Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Wie moet de Europese president kiezen?
De Europeanen, in een algemene Europese verkiezing. 26 76,47%
De 27 leiders van de Europese staten. 8 23,53%
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2008, 16:41   #1
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard Wie moet de nieuwe president van Europa aanduiden?

Het ziet ernaar uit dat we een echte president voor de Europese Unie krijgen. Blijkbaar staat ook al vast wie dat gaat worden, en dat toont nog maar eens aan hoe totaal ondemocratie de Europese Unie wel is. Ik ben in principe voor de EU, maar terwijl men in de VS meer dan een jaar bezig is met hun presidentsverkiezingen, zal de eerste Europese president wellicht gewoon aangeduid worden door regeringsleiders. Triestig, maar misschien hebben jullie er wel een andere mening over?

PS: Ik weet dat een heleboel mensen geen voorstander zijn van een Europese president, ikzelf twijfel ook nog, maar laten we deze hypothetische vraag stellen: als er dan toch een Europese president komt, wat heeft dan uw voorkeur: een president gekozen door de Europeanen, of een president aangeduid door het clubje staats- en regeringsleiders?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2008, 16:47   #2
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik had liever gezien dat je ook de optie "benoemd door het parlement" in de enquête had opgenomen, maar allez.

Zolang de Europese president geen echte macht krijgt en slechts een symbolische figuur aan het hoofd van de Europese Raad blijft stoor ik me niet echt aan het feit dat hij niet verkozen wordt. Het is slechts een eerste stap op weg naar een volwaardig, doch eveneens ceremoniële, president, en die zou volgens mij inderdaad niet mogen worden benoemd door de Europese Raad. Ik ben wel voorstander van het concept van een Europese president, het huidige systeem van rotatie om de 6 maanden is duur en werkt continuïteit niet bepaald in de hand.

En dan is er nog het feit dat elke voorzitter zich tijdens die 6 maanden zoveel mogelijk in de kijker wil werken. En dan krijg je zaken zoals dat getouwtrek over de plaats waar het Verdrag van Lissabon moest ondertekend worden.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 10 februari 2008 om 16:50.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2008, 18:08   #3
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Als het al niet meer goed is dat "de uber-baas" in de EU "Commissievoorzitter" genoemd mag worden,maar zonodig "president" dan mag het zeker geen ceremonieel figuur zijn.Dan kronen we ons beter,uit de nog talrijke Europese adelijke geslachten,een Keizer....

Maar een "krachtige" president ,verkozen op een ordentelijke manier en voor een ordentelijk mandaat van,zeg,7 jaar,moet uiteraard enkele direkte en zware bevoegdheden krijgen...

Economie doen we al redelijk samen in de EU...dus dat schuift zeker op diens tafel...
Geopolitiek en defensie zouden vlot moeten volgen....

met als gevolg dat hij alvast 3 ministers en administratie "mee" krijgt om hem/haar bij te staan....

drie zaken die beter niet al te veel meer door "groupuscules" van lidstaatjes onder elkaar bevochten moeten worden,zoals nu......

laat ons daarmee beginnen

Laatst gewijzigd door kelt : 10 februari 2008 om 18:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2008, 18:46   #4
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Het ziet ernaar uit dat we een echte president voor de Europese Unie krijgen. Blijkbaar staat ook al vast wie dat gaat worden, en dat toont nog maar eens aan hoe totaal ondemocratie de Europese Unie wel is. Ik ben in principe voor de EU, maar terwijl men in de VS meer dan een jaar bezig is met hun presidentsverkiezingen, zal de eerste Europese president wellicht gewoon aangeduid worden door regeringsleiders. Triestig, maar misschien hebben jullie er wel een andere mening over?

PS: Ik weet dat een heleboel mensen geen voorstander zijn van een Europese president, ikzelf twijfel ook nog, maar laten we deze hypothetische vraag stellen: als er dan toch een Europese president komt, wat heeft dan uw voorkeur: een president gekozen door de Europeanen, of een president aangeduid door het clubje staats- en regeringsleiders?
Een echte president zou waanzin zijn en daarom ook geen verkiezingen door de EU burgers.
De EU is geen Staat, geen Federatie.
Het is een Statenbond ,niet meer en niet minder.
Niemand in Europa zit op Belze ideeen op dit gebied te wachten.
Laat de Belgen eerst eens hun eigen federatie maar op orde houden.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 10 februari 2008 om 18:47.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2008, 18:49   #5
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Een echte president zou waanzin zijn en daarom ook geen verkiezingen door de EU burgers.
België is niet het enige land waar er eurofederalisten zijn...
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2008, 18:50   #6
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Gekozen door de Europeanen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2008, 18:55   #7
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
België is niet het enige land waar er eurofederalisten zijn...
Welk land dan nog meer?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2008, 03:00   #8
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welk land dan nog meer?
De Italianen bvb, en zeker de Luxemburgers. De Ieren zijn ook erg pro-Europa, en de Spanjaarden, Grieken en Portugezen ook (en die hebben daar ook alle reden toe).
Oud 11 februari 2008, 03:05   #9
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De EU is nog geen federatie. Klopt.

Wellicht is het nuttig om Guy Verhofstadts boekje over de Verenigde Staten van Europa te lezen. Daarin beschrijft hij in een hoofdstuk over de de VSA, hoe men daar in het begin sterk het confederalisme aanhing. Pas na verloop van tijd, meer dan honderd jaar, kreeg langzamerhand het gezonde verstand en daarmee de voordelen van een grote federatie de bovenhand.

De EU is wat anders dan een mini-federatie zoals België. Daar vallen nauwelijks schaalvoordelen te behalen. De wederzijdse ergernissen overheersen. België valt langzaamaan uit elkaar.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 01:38   #10
jonah
Vreemdeling

Standaard

Best mensen,
het europees presidentschap is een grote zaak,
of je nu pro of anti bent maakt niet uit.
Het staat vast dat het er komt, het enige wat we met z'n allen kunnen doen is zorgen dat de juiste beslissing genomen word hiervoor.
DAT kan enkel en alleen als we met z'n allen ONZE STEM OPEISEN!
dus geen geleuter met dat "clubje staats- en regeringsleiders?" zoals Patriot! dat zo mooi heeft uitgedrukt.
Voor hen is het tenslotte weer het zoveelste geval van zitjes verdelen...

Vandaar ook mijn grote frustratie dat de zetel van president door de mensen die onze belangen moet verdedigen (in dit geval europeanen in het algemeen),
dit slechts zal zien als een banaliteit binnen het politieke systeem waar we in functioneren heden ten dagen.

En wat is er tenslotte een juistere meting van wat europa denkt dan een enquete of een stemming door de volle 100% van de inwoners of stemrechtigden.
(zelfs dat zal met een serieuze korrel zout genomen moeten worden door het hele mediacircus dat ook hierrond zal gevormd worden).

Maar, dat doet geen afbreuk aan het feit dat het gewoon onrechtvaardigbaar is omzulke beslissingen enkel te laten gebeuren op het niveau van staatshoofden en regeringsleiders!

Hoe wilt men een correct politiek en maatschappelijk systeem bekomen als men initieel al niet de juiste attitude heeft om het op te bouwen.
Hieruit kunnen enkel blunders voortkomen.

Het probleem van politiekers is dat het zelfzuchtige mensen zijn die uiteindelijk handelen in eigen belangen en niet in belangen van diegenen wiens stem ze hebben geronselt.

mvg,
Jonah
jonah is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 02:22   #11
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jonah Bekijk bericht
Best mensen,
het europees presidentschap is een grote zaak,
of je nu pro of anti bent maakt niet uit.
Het staat vast dat het er komt, het enige wat we met z'n allen kunnen doen is zorgen dat de juiste beslissing genomen word hiervoor.
DAT kan enkel en alleen als we met z'n allen ONZE STEM OPEISEN!
dus geen geleuter met dat "clubje staats- en regeringsleiders?" zoals Patriot! dat zo mooi heeft uitgedrukt.
Voor hen is het tenslotte weer het zoveelste geval van zitjes verdelen...

Vandaar ook mijn grote frustratie dat de zetel van president door de mensen die onze belangen moet verdedigen (in dit geval europeanen in het algemeen),
dit slechts zal zien als een banaliteit binnen het politieke systeem waar we in functioneren heden ten dagen.

En wat is er tenslotte een juistere meting van wat europa denkt dan een enquete of een stemming door de volle 100% van de inwoners of stemrechtigden.
(zelfs dat zal met een serieuze korrel zout genomen moeten worden door het hele mediacircus dat ook hierrond zal gevormd worden).

Maar, dat doet geen afbreuk aan het feit dat het gewoon onrechtvaardigbaar is omzulke beslissingen enkel te laten gebeuren op het niveau van staatshoofden en regeringsleiders!

Hoe wilt men een correct politiek en maatschappelijk systeem bekomen als men initieel al niet de juiste attitude heeft om het op te bouwen.
Hieruit kunnen enkel blunders voortkomen.

Het probleem van politiekers is dat het zelfzuchtige mensen zijn die uiteindelijk handelen in eigen belangen en niet in belangen van diegenen wiens stem ze hebben geronselt.

mvg,
Jonah
Pffft,waarom mijn beste,dat ze snel Van Rompuy en zijn rustige standvastigheid nemen....

Dan zijn wij er hier gelijk van verlost....

En de dynamiek die Van Rompuy uitstraalt zal zich vast overplanten op de hele europese raad....

Er zullen dan verrassend véél haiku's worden geprocudeerd,en bijzonder weinig bemoeizuchtige regeltjes die alles en iedereen aan banden willen leggen...

Wat wil een mens nog méér....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 08:27   #12
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

De president - en alle andere Europese organen, inclusief de raad en commissie - dienen via verkiezingen samengesteld te worden en via het BROV gecontroleerd te worden. Zoniet is er geen sprake van democratie.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 11:59   #13
Zeikstraal
Banneling

Standaard

Enquete

Hebt u democratisch mogen stemmen of u een Europa wou?
Zeikstraal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2009, 14:19   #14
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeikstraal Bekijk bericht
Enquete

Hebt u democratisch mogen stemmen of u een Europa wou?
Ik wel. Maar misschien ben ik ouder dan jij. In het verleden zijn er beslissingen genomen tot verdere integratie van de Europese lidstaten. Deze werden genomen door politiekers waarop onder andere ik had gestemd.
Oud 3 november 2009, 14:55   #15
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Ik wel. Maar misschien ben ik ouder dan jij. In het verleden zijn er beslissingen genomen tot verdere integratie van de Europese lidstaten. Deze werden genomen door politiekers waarop onder andere ik had gestemd.
Je hebt dus niet democratisch voor of tegen Europa kunnen stemmen. Je hebt slechts kunnen stemmen op een totaalpakket (koppelverkoop) van standpunten die dan volstrekt willekeurig al dan niet werden uitgevoerd. Op geen enkel punt is het volk in dat proces aan de macht geweest.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 13:14   #16
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Van Rompuy voorziet een verkozen president voor Europa. Het was maar een kleine opmerking voor scholieren. Maar als Van Rompuy dat voorstel in de mond durft te nemen, betekent dat waarschijnlijk dat er enige beweging in de vastgeroeste Europese structuur komt. Het is aan ons om Van Rompuy te ondersteunen en verder op weg te sturen.
Oud 8 februari 2010, 14:28   #17
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Als ik werkelijk verplicht word te kiezen: door de 27 leiders van de Europese staten.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 14:30   #18
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Als ik werkelijk verplicht word te kiezen: door de 27 leiders van de Europese staten.
waarom?

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 21:21   #19
The Common Sense
Parlementslid

The Common Sense's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik ook: omdat zij enig verstand hebben van Europese politiek, en de Europeanen zelf hebben dat in het algemeen niet!
The Common Sense is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2010, 21:36   #20
Pieter B
Staatssecretaris

Pieter B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik had liever gezien dat je ook de optie "benoemd door het parlement" in de enquête had opgenomen, maar allez.

Zolang de Europese president geen echte macht krijgt en slechts een symbolische figuur aan het hoofd van de Europese Raad blijft stoor ik me niet echt aan het feit dat hij niet verkozen wordt. Het is slechts een eerste stap op weg naar een volwaardig, doch eveneens ceremoniële, president, en die zou volgens mij inderdaad niet mogen worden benoemd door de Europese Raad. Ik ben wel voorstander van het concept van een Europese president, het huidige systeem van rotatie om de 6 maanden is duur en werkt continuïteit niet bepaald in de hand.

En dan is er nog het feit dat elke voorzitter zich tijdens die 6 maanden zoveel mogelijk in de kijker wil werken. En dan krijg je zaken zoals dat getouwtrek over de plaats waar het Verdrag van Lissabon moest ondertekend worden.
²

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be