, maar hij ging toch niet aandringen bij de NMBS om hem te betrekken bij de plannen. “Dit is absurd. Volgende week is er een vergadering waar alle betrokken partijen voor het eerst samen zitten. Ook het Brussels gewest. Ook de bouwmeester moet aan deze tafel aanschuiven.”, aldus Jef Van Damme. Jef Van Damme betreurt het gebrek aan ambitie die deze regering heeft voor de stad. “Als de regering haar werk niet doet, dan moet het parlement ingrijpen. Uit mijn contacten met de NMBS blijkt dat de Brusselse bouwmeester welkom is. Ik snap niet waarom deze regering haar werk niet doet en deze kans liet liggen.” ___ Meer info? Jef Van Damme – Brussels parlementslid Bron: politics.be
|