Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2010, 00:11   #1
Europahater
Banneling

Standaard Chili kiest voor positieve verandering

Chili krijgt conservatieve president SANTIAGO - De conservatieve miljardair Sebastian Piñera wordt de nieuwe president van Chili. Hij versloeg zondag de centrumlinkse kandidaat Eduardo Frei in de tweede en beslissende ronde van de presidentsverkiezingen die zondag in het Zuid-Amerikaanse land werden gehouden. Dat blijkt na het tellen van ruim 60 procent van de stemmen.

bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/5...n_Chili__.html

Na 20 jaar waait er terug een frisse wind in Chili. Na Honduras en Colombia is Chili het 3de land die kiest voor een rechtse liberaal inplaats van voor een populistisch linkse idioot zoals Chavez. Het is nu enkel wachten totdat Chavez de oorlog gaat verklaren aan Chili...
Europahater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 00:13   #2
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Een frisse wind zoals Pinochet?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 00:34   #3
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Als dat is wat de chilenen willen is dat hun zaak. Deze verkiezigen zijn niet te vergelijken met de schijnverkiezingen in Honduras. Voor sommigen telt echter slechts de uitkomst, niet de eerlijkheid van het proces. Nietwaar Europahater?

Wat kunnen de Chilenen verwachten met Piñeda?

Een verdieping van de privatizatie van gezondheidzorg en opvoeding, aantasting van de rechten van sindicaten en werknemens, privatizatie van de kopermijnen, meer voordelen voor de grote corporaties en het financieel kapitaal, aantasting van de burgelijke vrijheden, en het einde van de processen tegen een 800-tal medeplichtigen aan de dictatuur van Pinochet. Piñeda bewondert Uribe in Colombia. Ik hoop dat dat niet betekent dat hij niet weet de soevereiniteit van buurlanden te respecteren.

De privatizatie van de kopermijnen gaat op korte termijn geld opbrengen, op lange termijn gaat het Chili veel kosten. Ik denk dat ze daar nog spijt van gaan krijgen. We zullen zien.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 00:46   #4
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Alé; 't is weer tijd aan een andere belangengroep.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2010, 10:13   #5
Europahater
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Een frisse wind zoals Pinochet?
Dankzij Pinochet is Chili het welvarendste land van Zuid-Amerika.
Oud 18 januari 2010, 10:16   #6
Europahater
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht

Wat kunnen de Chilenen verwachten met Piñeda?

Een verdieping van de privatizatie van gezondheidzorg en opvoeding, aantasting van de rechten van sindicaten en werknemens, privatizatie van de kopermijnen, meer voordelen voor de grote corporaties en het financieel kapitaal, aantasting van de burgelijke vrijheden, en het einde van de processen tegen een 800-tal medeplichtigen aan de dictatuur van Pinochet. Piñeda bewondert Uribe in Colombia. Ik hoop dat dat niet betekent dat hij niet weet de soevereiniteit van buurlanden te respecteren.
.
Laat eerst die dikzak in Caracas maar eens leren wat het woord "soevereiniteit" betekend. Zeker al niet dreigen om anderen landen binnen te vallen.

Laatst gewijzigd door Europahater : 18 januari 2010 om 10:17.
Oud 18 januari 2010, 13:42   #7
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Europahater Bekijk bericht
Laat eerst die dikzak in Caracas maar eens leren wat het woord "soevereiniteit" betekend. Zeker al niet dreigen om anderen landen binnen te vallen.
Ik dacht dat het over chili ging. Het is trouwens Uribe die scheef bekeken wordt in Latijns Amerika omwille van zijn gebrek aan respect voor de souvereiniteit tgo Ecuador en Colombia. en het is de VS die vanuit Aruba regelmatig eens een militair vliegtuigje boven Venezuela laat rondcircelen om dat land wat te 'plagen'. Niet de zaak omdraaien aub.

Interessant is dat als Morales wint met +60% de corporatieve pers spreekt over een 'verdeeld land', nu Piñeda wint met 51.61% is er slechts tevredenheid.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 18 januari 2010 om 13:55.
Oud 20 januari 2010, 10:13   #8
Europahater
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
.... en het is de VS die vanuit Aruba regelmatig eens een militair vliegtuigje boven Venezuela laat rondcircelen om dat land wat te 'plagen'. Niet de zaak omdraaien aub.
.
Lees eens een ander krantje als die rode PRAVDA rotzooi van je. Ook een abonnement op "Solidair" zeker????? Venezuela is nu een tot op de tanden bewapende staat met allerlei Russisch wapentuig. Enkel om het land te verdedigen??? Neen hoor, om op termijn democratisch rechtse regimes in de regio met militair geweld te verwijderen...
Oud 20 januari 2010, 10:20   #9
An Arkos
Minister

An Arkos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dankzij Pinochet is Chili het welvarendste land van Zuid-Amerika.
Dat maakt dan die duizenden doden, vermisten, gemartelden en gevluchtten goed neem ik aan?
Oud 20 januari 2010, 10:21   #10
An Arkos
Minister

Standaard

Citaat:
Lees eens een ander krantje als die rode PRAVDA rotzooi van je. Ook een abonnement op "Solidair" zeker????? Venezuela is nu een tot op de tanden bewapende staat met allerlei Russisch wapentuig. Enkel om het land te verdedigen??? Neen hoor, om op termijn democratisch rechtse regimes in de regio met militair geweld te verwijderen...
Je beseft dat Pinochet aan de macht gekomen is door een democratisch links regime met militair geweld te verwijderen?
Oud 20 januari 2010, 11:14   #11
Europahater
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos Bekijk bericht
"democratisch links regime "
Bestaat dat dan?? "Links" en "democratie"??? Ga je mond spoelen, NU!

Laatst gewijzigd door Europahater : 20 januari 2010 om 11:14.
Oud 20 januari 2010, 11:32   #12
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat maakt dan die duizenden doden, vermisten, gemartelden en gevluchtten goed neem ik aan?
Wanneer het over de Sovjet-unie onder Stalin gaat, wordt door marxisten toch ook steeds met economische prestaties gezwaaid, zonder het te hebben over de massamoorden en genocides?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 12:05   #13
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bestaat dat dan?? "Links" en "democratie"??? Ga je mond spoelen, NU!
Een zeer hoogstaande manier van discussiëren, beste Europahater. We kunnen allemaal nog iets leren van uw retorisch vermogen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 12:06   #14
An Arkos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Wanneer het over de Sovjet-unie onder Stalin gaat, wordt door marxisten toch ook steeds met economische prestaties gezwaaid, zonder het te hebben over de massamoorden en genocides?
Dat moet je met de marxisten regelen, voor mij is een dictatuur een dictatuur, of ze zichzelf nu links of rechts noemt.
Oud 20 januari 2010, 14:14   #15
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. Niemand die dat heeft beweert.

Maar Chili is wel een redelijk welvarend land in Zuid-Amerika, door het beleid van Pinochet. De vraag is: zijn die doden noodzakelijk voor dat bepaald beleid? Of, iets duidelijker, kan je zo'n beleid ook hebben in een land zonder de terreur die daarmee gepaard ging?

Ongetwijfeld dat sommigen hier gaan beweren: 'ja, natuurlijk!' maar daar ben ik niet zo van overtuigd. Maar dat is een andere issue, waar ik niet dieper op in wens te gaan. Iedereen mag daar het zijne over denken.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."

Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 20 januari 2010 om 14:21.
Oud 20 januari 2010, 14:16   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je beseft dat Pinochet aan de macht gekomen is door een democratisch links regime met militair geweld te verwijderen?
Nu niet voor het een of ander, maar de term 'democratisch' mag wel genuanceerd worden. Ik zeg niet dat je moet zeggen dat het beleid van Allende niet-democratisch was (het is waar: hij is verkozen). Maar het negeren van de scheiding der machten, het parlement passeren en dat soort fratsen zijn nu ook niet bepaald de zaken die we associeren met een 'democratie', he.

Alweer: ge moet niet per se zeggen dat het ondemocratisch was, maar het is nu ook niet dat het een transparant, fair en vrolijk democratisch regime was dat brede steun genoot bij de bevolking. (Zelfs de vakbonden hadden problemen met Allende.)

Een iets meer genuanceerde visie van 'links' en van 'rechts' zou daarop eens verfrissend zijn. Persoonlijk weet ik niet of ik het niet meer als democratisch zou beschouwen, maar ik snap wel dat sommigen het geen democratie meer vonden.
Oud 20 januari 2010, 14:20   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat moet je met de marxisten regelen, voor mij is een dictatuur een dictatuur, of ze zichzelf nu links of rechts noemt.
Een kleine opmerking, die ik wel vaker maak, is dat het daarbij wel opvallend is dat de enige dictatuur die we in redelijke mate 'liberaal' zouden kunnen noemen (de Chileense dus) 'maar' een paar duizend doden, martelingen en verdwijningen op zijn geweten heeft. Als je dat vergelijkt met de grote planeconomische dictaturen, dan valt er toch 'iets' op qua de gradatie van het aantal doden waarover we spreken, als ook de materiële welvaart van de bevolking die er is na de dictatuur.

Dat is geen pleidooi voor Pinochet, maar van alle periodes in de 20ste eeuw die geklassificeerd staan als dictatuur, denk ik dat Pinochet toch een van de minst slechte was. Ik kan mij niet direct eentje voor de geest halen die geboekt staat als dictatuur, die minder doden op zijn geweten heeft en/of betere economische reële welvaartsstijging.
Oud 20 januari 2010, 14:26   #18
An Arkos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Nu niet voor het een of ander, maar de term 'democratisch' mag wel genuanceerd worden. Ik zeg niet dat je moet zeggen dat het beleid van Allende niet-democratisch was (het is waar: hij is verkozen). Maar het negeren van de scheiding der machten, het parlement passeren en dat soort fratsen zijn nu ook niet bepaald de zaken die we associeren met een 'democratie', he.

Alweer: ge moet niet per se zeggen dat het ondemocratisch was, maar het is nu ook niet dat het een transparant, fair en vrolijk democratisch regime was dat brede steun genoot bij de bevolking. (Zelfs de vakbonden hadden problemen met Allende.)

Een iets meer genuanceerde visie van 'links' en van 'rechts' zou daarop eens verfrissend zijn. Persoonlijk weet ik niet of ik het niet meer als democratisch zou beschouwen, maar ik snap wel dat sommigen het geen democratie meer vonden.
Mja, het was dan ook eerder een reactie op de ongenuanceerde onzin van Europahater.
Oud 20 januari 2010, 14:31   #19
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Andere bronnen dan de CIA of een onteigende kapitalist?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2010, 14:31   #20
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij weet even goed als ik dat Colombia en de VS militair meer voorstellen als Venezuela. En sinds het over Chili gaat, besef dat ook Chili een groter % van het BNP aan militaire uitgaven besteedt dan Venezuela.

Dat militaire vliegtuigen van de VS vanuit Aruba Venezuela overvliegen 'per ongeluk' kan aangetoond worden door datums, uren, gesprekken met de cockpit en dergelijke. Nederland laat zich daar al dan niet gewillig misbruiken om een souverein land te intimideren.

Ik lees 'solidair' niet. De Pravda, dat is iets waarop de corporatieve media in Europa meer en meer gelijken tegenwoordig.

Bachelet verlaat haar post met meer als 80% populariteit trouwens. Ze laat een gezond land achter dat goede relaties met de buurlanden onderhoudt, op de beschuldigingen van spionage door Peru na.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 20 januari 2010 om 14:38.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be