![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#1 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Met vier euro pensioen overleeft bejaarde Indiër. Nederlandse pensioenfondsen helpen allerarmsten met micropensioenen. Deze mensen hoeven dan niet meer te bedelen (NRC Handelsblad, Economie, p17, 3 juli 2010.)
(Terzijde: India heeft atoomwapens en het heeft op 17/11/'08 zijn eerste onbemande ruimtevaarttuig, de Chandrayaan 1, met succes op de maan laten landen.) Citaat:
1) Is deze hulp van WorldGranny juist vanuit economisch oogpunt? 2) Mag een Nederlands pensioenfonds hier geld aan besteden, ook al is dit misschien maar 10.000 euro per maand? 3) Doet deze organisatie haar werk kosteloos, of ....? Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#2 |
|
|
Is dit onderwerp te onbetekenend (voor onze portemonnee)?
Heeft economie iets van doen met ideële doelstellingen? Kortom, hoever gaat de maatschappelijke verantwoordelijkheid van economen. Ik ben van mening dat economische hulp in deze vorm niet thuishoort bij Nederlandse verzekeringen en pensioenfondsen. Die moeten doen waarvoor zij zijn opgericht. Dergelijke initiatieven leiden tot overlappende en concurrerende vormen van armenzorg. Grote instellingen als WorldGranny verdringen de locale zorg en maken steeds meer mensen afhankelijk van zorg door buitenlanders. Bovendien vrees ik dat voor elke euro pensioen die uitbetaald wordt de organisatie meerdere euro's kosten maakt. Dit is dus geen geschikte oplossing voor de armoede in India en de rest van de wereld. |
|
|
|
|
|
#3 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
2) Uiteraard mag dat. 3) Waarom zou ze dat kosteloos moeten doen? Er zullen wel kosten aan vast zitten, dat lijkt me vrij normaal. Zolang die kosten het winstpotentieel niet in gevaar brengen is dat ook ok. |
|
|
|
|
|
|
#4 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Geen enkel bedrijf stelt geld ter beschikking voor dergelijke projecten, zonder er hoge winsten mee binnen te halen en in het vooruitzicht te hebben. Wil dus wel eerst de contracten zien voor ik geloof in de liefdadigheid van deze bedrijven. Even de tekst doorlopen maakt je trouwens reeds heel duidelijk dat het om levensverzekeringen gaat en niet om geld dat door de verzekeringsmaatschappijen word vrij gemaakt om deze mensen vrijblijven te helpen. Citaat:
De verzekeringen/banken willen dus enkel het geld dat de mensen nu sparen in hun sok, op een rekening bij hen krijgen, zodat zij er nog grotere winsten kunnen mee verdienen. Na het uitmelken van de westerling, willen de banken/verzekeringen nu ook de mensen uit de ontwikkelingslanden uitmelken en laten betalen om aan hun eigen spaarcenten te kunnen. 85% van de Indische bevolking sterft voor de pensioengerechtigde leeftijd en kan dus later geen aanspraak maken op het gespaarde geld. En hun erfgenamen verliezen hun rechten, omdat de contracten niet worden gelezen en dus niet nageleefd. Verzekeringen betalen namelijk niets uit als je een contract hebt afgesloten terwijl je een HIV-patiënt bent. En ze betalen ook niets uit als je niet volgens hun regels werkt en leeft. En ze slagen alles aan als je de premies niet op tijd en juist betaald. De enige die er dus bij winnen zijn de verzekeringen en de staat, niet de noodleidende bejaarde. Wist wel dat het enkel om de mogelijke winst voor de verzekeringen ging en niet om de Indische bevolking te helpen. |
||
|
|
|
|
|
#5 | |
|
|
Ik wist niet dat microkrediet zoveel rente oplevert. Maar als je bedenkt dat de rente op leningen normaliter in verhouding staat tot het risico dat de bank loopt, dan is het risico hoog.
Ik heb dit eens gecontroleerd en vond het volgende; Citaat:
De zekerheid die verzekeringen daar nu willen bieden werd vroeger geboden door bezit van land en vee en kinderen. De vraag is wat er gebeurt als mensen in gebreke blijven hun premie te betalen. Het lijkt mij toch een merkwaardige ontwikkeling. Laatst gewijzigd door Piero : 4 juli 2010 om 17:58. |
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Gouverneur
|
er staat 3% per maand , = 36% /jaar niet samengesteld
|
|
|
|
|
|
#7 | |
|
|
Citaat:
Er is een wildgroei van microkredietbanken in de wereld van Azië en Afrika tot Mexico. De rentes zouden rond de 36% mogen zijn maar lopen op tot 126% bij LAPO, o.a. doordat lange tijd een deel van het zogenaamde geleende geld als een spaarrekening bij de bank moest blijven staan. Het Afrikaanse LAPO is volgens Mark van Doesburg, directeur van adviesbureau Triple Jump, een moeilijk dossier waarover ze al sinds 2007 in gesprek zijn. Genoemd worden de hoge kosten om geld op te halen op het uitgestrekte platte land en de valutarisico's die buitenlandse investeerders daar lopen. Over het algemeen worden de debiteuren niet goed geïnformeerd over de kosten en verplichtingen. Prinses Máxima staat als speciaal adviseur van microkredieten in een kwaad daglicht. Verder vrees ik dat de armen die in gebreke blijven de kredieten terug te betalen hun bezit kwijtraken. Het gevaar bestaat volgens mij dat bij een betalingsachterstand de complete bevolking van een dorp wordt onteigend en van zijn landbouw en weidegrond wordt verjaagd. Mijn scepsis m.b.t. de micropensioenen van WorldGranny is nu nog groter geworden. Laatst gewijzigd door Piero : 5 juli 2010 om 15:26. |
|
|
|
|
|
|
#8 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het dorp stond 2 maanden achter met zijn aflossingen en dreigde inderdaad volledig aangeslagen te worden door de kredietverstrekker. Die had zelfs al een kandidaat koper, die er een visverwerkend bedrijf wilde oprichten en heel het dorp plat gooien. Het ging om een geleend bedrag van 2500$ en 800$ interest die het dorp nog verschuldigd was en in één keer moest ophoesten na de opgelopen achterstand van 2 maanden. En de kredietverstrekker was razend toen ik het hele bedrag direct afbetaald met mijn visa en de eigendomsacte moest afgeven van de aanwezige politieagenten en militairen. Want hij kon meer dan het tienvoudige krijgen van zijn klant. En die microverzekeringen, zijn gewone levensverzekeringen met een aangepaste premie voor die regio, niets meer niets minder. |
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
|
Citaat:
Stop microkrediet en blokkeer WolrdGranny. |
|
|
|
|
|
|
#10 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En het gaat mij helemaal niet om de publiciteit. Heel de zaak is toen trouwens samen met andere van dergelijke zaken naar de VN geweest en door artsen zonder grenzen zelfs voor internationale rechtbanken gebracht. Doch de kredietverstrekkers overtreden geen enkele wet en mogen deze praktijken gebruiken. Terwijl hier banken dus beperkt worden in interest dat ze mogen vragen op kredieten, hebben ze internationaal de vrije hand en mogen ze noodlijden uitbuiten. Een bank die in Europa meer durft te vragen dan 14% op jaarbasis en geen duidelijke informatie verstrekt verliest zijn rechten om te mogen werken, doch die zelfde banken hebben van Europa alle rechten gekregen en worden zelfs geprezen en beloond omdat ze de arme bevolking buiten Europa uitbuiten. Er zijn nu zelfs mensen die in Europa die hier leningen aangaan om microkredieten te verstrekken in de ontwikkelingslanden en daar grote winsten mee maken. Er bestaan zelfs vermoedens dat er verschillende Europese koningshuizen via de microkredieten hun rijkdom aan het vergroten zijn. |
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Banneling
|
Ik heb geen zin om er een nieuwe draad voor op te richten en het staat wel wat spijtig in deze draad maar na de overheid kan dus ook de privé al geen zekerheid meer geven over het pensioen.
bron |
|
|
|
|
|
#12 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik ken geen enkel empirisch bewijs dat niet aantoont dat microkrediet een totale flop is als middel om mensen duurzaam uit de armoede te krijgen.
't zou echt tof zijn als dit bedrog eens ontmaskert wordt.
|
|
|
|
|
#13 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
² Microkrediet helpt vooral diegenen die het zelf uitdelen.
|
|
|
#15 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In een periode dat de economie goed draait en er geen rampen plaats vinden, kunnen de mensen daar weldegelijk hun eigen bedrijfje mee opstarten en de premie afbetalen, doch bij de minste tegenslag, is er geen andere uitweg dan sterven van honger of alles laten aanslagen door de kredietverstrekker. |
|
|
|
|
|
|
#16 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Neen; er is geen enkel bewijs (dat ik ken) dat stelt dat microkredieten mensen echt helpen. Ik ken alleen maar voorbeelden dat microkrediet verborgen charity-projecten zijn; niets mis mee, maar zal mensen niet langdurig uit de armoede helpen.
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het zijn dus inderdaad zaken met adders onder het gras. |
|