Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2004, 18:01   #1
Spetsnaz
Europees Commissaris

Spetsnaz's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Spetsnaz
Standaard

Zou het geen goed idee zijn een Europese president te hebben met zuiver ceremoniële en representatieve functies ? Ik denk dat zoiets de uitstraling van Europa in en buiten Europa zou vergroten.

In de eerste ronde zou elke fractie van het EP een kandidaat naar voren kunnen schuiven. In de tweede ronde zou het dan tussen de twee overblijvende kandidaten gaan.

Ik stel mij echter de vraag of je met een Duitser als kandidaat niet sowieso wint omdat Duitsland nu eenmaal het meeste kiezers heeft. Ik denk dat we alleszins van het enge nationaliteitsdenken af moeten. In theorie zou je bijvoorbeeld als liberaal eerder dan voor bijvoorbeeld de Ierse liberaal Pat Cox moeten stemmen dan voor de Belgische Dehaene mochten dezen kandidaat zijn.
Spetsnaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2004, 18:31   #2
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik ben nit zo zeker dat dit veel zou bijbrengen. Eigenlijk heeft de EU nu al een overaanbod aan representatieve functies (de voorzitter van de Commissie; de voorzitter van de Raad; de vertegenwoordiger van de Raad; de voorzitter van het EP). Nog een bijkomend "gezicht" zou de zaak alleen maar verder verwarren. De EU heeft geen nood aan bijkomende "gezichten" maar wel aan meer "Europese" politiek.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2004, 22:52   #3
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Ik zou nog niet eens weten wie voor deze functie in aanmerking zou kunnen komen. Wat zijn functie zou inhouden.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2004, 23:17   #4
zord
Vreemdeling

Standaard

goed idee maar het moet radicaler.
Commissoe en Raad van ministers afschaffen en vervangen door een Europese regering en een Europese president. En beiden met grote bevoegdheid.
Zo zullen we eindelijk een sterker en een eenvormiger Europa krijgen.
zord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2004, 23:34   #5
neruda
Banneling

neruda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Ik zou nog niet eens weten wie voor deze functie in aanmerking zou kunnen komen. Wat zijn functie zou inhouden.
Steve Stevaert ? 8)
neruda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2004, 02:06   #6
Herman Desmedt ©HD
Minister-President

Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding

Standaard

IK heb al een hele tijd geleden eens het idee naar voor geschoven van het verkiezingssysteem zoals bij liedjeswedstrijden: De regio's mogen niet voor de eigen kandidaat stemmen.

Dus iedere regio schuift één (of een vast aantal) kandidaat naar voor en in elke regio mogen de kiezers (of lokale parlementen) kiezen tussen de kandidaten die niet tot de regio behoren.
Dat kan in één ronde of in twee, na een afvallingsronde.
Resultaat: Een iets eerlijker kans voor de kleinere compromiskandidaten.

Voor de rest zie ik een Europees president wel zitten, en niet louter voor de protocolaire rol. Het zou een iets vastere factor zijn van Europese PR dan dat triotje dat om de 6 maand veranderd.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be