Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 30 maart 2010, 16:58   #1
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard Met de metro vaqn het gents havengebied naar Rixensart ?

De verstedelijiing van het centraal-belgische gebied tussen Gent-Antwerpen-Leuven en Brussel is een feit. Het oprichten van een GEN voor de Brusselse agglomeratie is een mooi initiatief, doch onvoldoende. Het zou waarschijnlijk niet slecht zijn om eens na te gaan of er een geïntegreerde aanpak van de diverse maarschappijen : De Lijn, de NMBS, de STIB en TEC mogelijk zou zijn om dit komplete stedelijke gebied door samenwerking van één geïntegreerd openbaar vervoersnet te voorzien.

Modellen zijn er voldoende in de wereld Berlijn, London, Hamburg, het Ruhrgebied...

vooral de Metrolijn van Brussel, de Premetro van antwerpen en de NMBS zouden de ruggegraat van zulk project kunnen vormen.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 maart 2010, 17:49   #2
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
De verstedelijiing van het centraal-belgische gebied tussen Gent-Antwerpen-Leuven en Brussel is een feit. Het oprichten van een GEN voor de Brusselse agglomeratie is een mooi initiatief, doch onvoldoende. Het zou waarschijnlijk niet slecht zijn om eens na te gaan of er een geïntegreerde aanpak van de diverse maarschappijen : De Lijn, de NMBS, de STIB en TEC mogelijk zou zijn om dit komplete stedelijke gebied door samenwerking van één geïntegreerd openbaar vervoersnet te voorzien.

Modellen zijn er voldoende in de wereld Berlijn, London, Hamburg, het Ruhrgebied...

vooral de Metrolijn van Brussel, de Premetro van antwerpen en de NMBS zouden de ruggegraat van zulk project kunnen vormen.
Het lukt de NMBS nog niet om tussen Antwerpen en Brussel een enigszins betrouwbare en stipte treinregeling uit te werken, dus ik denk dat wat je schrijft een utopie is.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2010, 02:43   #3
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

En wie gaat dat allemaal betalen??? Laten we vooraleerst beginnen met eerst alle oude, vuile gamellen van trams, treinen en bussen te vervangen door moderne exemplaren met enig comfort. Laten we er dan ook voor zorgen dat alles nog min of meer stipt rijdt, dat het personeel een beetje vriendelijk is en dat we ons veilig kunnen voelen in alle gemeenten en buurten op het openbaar vervoer. Laten we vervolgens de onvoltooide of vertraagde werken afwerken of projecten die liggen te 'rotten' eindelijk benutten (ik denk hierbij spontaan aan een deel van de Antwerpse premetro). En laten we tenslotte een realistische dienstregeling op poten zetten, zodat we niet als sardientjes op trein, tram of bus moeten kruipen, omdat er op bepaalde momenten en lijnen een structureel tekort aan capaciteit is.

Als bovenstaande allemaal verwezenlijkt is, kunnen we praten over nieuwe megalomane projecten en misschien heel België ondertunnelen met een soort van metrotrein. Maar zelfs op mijn jeugdige leeftijd vraag ik me af of ik dit nog ooit mag meemaken.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2010, 10:07   #4
Heftruck

Standaard

't Zou leuk zijn maar ik verwacht niet al te veel kunnen van de bevoegde instanties. De Antwerpse metro is een grap. Ik vermoed dat het de bedoeling is dat iedereen zwartrijdt?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2010, 10:45   #5
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Dacht eerst : goed idee.

Maar dan : Rixensart ? Waar ik wil geraken vanuit de Gentse haven is de luchthaven van Rijsel. En dat kan nu al ! Want de Fransvlamingen zijn natuurlijk wel zo slim om een shuttle in te leggen tussen de luchthaven en Lille-Flandres...
Oud 2 april 2010, 12:16   #6
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

integregen??? best zwijgen.
Er zijn in die 'bedrijven' veel te veel politieke vrienden die hun bankrekening nog niet voldoende gespeisd hebben; al die "hoog"opgeleide mensen die "kundig" leiding geven zullen niet willen opstappen ten voordele van een beter openbaar vervoer hoor.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2010, 16:33   #7
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

De belgen zijn anders uitstekende light-train constructeurs ; zowat overal op deze aardkloot hebben we al indrukwekkende netwerken geïnstalleerd. Antwerpen, Gent en Brussel krijgen inmiddels nieuwe trams en ook de kusttram en die van charleroi gaat kortelings vernieuwd geraken.

Voor diegenen die echt een heekel hebben aan files zou een beter openbaar vervoer toch wel een zegen zijn. Dat zoiets niet utopisch is bewijzen de netwerken in diverse agglomeraties rond de wereld. Het GEN project rond Brussel is een goed idee : maar waarom dat niet wat ambiteuzer opzetten ?

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2010, 17:48   #8
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De belgen zijn anders uitstekende light-train constructeurs ; zowat overal op deze aardkloot hebben we al indrukwekkende netwerken geïnstalleerd. Antwerpen, Gent en Brussel krijgen inmiddels nieuwe trams en ook de kusttram en die van charleroi gaat kortelings vernieuwd geraken.

Voor diegenen die echt een heekel hebben aan files zou een beter openbaar vervoer toch wel een zegen zijn. Dat zoiets niet utopisch is bewijzen de netwerken in diverse agglomeraties rond de wereld. Het GEN project rond Brussel is een goed idee : maar waarom dat niet wat ambiteuzer opzetten ?
Mobiliteit= snelheid + prijs
dit zijn de twee parameters waarmee je moet spelen.

Wanneer een trein SNELLER gaat dan een ander alternatief, en goedkoper of ongeveer dezelfde prijs, wordt hij een zeer antrekkelijk vervoersmiddel.

Dus de dag dat je Gent-Brussel of ANtwerpen Brussel of Namen- Brussel systematisch in 15minuten verbindt, zul je een vervoersmiddel hebben die iedereen zal aanspreken.

ALs je van gent Centrum naar Brussel Centrum in 15 reist, kun je nog verwachten dat je 20' via Metro-Bus op uw bestemming bent. En het is die trip die je wilt doen kiezen tussen Auto en Openbaar vervoer.

Er is nog een tweede parameter waarmee je moet spelen, niet alleen de snelheid, maar ook het INTERVAL tussen twee ritten.
De dag dat je een volledig geautomatiseerd spoor legt, waar het interval tussen twee ritten bvb max 10minuten bedraagt, moet je statistisch gezien maar 5 minuten wachten voor een volgende verbinding.
Dus het METRO concept is inderdaad iets die mensen aanspreekt. Dus daar ga je inderdaad de reisduur van Gent - Brussel dramatisch inkorten.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 00:19   #9
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

In principe ben ik het met je eens, roger. Wat in het Roergebied kan, moet bij ons ook kunnen. Een groot semi-verstedelijkt gebied, met grote verkeersstromen in alle richtingen, dat verdient gewoon een spoornetwerk dat quasi de klok rond werkt, met hogere frequenties dan dan vandaag het geval is.
Een echt metronetwerk zou ik er niet van maken, om de vijf of zelfs 10 minuten een trein is overkill op de meeste verbindingen, maar een minimum van elk halfuur, en op de belangrijkste assen om het kwartier, is gewoon onontbeerlijk. En dat tot minstens 1 uur 's nachts.
Omdat nieuwe spoorlijnen geld kosten, wil ik gerust op bepaalde assen voor snelbussen gaan.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 07:22   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
In principe ben ik het met je eens, roger. Wat in het Roergebied kan, moet bij ons ook kunnen. Een groot semi-verstedelijkt gebied, met grote verkeersstromen in alle richtingen, dat verdient gewoon een spoornetwerk dat quasi de klok rond werkt, met hogere frequenties dan dan vandaag het geval is.
Een echt metronetwerk zou ik er niet van maken, om de vijf of zelfs 10 minuten een trein is overkill op de meeste verbindingen, maar een minimum van elk halfuur, en op de belangrijkste assen om het kwartier, is gewoon onontbeerlijk. En dat tot minstens 1 uur 's nachts.
Omdat nieuwe spoorlijnen geld kosten, wil ik gerust op bepaalde assen voor snelbussen gaan.
je moet gewoon kleinere treinen schedulen, denk aan shuttles, dus aerodynamische wagons die aan hoge snelheid pendelen tussen de grote steden...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 11:49   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Het is me al veel opgevallen dat het openbaar vervoer net de oorzaak van verkeershinder is.
Misschien is het iemand anders ook al eens opgevallen?
Oud 3 april 2010, 19:40   #12
groentje
Minister-President

Standaard

Net zoals elke deelnemer aan het verkeer plaats en tijd inneemt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 3 april 2010, 20:53   #13
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net zoals elke deelnemer aan het verkeer plaats en tijd inneemt.
En om de 50 meter blijft staan.
Terwijl de anderen mogen wachten.

Of waar de remedie tegelijk de kwaal is.

Laatst gewijzigd door Mambo : 3 april 2010 om 20:54.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 23:37   #14
groentje
Minister-President

Standaard

Daar heeft een bus of tram gelukkig slechts last van als ze mee in de file staan. Maar dat komt door onze rommelige ruimtelijke ordening, waardoor er zoveel opritten en garages zitten waar mensen uit willen komen of inrijden met hun groot blik op wielen.
Leve de vrije bus- en trambanen, dus.
Jeroen Boone
Oud 6 april 2010, 15:34   #15
Zwitser

Standaard

Citaat:
In Nederland wil men naar een trein per tien minuten in de randstad. Dat is dus op elke lijn een stoptrein, en een sneltrein elke tien minuten. Men heeft het al uitgeprobeert, en het kan, zelfs op een gewoon dubbelsporige lijn. In Vlaanderen ligt dus al genoeg infrastructuur om het voor elkaar te krijgen. Wat nodig is, is de wil om het te doen...

Als je nog een goed voorbeeld wil zien: Zürich. Daar heb je rond de stad een geïntegreerd vervoerssysteem, met een tariefsysteem, en een zorgvuldig uitgekiende dienstregeling waar alle modi op elkaar afgestemd zijn. En dat werkt, zelfs met vier spoorwegmaatschappijen, vier trambedrijven en een tiental busbedrijven... In de agglomeratie Zürich vervoert het OV dubbel zoveel mensen als de privé auto...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 15:40   #16
Zwitser

Standaard

Citaat:
Nieuwe trams die weliswaar in Duitsland gebouwd zijn...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2010, 19:20   #17
groentje
Minister-President

Standaard

Technisch is het volgens mij ook haalbaar (behalve misschien in de Noord-Zuidverbinding), maar de sprong voorwaarts zou te groot zijn, en is politiek absoluut onhaalbaar momenteel. Overigens is het Nederlandse experiment op Utrecht-Eindhoven alweer uitgesteld wegens 'te duur'.
Er is nog heel veel nodig vooraleer in België er voldoende politici te vinden zijn om ons mobiliteitsbeleid helemaal om te gooien. Zolang dat niet is gebeurd, blijf je met lege treinen zitten, die koren op de molen zijn van de tegenstanders.
Laat ons daarom maar vooruitgaan stapje per stapje. Met een algemene halfuursfrequentie, en GEN's rond de grote Belgische steden, die zeker in geval van Brussel, Antwerpen en Gent best gewoon aan elkaar hangen. Er zal nog meer dan genoeg water door de Zenne vloeien vooraleer dat een feit is, vooraleer we aan de rest van het land kunnen beginnen.
Jeroen Boone
Oud 7 april 2010, 12:45   #18
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In Nederland wil men naar een trein per tien minuten in de randstad. Dat is dus op elke lijn een stoptrein, en een sneltrein elke tien minuten. Men heeft het al uitgeprobeert, en het kan, zelfs op een gewoon dubbelsporige lijn. In Vlaanderen ligt dus al genoeg infrastructuur om het voor elkaar te krijgen. Wat nodig is, is de wil om het te doen...

Als je nog een goed voorbeeld wil zien: Zürich. Daar heb je rond de stad een geïntegreerd vervoerssysteem, met een tariefsysteem, en een zorgvuldig uitgekiende dienstregeling waar alle modi op elkaar afgestemd zijn. En dat werkt, zelfs met vier spoorwegmaatschappijen, vier trambedrijven en een tiental busbedrijven... In de agglomeratie Zürich vervoert het OV dubbel zoveel mensen als de privé auto...

dat het praktisch en fysisch kan, bestaat weinig twijfel over....doch van het moment we beginnen over politieke kunde eindigt het verhaal.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2010, 13:49   #19
nihao
Minister

nihao's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
van het moment we beginnen over politieke kunde eindigt het verhaal.
Zo is het.
Zucht.
Het grootste probleem van de politiek is de politici.

Als je ziet hoe een totaal achterhaald idee (geen rekeningrijden voor stemgerechtigde burgers) er toe leidt dat randvoorwaarden (geen tol en geen vrachtwagens in de Kennedytunnel) die bij het belangrijkste infrastrucuurproject ever worden opgelegd de keuze totaal vertekenen...

Dat zal lachen worden trouwens, als op alle Europese wegen rekeningrijden geldt, behalve in de Kennedytunnel !
Oud 7 april 2010, 15:58   #20
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Het lukt de NMBS nog niet om tussen Antwerpen en Brussel een enigszins betrouwbare en stipte treinregeling uit te werken, dus ik denk dat wat je schrijft een utopie is.
Daarvoor moet ge eerst heel den boel privatiseren...

Dan moet iemand er effectief geld mee gaan verdienen, en dan ga je zien dat de treinen wel op tijd kunnen rijden... want als die gasten die geen goesting hebben om op dat moment te werken, niet werken , vliegen die gewoon buiten, en worden die vervangen door anderen die dat probleem niet hebben.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be