Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 december 2006, 14:48   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard Turkmeense leider Niyazov is overleden

Ik weet niet of er hier iemand enige interesse in die regio heeft, maar Niyazov, de leider van Turkmenistan is overleden :

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...en/index.shtml
Turkmeense president Niyazov is overleden

do 21/12/06 - In Turkmenistan is president Niyazov Saparmurat aan een hartaanval gestorven. Hij is 66 jaar oud geworden.

Niyazov kwam in 1985 aan de macht in Turkmenistan, toen het land nog deel uitmaakte van de Sovjetunie.

(foto Belga)

Sinds de onafhankelijkheid in 1991 regeerde hij het land met ijzeren hand. Hij heeft alle politieke en economische macht naar zich toegetrokken en liet zichzelf verheerlijken.
In 1999 werd Nizayov aangesteld tot president voor het leven. Hij liet zich Turkmenbachi, leider van alle Turkmenen, noemen.
Hij heeft verschillende steden, een luchthaven en een meteoriet naar zich genoemd.
Hij hernoemde maanden en dagen in de kalender naar zijn naam en liet enkele standbeelden van zichzelf en zijn familie optrekken in de woestijn.
De laatste jaren kregen ook de wetten in het land een persoonlijke inslag. Hij verbood bij wet om naar een autoradio te luisteren of in het openbaar te roken. Jonge mannen mogen geen baard dragen.
Er is geen opvolger voor Niyazov. Volgens de Turkmeense wet neemt de voorzitter van het parlement de taken van de president over bij zijn overlijden. Maar Niyazow was zelf parlementsvoorzitter.
Nizayov wordt zondag begraven. Vicepremier Goerbangoely Berdymoechammedov is aangesteld tot interim-president.

Laatst gewijzigd door evilbu : 21 december 2006 om 14:48.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 14:52   #2
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Het is tijd om Turkmenistan bij Turkije in te lijven.
Oud 21 december 2006, 14:53   #3
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Een machtsvacuüm in de onderbuik van het GOS. Wedden dat Amerika z'n kans zal grijpen om ook hier een vaste voet te krijgen ten koste van Rusland?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Sprak onze Pan-Kemalist

Laatst gewijzigd door Metternich : 21 december 2006 om 14:54.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2006, 15:06   #4
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Een machtsvacuüm in de onderbuik van het GOS. Wedden dat Amerika z'n kans zal grijpen om ook hier een vaste voet te krijgen ten koste van Rusland?
Ging ik nog iets over zeggen. Turkmenistan grenst dus aan Iran, Oezbekistan en Afghanistan. De VSA heeft al goede relaties met Turkmenistan, want na 11 september duurde het niet lang om aan deze pijplijn te beginnen :

Turkmenistan is "geassocieerd" met het GOS, maar is sinds 2005 geen echt lid meer. Op de Baltische staten na (die nooit bij het GOS waren) is het daarmee de enige Sovjetrepubliek die niet bij het GOS is:

Citaat:
Sprak onze Pan-Kemalist
Hoever wilt u gaan? :
Oud 21 december 2006, 15:10   #5
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht

Hoever wilt u gaan? :
Die geel(t'is toch geel? Ik ben kleurenblind) plekskes wil ik allemaal hebben. De rest van de wereld kan verderleven onder een Turks protectoraat.
Oud 21 december 2006, 15:15   #6
evilbu

Standaard

Citaat:
Die geel(t'is toch geel? Ik ben kleurenblind) plekskes wil ik allemaal hebben. De rest van de wereld kan verderleven onder een Turks protectoraat.
(Jep, het is geel ) Maar ik versta niet waarom er zo weinig geel is in Turkmenistan en dan zo weinig in Tajikistan, waar de bevolking een Perzische taal spreekt en zelfs in staat zou zijn om gewoon met de Perzen uit Iran te spreken?
Oud 21 december 2006, 15:19   #7
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
(Jep, het is geel ) Maar ik versta niet waarom er zo weinig geel is in Turkmenistan en dan zo weinig in Tajikistan, waar de bevolking een Perzische taal spreekt en zelfs in staat zou zijn om gewoon met de Perzen uit Iran te spreken?
Dat is allemaal de schuld van de voormalige Soviet-Unie. Het stikt daar van geïmporteerde Russen en het Russisch is nog altijd de lingua franca.
Oud 21 december 2006, 15:22   #8
evilbu

Standaard

Citaat:
Dat is allemaal de schuld van de voormalige Soviet-Unie. Het stikt daar van geïmporteerde Russen en het Russisch is nog altijd de lingua franca.
http://en.wikipedia.org/wiki/Demogra...istan#Language
beweert :

Turkmeens lijkt dus veel sterker te staan dan Russisch.
Mijn vraag over Tajikistan blijft.

Laatst gewijzigd door evilbu : 21 december 2006 om 15:23.
Oud 21 december 2006, 15:34   #9
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Demogra...istan#Language
beweert :

[/color]

Turkmeens lijkt dus veel sterker te staan dan Russisch.
Mijn vraag over Tajikistan blijft.
Dan hebben ze waarschijnlijk fout ingekleurd op dat kaartje.
Oud 21 december 2006, 17:17   #10
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

RIP

Was ne speciale, hij gaf het woordpersoonscultus een leuke illustratie.
Vader van de Turkmenen
Bouwde hij ook geen ijspaleis ergens in Turkmenistan.
Oud 21 december 2006, 19:03   #11
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Wie zal er verantwoordelijk gehouden worden voor de fitna die zal ontstaan na het wegvallen van deze moderne Mohammed?

Religion: Muslim 89%, Eastern Orthodox 9%, unknown 2%
https://www.cia.gov/cia/publications...k/geos/tx.html

Niyazov’s efforts to co-opt Islam by elevating himself to the level of a spiritual -- as well as political -- leader is an extreme example of how some Central Asian governments battle for the hearts and minds of believers. ...
http://www.rferl.org/specials/religi...tral-asia2.asp
Oud 21 december 2006, 19:24   #12
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
RIP

Vader van de Turkmenen
Een fout die velen maken is dat hij naast een "clown dictator" te zijn, wel degelijk een desastreus beleid voerde (alle ziekenhuizen en bibliotheken afschaffen buiten de ziekenhuizen). Hij deed alles om tegenstand te onderdrukken.

Ik weet niet of dat ijspaleis al af is, maar het moet een fortuin kosten. Meer plaatjes:

Oud 21 december 2006, 20:21   #13
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Ruhnama - Book of the Spirit
Chapter 1
In the name of Allah, the most Exalted ?TURKMEN

My beloved People!
My dear Nation,

This book, written with the help of inspiration sent to my heart by the God who created this wonderful universe I wrote this book containing the nation spirit, its morality and historical immortality. My dear Turkmen nation, in order to urge your soul and mind to fulfill these duties an to raise a strong faith in your heart for self-confidence, and to be a support to you, I have written this book, Ruhnama. You are the meaning of my life and source of my strength.

...
Oud 22 december 2006, 01:26   #14
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of er hier iemand enige interesse in die regio heeft, maar Niyazov, de leider van Turkmenistan is overleden :

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_m...en/index.shtml
Turkmeense president Niyazov is overleden

do 21/12/06 - In Turkmenistan is president Niyazov Saparmurat aan een hartaanval gestorven. Hij is 66 jaar oud geworden.

Niyazov kwam in 1985 aan de macht in Turkmenistan, toen het land nog deel uitmaakte van de Sovjetunie.

(foto Belga)

Sinds de onafhankelijkheid in 1991 regeerde hij het land met ijzeren hand. Hij heeft alle politieke en economische macht naar zich toegetrokken en liet zichzelf verheerlijken.
In 1999 werd Nizayov aangesteld tot president voor het leven. Hij liet zich Turkmenbachi, leider van alle Turkmenen, noemen.
Hij heeft verschillende steden, een luchthaven en een meteoriet naar zich genoemd.
Hij hernoemde maanden en dagen in de kalender naar zijn naam en liet enkele standbeelden van zichzelf en zijn familie optrekken in de woestijn.
De laatste jaren kregen ook de wetten in het land een persoonlijke inslag. Hij verbood bij wet om naar een autoradio te luisteren of in het openbaar te roken. Jonge mannen mogen geen baard dragen.
Er is geen opvolger voor Niyazov. Volgens de Turkmeense wet neemt de voorzitter van het parlement de taken van de president over bij zijn overlijden. Maar Niyazow was zelf parlementsvoorzitter.
Nizayov wordt zondag begraven. Vicepremier Goerbangoely Berdymoechammedov is aangesteld tot interim-president.
Die man was volslagen knetter. Maar hij leverde braafjes aardgas aan de westerse landen, dus liet men hem gerust. Na de golf van revoluties in de voormalige sovjetstaten waren er ook in Turkmenistan democratische aspiraties, maar die werden snel en brutaal de kop ingedrukt, net zoals in Oebekistan en Azerbeidjan. Aan de Kaspische Zee zou zich 6,7 % van de aardgasreserves bevinden, meer dan de helft hiervan op Turkmeens gebied.

Turmenistan is momenteel noch lid van het pro-Russische "Collectief Veiligheidsakkoord", in tegenstelling tot Armenië, Wit-Rusland, Kazachstan, Kirgiziê en Tadzjikistan, en evnemin van de pro-Amerikaanse GUUAM (Georgië, Oekraîne, Oezbekistan, Azerbeidjan en Moldavië).

Diegenen die alles in islamtermen zien, zullen het waarschijnlijk betreuren of negeren, maar het islamitische Azerbeidjan is dus een westerse bondgenoot, het christelijke Armenië een Russische bndgenoot.
Oud 22 december 2006, 01:37   #15
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Die man was volslagen knetter. Maar hij leverde braafjes aardgas aan de westerse landen, dus liet men hem gerust. Na de golf van revoluties in de voormalige sovjetstaten waren er ook in Turkmenistan democratische aspiraties, maar die werden snel en brutaal de kop ingedrukt, net zoals in Oebekistan en Azerbeidjan. Aan de Kaspische Zee zou zich 6,7 % van de aardgasreserves bevinden, meer dan de helft hiervan op Turkmeens gebied.
Wel volgens mij hangt het sterk af van de wil van de VSA. De jongeren van Otpor in Servië en de opstandelingen in Kirgizië zijn niet beschaamd om toe te geven dat ze bakken geld gekregen hebben, maar met de parlementsverkiezingen in 2005 in Azerbeidzjan was er blijkbaar geen probleem.

Citaat:
Diegenen die alles in islamtermen zien, zullen het waarschijnlijk betreuren of negeren, maar het islamitische Azerbeidjan is dus een westerse bondgenoot, het christelijke Armenië een Russische bndgenoot.
Azerbeidzjan is wel seculier sji'itisch voor zover ik weet.

Inderdaad, soms hoor ik praten over de as VSA-Israel-Turkije-Azerbeidzjan versus de as Syrië-Iran-Armenië-Rusland. Toch denk ik dat dat wel wat simplistisch is, want Iran koos bijna de kant van Azerbeidzjan tijdens de Nagorno-Karabach oorlog, en Rusland steunde Azerbeidzjan. Daarnaast is een groot deel van Iran zelf ook Azeri. Om het nog vreemder te maken hebben zowel Armenië als Azerbeidzjan troepen naar Irak gestuurd!

Laatst gewijzigd door evilbu : 22 december 2006 om 01:37.
Oud 22 december 2006, 01:47   #16
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel volgens mij hangt het sterk af van de wil van de VSA. De jongeren van Otpor in Servië en de opstandelingen in Kirgizië zijn niet beschaamd om toe te geven dat ze bakken geld gekregen hebben, maar met de parlementsverkiezingen in 2005 in Azerbeidzjan was er blijkbaar geen probleem.

Azerbeidzjan is wel seculier sji'itisch voor zover ik weet.

Inderdaad, soms hoor ik praten over de as VSA-Israel-Turkije-Azerbeidzjan versus de as Syrië-Iran-Armenië-Rusland. Toch denk ik dat dat wel wat simplistisch is, want Iran koos bijna de kant van Azerbeidzjan tijdens de Nagorno-Karabach oorlog, en Rusland steunde Azerbeidzjan. Daarnaast is een groot deel van Iran zelf ook Azeri. Om het nog vreemder te maken hebben zowel Armenië als Azerbeidzjan troepen naar Irak gestuurd!
Azerbeidjan is inderdaad seculier, dat weet ik wel. Ik wilde juist duidelijk maken dat het conflict tussen beide landen rond Nagorno-Karabach een nationalistisch conflict is, over grondgebied, wat vaak voorkomt tussen jonge staten (de Balkanoorlogen bvb).

Wat je zegt over hoe vreemd het is dat beide landen tropen naar Irak stuurden, dat is ook weer niet zo vreemd. Veel van die nieuwe staatjes proberen op twee paarden tegelijk te wedden. Armenië is wel lid van het pro-Russische Collectief Veiligheisakkoord, maar ook van het Navo-Partnership for Peace. Door een beperkt aantal troepen naar Irak te sturen (het gaat om enkele tientallen), hopen beide landen voordeel te halen, in de vorm van steun uit Washington.

Trouwens, in Kirgizië is er zowel een Amerikaanse als een Russische militaire basis, vlak bij elkaar.

By the way, aan iedereen die geïnteresseerd is in Centraal Azië, raad ik het boek "Blinde Regen: Centraal Azië in de frontlijn", van Bruno De Cordier aan. De man heeft er jaren gewoond toen hij werkte voor de VN, hij is een echte kenner.
Oud 22 december 2006, 09:31   #17
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Wel ja, interesse hebbende in het Panturkisme, intereseert Turkmenistan mij enorm.

Benieuwd hoe Turkemenistan zal evolueren.
Oud 22 december 2006, 09:34   #18
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield Bekijk bericht
RIP

Vader van de Turkmenen
Voor buitenstaanders uiteraard een kleurrijk figuur, als Turkmeen zou ik echter iets minder enthousiast zijn met dit likje fluoverf op de grijze wereldpolitiek wegens de magistrale verspilling van Turkmeens geld.
Oud 22 december 2006, 13:36   #19
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Weer een knettergekke dictator verdwenen...

Dat is een zware slag voor onze communistjes....
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2006, 13:37   #20
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Weer een knettergekke dictator verdwenen...

Dat is een zware slag voor onze communistjes....
Wel daar zeg je zo iets. Het klassieke antwoord op de vraag "Waar is nog communisme " is "Cuba, China, N Korea, Vietnam en Laos"
Maar deze man regeerde al voor de splitsing van de Sovjetunie, dus ....

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be