Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 april 2010, 12:37   #1
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard De Wever: "Mestkevers produceren geen mest, die rollen er alleen balletjes van"

Vandaag stond er een interview met Bart De Wever in Trouw.

Citaat:
Vlaanderen is rijk en succesvol. Waarom is Vlaams nationalisme nog nodig?

„België is het enige federale land ter wereld waar twee democratieën naast elkaar bestaan. Twee publieke opinies, naar taal verdeelde partijen en media, twee culturele mind sets. Na de landelijke verkiezingen worden de twee resultaten opgeteld. De verkozenen, die elkaar tijdens de campagne nooit ontmoet hebben, komen elkaar de volgende dag ineens tegen. Dan vragen ze elkaar: wie bent u?”

Inhoudelijk zijn de verschillen groot: „De Franstaligen willen open grenzen, de Vlamingen kiezen voor een strikt migratiebeleid.” Economisch zijn de Franstaligen ’ouderwets links’, de Vlamingen denken rechtser. „Die verschillen leiden tot een blokkade. Een permanente politieke crisis is de normale toestand geworden in België.

„Ondertussen staan we, wat overheidsfinanciën betreft, op het niveau van Italië. De burgers hebben hier de hoogste lasten in West-Europa, samen met Scandinavië. Maar in Scandinavische landen krijgen ze er een goed functionerende overheid voor terug, hier niet.”

Deze toestand is onhoudbaar, stelt De Wever. „Waarom zou een Vlaamse kiezer nog willen bijdragen aan de Belgische staat? De Vlaamse middenklasse wordt uitgeperst als een appelsien. Nederlanders zouden deze situatie nooit accepteren, met jullie mentaliteit bestond België al 35 jaar niet meer. Maar wij Belgen zijn heel rustige mensen.”
Bart De Wever over een eventueel samengaan van Nederland en Vlaanderen:

Citaat:
„We zijn twee volkeren, gescheiden door dezelfde taal. We verstaan elkaar, maar we begrijpen elkaar niet altijd. De Vlamingen zijn een mengproduct van Germanen en Latijnen: We werken hard, maar we zorgen ook goed voor onszelf. In Nederland is me echt overkomen dat ik bij de lunch een broodje kroket kreeg en er gevraagd werd of ik melk of karnemelk dronk. Ik dacht: waar is de verborgen camera?”

Toch liggen er kansen volgens De Wever:„Vlamingen en Nederlanders kunnen veel samen doen, als we onderaan beginnen. In de eerste plaats denk ik aan taal en onderwijs. De kwaliteit van het Vlaamse onderwijs is goed, we zijn ontsnapt aan de Nederlandse hervormingsdrift vanaf de jaren zestig.

„Ook in transport en logistiek kunnen we samenwerken, de concurrentie tussen Rotterdam en Antwerpen is achterhaald. We moeten zoeken naar een gezonde samenwerking, maar je moet er wel goed over nadenken. Niet zoals Geert Wilders, roepen dat we meteen moeten samengaan. Met dat soort vrienden heb je geen vijanden meer nodig.”
Citaat:
Waar moeten we u en de N-VA politiek plaatsen? U noemt zich conservatief.

„Klopt, al kun je in Vlaanderen nog beter zeggen dat je je moeder hebt vermoord. Progressief klinkt nu eenmaal beter, moderner. Mensen denken dat een conservatief oubollig en katholiek is, die vindt dat de vrouw bij de haard moet blijven. Maar achter het conservatisme zit een compleet mensbeeld.

„In heel West-Europa zie je dezelfde breuk: iedereen wil zelfbeschikking, men verdraagt geen moreel oordeel meer. Maar alles wat verkeerd gaat moet de overheid wel even oplossen. En de politici trappen daar ook nog in, door te beloven dat ze het allemaal gaan waarmaken.

„Ik ben voor een bescheiden overheid, die spontane verbanden tussen mensen ondersteunt. De overheid moet de gemeenschap van burgers schragen. Joop den Uyl sprak van de nieuwe mens, dat spreekt mij aan. We hebben behoefte aan een civic religion.

„In onze vrijheid-blijheidsamenleving staan alle geluksparameters op rood: de zelfmoordcijfers, het gebruik van anti-depressiva, verruwing, agressie, de opmars van vulgariteit. Toon Hermans kon mensen nog laten lachen met een conference over een bal gehakt. In de stand-up comedy is het nu allemaal pis, kut en kak.

„Als je durft te zeggen dat je dat grof vindt, ga je meteen door voor een Middeleeuwse figuur, iemand die de vrijheid wil beknotten. Dat wil ik helemaal niet. Maar er is wel een gebrek aan respect, aan een soort basismoraliteit. Als die er was, zouden veel tv-producenten dat soort troep gewoon niet maken.”

Waar moet die basismoraliteit volgens u vandaan komen?

„West-Europa heeft God buiten de deur gezet, die komt niet meer terug. Maar een samenleving die niet metafysisch is, is geen samenleving. We hebben de fout gemaakt de metafysica te vervangen door de fysica. Je ziet dat aan de weekendbijlages van de kranten. Die spiegelen voor dat de mens gelukkig wordt van de ultieme auto, de reis, het huis, de wijn of de keuken. Maar dat lukt niet. Als je dat hebt, wil je nog meer.

„Mensen hebben een samenleving nodig die ze geborgenheid geeft, waar ze kracht uit kunnen putten. Daarom is een debat over identiteit - wie zijn wij eigenlijk? - ook zo belangrijk. De integratie van nieuwkomers kan alleen slagen als je dat debat goed voert.”
Bron: Trouw

Laatst gewijzigd door Spinoza : 8 april 2010 om 12:37.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 12:41   #2
backfire
Minister-President

backfire's schermafbeelding

Standaard

Als je dit leest, dan weet je het toch, zeker?
Ik heb in jaren geen politicus zo'n zinnige dingen weten zeggen.
Oud 8 april 2010, 12:41   #3
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Olijke Bart verkondigd altijd dezelfde retoriek.

Niets nieuws dus.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 12:41   #4
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Vandaag stond er een interview met Bart De Wever in Trouw.

Bron: Trouw
Mensen als Olijke Bart die zich voor het geld op een ostentatieve manier en met wulpse blikken laten fotograferen naast een plaatselijke schone, moeten bij geen grote verhalen komen vertellen. Dat is allemaal praat voor de vaak en de mensen voor het lapje houden. Zulke persoon heeft bij mij alle krediet verloren. Laat staan dat ik zulke politici nog ernstig neem.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 12:46   #5
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag stond er een interview met Bart De Wever in Trouw. Bart De Wever over een eventueel samengaan van Nederland en Vlaanderen:
Citaat:
„Mensen hebben een samenleving nodig die ze geborgenheid geeft, waar ze kracht uit kunnen putten. Daarom is een debat over identiteit - wie zijn wij eigenlijk? - ook zo belangrijk. De integratie van nieuwkomers kan alleen slagen als je dat debat goed voert.”
Die samenleving willen wij hun geven: Nederland-Vlaanderen!
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 12:48   #6
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Die samenleving willen wij hun geven: Nederland-Vlaanderen!
Oud 8 april 2010, 12:48   #7
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
Als je dit leest, dan weet je het toch, zeker?
Ik heb in jaren geen politicus zo'n zinnige dingen weten zeggen.
idd als ik een zogenaamd V-politicus
Citaat:
Maar wij Belgen zijn heel rustige mensen
hoor zeggen, dan weet ik het wel ... ik zou het niet over mijn lippen krijgen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 12:50   #8
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Mensen als Olijke Bart die zich voor het geld op een ostentatieve manier en met wulpse blikken laten fotograferen naast een plaatselijke schone, moeten bij geen grote verhalen komen vertellen. Dat is allemaal praat voor de vaak en de mensen voor het lapje houden. Zulke persoon heeft bij mij alle krediet verloren. Laat staan dat ik zulke politici nog ernstig neem.
Weet je welke Belgische politicus bij mij pas echt al z'n krediet heeft verloren? Verhofstadt. Jarenlang heeft deze man alleen maar loze beloften gedaan, en holle retoriek geproduceerd. Van z'n burgermanifesten is niets terecht gekomen. Al die jaren aan de macht heeft ie alle problemen vooruit geschoven. En nu komt hij in Europa even vertellen hoe het moet. Hij denkt nog steeds dat Belgie een soort succesmodel is dat als voorbeeld kan dienen voor een verdere Europese integratie. Als hij niet in zo'n invloedrijke positie zou verkeren, zou ik er nog om kunnen lachen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 12:54   #9
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
„We zijn twee volkeren, gescheiden door dezelfde taal. We verstaan elkaar, maar we begrijpen elkaar niet altijd. De Vlamingen zijn een mengproduct van Germanen en Latijnen: We werken hard, maar we zorgen ook goed voor onszelf. In Nederland is me echt overkomen dat ik bij de lunch een broodje kroket kreeg en er gevraagd werd of ik melk of karnemelk dronk. Ik dacht: waar is de verborgen camera?”
Dezelfde oude clichés, waar helemaal niet uit blijkt dat Nederland en Vlaanderen niet moeten samengaan.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 12:55   #10
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wie zegt dat BDW voor deze fotocessie betaald werd?
En wat heeft deze fotocessie met het artikel in "Trouw" te maken? BDW is één van de beste politici die Vlaanderen ooit gekend heeft. En d�*t steekt, nietwaar? Hoedanook, je zal er moeten mee leven.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 13:00   #11
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Niets nieuws dus.
Een politicus die vasthoudt aan zijn verhaal ipv om de vijf botten met een andere retoriek te komen? En jij vindt dat slecht? Nou. In de Belgische politiek vind je natuurlijk talloze voorbeelden van het omgekeerde.

NOTE: Ik moet weeral met spijt vaststellen dat je niet eens de moeite doet om inhoudelijk te reageren. Heb je bijvoorbeeld de reacties gelezen op het interview? Daar staan wel een paar zinnige tegenargumenten in die je had kunnen gebruiken.
Alleszins, je bevestigt wederom dat er geen argumenten pro-België meer zijn, buiten wat boutades en pseudo-grappige prentjes.
Oud 8 april 2010, 13:01   #12
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Weet je welke Belgische politicus bij mij pas echt al z'n krediet heeft verloren? Verhofstadt. Jarenlang heeft deze man alleen maar loze beloften gedaan, en holle retoriek geproduceerd. Van z'n burgermanifesten is niets terecht gekomen. Al die jaren aan de macht heeft ie alle problemen vooruit geschoven. En nu komt hij in Europa even vertellen hoe het moet. Hij denkt nog steeds dat Belgie een soort succesmodel is dat als voorbeeld kan dienen voor een verdere Europese integratie. Als hij niet in zo'n invloedrijke positie zou verkeren, zou ik er nog om kunnen lachen.
Het heeft nooit zo goed gegaan als onder Verhofstadt. Van de 8 jaar die hij vol maakte, waren er 7 waar het budget in evenwicht was, de staatsschuld elk jaar werd afgebouwd, er kwamen 200.000 arbeidsplaatsen bij en er werden belastingsverminderingen doorgevoerd. Er kwam bovendien een grote politiehervorming, de ethische problemen werden niet uit de weg gegaan maar op een krachtdadige maar bedachtzame manier aangepakt (regeling euthanasie, homohuwelijk).

Dat noem ik nu 'regeren' se, ook al was het niet voor 100% volmaakt natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 8 april 2010 om 13:09.
Oud 8 april 2010, 13:04   #13
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Niets nieuws dus.
Ik denk niet dat jij intellectueel in staat bent om die retoriek te snappen.
Oud 8 april 2010, 13:05   #14
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
idd als ik een zogenaamd V-politicus hoor zeggen, dan weet ik het wel ... ik zou het niet over mijn lippen krijgen ...
Allé bon, 't is goed. Stoute Bart, pseudo-Vlaming maar eigenlijk stiekem het pijphoertje van Koning Albert.
Als er in zijn betoog naar mijn mening veel (niet alles) zinnige dingen staan, wil dat vooral meer zeggen over de rest van de politici.
Oud 8 april 2010, 13:05   #15
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog eentje voor wie dat artikel te moeilijk is.
Oud 8 april 2010, 13:06   #16
backfire
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hahahaha jij bent grappig. Weet je dat?
Oud 8 april 2010, 13:06   #17
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nog eentje voor wie dat artikel te moeilijk is.
Wanneer u dit zegt, voel ik me gesterkt.
Oud 8 april 2010, 13:07   #18
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk niet dat jij intellectueel in staat bent om die retoriek te snappen.
We weten dat U een schoolmeester bent.

ook niets nieuws dus.
Oud 8 april 2010, 13:08   #19
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het heeft nooit zo goed gegaan als onder Verhofstadt. Van de 8 jaar waren er 7 waar het budget in evenwicht was, de staatsschuld elk jaar werd afgebouwd, er kwamen 200.000 arbeidsplaatsen bij en er werden belastingsverminderingen doorgevoerd. Er kwam bovendien een grote politiehervorming, de ethische problemen werden niet uit de weg gegaan maar op een krachtdadige maar bedachtzame manier aangepakt (regeling abortus, euthanasie, homohuwelijk).

Dat noemde ik nu regeren ook al was het niet voor 100% volmaakt.
200.000 arbijdsplaatsen bij. Praktisch, allemaal aan de staat, zo kan iedereen het. Al eens goed bekeken hoe het ambtenarenkorps onder Verhofstadt is gegroeid? En voor zijn budget in evenwicht heeft hij , in absolute hoogconjunctuur zelfs patrimonium moeten verkopen, een regelrechte schande . Vindt u dat alles een verdienste?

Laatst gewijzigd door Pericles : 8 april 2010 om 13:11.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2010, 13:09   #20
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verhofstadt geeft blijk van een buitenmatig grote eigenwaan. Wanneer je hem, met veel armgezwaai, ziet orakelen in het Europees Parlement, dan is het meteen duidelijk dat die man besmet is met een verschrikkelijke hubris.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be