![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hoeveel wattage heb ik nodig in een bovenfrees als ik door 7cm amerikaans noten wil gaan (met stapjes van 1 cm), met een staaf freesje.
1500 watt zou dit genoeg zijn?
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() 3 uur politics krijgt je door gelijk watt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je frees moet gewoon snel genoeg draaien. Als je voelt dat 1cm-stapjes te groot zijn (hoorbaar moeilijk draaiende frees, versplinterend hout aan de randen, rook uit de machine,...) verklein je tot pakweg een halve cm of nog minder. Trouwens; ik heb hier oa. een 900W Dewalt bovenfrees liggen en die draait aan 24000rpm vlotjes door franse eik in stapjes van 1cm met een smalle, scherpe frees. Amerikaans noten ken ik niet zo, dus kijk uit voor het eventueel verbranden van het hout. Als dat gebeurt (donkerbruine tot zwarte verkleuring van het hout) verlaag je het toerental. Kijk uit voor dat verbranden want de alzo ontstane brandvlekken zijn nadien amper nog te verwijderen. Succes!
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 6 februari 2010 om 11:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een ding heb ik lang begrepen, dat wordt een ramp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Nu is het gewone beuk, maar als ik er wat beter in wordt dan stap ik over op noten. Betere balans en veel mooier. Goed, ik zal ook kijken naar het toerental. ![]()
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Is niet omdat ik geen technische opleiding heb gehad, dat ik het niet mag leren.
Ge gaat zien, dat gaat knap worden.
Laatst gewijzigd door From_Vlaanderen : 6 februari 2010 om 13:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zou CentOS en Apache gebruiken in combinatie met php. C# is te mijden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En een pries van 220V.
![]() |
#9 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 220V volstaat wel.
Mijn toestel moet wel 230V aankunnen.
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het vermogen van de machine bepaald hoeveel en hoe snel je materiaal kan wegnemen.
De omtreksnelheid op de frees samen met de voedingssnelheid (hoe snel U de bovenfrees beweegt) bepaald hoe groot de kracht per snijkant is, is die kracht te groot, krijg je trillingen, oneven bewegingen, te grote reactiekrachten en verbrand materiaal, of nog minder prettig, te snel versleten of gebroken frezen. Ergo, een krachtige machine laat toe van veel werk op korte tijd te verzetten, maar vergt ervaring. Een minder krachtige machine zal U verplichten van veel rustiger te werken, en daardoor minder materiaal te verspillen en ervaring op te doen. Nadeel van de minder krachtige machine is dat nadat de ervaring is opgedaan, U een zwaardere machine zal willen kopen. Mijn advies in dit geval is wel, als U echt zeker bent het goed te leren, een "hogere kwaliteitsmachine" te kopen die minder krachtig is op papier. Mare, From Vlaanderen, gaat U uw eigen kolven maken? Indien zo, de meeste kolven werden gedraaid op een kopieerdraaibank. Nu is het meer en meer CNC freeswerk.
![]() |
#12 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() 1500W moet volstaan !
![]() |
#13 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik zene der mee weg.
![]() |
![]() |
#14 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Banneling
|
![]() dit gaat toch over koken hé?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gisteren en vandaag al een gezien hoe zo'n ding werkt en wat aan het testen geweest. Morgen, dan zal ik ne keer een eerste poging ondernemen in mijn blok beuken. Als het mislukt dan zaag ik dat stuk er wel af
![]()
![]() |
#17 |
Burger
|
![]() kheb liever freezen met slagroom