![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De laatste jaren zien we meer en meer gelobby door religieuze groeperingen om zaken zoals "intelligent design" en creationisme in het curriculum van scholen te krijgen, dit is vooral zo in de Vereenigde Staten (zie Texas) en in mindere mate ook in Nederland.
Het valt me echter op dat zulke zaken couranter beginnen te worden, en vraag me af hoe dit mogelijk is in deze tijden. Ook beschouw ik zulke acties als zeer gevaarlijk, educatie is immens belangrijk in de huidige maatschappij en eens te meer zo voor de toekomst. Het toevoegen van zaken zoals "intelligent design" aan het curriculum ondermijnt in mijn ogen de doeltreffendheid van het curriculum en riskeert ervoor te zorgen dat de wetenschappelijke methode door minder mensen begrepen zal worden, en deze methode is juist verantwoordelijk voor de welvaart die wij kennen. Ligt het aan mij, of neemt religieus extremisme (want dat is het eigenlijk) toe de laatste jaren? Hoe zien jullie de toekomst in?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Europees Commissaris
|
![]() Creation theory (dat alles gecreëerd is zoals het is en dan in een bepaalde tijd) is net zoals evolution theory = GEEN wetenschap.
ID is niet wetenschap maar valt onder het rationalisme in het algemeen, ik bedoel rationalisme als denkwijze in de epistemologie. Wat voor mij gevaarlijk is, is het dogmatiseren en ideologiseren van zaken die in de naam van wetenschap worden geïnterpreteerd (zoals Richard Dawkins en Harun Yahya doen), terwijl de interpretaties absoluut niets te maken hebben met de wetenschap. Absoluut NIETS. http://www.newscientist.com/blogs/sh...-could-be.html Zo iets en dat soort uitdagingen, die horen niet thuis in de wetenschap, that's for sure. Dat is ook gevaarlijk. Hier een voorbeeld die vlakbij wetenschappelijk denken staat, zeg maar in de goede richting: http://www.youtube.com/watch?v=LKFanG5s01M (Hij zegt hier, historisch gezien, wel iets verkeerd, maar om het goed te maken moet je gewoon Francis Bacon door Alhazen vervangen en Descartes legde de basis voor moderne filosofie en moderne wiskunde dus niet wetenschap in het algemeen). Laatst gewijzigd door porpo : 16 februari 2010 om 16:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
2) Wetenschap heeft niets te zien met religie 3) Ik ben geen aanhanger van beide personen noch heb ik hun boeken gelezen, ik kan dus niet oordelen in hoeverre zij 'dogmatiseren & ideologiseren" Je beseft toch dat deze link vol staat met bewijzen voor evolutie?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat spreekt voor zich, alleen ideologie maakt van die ideen wetenschap, die zijn gewoon geen wetenschap. En bovendien wie beweert, bewijst. Je beweert die of die idee wetenschappelijk te zijn, jij moet dus hier op een rationele, verstandige & verstaanbare methode u bewering hard maken. Je mag proberen, maar uw poging is definitief mislukt en gebaseerd op ideologische achtergronden. Die ideeën absoluut niet wetenschappelijk. Die zijn niet geproduceerd volgens de regels van wetenschappelijke methode. Die zijn niet falsifieerbaar. Citaat:
O ja, evolutie is zwembad van Merksem. Citaat:
2) Klopt, wetenschap heeft ook niets te zien met moraliteit, schoonheid, ideologie, kunst, metafysica.. Citaat:
Ezel van Peter spreekt Frans, hier een bewijs: ![]() Laatst gewijzigd door porpo : 16 februari 2010 om 16:23. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Minister
|
![]() Ik denk dat ID sinds het Kitzmiller vs Dover trial zijn momentum kwijtgespeeld heeft en enkel nog maar een stille dood kan krijgen, althans in het westen. Daarentegen blijft creationisme en ID zowat de overheersende theorie in de islamitische wereld. Gezien de grote migratie uit het midden-oosten, vrees ik vooral onder invloed van hen voor religieus extremisme in onze contreien.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||||
|
![]() Citaat:
Ik ga hier verder niets meer aan toevoegen, het feit dat je dit niet kan vatten kan ik enkel verklaren door aan te nemen dat je ofwel een troll bent ofwel dat je evenveel hersencellen hebt als een pantoffeldiertje. Mocht je toch iets willen bijleren, begin dan hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methode Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Europees Commissaris
|
![]() Weet je wat voor een bewijs ik aanhaalde om aan te tonen dat de ezel van Peter Frans spreekt? Laten we dat maar ezel-bewijs noemen. Wat u een bewijs noemt, is in feite zo'n ezel-bewijs.
(De evolutie theorie is gebasseerd op observaties, onderzoek proefstellingen, conform de wetenschappelijke methode, ergo, het is een wetenschappelijke theorie.) Het pakt niet, je maakt bewering gebaseerd op illusies en onwetendheid, te vergelijken met: De Pterse ezel-Frans theorie is gebasseerd op observaties, onderzoek proefstellingen, conform de wetenschappelijke methode, ergo, het is een wetenschappelijke theorie. Laatst gewijzigd door porpo : 16 februari 2010 om 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
|
![]() Citaat:
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 16 februari 2010 om 21:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De reden is natuurlijk dat de hypotheses over evolutie zoveel dingen onverklaard laten, dat het absoluut geen probleem is om in het gat te springen. Dus, die dingen die onverklaard zijn toe te schrijven aan een onbekende drijvende kracht achter de evolutie, God bijvoorbeeld. Harun Yahya doet dat bijvoorbeeld met bravoure door te bewijzen dat de meeste diersoorten helemaal niet geëvolueerd zijn, en daar heeft hij dan nog gelijk in ook. Dieren verschijnen plots in de fossiele geschiedenis en blijven dan 165 miljoen jaar onveranderd, of sterven uit. Voorbeeldje nodig? Vorige zaterdag in het Nieuwsblad:/ De Standaard: Spin van 165 miljoen jaar oud. En dat is lang niet het enige voorbeeld, eind vorig jaar bv. een gelijkaardig geval met het fossiel van een kwal. Niks evolutie. Zolang de evolutie-biologie geen verklaring biedt voor de grote lijnen van de evolutie, moet je ook niet verwachten dat er geen andere hypotheses worden verzonnen. Intelligent Design vertrekt vanuit de vaststelling dat de manier waarop de evolutie richting meer complexiteit is gegaan niet verklaarbaar is met de combinatie van de vandaag bekende genetische mechanismen + natuurlijke selectie. En tot hiertoe heeft er nog niemand een "wetenschappelijke methode" beschreven waarmee die claim zou kunnen weerlegd worden, of een "wetenschappelijke" (lees 'materialistische') verklaring kunnen voorleggen. Misschien toch tijd dat de evolutie-biologen eens gaan nadenken, in plaats van zich in hun grote gelijk te wentelen ondanks alle onverklaarbare fenomenen die daartegen spreken. Laatst gewijzigd door fonne : 16 februari 2010 om 21:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een begin van een bewijsje dat de claims van de gemaakte hypotheses plausibel zijn. Een beschrijving van de methode die men gebruikt om een onderscheid te maken tussen concurrerende hypothesen. Een goede match van de observaties met de voorspellingen van de hypotheses. Etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat je ziet is gewoon de tegen-reactie tegen de drie grote charlatans die op gang komt. Niets extremistisch, gewoon gewettigde zelf-verdediging. De toekomst kan er alleen evenwichtiger en dus harmonieuzer van worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||||
|
![]() Citaat:
2) Jij beschrijft hier een god of gaps, de meest primitieve vorm van een godsbeeld Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Onze nieuwste evolutionaire "voorouder" gedegradeerd tot een gezelschapsdiertje Veel leesplezier, tussen al het atheïstisch geschimp door staan er heel lezenswaardige dingen in de draad ![]() Maar ik snap echt niet waarom iemand schrik zou hebben van een negatieve invloed op het vatten van de wetenschappelijke methode? Ik zou zeggen integendeel: confronteer de studenten met verschillende standpunten, leer ze zelf kritisch nadenken en ze zullen wel tot de juiste conclusies komen. Alleen vrees ik dat dat nou net is waar jullie schrik voor hebben: dat die conclusie is dat de hypotheses over evolutie inderdaad sterk onvolledig zijn en er iets "meer" moet zijn. Aan wetenschapsfilosofie en geschiedenis wordt mijns insziens sowieso veel te weinig aandacht besteed in wetenschappelijke curricula. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#17 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zoals ik zei, van mij mogen ze dit gerust opnemen in het curriculum, maar niet onder de noemer wetenschap, want dat is het niet. Als je de wetenschappelijke methode gaat vervuilen met pseudo wetenschap, dan doe je kinderen een onrecht aan. Wetenschappen zijn enorm belangrijk, het leert iemand analytisch denken, deductief redeneren & zaken onderzoeken, als je dan ineens daar "theorieën" gaat tussen werpen die niet falsifieerbaar zijn, en buiten het domein van de wetenschap liggen, dan doe je die zaken teniet. Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De wetenschap, meneer Amon, staat niet los van wiskunde, logica, causaliteit, geschiedenis, filosofie .. En als we sociaal constructivisme serieus zouden nemen, dan moeten we ook de samenleving met zijn socio-politieke aspecten, erbij halen en misschien hebben ze gelijk maar ik ben geen constructivist. Laatst gewijzigd door porpo : 17 februari 2010 om 10:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
![]() Citaat:
Mensen zoals jij zijn het perfecte voorbeeld waarom men het curriculum niet mag verkrachten door ID & creationisme (en waarom niet, pastaferisme) in de wetenschapsleer te dumpen. De wetenschappelijke methode is efficiënt en werkt omdat ze zich enkel met objectieve observaties bezig houdt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |