Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 november 2008, 21:42   #1
uilenspiegeltje
Banneling

Standaard Wat zal er na nieuwjaar met Oeikraïne gebeuren...

Rusland dreigt gaskraan naar Oekraïne dicht te draaien

MOSKOU - De Russische gasreus Gazprom, die door de staat gecontroleerd wordt, gaat de gasleveringen aan Oekraïne vanaf 1 januari 2009 stopzetten als de twee landen het tegen die tijd niet eens geraken over een nieuw contract.

Donderdag eiste de Russische president Dmitri Medvedev nog dat Oekraïne zijn schulden aan Gazprom terugbetaalt. Volgens Moskou bedragen die 2,4 miljard dollar.

Zou dit niet de aanleiding voor een bezetting van Oekraiïne kunnen zijn?

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...27702766081122

Laatst gewijzigd door uilenspiegeltje : 22 november 2008 om 21:43. Reden: bronvermelding
uilenspiegeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2008, 22:26   #2
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door uilenspiegeltje Bekijk bericht

Zou dit niet de aanleiding voor een bezetting van Oekraiïne kunnen zijn?

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...27702766081122
Nee, de russen zouden onmiddelijk hun toegang tot Sebastopol verliezen en bovendien zou Kiev de pijplijnen naar Europa dichtdraaien, waardoor de russen hun leverings-contracten voor olie en gas niet kunnen nakomen.

Ze zouden daardoor veel en veel meer verliezen dan 2.4 miljard.

En militair ingrijpen is geen optie. Oekraine is geen Georgie.

Wat er wel zal gebeuren?
Veel gebekvecht zoals in 2006 en uiteindelijk een akkoord over een (gedeeltelijke) betaling door Oekraine en een heronderhandeling van de prijzen waarschijnlijk.

Laatst gewijzigd door parcifal : 22 november 2008 om 22:44.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2008, 02:45   #3
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

President Iouchtchenko is history, volgens peilingen haalt hij nauwelijks 4 % van de stemmen. Eerste minister "Russische spion" Timoshenko heeft het vertrouwen in Iouchtchenko opgezegd, samen met de pro-Russische Ianukovich.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 16:56   #4
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Wat er wel zal gebeuren?
Veel gebekvecht zoals in 2006 en uiteindelijk een akkoord over een (gedeeltelijke) betaling door Oekraine en een heronderhandeling van de prijzen waarschijnlijk.
Het zal wel toeval zijn dat je dat al enkele dagen geleden wist?

Citaat:
De Oekraïense gasmaatschappij Naftogaz en het Russische Gazprom zijn dinsdag tot een gedeeltelijk akkoord gekomen over de terugbetaling van de schulden van Naftogaz aan Gazprom. Dat meldt Gazprom in een persbericht.
'Er is een gedeeltelijk akkoord bereikt over de termijn waarin Naftogaz de schulden voor de gasleveringen van de maand september en oktober zal afbetalen', verklaart Gazprom.

DS
Oud 25 november 2008, 17:16   #5
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Het zal wel toeval zijn dat je dat al enkele dagen geleden wist?
Tja, Firestone, ik lees mijn wekelijkse NWO-nieuwsbrief zoals een goede agent moet doen hé.

Dit stond tussen die artikels over Obama ("Oh-Bama! The most succesfull black operation ever.") en de financiële crisis. ("700 billion in the pocket, the NWO barbecue will be very luxurious next year. ").
Oud 25 november 2008, 17:22   #6
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Ok, waar zijn ze nu, die voorstanders van de nationalisatie van de Russische energiesector?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 17:46   #7
doubled
Burgemeester

doubled's schermafbeelding

Standaard

mijn grootouders kwamen Uit ukraine en geloof mij na jaren communisme en daarnog is bovenop een nucliaire ramp etc. is het er echt niet op verbeterd vooral in het westen.
ik hoorde gisteren d8 ik, Geert mak zeggen dat ukraine maar beter niet bij europa zou komen.
ja dat is een typisch antwoord voor een land dat toch nooit een stem heeft gehad en altijd onderdanig is geweest.

wat de politiek betreft zou een federaal model zoals hier nog niet zo een slechte optie zijn vermits een deel russisch denkt en het andere niet.
doubled is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 17:54   #8
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doubled Bekijk bericht
mijn grootouders kwamen Uit ukraine en geloof mij na jaren communisme en daarnog is bovenop een nucliaire ramp etc. is het er echt niet op verbeterd vooral in het westen.
Ik was 2 weken geleden nog in Lviv en ik merkte daar dat de levensstandaard toch niet laag is. Er is wel nog een gebrek aan 'middenklasse',.

Mijn vriendin is prof. sociologie in Kiev en volgens haar is er wel degelijk een gestage verbetering de laatste jaren.
In Lviv bulkt het bvb. van de poolse en duitse toeristen, zelfs in November.
Oud 25 november 2008, 18:00   #9
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik hoorde gisteren d8 ik, Geert mak zeggen dat ukraine maar beter niet bij europa zou komen.
ja dat is een typisch antwoord voor een land dat toch nooit een stem heeft gehad en altijd onderdanig is geweest.

wat de politiek betreft zou een federaal model zoals hier nog niet zo een slechte optie zijn vermits een deel russisch denkt en het andere niet.
Een leuke gedachte mensen die "russisch denken" als tegengesteld aan mensen die "niet denken" ; een beetje zoals "Mir" vertalen door het woord "vrede" & dat schijnt ook al niet helemaal hetzelfde te zijn.

Wit-rusland en Oekraïne zijn zo 2 landen die hun "evenwicht" nog niet gevonden hebben : de bevolking heeft er blijkbaar nog een grote nood aan "leiders" en de "publieke opinie" is er sterk gepolarizeerd. Beide gebieden zijn groot en hebben veel te bieden aan preferente handelspartners -
een "economische samenwerking geleid door de russische federatie lijkt het meest aangewezen - ten minste indien er niet meer te veel resentementten zijn voortkomend uit de oude banden binnen de sovjet-une..

Het zou in ieder geval een redelijke basis zijn voor "goed nabuurschap" tussen de Russiische Federatie en de EU indien er onduidelijkheden over militaire blokexpansie en economische incorporatie opgeklaard worden.

Een wisseling van kamp na iedere verkiezingen en alle spanningen die hieruit voortspruiten zijn te vermijden.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 18:01   #10
doubled
Burgemeester

doubled's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik was 2 weken geleden nog in Lviv en ik merkte daar dat de levensstandaard toch niet laag is. Er is wel nog een gebrek aan 'middenklasse',.

Mijn vriendin is prof. sociologie in Kiev en volgens haar is er wel degelijk een gestage verbetering de laatste jaren.
ja om eerlijk te zijn ik volg die situatie niet meer zo maar dat is positief nieuws natuurlijk na zoveel elende.
weet jij soms toevalig iets meer voor de stad luc'k in het noordwesten?
doubled is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 18:03   #11
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
weet jij soms toevalig iets meer voor de stad luc'k in het noordwesten?
Nee, nog nooit van gehoord, maar met zo'n naam kan het er niet slecht zijn.
Oud 25 november 2008, 18:10   #12
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Tja, Firestone, ik lees mijn wekelijkse NWO-nieuwsbrief zoals een goede agent moet doen hé.
Wekelijkse nieuwsbrief? Krijgen jullie je informatie dan niet via extra dimensies? Hoe teleurstellend....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 18:10   #13
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
President Iouchtchenko is history, volgens peilingen haalt hij nauwelijks 4 % van de stemmen. Eerste minister "Russische spion" Timoshenko heeft het vertrouwen in Iouchtchenko opgezegd, samen met de pro-Russische Ianukovich.
Kijk, dat is nu deftige info. Daar kunnen we een analyse op bouwen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2008, 18:32   #14
parcifal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Wekelijkse nieuwsbrief? Krijgen jullie je informatie dan niet via extra dimensies? Hoe teleurstellend....
Hey, tijd en ruimte zijn zeer relatief voor een fenomeen als 'de post'. Je kan dat werkelijk een aparte dimensie noemen.

Goddank komt er binnenkort Georoute die de weg toont aan rondzwervende entiteiten uit de Post-dimensie die onderweg zijn met hun payload.
Oud 25 november 2008, 20:08   #15
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dalende energieprijzen en zelfs wat klanten die niet kunnen betalen.....

"Winkelier" Rusland begint zenuwachtig te worden ,je kunt zulke klanten niet blijven op de poef zetten,maar als je ze buitengooit zie je ze misschien nooit meer terug en gooien ze eerst nog wat ruiten in....waardoor de betalende klanten liever ook elders lopen ...

oekraine ligt nu eenmaal uiterst...euh...vervelend...op de wereldkaart

We hebben kunnen waarnemen dat er rond de Zwarte Zee heel wat ruiten zijn om in te gooien,het machtsspelletje is nog niet gespeeld
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2008, 03:07   #16
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja, maar heb je ook de kleine en minder kleine steden in de buurt bezocht? Of de buitenwijken van Lviv? Lviv is nog altijd stukken armer dan bvb. Kiev. In Oekraïne zie je net als in Rusland en de rest van de Sovjet-Unie een heel groot verschil tussen het centrum van de grote steden en de kleinere steden of het platteland. Het centrum van Lviv ziet er welvarend uit, met gerestaureerde gebouwen, shoppingcentra en veel nieuwe auto's, maar even erbuiten zie je waar de meeste mensen wonen. De Oekraïeners zijn niet tevreden over hun president, zelfs niet in West-Oekraïne.

Het grootste verschil tussen West- en Oost-Oekraïne is niet de economie maar de cultuur. Oost-Oekraïne gelijkt in de meeste opzichten op Rusland, West-Oekraïne is duidelijk een stuk Europeser.
Oud 26 november 2008, 08:22   #17
Jozef Ostyn

Standaard

We zullen na nieuwjaar eerst eens moeten zien hoe erg het gesteld is met de Russische economie.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2008, 23:20   #18
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar heb je ook de kleine en minder kleine steden in de buurt bezocht? Of de buitenwijken van Lviv? Lviv is nog altijd stukken armer dan bvb. Kiev. In Oekraïne zie je net als in Rusland en de rest van de Sovjet-Unie een heel groot verschil tussen het centrum van de grote steden en de kleinere steden of het platteland. Het centrum van Lviv ziet er welvarend uit, met gerestaureerde gebouwen, shoppingcentra en veel nieuwe auto's, maar even erbuiten zie je waar de meeste mensen wonen. De Oekraïeners zijn niet tevreden over hun president, zelfs niet in West-Oekraïne.

Het grootste verschil tussen West- en Oost-Oekraïne is niet de economie maar de cultuur. Oost-Oekraïne gelijkt in de meeste opzichten op Rusland, West-Oekraïne is duidelijk een stuk Europeser.
Zo heb ik gelezen dat gedurende een hele tijd - de vele beweringen over de eeuwendurende Oostslavische broederschap ten spijt - de enige publicaties in de Oekraïense taal uit gebieden onder Habsburgs bestuur zoals Lviv/Lemberg kwamen.
Oud 15 december 2008, 14:46   #19
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Zo heb ik gelezen dat gedurende een hele tijd - de vele beweringen over de eeuwendurende Oostslavische broederschap ten spijt - de enige publicaties in de Oekraïense taal uit gebieden onder Habsburgs bestuur zoals Lviv/Lemberg kwamen.
vanaf de oktoberrevolutie werd Oekraïens een officiële taal.
Oud 15 december 2008, 21:17   #20
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vanaf de oktoberrevolutie werd Oekraïens een officiële taal.
Dat kan ik me best voorstellen, ik had het over tsaristisch rusland.

Nu we toch bezig zijn, in dit artikel staat:

Citaat:
"During the 20th Century, Ukraine declared its independence six times. Five times, we lost it," he said. "There was one reason for this. We had no international guarantees to back us, our territorial integrity and sovereignty."
Vijf keer?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be