Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Persmededelingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Persmededelingen In dit forum kun je discussiëren over persmededelingen die verschenen zijn op onze portaalsite.
Persmededelingen kunnen ons steeds via dit adres worden toegestuurd.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2010, 14:10   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard ANIMO: Bedrijfsleiders zwemmen in ’t geld, terwijl werknemersverzuipen!

Animo, de jongerenbeweging van sp.a, voert op zaterdag 10 april eenludieke actie aan de Brusselse beurs tegen de stijgende lonen vanbedrijfsleiders (zie jaarrapporten Bel20 bedrijven). Onaanvaardvaar intijden van massaal banenverlies en looninlevering. Animo zal op de trappenvan de Brusselse beurs zwembaden plaatsen met bedrijfsleiders dieletterlijk in het geld zwemmen en werknemers die verzuipen. Voorbijgangerskrijgen pamfletten met de slogan ‘Bedrijfsleiders zwemmen in ’t geld,terwijl werknemers verzuipen’ om de stijgende loonkloof tussen top enbasis aan te kaarten.

PRAKTISCHE INFO Datum: zaterdag 10 april om 11u STIPT.Actie: Animo plaatst twee zwembaden op de trappen van de Brusselse Beursen voert met een tiental Animoleden een opvallende en visuele actie. Erworden megabanners geplaatst met de slogan ‘Bedrijfsleiders zwemmen in ’tgeld, terwijl werknemers verzuipen’. Er worden tevens pamflettenuitgedeeld aan voorbijgangersPlaats: Beurs Brussel, Beursplein 1, kant Anspachlaan.Contact: Anke Gittenaer, voorzitter Animo, 0474/42.85.71. ACHTERGRONDINFORMATIE: Uit de jaarrapporten van de beursgenoteerde bedrijven van de Bel20-indexblijkt dat een grote meerderheid van de bedrijfsleiders het voorbije jaaropnieuw meer verdiend heeft. In tijden van economische crisis is hettotaal ongepast en provocerend dat CEO’s van beursgenoteerde bedrijvenzichzelf een opslag van gemiddeld 23,4% toekennen. In 2009 verdiende zo’nCEO al 2,7 miljoen euro terwijl de werkloosheid ongezien hoog is, hetaantal banen schaarser wordt en meer werknemers loon moeten inleveren.Animo, de jongerenorganisatie van sp.a, dringt aan op een rechtvaardigeloonspanning, het beperken van de ontslagvergoedingen en de afschaffingvan de topbonussen. De laatste weken heerst er een grote euforie op de beurs omdat de koersenopnieuw stijgen. Maar dit optimisme is vals en misplaatst: de Bel-20 staatnog steeds zo’n 2.000 punten lager dan voor de crisis en kleurt vandaagalweer felrood. Hoe kunnen mensen opnieuw vertrouwen krijgen in hetfinanciële en economische systeem, als grote CEO’s zichzelf miljoenenblijven toekennen terwijl de gewone werkmens op straat wordt gezet of loonmoet inleveren? Dit allemaal onder het mom van 'besparingen'. Animo pleit voor het aftoppen van de toplonen door rekening te houden meteen rechtvaardige loonspanning tussen diegenen die het minst en het meestverdienen, het beperken van de ontslagvergoeding tot maximum één jaar ende afschaffing van topbonussen. In tijden stijgende werkloosheid, niet inhet minst bij jongeren, moet er worden ingezet op jobbehoud, jobcreatie enonderzoek en ontwikkeling. Inspanningen die alle werknemers en het bedrijfin zijn geheel ten goede komen en niet enkel de zelfverklaarde ‘happyfew’. De zelfbediening van de CEO’s die zich een riante opslag gunnenterwijl vele werknemers ploeteren om hun job te behouden getuigt van eenongekende hebzucht en gebrek aan maatschappelijke verantwoordelijkheid,aldus Animo. Anke GittenaerVoorzitter AnimoGrasmarkt Brussel

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 14:14   #2
Sfax
Banneling

Standaard

geeuw

Gifgroene afgunstige wezentjes...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 15:06   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
geeuw

Gifgroene afgunstige wezentjes...
Ik ben absoluut niet afgunstig - Maar er is een eigenaardige hersenkronkel
bij veel mensen. zo staat er ergens in de Buzz Standaard van vandaag dat de werknemes in de Bel top 20 bedrijven 1/20ste verdienen in vergelijking met de CEO's. Ik dacht "wow" wat een vooruitgang in het dichten van de inkomenskloof ! tot ik de inkomsten van CEO's zag die netjes in het artikel gepubliceerd waren. Ik wil het niet over INBEV hebben waarvan de CEO in 2009 een opslag van door de 500% mocht ontvangen, uitzonderingen zijn er op de regel te bevestigen en als een mens hard werkt mag hij al eens een buitengewone opslag krijgen ! Ik gun een Kim Clijsters een Henin en andere Tommekes ook dat de zon er wat voor mag schijnen.

Maar de objectiviteit gebied toch te zeggen dat indien "Standaard" zijn ratio van een verhouding 1 : 20 zou kloppen de grote bedrijven aan hun lager personeel een gemiddeld jaarloon van € 65.000 per jaar zouden uitbetalen :
wat leven we toch in een gelukkig land, pensioentjes van een € 20.000 per jaar uitbetalen bij dergelijke verhoudingen lijkt me probleemloos. Waarom er lieden zijn die noch voor journalist bij "De Standaard" willen spelen moklt me ook een raadsel.

Recent verklaarde mr. Colruyt in Humo dat hij zo'n één miljoen Eurootjes per jaar verdient - blijkt dat volgens DS toch wat meer in de richting van de anderhalf te liggen. Inkomsten lijken nog altijd datgene waarover het meest gelogen wordt.

Het steeds groter worden van inkomenskloven lijkt me intussen wel zorgwekkend : tussen rijk en arm in de ontwikkelde wereld ; tussen de armsten in de 3de wereld en de armsten in de industriële wereld (de 4de wereldarmoede). Moreel zijn de mensen gelijkwaardigen - het materiële mag hier gerust wat volgen...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 15:37   #4
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik ben absoluut niet afgunstig - Maar er is een eigenaardige hersenkronkel
bij veel mensen. zo staat er ergens in de Buzz Standaard van vandaag dat de werknemes in de Bel top 20 bedrijven 1/20ste verdienen in vergelijking met de CEO's. Ik dacht "wow" wat een vooruitgang in het dichten van de inkomenskloof !
Waarom zou de inkomenskloof gedicht moeten worden? Mensen doen niet hetzelfde en brengen niet dezelfde toegevoegde waarde, dus moeten ze ook niet hetzelfde inkomen hebben.

Citaat:
tot ik de inkomsten van CEO's zag die netjes in het artikel gepubliceerd waren. Ik wil het niet over INBEV hebben waarvan de CEO in 2009 een opslag van door de 500% mocht ontvangen, uitzonderingen zijn er op de regel te bevestigen en als een mens hard werkt mag hij al eens een buitengewone opslag krijgen ! Ik gun een Kim Clijsters een Henin en andere Tommekes ook dat de zon er wat voor mag schijnen.
Die berichtgeving over die loonsverhogingen van CEO's is dan ook zo vooringenomen als ze groot is. Om het concreet over Inbev te hebben: ze vergelijken een jaar zonder bonus (2008 - 1M€ vast loon) met een jaar met een uitzonderlijke bonus (2009 - 1M vast loon en 6M bonus) en op de koop toe gaan ze dan nog eens een bonus (die nota bene in dat geval niet als cash wordt uitgekeerd maar als opties/aandelen) als een loonsverhoging beschouwen. Als dat echt een loonsverhoging zou zijn, dan zou die Inbev-kerel over 2010 hetzelfde moeten ontvangen, wat nergens gegarandeerd is. Als de berichtgeving ietwat minder vooringenomen zou willen zijn, dan zouden ze op zijn minst de vergelijking 2007-2008 mogen maken waarin hij zijn "loon" ook tot een kwart gereduceerd zag.

Citaat:
Maar de objectiviteit gebied toch te zeggen dat indien "Standaard" zijn ratio van een verhouding 1 : 20 zou kloppen de grote bedrijven aan hun lager personeel een gemiddeld jaarloon van € 65.000 per jaar zouden uitbetalen
De gemiddelde kost van een full time werknemer zal niet zo enorm ver van 60k€ per jaar liggen inderdaad.

Citaat:
wat leven we toch in een gelukkig land, pensioentjes van een € 20.000 per jaar uitbetalen bij dergelijke verhoudingen lijkt me probleemloos. Waarom er lieden zijn die noch voor journalist bij "De Standaard" willen spelen moklt me ook een raadsel.

Recent verklaarde mr. Colruyt in Humo dat hij zo'n één miljoen Eurootjes per jaar verdient - blijkt dat volgens DS toch wat meer in de richting van de anderhalf te liggen. Inkomsten lijken nog altijd datgene waarover het meest gelogen wordt.
Uiteraard; vind er hier maar eens eentje die open en bloot zijn exacte verloning uit de doeken wil doen. Ze verwachten allemaal dat een ceo dat doet, maar zelf, ho maar!

Citaat:
Het steeds groter worden van inkomenskloven lijkt me intussen wel zorgwekkend : tussen rijk en arm in de ontwikkelde wereld ; tussen de armsten in de 3de wereld en de armsten in de industriële wereld (de 4de wereldarmoede). Moreel zijn de mensen gelijkwaardigen - het materiële mag hier gerust wat volgen...
Het ene heeft geen uitstaans met het andere.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 15:48   #5
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Ik heb uiteraard niets tegen de "hoge toppen" - het gaat me over de algemene trend van een maatschappij die steeds meer verzuurd recht evenredig met een steeds groter inkomensverschil. Een groot probleem is vandaag toch al de buitensporige migratie
& de toenemende criminaliteit, zelfmoorden, drugverslavingen en materialisme. Het lijkt wel of we al onze grondstoffen e.d; binnen de volgende generatie dringend moeten opmaken ! De enige elite die we erkennen is de materialistische elite.

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be