![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Vreemdeling
|
![]() Geachte forumbezoekers
Ik ben Jonathan Piepers, student in het 6de jaar van het secundair onderwijs richting Wetenschappen-Moderne Talen. Voor mijn eindwerk koos ik een onderwerp met betrekking tot de onweerlegbare taalproblematiek in België. Wat ik mij in dit proefschrift afvraag is: "Is de Zwitserse taalsituatie vergelijkbaar met het Belgische en in welke zin kan de Zwitserse taalorganisatie als een leidend voorbeeld dienen voor het oplossen van de Belgische taalproblematiek?". In deze context wil ik graag jullie opinie inzake deze materie te weten komen. Graag een goed onderbouwd en serieus antwoord... Met hartelijke dank bij voorbaat, Jonathan Piepers |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Andere vraag: wat bedoel je precies met taalproblematiek? Omschrijf dat eens wat preciezer, als je wil.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In zwitserland is iedereen verplicht om vanaf de basisschool een tweede officiele landstaal te leren bvb. Bij ons is dat niet het geval. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Vreemdeling
|
![]() Het spijt mij ten zeerste als ik u die indruk gaf maar dit was geheel niet de bedoeling. De Zwitserse taalsituatie valt kort samen te vaten als een multilinguale organisatie met een (haast) gelijke status van alle 4 bondstalen op het bondsniveau. De kantons (waar er bij mijn weten 26 van zijn) zijn op enkele uitzonderingen na(bv. Graubûnden en Wallis) eentalig. Voor de gemeenten geldt dat zij steeds strikt eentalig zijn... Op het gebied van taalwetgeving hanteert men in Zwitserland steeds een strikt territorialiteitsprincipe, dit wil zeggen dat de bewoner van een bepaald kanton zich steeds dient te schikken naar de voertaal van dit respectievelijke kantonen dus geen recht heeft op taalfaciliteiten wat dus in België wel het geval is.
Laatst gewijzigd door Jonathan Piepers : 12 april 2010 om 14:36. Reden: nog niet volledig |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Vlaanderen zou eentalig nederlands moeten zijn, wallonië eentalig frans, Brussel volledig tweetalig. Maar de praktijk toont mooi dat dat niet het geval is hé. Maar ik denk dat u dan aan de verkeerde taalgroep aan het vragen bent naar een mening... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat doe je dan met het BHG en met de Oostkantons hier?
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik weet dat dit een erg moeilijke discussie is en ik besef ook dat een 6de jaarsstudent de volle omvang van deze problematiek misschien moelijk kan inschatten maar toch wil ik mijn best doen om in deze complexe materie mijn mannetje te staan... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Federalisme onder condities van pariteit en particratie
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In die gedachte heeft ook BHV geen bestaansreden. (ik ben trouwens benieuwd naar je proefschrift)
![]() |
![]() |
#12 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Door het gebrek aan respect van de Franstaligen tov het Vlaamse grondgebied en het Nederlands, is Belgie gedoemd om te verdwijnen. Voor Vlaanderen zou de splitsing een zegen zijn: eindelijk verlost van het verstikkende Belgie, eindelijk een "eigen" land waarin we de mogelijkheid hebben om de problematiek in de Rand ècht aan te pakken, zonder dat Franstalige partijen roet in het eten kunnen gooien en de Franstalige inwoners verder kunnen aanmoedigen om geen Nederlands te leren. Laatst gewijzigd door Zeno! : 12 april 2010 om 14:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Vreemdeling
|
![]() Ik ben er mij zeker van bewust dat de discussie hieromtrent makkelijk om voeren is, een confederalistisch België lijkt mij eerlijk gezegd zeker geen slecht zaak maar het echte probleem ligt hem vanzelfsprekend in de implementatie hiervan... Hoe is het mogelijk om twee haast rivaliserende taalgroepen (dan laat ik de duitstaligen voor het gemak even buiten beschouwing) die elkaar geen duimbreed willen toegeven te overhalen dat een confederale staat niet meer dan logisch is en dat dit de oplossing van vele onnodige discussies doorheen de jaren is??
@ Txiki: erg bedankt voor de link, deze zou wel eens heel nuttig kunnen zijn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Een confederatie is een statenbond, een bond van onafhankelijke staten. In een confederaal Belgie zou Vlaanderen dus in principe een onafhankelijke staat zijn.
Ik vraag me af wat dan het nut nog is van zo'n confederatie... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
|
![]() Minderheden, hé. Die worden zo vaak over het hoofd gezien.
Hierbij mijn Enschuldigungen an die Eupenaren und die andere Kanton-einwöhner; Dus in het Duitstalige gedeelte: Enkel Duits. (zeg, willen die typen niet terug naar Duitsland? 't Zou het ons veel gemakkelijker maken)
![]() |
#18 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als je in Google Scholar de volgende termen ingeeft, krijg je een resem links naar artikelen:
language conflict switzerland belgium Er is er eentje dat me wel interessant lijkt, uit 1972. Ik probeer het te downloaden voor je, want jij hebt geen toegang tot die database. Als het me lukt, post ik het hier.
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Vreemdeling
|
![]() een confederale staat, dus nog verder gedecentraliseerd dan een federaal België haalt veel bevoegdheden die nu op het federale niveau voor constante nooit aflatende discussie zorgen weg naar de afzonderlijke gemeenschappen wat voor een aanzienlijke vergemakkelijking zorgt op het vlak van bestuur...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Banneling
|
![]() In een confederale staat zou wallonië zelf moeten opdraaien voor veel van hun kosten. En dan hoeft het helemaal niet meer voor hen. Dat hebben ze zelf al verschillende keren met zoveel woorden gezegd.
|
![]() |
![]() |