Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2010, 16:12   #1
rikus
Lokaal Raadslid

rikus's schermafbeelding

Standaard SGP 'diep geraakt' door vonnis Hoge Raad

SGP 'diep geraakt' door vonnis Hoge Raad
Gepubliceerd: 9 april 2010 15:48

ANP
Den Haag, 9 De SGP is „diep geraakt” en teleurgesteld door het vonnis van de Hoge Raad. Dat zei partijvoorzitter Wim Kolijn vanmiddag tijdens een persconferentie in Den Haag. De Hoge Raad bepaalde dat de SGP vrouwen niet anders mag behandelen dan mannen en hen daarom bijvoorbeeld niet mag uitsluiten van kandidatenlijsten voor verkiezingen.

Bas van der Vlies, fractieleider van de SGP in de Tweede Kamer.
Foto NRC Handelsblad, Roel Rozenburg

Het partijbestuur zal de uitspraak laten „bezinken” en met juristen de precieze argumentatie bestuderen. Kolijn zei dat het arrest zich richt op de Staat, dus dat die in eerste instantie aan zet is. De SGP wacht af wat de Staat doet, aldus de partijvoorzitter.

Europees Hof voor de Rechten van de Mens
Volgens Kolijn moet nog bepaald worden of de SGP de zaak voorlegt aan het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. De partij heeft daar nog zes maanden de tijd voor.
De SGP gaat in elk geval „opgewekt, met kracht en Gods zegen, hopelijk” campagne voeren om toch een goed resultaat te bereiken bij de verkiezingen op 9 juni.

Inperking
„Ons wordt de mogelijkheid onthouden om een eigen vereniging in te richten zoals leden dat op grond van onze lezing van de Bijbel willen. Dat is een inperking van de eigen vrijheid”, zei Kolijn. Hij had na de uitspraak berichten gekregen van veel SGP-vrouwen die „zeer verontwaardigd” zijn en zich „ergeren en zorgen hebben” over de uitspraak. Ze vinden het vervelend dat anderen hun positie hebben aangekaart terwijl hunzelf nergens naar is gevraagd. Kolijn zei geen enkele vrouw te kennen die staat te trappelen om op de SGP-lijst te komen.
Ook fractievoorzitter Bas van der Vlies kreeg naar eigen zeggen reacties van „opperste verbazing en ergernis. Als je denkt de vrijheid te hebben naar de Bijbel te handelen zoals wij dat voorstaan, dan heeft dit een geweldige impact. Het raakt ons diep.” Volgens Van der Vlies is het nog totaal niet aan de orde om in de partij een discussie te beginnen over de vraag of toekomstige SGP-kieslijsten alsnog moeten worden opengesteld voor vrouwen.

Clara Wichmannfonds
Het Clara Wichmannfonds verwacht „op korte termijn snelle en effectieve maatregelen van de regering om een einde te maken aan de discriminatie van vrouwen in de politiek”. Het fonds heeft jarenlang een juridische strijd gevoerd tegen het vrouwenstandpunt van de Staatkundig Gereformeerde Partij.
Voorzitter Kathalijne Buitenweg van het fonds benadrukt dat de uitspraak nadrukkelijk niet de vrijheid van meningsuiting aantast. „De SGP mag best vinden of zeggen dat vrouwen gediscrimineerd zouden moeten worden, maar zolang de huidige wetgeving luidt zoals die luidt, mag ze deze discriminatie niet in de praktijk brengen”, liet Buitenweg weten.

Hirsch Ballin
Demissionair minister Hirsch Ballin (Binnenlandse Zaken en Justitie, CDA) hoopt dat de SGP zelf conclusies trekt uit de uitspraak van de Hoge Raad over het passief kiesrecht voor vrouwen binnen de SGP. „We hopen dat ze bij zichzelf te rade gaan”, zei Hirsch Ballin vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad.
Zijn ambtenaren gaan de uitspraak van de Hoge Raad nu grondig bestuderen.
Hirsch Ballin respecteert de uitspraak en zei dat het altijd al kabinetsbeleid was om „volledige participatie” van mannen en vrouwen te bevorderen. De minister kon niet zeggen op welke termijn hij actie onderneemt als de SGP zelf niets zou doen.
Bron:

Laatst gewijzigd door rikus : 9 april 2010 om 16:15.
rikus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2010, 19:44   #2
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Het internationale verdragsrecht bepaalt dus de samenstelling van de kieslijsten in Nederland (en waarschijnlijk hier ook). Dat is niet wat Grotius er ooit mee bedoeld heeft. Overal heerst nu diezelfde akelige boven-politieke dictatuur.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2010, 09:02   #3
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Ik kan de jongens van de SGP misschien een compromis voorstellen.

Nederland was voor zover ik weet het eerste land dat transseksuelen erkende. Ik kan mij best inbeelden dat de SGP daar even anders over denkt.
De SGP kan dan haar lijst voor de helft vullen met als man geboren vrouwen. Mannen volgens de SGP, vrouwen volgens de Nederlandse wetgeving. Iedereen blij.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2010, 23:18   #4
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Ik zou blij moeten zijn maar toch klopt er iets niet aan deze uitspraak.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2010, 02:30   #5
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik zou blij moeten zijn maar toch klopt er iets niet aan deze uitspraak.
Wat volgens mij niet klopt is dit: het volk verkiest zijn vertegenwoordiging, die de regering kiest, die de magistraten benoemt. Bij verkiezingen kan het volk echter rechtstreeks beslissen, of het de mannenlijsten van de SGP aanvaardt en verkiest. Het hoeft daarin niet betutteld te worden door magistraten wier macht uiteindelijk van het volk verkregen is, niet om de volkswil te muilkorven, maar om wetten die de volkswil zouden moeten weerspiegelen te handhaven.

Als de vrouwen nu geen stemrecht hadden, was het anders. Dan konden zij niet tegen de SGP stemmen. Het gerecht heeft zich echter niet uit te spreken wanneer het volk aan het woord zou moeten zijn. Deze uitspraak doet afbreuk aan de soevereiniteit van het volk en aan de democratie.
Oud 19 april 2010, 23:07   #6
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Wat volgens mij niet klopt is dit: het volk verkiest zijn vertegenwoordiging, die de regering kiest, die de magistraten benoemt. Bij verkiezingen kan het volk echter rechtstreeks beslissen, of het de mannenlijsten van de SGP aanvaardt en verkiest. Het hoeft daarin niet betutteld te worden door magistraten wier macht uiteindelijk van het volk verkregen is, niet om de volkswil te muilkorven, maar om wetten die de volkswil zouden moeten weerspiegelen te handhaven.

Als de vrouwen nu geen stemrecht hadden, was het anders. Dan konden zij niet tegen de SGP stemmen. Het gerecht heeft zich echter niet uit te spreken wanneer het volk aan het woord zou moeten zijn. Deze uitspraak doet afbreuk aan de soevereiniteit van het volk en aan de democratie.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat het inderdaad hier wringt. Het grondrecht van vrijheid van vereniging en vergadering wordt hier ook met voeten getreden.

Wat voor mij ook meespeelt is dat er geen enkele eventuele belanghebbende een proces heeft aangespannen maar alleen een belangenorganisatie. En dat deze politieke partij in opvattingen zeer democratisch is en geen vlieg kwaad doet.

Aan de andere kant...het blijft discriminatie.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2010, 12:02   #7
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

Aan de andere kant...het blijft discriminatie.
Of je het zo noemt of niet hangt natuurlijk van de definitie af. Om discussies daarover te vermijden, zou ik het gemakshalve niet gebruiken. "Discriminatie" lijkt te impliceren dat we een niet geoorloofd onderscheid tussen mensen maken. Wat mij betreft mag de SGP echter alle vrouwen weren; vrouwen die dat nuttig vinden, kunnen dan een lijst zonder mannen indienen. De overheid zou discrimineren, als dat laatste niet kon.

Dus wat mij betreft, mag een partij "discrimineren".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be