Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2010, 03:59   #1
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard De Belgische 'kaart- en geldautomaatfobie'

Iedereen zal het al wel eens ondervonden hebben: in de winkel staan om te betalen en geen geld meer op zak hebben. In het buitenland (behalve 'derdewereldlanden' natuurlijk) is dit meestal niets onoverkomelijks, dan haal je gewoon je krediet- of bankkaart boven en het broodje is gebakken. Bij ons sta je dan echter voor een lastig euvel, tenminste in de kleinere winkels ('de zelfstandigen') en vele speciaalzaken. Ik vraag me af waarom we anno 2010 nog steeds in zo weinig gewone winkels als de bakker, de beenhouwer, de frituur, de viswinkel, de kruidenier, de kapper, enz. niet met een elektronisch betaalmiddel kunnen betalen. Behalve dan misschien Proton, maar dat systeem omhelst vele nadelen en beperkingen en is al lang op zijn retour. Als men dan toch de kleine uitgaven met een apart systeem wil stroomlijnen, moet men maar eens over de Nederlandse grens kijken, waar men de 'chipknip' met veel succes massaal gebruikt.

Ik ben ondertussen reeds in vele landen geweest en heb daar ook moeten betalen uiteraard. Niet enkel in het kredietkaartgekke Amerika (waar men zelfs een enkel drankje met 'de Visa' betaalt) kan men wijdverbreid elketronisch betalen, ook onze buurlanden en zelfs 'armere' landen als Griekenland en Portugal kennen ondertussen een goede inburgering van allerhande betaalkaarten (ook in de niet-toeristische zones en voor lagere, dagelijkse uitgaven). Ik vraag me af waarom België in godsnaam achterwege blijft? Het argument 'zulke machientjes kosten de handelaar veel' kunnen toch niet de enige reden voor de boycot zijn? Zijn deze in de ons omliggende landen dan zoveel goedkoper? Misschien zou onze kleine middenstand terug meer klanten kunnen lokken, weg van de super- en hypermarkten, indien ze zich eindelijk serieus zou inlaten met elektronisch betalen.

Een nog betere verspreiding van elektronisch betalen, zou alle partijen ten goede kunnen komen. De klanten moeten niet meer met cash geld over straat lopen, toch niet onbelangrijk in risicobuurten, en ze worden zo minder interessant voor overvallers en gauwdieven. Ook de winkeliers hebben minder nood aan veel cash geld in huis en worden zo ook een minder interessant doelwit voor overvallers. Meer betalen met krediet- en bankkaarten kan de algemene veiligheid en dus ook het gevoel daarrond enkel maar ten goede komen !

Een andere ergernis bij velen, mezelf incluis, is ongetwijfeld het nijpende terkort in onze steden en winkelgebieden aan 'normale' bankautomaten, dus waarvoor je niet een bepaalde bank moet binnengaan om daar aan de automaat geld af te halen. Dit laatste lijkt een nobel alternatief voor het nijpende tekort aan algemene 'Bancontacten', maar steeds meer banken rekenen schandalige tarieven aan voor geldafhaling met bankkaarten van de concurrentie, zodat je eigenlijk enkel maar kostenloos bij je eigen bank kan afhalen. Dit is in feite een absurde en asociale situatie. In vele van onze buurlanden kan je op quasi elke hoek van de straat een externe bankautomaat vinden, vaak staan er dan ook nog eens terminals gewoon op straat die snel cash geld leveren. Zelfs sommige 'ontwikkelingslanden' doen het beter dan het steenrijke België. In heel de histotische binnenstad van Antwerpen staan er welgeteld 3 externe Bankcontacten (!), hiervan neem ik aan dat dit toch als een toeristisch gebied mag beschouwd worden. Ter vergelijking: in de historische stadskern van Havana, Cuba, toch beschouwd als een communistisch ontwikkelingsland gebogen onder een embargo, heb ik maar liefst 12 externe automaten kunnen bespeuren !!! Dat is toch vrij tekenend voor de schrijnende situatie bij ons. Zo krijg je in Antwerpen kafkaanse toestanden dat je in de kerstperiode, wanneer er talloze kerstkraampjes waar te koop aanbieden die begrijpelijkerwijze enkel cash geld aannemen, een file van 40 minuten hebt alvorens je geld kan afhalen aan een Bankcontact. Gewoonweg absurd.

Volgens mij is dit een ergernis bij vele mensen, het feit dat je letterlijk je zakken vol geld moet hebben om serieus te kunnen winkelen. Dit is toch één van de hoofdredenen waarom ik vaak een hypermarkt verkies boven de plaatselijke middenstand, omdat je in een grootwarenhuis tenminste op een beschaafde manier kan betalen. Winkeliers die geld durven aanrekenen op elektronisch betalen probeer ik helemaal te mijden. Het is te gek voor woorden dat je nog eens moet betalen op een betaling.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 08:14   #2
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Misschien dat er bij jou in de buurt een gebrek is aan banken of geldautomaten, maar hier smijten ze je ermee dood. En in vele supermarkten kun je ook geld afhalen.

Ik zie het probleem niet. Jij wil dat iedereen, tot de kleinste handelaar toe, een elektronisch betalingssysteem heeft in het geval dat jij eens zonder geld de baan op gaat.

Voor vele kleine handelaars, die al moeite hebben om het hoofd boven water te houden, is zowel de huur van de betaalterminal als het transactiebedrag dat van elke betaling afgehouden wordt, er teveel aan.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 08:47   #3
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Behalve dan misschien Proton, maar dat systeem omhelst vele nadelen en beperkingen en is al lang op zijn retour. Als men dan toch de kleine uitgaven met een apart systeem wil stroomlijnen, moet men maar eens over de Nederlandse grens kijken, waar men de 'chipknip' met veel succes massaal gebruikt.
Wat is de meerwaarde van 'chipknip' tegenover Proton ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 08:58   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik heb bijna nooit cash op zak. (op dit moment, €5 , de winst van een kleine subito) Met 3 zichtrekeningen/protonkaarten en 2 kredietkaarten is dat ook niet nodig.

Alleen als ik specifiek BTW wil ontduiken, en mijn handelspartner daarin wil meewerken ga ik op voorhand even langs de geldautomaat/flappentap.
Oud 14 januari 2010, 11:31   #5
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Als je hier in mechelen bij de kleine zelfstandige wilt betalen met je bankkaart en het bedrag bedraagt minder dan 10 euro dan rekenen ze je 20cent extra aan.

Voor mij al een motivatie om elders te gaan.
Mcnab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 11:33   #6
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mcnab Bekijk bericht
Als je hier in mechelen bij de kleine zelfstandige wilt betalen met je bankkaart en het bedrag bedraagt minder dan 10 euro dan rekenen ze je 20cent extra aan.

Voor mij al een motivatie om elders te gaan.
Ja, in Belgie zijn de zelfstandigen schaamteloos.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 11:50   #7
abou Anis
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wat is de meerwaarde van 'chipknip' tegenover Proton ?
2
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 14:02   #8
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Freespirit. Ik vermoed dat uw punt niet zo duidelijk is. Voor mij toch niet. Ik spreek voor mijzelf.
Feit is. Electronisch betalen is gemakkelijk. De gebruiker is vragende partij, behalve voor wie nog leeft in de tijd van "geld heeft geen kleur of geur". Anderzijds worden de kosten vehaald op de leverancier, winkelier etc. Kosten die uiteindelijk steeds worden verrekend aan .. de consument. Wie anders.
Misschien toch iets beter het probleem schetsen.

Laatst gewijzigd door Rudy : 14 januari 2010 om 14:03.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 14:13   #9
frank1234
Gouverneur

Standaard

Bancontact en zeker VISA zijn in belgie zeer duur
Ik weet niet hoe dat in andre landen is maar voor visa betaal je een serieus percentage en voor bancontact zit je toch snel aan 50€ - 75€/maand + extra boven een bepaald aantal transacties
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 14:15   #10
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

In Nederland was er ook veel weerstand vanwege de kosten van electronisch betalen bij de kleine ondernemers. Voor kleine bedragen pinnen moest de klant extra betalen, een paar dubbeltjes.
Maar de wal keert het schip. Omdat de grotere winkels, postkantoren, banken etc. goed zijn beveilig heeft het roven zich verschoven naar de kleine middenstander. Hoe minder geld in kas, hoe beter. Dus nu is pinnen overal gratis in de winkels. Het aantal roofovervallen is er nog niet minder om geworden, eerder meer omdat de buit steeds klein is er dus vaker geroofd moet worden om aan een redelijk minimum inkomen te komen.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2010, 14:16   #11
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
Bancontact en zeker VISA zijn in belgie zeer duur
Ik weet niet hoe dat in andre landen is maar voor visa betaal je een serieus percentage en voor bancontact zit je toch snel aan 50€ - 75€/maand + extra boven een bepaald aantal transacties
50 - 75 euro/maand?
Per jaar zal je bedoelen.

Dat is het gemiddelde.
Bij de duurdere banken zit je aan een 110 euro/jaar

Laatst gewijzigd door Mcnab : 14 januari 2010 om 14:17.
Oud 14 januari 2010, 14:19   #12
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
50 - 75 euro/maand?
Per jaar zal je bedoelen.

Dat is het gemiddelde.
Bij de duurdere banken zit je aan een 110 euro/jaar
voor de winkelier he
en da zijn de goedkope kaskes he

die draadloze zijn nog e stuk duurder

Laatst gewijzigd door frank1234 : 14 januari 2010 om 14:20.
Oud 14 januari 2010, 14:21   #13
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
voor de winkelier he
en da zijn de goedkope kaskes he

die draadloze zijn nog e stuk duurder
Mijn excuses, dan heb ik je verkeerd begrepen
Oud 14 januari 2010, 14:22   #14
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Mijn excuses, dan heb ik je verkeerd begrepen
Mcnab, texas ranger ?
Oud 14 januari 2010, 14:24   #15
Mcnab
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Mcnab, texas ranger ?
Neen, Andy Mcnab.
Fijne boeken om te lezen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Andy_McNab
Oud 14 januari 2010, 20:40   #16
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

omdat electronische betalingssystemen voor veel kleine zelfstandigen, zoals bakkers enzo, gewoon te duur is. En dat is niet omdat men daar zo onrealistisch veel voor vraagt ofzo, maar het is gewoon niet feasible voor dat type gebruik, of men moet dit al voelbaar doorrekenen aan de klanten zoals 5 of 10 cent per transactie, maar op een croissant is dat al veel voor extra bij te tellen.

Enkel op plaatsen waar dat systeem veel gebruikt wordt, zoals in superketens, is de kost in zijn totaal aanvaardbaar om het voor eigen (de keten) rekening te nemen.
Oud 14 januari 2010, 20:43   #17
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Volgens mij is dit een ergernis bij vele mensen, het feit dat je letterlijk je zakken vol geld moet hebben om serieus te kunnen winkelen. Dit is toch één van de hoofdredenen waarom ik vaak een hypermarkt verkies boven de plaatselijke middenstand, omdat je in een grootwarenhuis tenminste op een beschaafde manier kan betalen. Winkeliers die geld durven aanrekenen op elektronisch betalen probeer ik helemaal te mijden. Het is te gek voor woorden dat je nog eens moet betalen op een betaling.
Ik vind het ontbreken van elektronische betaalterminal niet zo'n danig probleem. Ik heb meestal cash op zak en anders ga ik wel naar de muur.

Het linken van een betaalmanier aan 'beschaving' vind ik wat onkritisch. Waarom zich laten vangen aan het vooruitgangsdenken? Er is niets 'barbaars' aan cash geld.

Je zou het overigens ook barbaars kunnen noemen dat we tijdens het elektronisch betalen niet meteen kunnen checken hoeveel geld er op de rekening staat. Of beter nog: ten alle tijde (bv. via gsm). Kortom, alweer een nieuwe uitdaging voor de ontwikkelaars van nog meer nutteloze speeltjes.
Oude speeltjes in de vuilnisbak, nieuwe speeltjes produceren, bijhorende promocampagne, etc. en de economie draait verder.

Minder barbaars? Hoezo?
Oud 15 januari 2010, 05:10   #18
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb bijna nooit cash op zak. (op dit moment, €5 , de winst van een kleine subito) Met 3 zichtrekeningen/protonkaarten en 2 kredietkaarten is dat ook niet nodig.

Alleen als ik specifiek BTW wil ontduiken, en mijn handelspartner daarin wil meewerken ga ik op voorhand even langs de geldautomaat/flappentap.
Dan zit je in Antwerpen serieus in de problemen, tenminste als je niet altijd naar de Delhaize of Carrefour wilt gaan.
Oud 15 januari 2010, 05:14   #19
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Misschien dat er bij jou in de buurt een gebrek is aan banken of geldautomaten, maar hier smijten ze je ermee dood. En in vele supermarkten kun je ook geld afhalen.

Ik zie het probleem niet. Jij wil dat iedereen, tot de kleinste handelaar toe, een elektronisch betalingssysteem heeft in het geval dat jij eens zonder geld de baan op gaat.

Voor vele kleine handelaars, die al moeite hebben om het hoofd boven water te houden, is zowel de huur van de betaalterminal als het transactiebedrag dat van elke betaling afgehouden wordt, er teveel aan.
Dat van die 'kosten' vind ik al bij al maar een zwak argument. Je moet dat zien, als winkelier, als een investering. Met minder zakken geld naar de bank moeten lopen en minder kans op overvallen in de winkel (en op straat). Of zou het kunnen dat sommige winkeliers elektronisch betalen willen afremmen omdat dan de 'geldstromen' altijd en overal traceerbaar zijn? Met cash geld zal men wel iets achterover in het zwart kunnen drukken, dat gaat natuurlijk moeilijker via een betaalkaske.
Oud 15 januari 2010, 05:19   #20
freespirit
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Freespirit. Ik vermoed dat uw punt niet zo duidelijk is. Voor mij toch niet. Ik spreek voor mijzelf.
Feit is. Electronisch betalen is gemakkelijk. De gebruiker is vragende partij, behalve voor wie nog leeft in de tijd van "geld heeft geen kleur of geur". Anderzijds worden de kosten vehaald op de leverancier, winkelier etc. Kosten die uiteindelijk steeds worden verrekend aan .. de consument. Wie anders.
Misschien toch iets beter het probleem schetsen.
Ik snap uw probleem met mijn post eigenlijk niet goed. Het is in feite heel simpel:

1. Waarom kan je in België zo moeizaam elektronisch betalen?
2. Waarom zijn vele winkeliers tegen, ondanks de talloze voordelen? Is het 'kost te veel' argument wel terecht?
3. Als we dan toch met al die geldbrieven en muntstukjes moeten rondzeulen, waarom zijn er dan in godsnaam zo weinig geldafhaalpunten beschikbaar?

Of samengevat en illustratief: hoe komt het dat er ontwikkelingslanden zijn die een beter elektronisch betaalsysteem gangbaar hebben dan het 'rijke' België ???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be