Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2010, 15:08   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard Nederlandse pensioenfondsen helpen armen in India

Met vier euro pensioen overleeft bejaarde Indiër. Nederlandse pensioenfondsen helpen allerarmsten met micropensioenen. Deze mensen hoeven dan niet meer te bedelen (NRC Handelsblad, Economie, p17, 3 juli 2010.)

(Terzijde: India heeft atoomwapens en het heeft op 17/11/'08 zijn eerste onbemande ruimtevaarttuig, de Chandrayaan 1, met succes op de maan laten landen.)

Citaat:
Nu ook micropensioen voor India

Microkrediet is niet de enige optie tegen armoedebestrijding.‘Een zekere oude dag is belangrijker.’
Door: Carlijne Vos (WorldGranny)

Wat moet ik doen als ik straks te oud ben om te werken? Deze vraag houdt veel armen in ontwikkelingslanden bezig. Een behoorlijk staatspensioen bestaat vrijwel nergens en de traditionele familiestructuren, waarbij kinderen voor hun ouders zorgen, brokkelen af als gevolg van urbanisatie, emigratie en de hiv-epidemie. Veel ouderen zorgen voor hun kleinkinderen, omdat hun kinderen zijn overleden aan aids. ‘Wij willen die mensen uitzicht bieden op een zekere oude dag’, zegt Caroline van Dullemen van WorldGranny, een Amsterdamse ontwikkelingsorganisatie, partner van Help Age International, een wereldwijd netwerk dat zich inzet voor ouderen in ontwikkelingslanden. Samen met een aantal Nederlandse financiële instellingen en het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft WorldGranny een pensioenproduct ontwikkeld dat voortbouwt op het systeem van microfinanciering. Het Pension & Development Network begint deze maand een pilot in India met DHAN Foundation, een grote Indiase instelling voor microfinanciering. Doel is om in vijf jaar 25 duizend mensen in de informele sector een pensioenverzekering te bieden. Meer ....
http://www.worldgranny.nl/Nieuws/28/...oor-india.aspx
Vanuit menselijk oogpunt is de hulp aan de bejaarden van India natuurlijk heel mooi. Maar ik heb drie vragen.
1) Is deze hulp van WorldGranny juist vanuit economisch oogpunt?
2) Mag een Nederlands pensioenfonds hier geld aan besteden, ook al is dit misschien maar 10.000 euro per maand?
3) Doet deze organisatie haar werk kosteloos, of ....?

Citaat:
http://www.aroundtheglobe.nl/reizen/...dia-si606.html
Meer dan 300 miljoen Indiërs zijn straatarm. Ze moeten met minder dan een euro per dag rondkomen. Voor deze mensen is er geen onderwijs, geen gezondheidszorg, geen huis, geen werk. Ze sturen hun kinderen de straat op om te bedelen of kinderen moeten al jong werken.

Mensen met weinig of geen opleiding zijn vaak aangewezen werk te zoeken binnen de informele sector (mensen beginnen voor zichzelf, ze werken bv als taxichauffeur of ze openen een winkeltje op straat). Dit houdt in dat ze geen sociale voorzieningen hebben en buiten bescherming van de wet vallen. Zij doen los werk, waarbij ze nooit zeker weten of ze de volgende dag werk en dus geld hebben.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2010, 10:46   #2
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard 35 maal gezien en geen commentaar?

Is dit onderwerp te onbetekenend (voor onze portemonnee)?
Heeft economie iets van doen met ideële doelstellingen?
Kortom, hoever gaat de maatschappelijke verantwoordelijkheid van economen.

Ik ben van mening dat economische hulp in deze vorm niet thuishoort bij Nederlandse verzekeringen en pensioenfondsen. Die moeten doen waarvoor zij zijn opgericht. Dergelijke initiatieven leiden tot overlappende en concurrerende vormen van armenzorg. Grote instellingen als WorldGranny verdringen de locale zorg en maken steeds meer mensen afhankelijk van zorg door buitenlanders.
Bovendien vrees ik dat voor elke euro pensioen die uitbetaald wordt de organisatie meerdere euro's kosten maakt. Dit is dus geen geschikte oplossing voor de armoede in India en de rest van de wereld.
Oud 4 juli 2010, 11:38   #3
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Vanuit menselijk oogpunt is de hulp aan de bejaarden van India natuurlijk heel mooi. Maar ik heb drie vragen.
2) Mag een Nederlands pensioenfonds hier geld aan besteden, ook al is dit misschien maar 10.000 euro per maand?
1) Intuïtief zou ik zeggen: neen. Maar als je dan bekijkt wat een succes die andere microkredieten in India reeds betekenden, kan het goed zijn dat mijn intuïtie verkeerd zit. Er zit genoeg potentieel achter India om een positief rendement terug te krijgen.
2) Uiteraard mag dat.
3) Waarom zou ze dat kosteloos moeten doen? Er zullen wel kosten aan vast zitten, dat lijkt me vrij normaal. Zolang die kosten het winstpotentieel niet in gevaar brengen is dat ook ok.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2010, 12:04   #4
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met vier euro pensioen overleeft bejaarde Indiër. Nederlandse pensioenfondsen helpen allerarmsten met micropensioenen. Deze mensen hoeven dan niet meer te bedelen (NRC Handelsblad, Economie, p17, 3 juli 2010.)

(Terzijde: India heeft atoomwapens en het heeft op 17/11/'08 zijn eerste onbemande ruimtevaarttuig, de Chandrayaan 1, met succes op de maan laten landen.)

Net als bij het microkrediet ( interest bedraagt 25% en meer)zitten hier zeer waarschijnlijk grote winsten aan verbonden voor de deelnemende instellingen.

Geen enkel bedrijf stelt geld ter beschikking voor dergelijke projecten, zonder er hoge winsten mee binnen te halen en in het vooruitzicht te hebben.
Wil dus wel eerst de contracten zien voor ik geloof in de liefdadigheid van deze bedrijven.

Even de tekst doorlopen maakt je trouwens reeds heel duidelijk dat het om levensverzekeringen gaat en niet om geld dat door de verzekeringsmaatschappijen word vrij gemaakt om deze mensen vrijblijven te helpen.

Citaat:
P&D Network bouwt voort op de ervaringen met de levensverzekeringen in India. ‘We weten nu dat mensen bereid zijn premie te betalen voor zekerheid. Nu sparen mensen op een informele manier voor hun oude dag en dat is heel onveilig’,
http://www.worldgranny.nl/Nieuws/28/...oor-india.aspx

De verzekeringen/banken willen dus enkel het geld dat de mensen nu sparen in hun sok, op een rekening bij hen krijgen, zodat zij er nog grotere winsten kunnen mee verdienen.
Na het uitmelken van de westerling, willen de banken/verzekeringen nu ook de mensen uit de ontwikkelingslanden uitmelken en laten betalen om aan hun eigen spaarcenten te kunnen.
85% van de Indische bevolking sterft voor de pensioengerechtigde leeftijd en kan dus later geen aanspraak maken op het gespaarde geld.
En hun erfgenamen verliezen hun rechten, omdat de contracten niet worden gelezen en dus niet nageleefd. Verzekeringen betalen namelijk niets uit als je een contract hebt afgesloten terwijl je een HIV-patiënt bent.

En ze betalen ook niets uit als je niet volgens hun regels werkt en leeft.
En ze slagen alles aan als je de premies niet op tijd en juist betaald.

De enige die er dus bij winnen zijn de verzekeringen en de staat, niet de noodleidende bejaarde.
Wist wel dat het enkel om de mogelijke winst voor de verzekeringen ging en niet om de Indische bevolking te helpen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2010, 17:56   #5
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard rente 25% ?

Ik wist niet dat microkrediet zoveel rente oplevert. Maar als je bedenkt dat de rente op leningen normaliter in verhouding staat tot het risico dat de bank loopt, dan is het risico hoog.
Ik heb dit eens gecontroleerd en vond het volgende;

Citaat:
Een groep landbouwers uit het dorpje Katwazo, zit verzameld in de schaduw van een gigantische mangoboom. Samen hebben ze ongeveer 2.000 euro geleend. Het geld is verdeeld onder een tiental gezinnen. Hun lening loopt over twee jaar en elke maand moeten ze drie procent interest betalen. De groepsdruk helpt om iedereen bij de les te houden. Want als één boer niet kan terugbetalen, komt de hele groep in de problemen. Als een gezin het toch eens moeilijk heeft, lenen ze geld aan elkaar tegen een rente van 5 procent.
http://www.vilt.be/Microkrediet_oogs...kels_in_Afrika
3% per kwartaal is 12% per jaar. Dat is nog niet zo gek, want ik had ooit eens een lening waarbij ik de jaarrente vooruit moest betalen. Dat leverde een verrassing op omdat het geleende bedrag zonder overleg was verhoogd met de rente over het eerste jaar. Ik kon dus ook rente betalen over de eerste aflossing.

De zekerheid die verzekeringen daar nu willen bieden werd vroeger geboden door bezit van land en vee en kinderen. De vraag is wat er gebeurt als mensen in gebreke blijven hun premie te betalen. Het lijkt mij toch een merkwaardige ontwikkeling.

Laatst gewijzigd door Piero : 4 juli 2010 om 17:58.
Oud 5 juli 2010, 14:09   #6
frank1234
Gouverneur

Standaard

er staat 3% per maand , = 36% /jaar niet samengesteld
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2010, 15:25   #7
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
er staat 3% per maand , = 36% /jaar niet samengesteld
U heeft gelijk, ik was even stekeblind. Zojuist heb ik de wikkel van Vrij Nederland afgehaald (3 juli 2010) en daarin staat een vernietigend artikel over microkrediet. "Hoe idealistisch is microkrediet? Een praktijk geval uit Nigeria, met steun van ASN Novib Fonds en Oxfam Novib. Westerse banken maken riante winsten over de ruggen van de arme bevolking"

Er is een wildgroei van microkredietbanken in de wereld van Azië en Afrika tot Mexico. De rentes zouden rond de 36% mogen zijn maar lopen op tot 126% bij LAPO, o.a. doordat lange tijd een deel van het zogenaamde geleende geld als een spaarrekening bij de bank moest blijven staan. Het Afrikaanse LAPO is volgens Mark van Doesburg, directeur van adviesbureau Triple Jump, een moeilijk dossier waarover ze al sinds 2007 in gesprek zijn. Genoemd worden de hoge kosten om geld op te halen op het uitgestrekte platte land en de valutarisico's die buitenlandse investeerders daar lopen. Over het algemeen worden de debiteuren niet goed geïnformeerd over de kosten en verplichtingen.

Prinses Máxima staat als speciaal adviseur van microkredieten in een kwaad daglicht. Verder vrees ik dat de armen die in gebreke blijven de kredieten terug te betalen hun bezit kwijtraken. Het gevaar bestaat volgens mij dat bij een betalingsachterstand de complete bevolking van een dorp wordt onteigend en van zijn landbouw en weidegrond wordt verjaagd.

Mijn scepsis m.b.t. de micropensioenen van WorldGranny is nu nog groter geworden.

Laatst gewijzigd door Piero : 5 juli 2010 om 15:26.
Oud 5 juli 2010, 16:48   #8
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U heeft gelijk, ik was even stekeblind. Zojuist heb ik de wikkel van Vrij Nederland afgehaald (3 juli 2010) en daarin staat een vernietigend artikel over microkrediet. "Hoe idealistisch is microkrediet? Een praktijk geval uit Nigeria, met steun van ASN Novib Fonds en Oxfam Novib. Westerse banken maken riante winsten over de ruggen van de arme bevolking"

Er is een wildgroei van microkredietbanken in de wereld van Azië en Afrika tot Mexico. De rentes zouden rond de 36% mogen zijn maar lopen op tot 126% bij LAPO, o.a. doordat lange tijd een deel van het zogenaamde geleende geld als een spaarrekening bij de bank moest blijven staan. Het Afrikaanse LAPO is volgens Mark van Doesburg, directeur van adviesbureau Triple Jump, een moeilijk dossier waarover ze al sinds 2007 in gesprek zijn. Genoemd worden de hoge kosten om geld op te halen op het uitgestrekte platte land en de valutarisico's die buitenlandse investeerders daar lopen. Over het algemeen worden de debiteuren niet goed geïnformeerd over de kosten en verplichtingen.

Prinses Máxima staat als speciaal adviseur van microkredieten in een kwaad daglicht. Verder vrees ik dat de armen die in gebreke blijven de kredieten terug te betalen hun bezit kwijtraken. Het gevaar bestaat volgens mij dat bij een betalingsachterstand de complete bevolking van een dorp wordt onteigend en van zijn landbouw en weidegrond wordt verjaagd.

Mijn scepsis m.b.t. de micropensioenen van WorldGranny is nu nog groter geworden.
Ik ben zelf in Afrika geweest en heb daar ooit het volledige microkrediet van een heel dorp afgelost.
Het dorp stond 2 maanden achter met zijn aflossingen en dreigde inderdaad volledig aangeslagen te worden door de kredietverstrekker.
Die had zelfs al een kandidaat koper, die er een visverwerkend bedrijf wilde oprichten en heel het dorp plat gooien.

Het ging om een geleend bedrag van 2500$ en 800$ interest die het dorp nog verschuldigd was en in één keer moest ophoesten na de opgelopen achterstand van 2 maanden.
En de kredietverstrekker was razend toen ik het hele bedrag direct afbetaald met mijn visa en de eigendomsacte moest afgeven van de aanwezige politieagenten en militairen. Want hij kon meer dan het tienvoudige krijgen van zijn klant.

En die microverzekeringen, zijn gewone levensverzekeringen met een aangepaste premie voor die regio, niets meer niets minder.
Oud 5 juli 2010, 17:41   #9
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik ben zelf in Afrika geweest en heb daar ooit het volledige microkrediet van een heel dorp afgelost.
Het dorp stond 2 maanden achter met zijn aflossingen en dreigde inderdaad volledig aangeslagen te worden door de kredietverstrekker.
Die had zelfs al een kandidaat koper, die er een visverwerkend bedrijf wilde oprichten en heel het dorp plat gooien.
Zo snel wordt mijn slechte voorgevoel bevestigd. Wanneer was dat? Stuur dit verhaal naar een krant met uw bankafschrift, of meld aan u bij een actualiteiten programma op TV. Wat een walgelijke rotzooit scheppen de financiële mannetjes bij argeloze mensen. Nou ja, dat hebben een aantal van hen natuurlijk al eeuwen gedaan. Hoe kan het geld anders op een grote hoop terecht komen? Toch niet anders dan over de ruggen van de armen en de argelozen?

Stop microkrediet en blokkeer WolrdGranny.
Oud 6 juli 2010, 05:59   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo snel wordt mijn slechte voorgevoel bevestigd. Wanneer was dat? Stuur dit verhaal naar een krant met uw bankafschrift, of meld aan u bij een actualiteiten programma op TV. Wat een walgelijke rotzooit scheppen de financiële mannetjes bij argeloze mensen. Nou ja, dat hebben een aantal van hen natuurlijk al eeuwen gedaan. Hoe kan het geld anders op een grote hoop terecht komen? Toch niet anders dan over de ruggen van de armen en de argelozen?

Stop microkrediet en blokkeer WolrdGranny.

En het gaat mij helemaal niet om de publiciteit.

Heel de zaak is toen trouwens samen met andere van dergelijke zaken naar de VN geweest en door artsen zonder grenzen zelfs voor internationale rechtbanken gebracht.
Doch de kredietverstrekkers overtreden geen enkele wet en mogen deze praktijken gebruiken.

Terwijl hier banken dus beperkt worden in interest dat ze mogen vragen op kredieten, hebben ze internationaal de vrije hand en mogen ze noodlijden uitbuiten.

Een bank die in Europa meer durft te vragen dan 14% op jaarbasis en geen duidelijke informatie verstrekt verliest zijn rechten om te mogen werken, doch die zelfde banken hebben van Europa alle rechten gekregen en worden zelfs geprezen en beloond omdat ze de arme bevolking buiten Europa uitbuiten.

Er zijn nu zelfs mensen die in Europa die hier leningen aangaan om microkredieten te verstrekken in de ontwikkelingslanden en daar grote winsten mee maken.

Er bestaan zelfs vermoedens dat er verschillende Europese koningshuizen via de microkredieten hun rijkdom aan het vergroten zijn.
Oud 18 augustus 2010, 14:17   #11
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard Nederlandse pensioenfondsen doen pensioenen dalen.

Ik heb geen zin om er een nieuwe draad voor op te richten en het staat wel wat spijtig in deze draad maar na de overheid kan dus ook de privé al geen zekerheid meer geven over het pensioen.

bron
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 14:33   #12
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Ik ken geen enkel empirisch bewijs dat niet aantoont dat microkrediet een totale flop is als middel om mensen duurzaam uit de armoede te krijgen.

't zou echt tof zijn als dit bedrog eens ontmaskert wordt.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 14:42   #13
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het ging om een geleend bedrag van 2500$ en 800$ interest die het dorp nog verschuldigd was en in één keer moest ophoesten na de opgelopen achterstand van 2 maanden.
En de kredietverstrekker was razend toen ik het hele bedrag direct afbetaald met mijn visa en de eigendomsacte moest afgeven van de aanwezige politieagenten en militairen. Want hij kon meer dan het tienvoudige krijgen van zijn klant.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2010, 15:37   #14
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik ken geen enkel empirisch bewijs dat niet aantoont dat microkrediet een totale flop is als middel om mensen duurzaam uit de armoede te krijgen.

² Microkrediet helpt vooral diegenen die het zelf uitdelen.
Oud 18 augustus 2010, 18:49   #15
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

NU, microkredieten helpen de mensen weldegelijk, doch de interesten zijn schandelig.
In een periode dat de economie goed draait en er geen rampen plaats vinden, kunnen de mensen daar weldegelijk hun eigen bedrijfje mee opstarten en de premie afbetalen, doch bij de minste tegenslag, is er geen andere uitweg dan sterven van honger of alles laten aanslagen door de kredietverstrekker.
Oud 19 augustus 2010, 09:51   #16
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
NU, microkredieten helpen de mensen weldegelijk, doch de interesten zijn schandelig.
In een periode dat de economie goed draait en er geen rampen plaats vinden, kunnen de mensen daar weldegelijk hun eigen bedrijfje mee opstarten en de premie afbetalen, doch bij de minste tegenslag, is er geen andere uitweg dan sterven van honger of alles laten aanslagen door de kredietverstrekker.
Wat je daar zegt, is zoveel als 'vergiftigd voedsel helpt mensen wel degelijk aan eten, alleen is dat gif zo lastig'. Alleen... dat gif is een essentieel onderdeel van dat vergiftigd voedsel, anders zou het geen vergiftigd voedsel zijn.

Neen; er is geen enkel bewijs (dat ik ken) dat stelt dat microkredieten mensen echt helpen. Ik ken alleen maar voorbeelden dat microkrediet verborgen charity-projecten zijn; niets mis mee, maar zal mensen niet langdurig uit de armoede helpen.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2010, 14:49   #17
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat je daar zegt, is zoveel als 'vergiftigd voedsel helpt mensen wel degelijk aan eten, alleen is dat gif zo lastig'. Alleen... dat gif is een essentieel onderdeel van dat vergiftigd voedsel, anders zou het geen vergiftigd voedsel zijn.

Neen; er is geen enkel bewijs (dat ik ken) dat stelt dat microkredieten mensen echt helpen. Ik ken alleen maar voorbeelden dat microkrediet verborgen charity-projecten zijn; niets mis mee, maar zal mensen niet langdurig uit de armoede helpen.
Microkredieten zijn zoals de leningen hier, ze worden afgestemd op de inkomsten op het ogenblik van de afsluiting, of op het vooruitzicht van de mogelijke winsten.

Het zijn dus inderdaad zaken met adders onder het gras.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be