Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 maart 2010, 11:31   #1
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard Van Cauwelaert: kapitalisten ontlopen verantwoordelijkheid, België is El Dorado

Citaat:
De middenklasse betaalt

Afgelopen week trokken woedende betogers door de straten van Madrid en Athene. Spanje en Griekenland staan voor zwaar snoeiwerk in hun sociale systemen als gevolg van de precaire situatie waarin beide landen verzeilden. Vooral de Grieken, geplaagd door een gigantisch begrotingstekort en hoogoplopende schuld, bezorgen de landen van de eurozone kopzorgen.

Om een eurobreuk te voorkomen, hebben Duitsland en Frankrijk besloten om voor 30 miljard euro, ruim 1210 miljard in onze oude frank, Griekse staatsobligaties aan te kopen. Een pak van die obligaties zal worden gekocht door de Franse staatsinstelling Caisse des Dépôts en vooral de Duitse overheidsbank Kreditanstalt für Wiederaufbau , ooit opgericht met Amerikaans marshallgeld.

Met de massale aankoop van al dat schuldpapier komen de Duitsers terug op hun eerder ingenomen standpunt dat de Grieken geen eurocent van de Duitse belastingbetaler konden krijgen. Een standpunt dat nog eens benadrukt werd door de Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker: 'De belastingbetaler in Duitsland, België of Luxemburg zal niet opdraaien voor de Griekse fiscale blunders.'

Trouwens, fiscale transfers tussen de lidstaten, noodzakelijk om de werking van de eenheidsmunt te stroomlijnen, werden bij de lancering van de euro niet geregeld. De Europese leiders hoopten echter van de euro de hefboom te maken die verdere politieke integratie zou forceren en bijgevolg ook de noodzakelijke fiscale transfers mogelijk zou maken. Maar kennelijk achtte kanselier Angela Merkel de Griekse schuldenberg een te groot risico voor de euro. Bovendien dreigen aanhoudende moeilijkheden in de eurozone de Europese Unie los te koppelen van de economische groei in de rest van de wereld. Maar nu moeten de Grieken wel hun huiswerk maken, benadrukte Merkel.

Het Griekse huiswerk bestaat in het ombuigen - ambtenarees voor snoeien - van hun sociale systeem. Vandaar de optocht van woedende burgers in de straten van Athene. Zij betalen binnenkort de prijs voor de economische crisis ontketend door Wall Streetbankiers die als beloning voor het geleverde werk hun bonussen voor het jaar 2009 met 17 procent zagen stijgen tot 20,3 miljard dollar. (Bij Goldman Sachs, de grootverdieners aan de Griekse crisis, stegen de bonussen met 31 procent, beweert The New York Times .)

De Nederlandse publicist en historicus Ben Knapen toonde zich onlangs tijdens een debat bij het Vlaams-Nederlandse Huis deBuren bezorgd over het toenemende wantrouwen onder de middenklasse, die zwaar betaalt voor de gevolgen van de economische crisis. Dat toenemende wantrouwen kan nare politieke gevolgen hebben.

In het boek Aftershocks, waar het debat om draaide, stellen gewezen voorzitter van de Europese Commissie Jacques Delors en VUB-academicus Mark Elchardus dat het Europese sociale systeem heel robuust is en de gevolgen van de crisis grotendeels heeft opgevangen. Toch maken de meeste Europese lidstaten zich op om uitgerekend de uitgaven voor hun sociale voorzieningen terug te schroeven.

Ook in België, waar de werkloosheid dit jaar het recordpeil van 1970 zal benaderen, komt het sociale systeem onder grote druk. De komende jaren moet de federale regering voor ruim 18 miljard gaan snoeien. Vooral de middenklasse dreigt het slachtoffer te worden van die besparingen. Tenzij het bedrijfsleven tot nieuwe inspanningen bereid zou zijn. En dat lijkt mogelijk.

Dat laatste mogen we toch opmaken uit opmerkelijke beweringen in een brochure van de Belgisch-Japanse kamer van koophandel (BJA), waarvan VBO-voorzitter Thomas Leysen eveneens voorzitter is. In dat drukwerk noemt Leysen, die tijdens een recent optreden de vergrieksing van België in het vooruitzicht stelde, België het land van belofte voor elke entrepreneur. Ere wie ere toekomt: het PVDA-blad Solidair merkte het verschil tussen het VBO-discours van Leysen en dat als BJA-voorzitter.

Belastingdruk? Dankzij de notionele-interestaftrek, legt Leysen uit, heeft België de laagste reële vennootschapsbelasting ter wereld. Hoge loonkosten? Niets van. Want België is, als het op loonkosten aankomt, bijzonder kostenefficiënt. Voor aanwerving en ontslag van werknemers is België, alweer volgens Leysens BJA, een van de meest patroonsvriendelijke in Europa.

Als opening voor een hervorming van de sociale zekerheid is die voorzet van Thomas Leysen alvast zonder voorgaande.

Rik Van Cauwelaert
Knack

Wat radicaal-links telkens opnieuw bewees in studies, bevestigt nu ook Van Cauwelaert: het kapitalistisch uitschot heeft nog nooit dermate goed kunnen profiteren op de nek van de werknemers. We moeten dringend een halt toeroepen aan het kapitalistisch profitariaat.
Oud 3 maart 2010, 13:26   #2
Tavek
Banneling

Standaard

Ik heb ook de indruk dat werken in Belgie kapotbelast wordt en dat aandeelhouders goedkoop winsten kunnen opstrijken zonder al te veel belastingen.

Ik heb ook aandelen, en krijg dus ook dividenden, maar ik werk ook, en ik zou er niks mee inzitten dat men belastingen op dividend optrekt tot bvb 30 % en de lasten op arbeid wat verlaagt. Dat geld dat belegd is, heb ik niet nodig, toch niet direct. Maar veel mensen hebben hun maandelijks salaris wel nodig om te overleven....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 14:24   #3
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik heb ook de indruk dat werken in Belgie kapotbelast wordt en dat aandeelhouders goedkoop winsten kunnen opstrijken zonder al te veel belastingen.

Ik heb ook aandelen, en krijg dus ook dividenden, maar ik werk ook, en ik zou er niks mee inzitten dat men belastingen op dividend optrekt tot bvb 30 % en de lasten op arbeid wat verlaagt. Dat geld dat belegd is, heb ik niet nodig, toch niet direct. Maar veel mensen hebben hun maandelijks salaris wel nodig om te overleven....
Die aandeelhouders zijn soms kapitaalkrachtigen die nooit hoeven te werken. Maar die zijn waarschijnlijk even dikwijls kleine spaarders die al dan niet via een (pensioen-)fondsen met hun zuurverdiende centen een kleine opbrengst als appeltje voor de dorst willen hebben voor minder goede tijden. Dit zwaarder belasten zou er toe lijden dat het aantal behoeftigen zal stijgen. Hetgeen de staatskas nog meer zou belasten. Maar erger, een gebrek aan risicokapitaal zou de werkloosheid nog meer de hoogte in jagen.
Men zou beter eens uitzoeken waarom er hier zo een hoge belastingen nodig zijn op arbeid. wordt er niet te kwistig omgesprongen met het geïnde kapitaal?
Er moeten dringend maatregelen genomen worden om het percentage werkenden te verhogen. Meer werkenden betekent meer inkomsten, en gelijktijdig minder uitgaven.
Grote probleem blijft dat zelfs de beste ideeën onrealistisch zijn indien ze niet op grote schaal toegepast worden (minimum niveau Europa)

Ik begin meer en meer in de ideeën van vivant te geloven.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 14:31   #4
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Die aandeelhouders zijn soms kapitaalkrachtigen die nooit hoeven te werken. Maar die zijn waarschijnlijk even dikwijls kleine spaarders die al dan niet via een (pensioen-)fondsen met hun zuurverdiende centen een kleine opbrengst als appeltje voor de dorst willen hebben voor minder goede tijden. Dit zwaarder belasten zou er toe lijden dat het aantal behoeftigen zal stijgen. Hetgeen de staatskas nog meer zou belasten. Maar erger, een gebrek aan risicokapitaal zou de werkloosheid nog meer de hoogte in jagen.
Men zou beter eens uitzoeken waarom er hier zo een hoge belastingen nodig zijn op arbeid. wordt er niet te kwistig omgesprongen met het geïnde kapitaal?
Er moeten dringend maatregelen genomen worden om het percentage werkenden te verhogen. Meer werkenden betekent meer inkomsten, en gelijktijdig minder uitgaven.
Grote probleem blijft dat zelfs de beste ideeën onrealistisch zijn indien ze niet op grote schaal toegepast worden (minimum niveau Europa)

Ik begin meer en meer in de ideeën van vivant te geloven.
Toch moeten we af van die gigantische belasting op arbeid. Wat is het alternatief ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 15:24   #5
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch moeten we af van die gigantische belasting op arbeid. Wat is het alternatief ?
Goed beheer en gezond boerenverstand. De tering naar de nering zetten. Prioriteiten stellen zoals verkeersveiligheid (goede wegen) enz. Alle onnodige uitgaven saneren. Dus voorlopig geen prestigeprojecten meer. enz... enz.. Misschien dat er dan wat ruimte komt voor een algemene belastingsverlaging. Maar dan zitten we nog met het probleem van al die leningen die moeten terugbetaald worden.

Er is door de politiekers met geld gesmeten hier in dit land dat het geen naam heeft. Geld dat we niet eens hadden trouwens. België leeft nu reeds enkele jaren boven zijn stand. Kan niet blijven duren. Men kan niet blijven eisen om méér als de kas leeg is hé.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 15:30   #6
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meer mensen aan het werk zetten en dat simpelweg door een verschil te creëren tussen minimumloon en uitkering. Dus minimumlonen minder belasten en het geld dat daarvoor nodig is bij de uitkeringen halen. Daarna kan men alle lonen minder belasten.

Laatst gewijzigd door fox : 3 maart 2010 om 15:31.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 15:34   #7
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Zoals in het GD Luxemburg: wie dopt en zelf geen ander werk vindt,is verplicht binnen de zes maanden een aangeboden job aan te nemen: wel betaalt de staat het loonverlies gedurende vier jaar als men een minderbetaalde job moet aannemen!!

Na zes maanden dus geen uitkering meer !!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 15:47   #8
funzo
Burger

funzo's schermafbeelding

Standaard

minder lasten op loon en meer belastingen op consumeren
ik heb een jaar in ierland gewerkt en betaalde daar 5% belastingen op mijn loon (onder de 28.000/jaar) maar alles is er wel veel duurder, sigaretten bv kosten dubbel de prijs van hier, maar op deze manier heb ik een zuinig jaar geleefd en veel geld overgehouden, veel meer dan ik hier ooit zou kunnen sparen in een jaar

de uitkeringen moeten trouwens zwaar naar beneden en tegelijk voor sommige naar boven, ik zou een systeem van kosten terug betaling invoeren voor werklozen (sigaretten en bier bv worden natuurlijk niet terug betaald) onkosten nota's indienen voor de huur, busticketjes ed voor sollicitaties, noodzakelijke boodschappen (nee geen nieuwe gsm elke maand kopen terwijl ge op cafe uwen dop aant opzuipen zijt)

zolang de cafes volzitten met doppers is de dop veel te hoog (voor sommige) en te laag voor mensen die zichzelf met kinderen opzadelen
Oud 3 maart 2010, 16:12   #9
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Belastingverhoging voor de hoogste schijven.
Bombardementen uitvoeren op belastingparadijzen.

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 3 maart 2010 om 16:13.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 16:15   #10
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Knack

Wat radicaal-links telkens opnieuw bewees in studies, bevestigt nu ook Van Cauwelaert: het kapitalistisch uitschot heeft nog nooit dermate goed kunnen profiteren op de nek van de werknemers. We moeten dringend een halt toeroepen aan het kapitalistisch profitariaat.
Ik lees "de middenklasse betaalt". Uitgerekend radicaal-links heeft altijd een monsterverbond gesloten met het grootkapitaal om die middenklasse te pluimen ten koste van de arbeidersklasse: de arbeiders hadden zo toch ook centen en het grootkapitaal was blij dat ze buiten schot bleven.

Daarom is België het land met én enorme sociale voorzieningen én met de laagste vennootschapsbelasting én de hoogste personenbelasting (misschien Zweden uitgezonderd).

Kortom: u leest wat u wilt lezen en foetert wat tegen het grootkapitaal, maar in feite bent u als belgicistisch klein-links de objectieve bondgenoot van dit grootkapitaal. De waterdrager zoals u wilt, of iets minder vriendelijk doch niet minder correct gesteld: de nuttige idioot van dit grootkapitaal.
Oud 3 maart 2010, 16:21   #11
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je zal moeten wachten totdat Belgie barst als je daar iets wil aan doen.

Het positieve aan die zaak is dat het onvermijdelijk is.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2010, 16:30   #12
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Lol, diegenen die het meest afdragen nog meer laten betalen. That's the spirit. Geen begrotingsevenwicht? Geen probleem, we verhogen de belastingen en blijven in hetzelfde bedje ziek.
Oud 3 maart 2010, 16:44   #13
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Lol, diegenen die het meest afdragen nog meer laten betalen. That's the spirit. Geen begrotingsevenwicht? Geen probleem, we verhogen de belastingen en blijven in hetzelfde bedje ziek.
Belastingverlaging voor diegenen die goed verdienen heeft geen enkele zin.
Dat is water naar de zee dragen.
Oud 3 maart 2010, 16:50   #14
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belastingverlaging voor diegenen die goed verdienen heeft geen enkele zin.
Dat is water naar de zee dragen.

Heb ik dat gezegd?

Neen eerst een belastingsverlaging voor de minimumlonen. Dat geld halen we bij de uitkeringen door ze in tijd te beperken. Daarna kan een belastingsverlaging bij de middenlonen doorgevoerd worden.

Wat u voorstelt is pas water naar de zee dragen.
Oud 3 maart 2010, 16:53   #15
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Onder paars werden de allerhoogste schijven naar beneden aangepast.
Deze aanpassing had geen enkele zin. Niemand is daar beter van geworden.
Oud 3 maart 2010, 16:56   #16
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

De hele bonussencultuur is een cultuur die met harde hand moet aangepakt worden. Agressieve dieven worden beloond om de tak waar ze zelf opzitten over te zagen. Probleempje: al de rest zit op diezelfde tak.
Oud 3 maart 2010, 17:08   #17
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik dat gezegd?

Neen eerst een belastingsverlaging voor de minimumlonen. Dat geld halen we bij de uitkeringen door ze in tijd te beperken. Daarna kan een belastingsverlaging bij de middenlonen doorgevoerd worden.

Het groeimodel bestaat niet meer.
Bijgevolg is al wat u uitkraamt wartaal.
U blijft uitgaan van een kapitalistisch systeem waarvan groei de motor is.
Oud 3 maart 2010, 17:11   #18
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door funzo Bekijk bericht
ik heb een jaar in ierland gewerkt en betaalde daar 5% belastingen op mijn loon (onder de 28.000/jaar) maar alles is er wel veel duurder, sigaretten bv kosten dubbel de prijs van hier, maar op deze manier heb ik een zuinig jaar geleefd en veel geld overgehouden, veel meer dan ik hier ooit zou kunnen sparen in een jaar

de uitkeringen moeten trouwens zwaar naar beneden en tegelijk voor sommige naar boven, ik zou een systeem van kosten terug betaling invoeren voor werklozen (sigaretten en bier bv worden natuurlijk niet terug betaald) onkosten nota's indienen voor de huur, busticketjes ed voor sollicitaties, noodzakelijke boodschappen (nee geen nieuwe gsm elke maand kopen terwijl ge op cafe uwen dop aant opzuipen zijt)

zolang de cafes volzitten met doppers is de dop veel te hoog (voor sommige) en te laag voor mensen die zichzelf met kinderen opzadelen
Ierland was een paar jaar geleden een groot voorbeeld.
Een voorbeeld voor kapitalisten. Momenteel is het een paria.
Dank U, kapitalistisch uitschot.
Oud 3 maart 2010, 17:15   #19
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door funzo Bekijk bericht

U wil dus opnieuw concentratiekampen, meneer de jood?
Oud 3 maart 2010, 17:20   #20
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
U hebt niets aangebracht wat daarop zou kunnen wijzen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be