Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2010, 16:41   #1
ikkuhjaikkuh
Vreemdeling

Standaard Nederlandstalig onderwijs Brussel

Volgens cijfers van de overheid zou zo ongeveer 20% van het onderwijs in Brussel nederlandstalig zijn. Andere bronnen geven 25%.

Nu is mijn vraag eigenlijk, wat de verhouding tussen nederlandstalig en franstalig onderwijs is per gemeente. Zijn hier officiële cijfers van?

Een gemeente als Sint Agatha Berchem waar procentueel meer nederlandstaligen wonen dan in bijvoorbeeld Ukkel zal in verhouding meer nederlandstalige scholen tellen lijkt me. Zou in Sint Agatha Berchem dan 40% van het onderwijs nederlandstalig zijn en in Ukkel 10%? Of is dit overal in Brussel ongeveer 20% en is dit redelijk homogeen verdeeld.

Als iemand hiervan cijfers heeft zou ik ze graag zien!
ikkuhjaikkuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 19:47   #2
Queensburry
Gouverneur

Queensburry's schermafbeelding

Standaard

Ik heb die cijfers ook niet maar mijn kinderen waren alle drie de enige volledig Nederlandstaligen in hun klas van een Vlaamse witte eliteschool in Woluwe.

Het aantal scholen moet daarom niet in verband staan met het aantal Nederlandstaligen in de gemeente.

Laatst gewijzigd door Queensburry : 21 februari 2010 om 19:49.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2010, 20:43   #3
ikkuhjaikkuh
Vreemdeling

Standaard

Wow, dat lijkt me wel uitzonderlijk. Nou is Woluwe wel een van de meest franstalige gemeentes van Brussel, maar dan nog.

In Anderlecht en andere noordelijke gemeentes van Brussel is het volgens mij per klas toch zo dat er wel een redelijk percentage nederlandstaligen in de klassen zitten.

Zoals u zegt zou het aantal nederlandstaligen niet helemaal in verhouding hoeven te staan met het aantal nederlandstaligen inwoners. Naar alle waarschijnlijkheid zal er toch wel enig verband bestaan, zij het niet evenredig.
Oud 21 februari 2010, 22:10   #4
Queensburry
Gouverneur

Standaard

Opgelet, wat we wel zagen waren 'gemengde ouderkoppels', dus één Nederlandstalige en één anderstalige (Frans, maar ook Engels, Duits of Spaans). Gemiddeld drie per klas.
Opvallende vaststelling daarbij is dat kinderen van een Vlaams/Engels of Vlaams/Spaans koppel tweetalige worden opgevoed (maar hun Nederlands is wel nooit écht perfect) terwijl de kinderen van een Vlaams/Waals koppel thuis altijd ééntalig Frans worden opgevoed. Soms hadden die kinderen nog een grotere taalachterstand dan de kinderen van twee Franstalige ouders. Deze vaststelling zegt natuurlijk véél over de Walen én jammer genoeg ook over de Vlamingen.
Soit, wij zijn in oktober verhuist, en de bezorgdheid voor goed onderwijs was een van de hoofdredenen voor die beslissing.
Oud 21 februari 2010, 22:29   #5
ikkuhjaikkuh
Vreemdeling

Standaard

u zegt dat de waals/vlaamse koppels thuis vaak enkel frans praten. Dit lijkt me vrij sterk niet? Aangezien ze juist tweetalige kinderen willen, door ze juist naar een nederlandstalige school te sturen. Is dat niet zo dan?
Oud 21 februari 2010, 22:32   #6
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Ik ken iemand met een Nederlandse vader en een Waalse moeder die vooral Nederlandstalig is. Maar ja, hij komt uit het Antwerpse. Omgeving zegt ook veel in deze.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 21 februari 2010 om 22:32.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 00:10   #7
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Primair onderwijs in BXL: 31 % volgt volgt NL, 53 % volgt FR, en 16 % volgt anderstalig onderwijs.

Noten

1)-In het secundaire onderwijs liggen de percentages voor NL lager. Veel Franstaligen in het Zuiden en Oosten van Brussel laten hun kinderen tot 12 jaar NL onderwijs volgen, daarna probeert men de bekende 'elite' colleges binnen te komen om het nageslacht maximaal voor te bereiden op een glorieuze carriere.

2) Het anderstalige onderwijs rukt in Brussel gestaag op. De Europese scholen (nu drie straks vier) zijn zéér populair en bijna een garantie op een internationale carriere. Vrijwel gratis voor EU fonctionnaires. De Amerikaanse en Britse scholen kosten tot aan 28.000 € per jaar per kind. Marginaal verschijnsel? De Britse School in Tervuren heeft bijna 1500 leerlingen.

3) Het Franstalige lager onderwijs in het Westen en Noorden van Brussel verwordt langzamerhand tot een afvoerputje voor ongemotiveerde ouder(s) en hun kinderen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 februari 2010 om 00:11.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 01:14   #8
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Opvallende vaststelling daarbij is dat kinderen van een Vlaams/Engels of Vlaams/Spaans koppel tweetalige worden opgevoed (maar hun Nederlands is wel nooit écht perfect) terwijl de kinderen van een Vlaams/Waals koppel thuis altijd ééntalig Frans worden opgevoed.
Niet altijd.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 12:38   #9
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Niet altijd.
Zie de huidige MP van Belgie. Toch wel een prominent voorbeeld.

Het Nederlands won hier.
Oud 22 februari 2010, 13:49   #10
ikkuhjaikkuh
Vreemdeling

Standaard

[quote=Eberhard Leclerc;4610565]Primair onderwijs in BXL: 31 % volgt volgt NL, 53 % volgt FR, en 16 % volgt anderstalig onderwijs.

[\QUOTE]

Waar heeft u deze gegevens vandaan? Graag bronvermelding.
Alvast bedankt.

De cijfers die politici roepen zijn vaak dat 1/5 (20%) van het onderwijs Nederlandstalig is.

Of schat u deze percentages?

Laatst gewijzigd door ikkuhjaikkuh : 22 februari 2010 om 13:51.
Oud 22 februari 2010, 14:07   #11
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Het is me trouwens een raadsel waarom Nederlandstalige kinderen afgewezen worden in Nederlandstalige scholen ten nadele van kinderen thuis enkel Frans spreken.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2010, 17:35   #12
Queensburry
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ikkuhjaikkuh Bekijk bericht
u zegt dat de waals/vlaamse koppels thuis vaak enkel frans praten. Dit lijkt me vrij sterk niet? Aangezien ze juist tweetalige kinderen willen, door ze juist naar een nederlandstalige school te sturen. Is dat niet zo dan?
Omdat de kinderen thuis enkel Frans spreken, worden ze ter compensatie dan naar het Nederlandstalig onderwijs gestuurd. Maar op die wijze geeft hun gemengde afkomst hen ook geen enkel taalvoordeel.

Bovendien ging mijn post enkel over mijn eigen ervaring op de lagere school van mijn kinderen, hetgeen geen statistische relevantie heeft.

Het lagere taalniveau trekt het hele educatieve programma naar beneden. Enkel wiskunde - wat niet taalgebonden is - is van een hoog niveau.

En dan hadden we nog het voordeel dat er in die witte school erg weinig 'derde taal-sprekers' bij waren: thuis Arabisch, Frans op straat en Nederlands op school. Met twee talen moeten er al serieuze extra inspanningen worden geleverd, en als je dan met drie talen begint, met een culturele achtergrond die de kinderen onvoldoende stimuleert om te studeren, is het helemaal hopeloos. Dan verwordt het Nederlands tot een broebeltaaltje, en let op!: ook het Frans en het Arabisch van die kinderen zijn soortgelijke broebeltaaltjes. Zo zit Brussel vol met jongeren die geen enkele taal beheersen op moedertaal-niveau. Je kunt je dan ook voorstellen dat dit leidt tot een totale desoriëntatie op vlak van hun identiteit: drie talen én twee totaal verschillende culturen. Eigenlijk is het zo niet te verwonderen dat ze de Islam als basis van hun identiteit gaan beschouwen, omdat cultuur, taal en grondgebied - die normaal de basis voor de identiteit vormen - voor hen geen houvast bieden.
Oud 22 februari 2010, 17:41   #13
Queensburry
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Het is me trouwens een raadsel waarom Nederlandstalige kinderen afgewezen worden in Nederlandstalige scholen ten nadele van kinderen thuis enkel Frans spreken.
Vele Vlamingen - ikzelf inbegrepen - kunnen niet meer in Brussel blijven wonen omdat ze niet het kwaliteitsonderwijs vinden dat ze verwachten.
En in de weinige goede Vlaamse scholen krijgen ze inderdaad geen enkele voorrang. Nu met het nieuwe geïnformatiseerde systeem kan er door de directie zelfs niet meer worden bijgestuurd.
Bovendien, en dat weet lang niet iedereen, wordt er wel degelijk wettelijke voorrang gegeven aan een bepaalde categorie: kinderen uit kansarme gezinnen, bijna nooit Nederlandstaligen.
Vele Vlaamse kinderen vallen dus vaak uit de boot, en moeten door hun ouders in de spits naar scholen in de rand worden gebracht. Pure waanzin.

En de oplossing is inderdaad simpel: Brusselse ouders met een Nederlandstalige identiteitskaart krijgen voorrang in de Nederlandstalige scholen. Waarom dat niet kan, is me een raadsel. Daar heb je zelfs geen 'vijf minuten politieke moed' voor nodig omdat het géén communautaire kwestie is maar een interne kwestie van de Vlaamse Gemeenschap.

Laatst gewijzigd door Queensburry : 22 februari 2010 om 17:43.
Oud 22 februari 2010, 20:01   #14
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vele Vlamingen - ikzelf inbegrepen - kunnen niet meer in Brussel blijven wonen omdat ze niet het kwaliteitsonderwijs vinden dat ze verwachten.
U moet gewoon in Brussel Oost gaan wonen als u behoefte heeft aan NL scholen van hoog niveau.
De 'peer' groep is altijd definierend en die is daar van hoog niveau.
Oud 22 februari 2010, 20:52   #15
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo zit Brussel vol met jongeren die geen enkele taal beheersen op moedertaal-niveau.
Ik denk dat u de situatie volledig onderschat.
De migranten-jeugd in het Zuiden en Oosten van Brussel is vrijwel allemaal twee dan wel drie of viertalig, én op niveau durf ik te stellen.

In Brussel West en Noord kunt u zich nog weleens vergissen in het niveau van het Frans van de meeste (migranten)jongeren. Op de straat is hier de taal de Brusselse variant van 'Verlan'. Op de Franstalige school of op het werk verandert dit net zo makkelijk in hoogfrans.
De beheersing van het Nederlands is idd veelal matig, maar dat lijkt mij logisch daar deze taal in Brussel én de Rand vooral een dode taal is geworden. Spelen met de NL taal, genieten van die taal, en het voelen van die taal is er voor de kids uit het NL onderwijs niet bij. Met dank aan de Vlaamse overheid zelf. Heeft u het medialandschap in Brussel/Rand wel eens bekeken?

Die deficientie van het Nederlands bij jongeren in Brussel is desondanks imho niet groter dan die in de VL provincie, daar waar zelfs tot op de scholen zelf het dialect wordt gecultiveerd, en waar ternauwernood uiteindelijk misschien 50% van de Vlaamse jongeren er in slaagt om een soort van standaard Nederlands te spreken.
En dan spreekt de Brusselse jeugd nog een paar talen extra.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 22 februari 2010 om 20:57.
Oud 23 februari 2010, 18:12   #16
ikkuhjaikkuh
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
U moet gewoon in Brussel Oost gaan wonen als u behoefte heeft aan NL scholen van hoog niveau.
De 'peer' groep is altijd definierend en die is daar van hoog niveau.
Wat bedoel je met Brussel oost?
Evere, of Schaarbeek? Daar zijn beide niet echt veel nederlandstaligen toch? In Evere misschien wat meer maargoed.
In Woluwe bijvoorbeeld is het aantal nederlandtaligen ook erg laag.

Nederlands is toch niet helemaal een dode taal in Brussel en de Rand. In de noordwestelijke gemeentes van Brussel is er nog wel een groep die die taal echt gebruikt. En in de rand bovendien ook (behalve faciliteitengemeentes dan, daar is het ook duidelijk minder)
Oud 23 februari 2010, 20:26   #17
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat bedoel je met Brussel oost?
Evere, of Schaarbeek? Daar zijn beide niet echt veel nederlandstaligen toch? In Evere misschien wat meer maargoed.
In Woluwe bijvoorbeeld is het aantal nederlandtaligen ook erg laag.

Nederlands is toch niet helemaal een dode taal in Brussel en de Rand. In de noordwestelijke gemeentes van Brussel is er nog wel een groep die die taal echt gebruikt. En in de rand bovendien ook (behalve faciliteitengemeentes dan, daar is het ook duidelijk minder)
Brussel Oost = WSL, WSP, Bosvoorde, en Oudergem.
Weinig NLtaligen, veel (rijke) migranten, topscholen (zowel fr als nl)

Met dode taal in deze context wordt bedoeld dat de anderstalige leerling buiten de NL-school het Nederlands niet of nauwelijks gebruikt.
Oud 24 februari 2010, 00:07   #18
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard Verhouding Nl / FR in Brussel > onderwijs

Me dunkt dat die cijfers over het aantal leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel nogal gemakkelijk door de verantwoordelijke minister(s) opgevrolijkt worden of sterk naar boven afgerond. In een artikel over Brussel van de pen van Brussels socioloog en economist Philippe Van Parijs zag ik recent andere cijfers waarvan ik denk dat die dichter bij de werkelijkheid liggen. Die cijfers waren : 16% van de Brusselse leerlingen in het NL onderwijs, 4% in het Europees onderwijs en 80% in het Franstalig onderwijs. Ik heb zelf ook eens de cijfers van basis en secundair naast mekaar gelegd op basis van het cijfermateriaal dat ik vond op de website van de Vlaamse Gemeenschapscommissie en de Franse Gemeenschap en ik kwam toen ook uit aan een NL aandeel dat overduidelijk lager ligt dan de 20% die onze eigen Minister(s) doen circuleren.

bron : "Brussel vandaag: tien paradoxen en vijf bedreigingen" - Philippe Van Parijs http://www.uclouvain.be/cps/ucl/doc/...russel.VMT.pdf
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2010, 00:12   #19
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard Over wakkere burgers en cijfers over het gevoerde beleid

Citaat:
Nu is mijn vraag eigenlijk, wat de verhouding tussen nederlandstalig en franstalig onderwijs is per gemeente. Zijn hier officiële cijfers van?
Hier zijn geen officiële cijfers van. Die zal je zelf bij mekaar moeten sprokkelen om daar zicht op te krijgen. Het lijkt soms zelf de bedoeling dat de burger niet te veel zicht krijgt op de werkelijke situatie.

Ook interessant om weten : 7 van de 19 Brusselse gemeentebesturen investeren uitsluitend in Franstalig onderwijs en niets in Nederlandstalig onderwijs. Bij die 7 horen bv. Schaarbeek, een gemeente van + 113.000 inwoners en ook Sint-Gillis, de gemeente waar Brussels Minister-president Charles PICQUE (PS) titelvoerend burgemeester is;

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 24 februari 2010 om 00:13.
Oud 24 februari 2010, 00:18   #20
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard Brussel : Vlamingen, trap het af' is de boodschap

Heel wat Nederlandstalige ouders in de hoofdstad zitten met de handen in het haar. Hun kind kan in geen enkele Nederlandstalige basisschool terecht. Heel wat Frans en anderstalige kinderen lopen school in het Nederlandstalig onderwijs om een tweetalige toekomst te verzekeren en omdat het Franstalig onderwijs een slechte reputatie heeft. Daardoor is er nog maar weinig plaats in de bestaande Nederlandstalige scholen. De Vlaamse overheid investeert te weinig in nieuwe scholen in Brussel. Bovendien : 7 van de Brusselse gemeenten investeren uitsluitend in Franstalig onderwijs en niets in Nederlandstalig onderwijs.. En het online inschrijvingssysteem voor de Nederlandstalige scholen loopt mank. Zie het interview op TV Brussel met gefrustreerde Nederlandstalige Brusselaars :
http://www.youtube.com/watch?v=3iqBSEOclmc
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 24 februari 2010 om 00:23.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be