![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik weet niet of er hier iemand enige interesse in die regio heeft, maar Niyazov, de leider van Turkmenistan is overleden :
![]() ![]() http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...en/index.shtml Turkmeense president Niyazov is overleden do 21/12/06 - In Turkmenistan is president Niyazov Saparmurat aan een hartaanval gestorven. Hij is 66 jaar oud geworden. Niyazov kwam in 1985 aan de macht in Turkmenistan, toen het land nog deel uitmaakte van de Sovjetunie. ![]() Sinds de onafhankelijkheid in 1991 regeerde hij het land met ijzeren hand. Hij heeft alle politieke en economische macht naar zich toegetrokken en liet zichzelf verheerlijken. In 1999 werd Nizayov aangesteld tot president voor het leven. Hij liet zich Turkmenbachi, leider van alle Turkmenen, noemen. Hij heeft verschillende steden, een luchthaven en een meteoriet naar zich genoemd. Hij hernoemde maanden en dagen in de kalender naar zijn naam en liet enkele standbeelden van zichzelf en zijn familie optrekken in de woestijn. De laatste jaren kregen ook de wetten in het land een persoonlijke inslag. Hij verbood bij wet om naar een autoradio te luisteren of in het openbaar te roken. Jonge mannen mogen geen baard dragen. Er is geen opvolger voor Niyazov. Volgens de Turkmeense wet neemt de voorzitter van het parlement de taken van de president over bij zijn overlijden. Maar Niyazow was zelf parlementsvoorzitter. Nizayov wordt zondag begraven. Vicepremier Goerbangoely Berdymoechammedov is aangesteld tot interim-president.
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 21 december 2006 om 14:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is tijd om Turkmenistan bij Turkije in te lijven.
![]() |
#3 |
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
|
![]() Een machtsvacuüm in de onderbuik van het GOS. Wedden dat Amerika z'n kans zal grijpen om ook hier een vaste voet te krijgen ten koste van Rusland?Sprak onze Pan-Kemalist
![]() Laatst gewijzigd door Metternich : 21 december 2006 om 14:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Turkmenistan is "geassocieerd" met het GOS, maar is sinds 2005 geen echt lid meer. Op de Baltische staten na (die nooit bij het GOS waren) is het daarmee de enige Sovjetrepubliek die niet bij het GOS is: ![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Die geel(t'is toch geel? Ik ben kleurenblind) plekskes wil ik allemaal hebben. De rest van de wereld kan verderleven onder een Turks protectoraat.
![]() |
#6 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is allemaal de schuld van de voormalige Soviet-Unie. Het stikt daar van geïmporteerde Russen en het Russisch is nog altijd de lingua franca.
![]() |
#8 | ||
|
![]() Citaat:
beweert : Citaat:
Turkmeens lijkt dus veel sterker te staan dan Russisch. Mijn vraag over Tajikistan blijft. ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 21 december 2006 om 15:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Europees Commissaris
|
![]() RIP
Was ne speciale, hij gaf het woordpersoonscultus een leuke illustratie. Vader van de Turkmenen Bouwde hij ook geen ijspaleis ergens in Turkmenistan.
![]() |
![]() |
#11 |
Minister
|
![]() Wie zal er verantwoordelijk gehouden worden voor de fitna die zal ontstaan na het wegvallen van deze moderne Mohammed?
Religion: Muslim 89%, Eastern Orthodox 9%, unknown 2% https://www.cia.gov/cia/publications...k/geos/tx.html Niyazov’s efforts to co-opt Islam by elevating himself to the level of a spiritual -- as well as political -- leader is an extreme example of how some Central Asian governments battle for the hearts and minds of believers. ... http://www.rferl.org/specials/religi...tral-asia2.asp
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
Ik weet niet of dat ijspaleis al af is, maar het moet een fortuin kosten. Meer plaatjes: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#13 |
Minister
|
![]() ![]() Ruhnama - Book of the Spirit In the name of Allah, the most Exalted ?TURKMEN My beloved People! My dear Nation, This book, written with the help of inspiration sent to my heart by the God who created this wonderful universe I wrote this book containing the nation spirit, its morality and historical immortality. My dear Turkmen nation, in order to urge your soul and mind to fulfill these duties an to raise a strong faith in your heart for self-confidence, and to be a support to you, I have written this book, Ruhnama. You are the meaning of my life and source of my strength. ...
![]() |
#14 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Turmenistan is momenteel noch lid van het pro-Russische "Collectief Veiligheidsakkoord", in tegenstelling tot Armenië, Wit-Rusland, Kazachstan, Kirgiziê en Tadzjikistan, en evnemin van de pro-Amerikaanse GUUAM (Georgië, Oekraîne, Oezbekistan, Azerbeidjan en Moldavië). Diegenen die alles in islamtermen zien, zullen het waarschijnlijk betreuren of negeren, maar het islamitische Azerbeidjan is dus een westerse bondgenoot, het christelijke Armenië een Russische bndgenoot.
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Inderdaad, soms hoor ik praten over de as VSA-Israel-Turkije-Azerbeidzjan versus de as Syrië-Iran-Armenië-Rusland. Toch denk ik dat dat wel wat simplistisch is, want Iran koos bijna de kant van Azerbeidzjan tijdens de Nagorno-Karabach oorlog, en Rusland steunde Azerbeidzjan. Daarnaast is een groot deel van Iran zelf ook Azeri. Om het nog vreemder te maken hebben zowel Armenië als Azerbeidzjan troepen naar Irak gestuurd! ![]()
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 22 december 2006 om 01:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat je zegt over hoe vreemd het is dat beide landen tropen naar Irak stuurden, dat is ook weer niet zo vreemd. Veel van die nieuwe staatjes proberen op twee paarden tegelijk te wedden. Armenië is wel lid van het pro-Russische Collectief Veiligheisakkoord, maar ook van het Navo-Partnership for Peace. Door een beperkt aantal troepen naar Irak te sturen (het gaat om enkele tientallen), hopen beide landen voordeel te halen, in de vorm van steun uit Washington. Trouwens, in Kirgizië is er zowel een Amerikaanse als een Russische militaire basis, vlak bij elkaar. By the way, aan iedereen die geïnteresseerd is in Centraal Azië, raad ik het boek "Blinde Regen: Centraal Azië in de frontlijn", van Bruno De Cordier aan. De man heeft er jaren gewoond toen hij werkte voor de VN, hij is een echte kenner.
![]() |
![]() |
#17 |
|
![]() Wel ja, interesse hebbende in het Panturkisme, intereseert Turkmenistan mij enorm.
![]() Benieuwd hoe Turkemenistan zal evolueren.
![]() |
#18 |
|
![]() Voor buitenstaanders uiteraard een kleurrijk figuur, als Turkmeen zou ik echter iets minder enthousiast zijn met dit likje fluoverf op de grijze wereldpolitiek wegens de magistrale verspilling van Turkmeens geld.
![]() |
#19 |
Banneling
|
![]() Weer een knettergekke dictator verdwenen...
Dat is een zware slag voor onze communistjes.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
|
![]() Citaat:
Maar deze man regeerde al voor de splitsing van de Sovjetunie, dus .... ![]()
![]() |