![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Banneling
|
![]() Ik weet het, dit is een vraag die ik in de eerstelijnshulp moet gaan stellen, maar ik heb geen zin om het nieuwe Justitiehuis van zoveel honderd miljoen te gaan bezoeken in Brugge, dus stel ik ze hier.
Want het antwoord heeft wel enige sociaalmaatschappelijke relevantie, dunkt me. Steeds meer zo, zelfs, tegenwoordig, met de verbredende kloven, de stijgende ongelijkheden, en met de stijgende prijzen... Volgens mij is het bedelen verboden, maar ik wil graag een preciese verwijzing naar de strafwet. Dank bij voorbaat... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Ben geen ervaringsdeskundige, dus kan niet veel helpen.
Heb wel eens gelezen over een onderzoek dat 90% van het bedelen frauduleus is. Herinner me ook een artikel, zo'n 20 jaren geleden ... Een notoire bedelaar van de Antwerpse Meir woonde op een prachtig appartementje, in het stadscentrum. Hij was er nog fier over ook...hij zag bedelen als een beroep. Probeer het eens, zou ik zeggen. Tip : Een beetje manken en een klein bastaardhondje helpen veel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Ik denk zelfs dat het aanzien wordt als zwartwerken als je uw "bedel inkomsten" niet aangeeft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jaaaaaaaren geleden, toen wij pas getrouwd waren en nog twijfelden of het voor ons nuttig was een spaarboekje te openen (om 100 bef op te storten op 't eind van de maand???), gaf mijn vrouw eens een aalmoes aan wat allochtone dames en kindjes, die aan het bedelen waren in de Nieuwstraat in Brussel.
Toen ze terugkeerde naar de bushalte, zag ze ook de bedelaars terug: die waren een ijsje aan het eten in een ijssalon. (wij, jonggehuwden, aten destijds nooit ijs in een ijssalon, hoogstens enkele malen per zomer, aan een ijskreemventer ... maar we leefden dan ook van de liefde). Ik denk niet dat bedelen strafbaar is. Vroeger was, naar ik vaag herinner, bedelen wel verboden als je een gebrek voorwendde. En vroeger bestond er ook een "kolonie voor bedelaars" in de Noorderkempen (Wortel?). Daar konden ze overwinteren en wat werken voor enkele luttele senten. Die ze dan in de lente, als ze er op uittrokken, direkt verdeden aan Antwerpse hoeren, goedkope in het Schipperskwartier, en aan drank.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() bedelen is iets dat per gemeentewet geregeld wordt eno2
in de meeste grote steden reglementeerd en of verbiedt een gemeentewet dus het bedelen in kleine dorpen heb je kans dat ze zo geen wet hebben omdat bedelen er zich amper heeft voorgedaan voor de juiste info aangaande moet je je dus best wenden tot het gemeentehuis of stadhuis van de gemeente of stad waar je wilt bedelen de gemeentewetten op bedelen als die er zijn kan je bovendien natuurlijk aan je laars lappen - er is nog nooit een bedelaar geweest die beroep heeft aangetekend tegen een verbod of boete ofzo tengevolge van een verbod moest iemand dit wel doen acht ik de kans groot dat de rechter hem gelijk zal geven en zal stellen dat een gemeentewet iemand niet kan verbieden om wegens overmacht dmv bedelen in zijn basisbehoeften te voorzien mocht je zin hebben om eens een precedentje inzake te proberen uitlokken dan horen we het bij het vws in ieder geval graag tenslotte is bedelen ook ondernemen en een verbod op bedelen is mijns inziens een schending van het vrije marktpriniciepe
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 12 juni 2008 om 11:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Welke inbreng hebben bedelaars in de transactie ?
![]() |
![]() |
#7 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is zo ongeveer de reden dat er eigenlijk meer straatmuzikanten zijn dan bedelaars & hiervoor kan je in de meeste steden wel een vergunning krijgen.
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
sommige bedelaars zoals straatmuzikanten verkopen trouwens wel degelijk iets - ze verhandelen hun muzikale talenten op straat ipv op de radio bvb wat is er bovendien trouwens verkeerd aan iets vragen ? een aalmoes bvb - als dat al niet meer mag ![]()
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "frauduleus bedelen" ? De meest voorkomende vorm is "Ik heb een euro te kort om een treinticket te kopen " (soms gaat het over de 50 euro die hij/zij te kort heeft om een dosis
... te scoren)... het hangt dus dikwijls van je persoonlijke appreciatie af van het "geval" waaraan je iets geeft. "De man van het appartement" kreeg van mij ooit eens netjes verpakte kippeboutjes, die hij enthoesiast aannam - een jongere die me de spreekwoordelijke euro vroeg haalde er demonstratief zijn neus voor op.... Geven is beter dan krijgen (maar geef niet aan eender wie)
![]() |
#10 | |
|
![]() Citaat:
ik ken trouwens heel wat straatmuzikanten en de meesten doen gewoon hun ding zonder vergunning of toelating - de reden daarvoor heeft te maken met louter administratieve drempels zoals bvb een domicilie en of geldig paspoort moeten hebben - je moet voor de vergunning ook iets betalen enz enz veel flikken passen uiteraard de gemeentewetten zelf niet toe en laten bedelaars doen als ze geen overlast veroorzaken - gelukkig zijn niet alle flikken beesten dus
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 12 juni 2008 om 12:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zielig doen en inspelen op die verstrekker van een aalmoes een goed gevoel te geven, vermoed ik. Nu ja, als sommige mensen zich daar beter door voelen moeten ze dat maar doen, ik geef persoonlijk geen cent aan werkschuw tuig dat te koop loopt met zieligheid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
|
![]() Citaat:
de typische verhaaltjes die hier weer onmiddelijk opduiken over frauduleus bedelen zonder de minste bewijzen zeggen alleen maar iets over de posters hier en hun perceptie en in het geheel niets over de bedelaars zelf en hun al of niet reeele nood tenslotte verkoopt de kerk of 11 11 11 wanneer zij geld voor de armen verzamelen ook een goed geweten aan haar donateurs - als de kerk en 11 11 11 dit mag waarom zouden armen dat dan niet zelf mogen - ikzelf zal nooit iets gevan aan de kerk of 11 11 11 maar eerder rechtstreeks aan de armen zelf waar zij zogezegd geld voor ophalen in ieder geval om te bedelen moet je iets doen - al was het maar je hand uitsteken voor een aalmoes en dat is meer dan niets doen ik heb meer respect voor deze plantrekkers dan voor diegenen die zich in daklozenopvanghuizen ed laten stockeren zodat de maatschappij niet op hun ellende hoeft te zien bedelen kan tot slot dus vaak ook gebeuren om die politieke redenen - omdat de mensen het nodig hebben om met de neus op de feiten gedrukt te worden van de armoede in hun directe omgeving
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 12 juni 2008 om 12:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
|
![]() Citaat:
ik ben er honderd percent zeker van dat jij in hun situatie met jouw mentaliteit absoluut niet de moed zou hebben om deze uitwasemingen van cultureel fascisme (wie arm is is verdacht louter omdat ie arm is ) alle dagen te trotseren jij zou zo n typische bange arme zijn die bang en beschaamd in een hoekje wegkruipt - jij zou ondanks de miserie niet hun ondernemingszin kunnen opbrengen omdat jij daar overduidelijk de mentale kracht toe ontbeert
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 12 juni 2008 om 12:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die neemt wel aan , maar geeft niets terug , dus dan is er geen transactie , en dus ook geen sprake van een marktprincipe hé ... En niet een straatmuzikant , alhoewel er daar tussen zitten die een deftige boete verdienen wegens het produceren van afschuwelijke klanken... ![]()
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() ik heb daar al paar posts terug op geantwoord manta en eigenlijk was savatage me daarin zelfs voor
bedelaars verkopen in t slechtste geval een goed geweten en als je wilt dat die straatmuzikanten ophouden met hun afschuwelijke klanken dan moet je mss in plaats van laf op die bedelaars af te geven de moed eens opbrengen om van de politiek een beeindiging van de armoede te eisen zolang dat je dat niet durft verdien je het wat mij betreft om door afschuwelijke klanken getergd te worden - zelfs dat zou je bovendien als een poltieke actie kunnen zien - een politiek actie die pas zal stoppen als armoede gestopt is en tot slot nog deus ken je die ? nu in tom barman zijn hoed heb ik ook ooit nog eens wat nikkel gestoken - toen hij nog straatmuzikant was en ik middeklasserjongere - maar je kon toen al aan hem zien dat hij het zou maken en natuurlijk kon je dat ook horen aan zijn muziek ik was dan ook helemaal niet verbaast toen deze ondernemende bedelaar, die toen ook door iedereen als werkschuw tuig werd gezien; enkele jaren later met zijn groep deus humo s rockrally won en wereldberoemd en rijk werd
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 12 juni 2008 om 12:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Burger
|
![]() Moeten straatmuziekanten dan gewoon geen leurkaart aanvragen indien ze wettelijk in orde willen zijn?
Laatst gewijzigd door Zam : 12 juni 2008 om 12:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister
|
![]() Hangt af van de gemeente dacht ik. In Gent bijvoorbeeld is een vergunning verplicht. (al vraag ik me wel af wat voor toelatingscriteria men gebruikt als ik sommige "artiesten" bezig hoor)
![]() |
#18 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() Dus wat dat betreft is mijn politieke keuze nog zo slecht niet hé ![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#19 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb trouwens in arme landen al meerdere malen geld gegeven aan mensen die te arm waren om eten te kopen, of aan uitgemergelde kinderen. Daar heb ik geen enkel probleem mee, omdat ik dan weet dat ik iets goed gedaan heb met m'n geld. Als ik dat hier aan een clochaard geef, dan weet ik dat niet. Het kan zijn dat ie er eten mee gaat kopen, maar meer waarschijnlijk gaat dat geld naar alcohol of sigaretten. Dat zijn luxeproducten en geen levensnoodzakelijke producten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bedelen is een manier om aan geld te komen,en of het nu verboden is of niet gewoon doen zeg ik aan de bedelaar
Wie geeft gaat hier in de fout en houdt op die manier armoede in stand.....