![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Discussiëren is een kunst welke wij helaas niet allen in gelijke mate beheersen. Daarom lijkt het mij handig een kleine handleiding op te stellen voor huidige en toekomstige forumgebruikers. Ik heb in de gauwte een tiental "geboden" genoteerd. Ik hoop dat jullie deze, indien nodig, kunnen aanvullen of bijsturen, zodat ik binnenkort een definitieve versie kan voorleggen.
1.Beperk u nooit tot een opinie, maar leg uit waar deze opinie op gebaseerd is. Niet: Yves Leterme is een zwakkeling. Wel: Yves Leterme is een zwakkeling omdat... 2. Indien u met een tegenargument geconfronteerd wordt, is het hoffelijk en intellectueel eerlijker dit niet te negeren. Ofwel geeft u aan het eens te zijn met dit argument, en herbekijkt u op basis hiervan uw eigen positie, ofwel bent u het niet eens met het argument. In het laatste geval legt u ook uit waarom. 3. Speel niet op de man. Niet: U bent een dommerik. Wel: Wat u zegt, is onjuist, want… 4. Leg uw tegenstander geen opinies in de mond. Ga er niet van uit dat een mening a altijd samenhangt met een mening b. Het is niet omdat iemand voor de uitbreiding van het BHG is, dat hij tegen een onafhankelijk Vlaanderen is. Niet: Gij zijt voor de multicul; gij vindt dus al dat geweld van Marokkaantjes goed! Wel: U bent voor een multiculturele samenleving, maar hoe denkt u over het toenemend geweld in een toenemend multiculturele samenleving? 5. Lieg niet. 6. Divergeer niet. Kijk er steeds op toe of uw interventie nog verband houdt met het eigenlijke onderwerp. Geef eventueel dit verband aan en waarom het van belang is. 7. Kies zorgvuldig uw bronnen. Wetenschappelijke bronnen zijn te verkiezen boven partijpolitieke bronnen. De Standaard is betrouwbaarder dan ’t Pallieterke. Hoed u tevens voor het raadplegen van steeds dezelfde bronnen; indoctrineer uzelf niet, maar blijf kritisch. 8. Bedien u van neutrale bewoordingen. Zeg niet: kopvod. Zeg: hoofddoek, djihab, etc. 9. Meningen kunnen kwetsend zijn. Wees u daarvan bewust en geef duidelijk aan dat het niet uw intentie is te kwetsen. Uw standpunt zal veel ernstiger worden genomen als men u niet van kwaadaardigheid kan verdenken. 10. Schrijf helder en ondubbelzinnig. Verzorg uw taal. Een kromme taal levert kromme communicatie op. Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 28 maart 2010 om 00:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 11. Meer bier.
12. Meer tenen. 13. Dood aan Sven Gatz. 14. Boycot !nBev. 15. Dood aan alle flikken.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 16: weg met die prut uit de baarmoeder...
En dat is er ééntje van DDD zélf... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik kan uw manier van discussiëren hoogst appreciëren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
![]() 12. Sleur uitspraken van de tegenstander niet zomaar uit hun context, ook niet als u dat goed uitkomt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#8 | |
|
![]() Citaat:
![]() DDD, het is helemaal juist wat je schrijft, maar ik denk dat ieder weldenkend mens dat ongeveer moet beseffen. Ik ook, hoewel ik me daar soms helemaal niet aan hou, zowel bewust als zelfs soms onbewust. Soms laat ik graag allerlei emotie's meespelen. ![]() ![]()
![]() |