Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2015, 12:56   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard dashcam tijdens rijexamen

Zegt die 'examinator' ineens is dat een dashcam dat moet uit, dat mag niet op een rijexamen...

Bestaat dat echt een regel die zegt dat dashcam's niet mogen ??? Ik kan mij niet inbeelden dat de wet zo inventief is dat ze dit al ergens zou voorzien hebben ?
En nog beter: stel dat er een auto op de markt komt met dashcam ingebouwd, dan wordt straks die auto een voertuig waarmee je geen rijexamen kan afleggen ? Helemaal goed gek zeker ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 07:37   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Was er één of andere logische verklaring waarom die 'dash-cam' aanstond op 'uw' rijexamen?

Alles opslagen om daarna de examinator op 'zijn/haar' fouten (klacht in te dienen) te kunnen wijzen om zo door je examen te geraken misschien?
Oud 10 maart 2015, 08:11   #3
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Was er één of andere logische verklaring waarom die 'dash-cam' aanstond op 'uw' rijexamen?

Alles opslagen om daarna de examinator op 'zijn/haar' fouten (klacht in te dienen) te kunnen wijzen om zo door je examen te geraken misschien?
Hij hangt gewoon in de auto omdat ik dat leuk vind, omdat hij ook flitspalen verwittigt en mijn werkelijke snelheid toont of verwittigt als ik te snel rij, en omdat ik vind dat de jongens als ze rijden met de auto ofwel in hun voordeel of in hun nadeel kunnen bewijzen hoe een ongeval gebeurd is. uiteindelijk zijn er mensen die door het rood rijden en je krijgt een accident het voordeel van de twijfel ttz niemand kan verklaren dat jij of een ander door het rood rijdt en de verzekering betaalt u niet uit... dus om zo'n issue's te voorkomen. Goed zo ?

En stel dat je de examinator zou willen betrappen op een vorm van willekeur, waarom zou je dat niet doen ? Je hebt toch ook recht op een eerlijk rijexamen of niet ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 10 maart 2015 om 08:14.
Oud 10 maart 2015, 08:29   #4
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Examinators oordelen willekeurig. Dat heb ik meer dan eens mogen ondervinden bij jonge mensen die hun rij-examen deden.
Ook best wel raar dat, wanneer je een instructeur van een rijschool bij hebt, de kans op slagen opeens vergroot.
Als de examinator geen dash cam wil, heeft hij blijkbaar geen vertrouwen in zijn/haar objectiviteit.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 08:36   #5
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Hij hangt gewoon in de auto omdat ik dat leuk vind, omdat hij ook flitspalen verwittigt en mijn werkelijke snelheid toont of verwittigt als ik te snel rij, en omdat ik vind dat de jongens als ze rijden met de auto ofwel in hun voordeel of in hun nadeel kunnen bewijzen hoe een ongeval gebeurd is. uiteindelijk zijn er mensen die door het rood rijden en je krijgt een accident het voordeel van de twijfel ttz niemand kan verklaren dat jij of een ander door het rood rijdt en de verzekering betaalt u niet uit... dus om zo'n issue's te voorkomen. Goed zo ?

En stel dat je de examinator zou willen betrappen op een vorm van willekeur, waarom zou je dat niet doen ? Je hebt toch ook recht op een eerlijk rijexamen of niet ?
en gij komt vragen waarom die uit moest ?

en uw argument over die ingebouwde dashcam ... trek dat nu eens door naar de GoogleCar
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 08:44   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Examinators oordelen willekeurig. Dat heb ik meer dan eens mogen ondervinden bij jonge mensen die hun rij-examen deden.
Ook best wel raar dat, wanneer je een instructeur van een rijschool bij hebt, de kans op slagen opeens vergroot.
Als de examinator geen dash cam wil, heeft hij blijkbaar geen vertrouwen in zijn/haar objectiviteit.
Daar zie ik niets raar aan.
Instructeurs van rijscholen kennen de tranjecten die op het examens gereden worden en gaan daar op oefenen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 09:07   #7
lohabra
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Daar zie ik niets raar aan.
Instructeurs van rijscholen kennen de tranjecten die op het examens gereden worden en gaan daar op oefenen.
Er zijn helemaal geen trajecten ....

Er is sprake van verplichte doorgangspunten, die de kandidaat loot door een nr. van 1 tot 10 door te geven wanneer hij zich aan het loket aanmeldt. Het nr. dat hij geloot heeft, staat trouwens ook mee vermeld op de examen-uitslag.

Het gaat dus niet om trajecten. Een examinator moet x aantal verplichte doorgangspunten opnemen in de het examenparcours. Maar de examinator is volledig vrij in zijn keuze van volgorde waarin hij die doorgangspunten opneemt. Tevens is hij vrij in zijn keuze vanuit welke richting hij een verplichting doorgangspunt opneemt in zijn parcours.

Met een beetje google, kan elke vrije begeleider trouwens in een wip die verplichte doorgangspunten zélf ook vinden op het internet. Neem dan vervolgens nog een straal van zowat twintig minuten rond het examencentrum, en je weet als vrije begeleider perfect waar de examinator je zoon of dochter zoal kan langssturen tijdens een examen.

Een examinator wordt bij wijze van GPS (toestelletje) dat hij bij heeft, trouwens gevolgd om te zien of hij die verplichte doorgangspunten opgenomen heeft in het traject of niet. Neemt hij 1 of meerdere doorgangspunten niet op in zijn parcours, dan moet hij dat kunnen verantwoorden. Bijvoorbeeld het kruispunt is ingevolgde een verkeersongeval volledig afgesloten. Of de examinator maakt voortijdig een einde aan het examen omdat de kandidaat te gevaarlijke capriolen uitgehaald heeft, en de examinator in het kader van ieders veiligheid te ingewikkelde kruispunten vermijdt. De kandidaat is dan toch al gebuisd.

Ik, noch m'n collega's gaan een kandidaat trouwens leren om "trajectjes uit het hoofd te leren". Dergelijke kandidaten zouden namelijk elke vorm van fatsoenlijk verkeersinzicht ontberen, en daardoor al snel door de mand vallen.
lohabra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 10:33   #8
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra Bekijk bericht
Er zijn helemaal geen trajecten ....

Er is sprake van verplichte doorgangspunten, die de kandidaat loot door een nr. van 1 tot 10 door te geven wanneer hij zich aan het loket aanmeldt. Het nr. dat hij geloot heeft, staat trouwens ook mee vermeld op de examen-uitslag.

Het gaat dus niet om trajecten. Een examinator moet x aantal verplichte doorgangspunten opnemen in de het examenparcours. Maar de examinator is volledig vrij in zijn keuze van volgorde waarin hij die doorgangspunten opneemt. Tevens is hij vrij in zijn keuze vanuit welke richting hij een verplichting doorgangspunt opneemt in zijn parcours.

Met een beetje google, kan elke vrije begeleider trouwens in een wip die verplichte doorgangspunten zélf ook vinden op het internet. Neem dan vervolgens nog een straal van zowat twintig minuten rond het examencentrum, en je weet als vrije begeleider perfect waar de examinator je zoon of dochter zoal kan langssturen tijdens een examen.

Een examinator wordt bij wijze van GPS (toestelletje) dat hij bij heeft, trouwens gevolgd om te zien of hij die verplichte doorgangspunten opgenomen heeft in het traject of niet. Neemt hij 1 of meerdere doorgangspunten niet op in zijn parcours, dan moet hij dat kunnen verantwoorden. Bijvoorbeeld het kruispunt is ingevolgde een verkeersongeval volledig afgesloten. Of de examinator maakt voortijdig een einde aan het examen omdat de kandidaat te gevaarlijke capriolen uitgehaald heeft, en de examinator in het kader van ieders veiligheid te ingewikkelde kruispunten vermijdt. De kandidaat is dan toch al gebuisd.

Ik, noch m'n collega's gaan een kandidaat trouwens leren om "trajectjes uit het hoofd te leren". Dergelijke kandidaten zouden namelijk elke vorm van fatsoenlijk verkeersinzicht ontberen, en daardoor al snel door de mand vallen.
terechte opmerking, wie als kandidaat genoeg km's doet rond dat centrum, die geraakt er wel.
en ja, dat zijn wellicht meer km's dan het aantal dat je in lessen zou doen, maar mij lijkt dat ook maar normaal, de begeleiders zijn dan ook geen professionelen.

fijn dat je je kennis van zaken komt delen.

maar on topic, zo'n dashcam (op voorwaarde dat die geen hulp biedt ivm toegelaten snelheid e.d.) ... daar kan toch eigenlijk niks op tegen zijn ? of toch ? en zijn daar regels rond ?

en hoe zit het met wagens met parkeerhulp?
Oud 10 maart 2015, 11:21   #9
lohabra
Schepen

Standaard

[quote=Anna List;7569523]fijn dat je je kennis van zaken komt delen.

maar on topic, zo'n dashcam (op voorwaarde dat die geen hulp biedt ivm toegelaten snelheid e.d.) ... daar kan toch eigenlijk niks op tegen zijn ? of toch ? en zijn daar regels rond ?

Wat nu de preciese beweegreden van de examinator was, weet ik niet. Ik heb wel weet van 't feit dat men op het examencentrum er niet happig op is om een praktijkexamen te filmen voor programma's genre "het leven zoals het is, rijschool". Hiervoor was de motivatie dat men het praktijkexamen niet wenste te laten beïnvloeden door de aanwezigheid van een filmploeg.

En daar is ergens wel iets voor te zeggen. De aanwezigheid van een filmploeg, legt een soort extra druk op de schouders van de sowieso al ietwat zenuwachtige kandidaat.

Daarnaast, is het zo dat een regisseur uit het beeldmateriaal een selectie maakt van wat hij wil tonen aan de kijker. Hij wil uiteraard vooral datgene tonen wat grappig genoeg, spectaculair genoeg, .... is, om te vermijden dat kijkers het op de langen duur saai zouden vinden en zouden wegzappen. Van de 20 lesuren, die de kandidaat in de lesauto les krijgt, worden finaal mss een kwartier, twintig minuten getoond, gespreid over meerdere uitzendingen. Ergens is er dan het spreekwoord: "halve waarheden, zijn hele leugens". De regisseur, gaat niet letterlijk liegen. Maar toch. Denk je nu écht dat die fameuze Jozef werkelijk zo achterlijk is, als de gemiddelde kijker nu aanneemt ? Natuurlijk is hij dat niet. Alleen heeft de regisseur zich ertoe beperkt, om de stommiteiten van Jozef te tonen, en die uit te vergroten. En die negentien en een half uur resterend beeldmateriaal, waarin Jozef ongetwijfeld wél goeie dingen heeft laten zien, hebben gewoon nooit het scherm gehaald. Of neem nu een meisje die wel 's kortaf was in haar antwoorden aan haar mama. Zij wordt nu door velen versleten als een arrogant rotjong. Ook hier weer: voorbarig. De keren dat zij zich wel goed gedroeg, en lief en respectvol was tov haar mama, hebben gewoon nooit het scherm gehaald. Dus ja, ergens kan ik wel begrijpen dat men er niet staat te springen om alles te laten filmen.

Ikzelf heb het eigenlijk nog niet meegemaakt dat een kandidaat het examen wenst te filmen met zijn dashcam. Dus wat de exacte regelgeving hieromtrent is op een examen, weet ik eigenlijk niet.

Al heb ik wel twijfels over de bewijswaarde van de dashcam. Die filmt namelijk vooral het weggedrag van anderen. Ondermeer de kijktechniek, stuurtechniek, al/niet correct gebruik van de koppeling, van de leerling ea. worden (wellicht) niet in beeld gebracht. Nochtans allemaal belangrijke zaken, waarop de leerling (mee) beoordeeld wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Staat gewoon in hun folder, die elke kandidaat krijgt wanneer hij slaagt in zijn theorie-examen :

http://www.goca.be/upload/documents_...33-SN_B_NL.pdf

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door folder GOCA
Parkeerhulpsystemen, camera’s en prisma’s bedoeld om u te helpen bij de manoeuvres zijn wel toegelaten. De hulpsystemen moeten origineel op het voertuig voorzien zijn.
Oud 10 maart 2015, 11:21   #10
lohabra
Schepen

Standaard

[quote=Anna List;7569523]fijn dat je je kennis van zaken komt delen.

Wat nu de preciese beweegreden van de examinator was, weet ik niet. Ik heb wel weet van 't feit dat men op het examencentrum er niet happig op is om een praktijkexamen te filmen voor programma's genre "het leven zoals het is, rijschool". Hiervoor was de motivatie dat men het praktijkexamen niet wenste te laten beïnvloeden door de aanwezigheid van een filmploeg.

En daar is ergens wel iets voor te zeggen. De aanwezigheid van een filmploeg, legt een soort extra druk op de schouders van de sowieso al ietwat zenuwachtige kandidaat.

Daarnaast, is het zo dat een regisseur uit het beeldmateriaal een selectie maakt van wat hij wil tonen aan de kijker. Hij wil uiteraard vooral datgene tonen wat grappig genoeg, spectaculair genoeg, .... is, om te vermijden dat kijkers het op de langen duur saai zouden vinden en zouden wegzappen. Van de 20 lesuren, die de kandidaat in de lesauto les krijgt, worden finaal mss een kwartier, twintig minuten getoond, gespreid over meerdere uitzendingen. Ergens is er dan het spreekwoord: "halve waarheden, zijn hele leugens". De regisseur, gaat niet letterlijk liegen. Maar toch. Denk je nu écht dat die fameuze Jozef werkelijk zo achterlijk is, als de gemiddelde kijker nu aanneemt ? Natuurlijk is hij dat niet. Alleen heeft de regisseur zich ertoe beperkt, om de stommiteiten van Jozef te tonen, en die uit te vergroten. En die negentien en een half uur resterend beeldmateriaal, waarin Jozef ongetwijfeld wél goeie dingen heeft laten zien, hebben gewoon nooit het scherm gehaald. Of neem nu een meisje die wel 's kortaf was in haar antwoorden aan haar mama. Zij wordt nu door velen versleten als een arrogant rotjong. Ook hier weer: voorbarig. De keren dat zij zich wel goed gedroeg, en lief en respectvol was tov haar mama, hebben gewoon nooit het scherm gehaald. Dus ja, ergens kan ik wel begrijpen dat men er niet staat te springen om alles te laten filmen.

Ikzelf heb het eigenlijk nog niet meegemaakt dat een kandidaat het examen wenst te filmen met zijn dashcam. Dus wat de exacte regelgeving hieromtrent is op een examen, weet ik eigenlijk niet.

Al heb ik wel twijfels over de bewijswaarde van de dashcam. Die filmt namelijk vooral het weggedrag van anderen. Ondermeer de kijktechniek, stuurtechniek, al/niet correct gebruik van de koppeling, van de leerling ea. worden (wellicht) niet in beeld gebracht. Nochtans allemaal belangrijke zaken, waarop de leerling (mee) beoordeeld wordt.

Citaat:
Staat gewoon in hun folder, die elke kandidaat krijgt wanneer hij slaagt in zijn theorie-examen :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door folder GOCA
Parkeerhulpsystemen, camera’s en prisma’s bedoeld om u te helpen bij de manoeuvres zijn wel toegelaten. De hulpsystemen moeten origineel op het voertuig voorzien zijn.
Oud 10 maart 2015, 11:59   #11
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lohabra;7569590
Wat nu de preciese beweegreden van de examinator was, weet ik niet. Ik heb wel weet van 't feit dat men op het examencentrum er niet happig op is om een praktijkexamen te filmen voor programma's genre [I
"het leven zoals het is, rijschool"[/i]. Hiervoor was de motivatie dat men het praktijkexamen niet wenste te laten beïnvloeden door de aanwezigheid van een filmploeg.

het gaat m hier niet over bewijskracht hé.
en ik denk eigenlijk, dat die examinator geen wettelijke grond heeft om op te staan om te eisen dat die dashcam uit moet, maar soit.

de mediamaatschappij, t blijft voor iedereen wennen, maar tegen te houden ? lijkt me naief.

gek, vind ik die keuze dat dit toegelaten is ... wat gaan ze binnenkort doen met de google zelfrijdende auto mss ?
Oud 10 maart 2015, 16:48   #12
PORSCHE
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Zegt die 'examinator' ineens is dat een dashcam dat moet uit, dat mag niet op een rijexamen...

Bestaat dat echt een regel die zegt dat dashcam's niet mogen ??? Ik kan mij niet inbeelden dat de wet zo inventief is dat ze dit al ergens zou voorzien hebben ?
En nog beter: stel dat er een auto op de markt komt met dashcam ingebouwd, dan wordt straks die auto een voertuig waarmee je geen rijexamen kan afleggen ? Helemaal goed gek zeker ?
Hopelijk snel een volledig verbod van dashcams en coyote achtige toestellen! Sommige politici beginnen het toch stilaan te beseffen dat dergelijke toestellen niet in een wagen thuis horen

Nu in het geval van de examinator: wat ga je doen? Neen Mijnheer die dashcam blijft hangen en opstaan? En 100 meter verder zegt hij rij maar terug naar binnen, gebuisd.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2015, 18:31   #13
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht

Gewoon omdat hij dat wou, meer reden moet daar niet voor zijn.

Een beetje zoals wanneer ik door het FOD wordt opgeroepen, dan neemt mijn gsm het gesprek met de FOD-dokter op.
Die begint ook zo, 'dat mag niet.'
Ik dan weer: dat mag wel.
FOD-dokter: neen, dat mag niet.
Ik: jawel, dat mag wel. En als ik niet met uw medische beslissing akkoord ben dan gaat deze opname mee naar de zaak op het beroepshof, dan kan het hof ook eens horen hoe je hier tegen mij tekeer gaat.

Dan moet je die hun smikkel zien, ze zijn dat niet gewoon, iemand die de dokter durft tegenspreken, dan zie je ze zo hun kak intrekken.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 10 maart 2015 om 18:31.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2015, 00:50   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voila ik dacht het wel dat het niet verboden was;
En nee de wetgever moet dat niet verbieden. Ale zeg, net zoals in frankrijk de coyote verboden is.. dat is gewoon zever; Je ziet op die toestelletjes uw werkelijke snelheid ipv de optimistische snelheid van uw kilometriek. Dus ik vind dat je het recht hebt om klop 120km per uur te rijden ipv op een slecht geijkte snelheidsmeter te moeten constateren dat je permanent 110 rijdt
Oud 11 maart 2015, 03:06   #15
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Allez er komt toch nog iets zinnigs uit je keyboard.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2015, 08:29   #16
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht
Hopelijk snel een volledig verbod van dashcams en coyote achtige toestellen! Sommige politici beginnen het toch stilaan te beseffen dat dergelijke toestellen niet in een wagen thuis horen

Nu in het geval van de examinator: wat ga je doen? Neen Mijnheer die dashcam blijft hangen en opstaan? En 100 meter verder zegt hij rij maar terug naar binnen, gebuisd.
lol verbieden

wat ga je doen alle mensen hun gsm afpakken ?
Oud 11 maart 2015, 08:46   #17
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
lol verbieden

wat ga je doen alle mensen hun gsm afpakken ?
Nee hoor.
Laten bellen om te zien of hij opneemt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2015, 08:56   #18
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Nee hoor.
Laten bellen om te zien of hij opneemt.
lol

ik bedoel dat verbod op Coyote, dat is toch je reinste illusie ...

dat kan perfect met een app, en je gsm aan t stuur bediend ...

dat is niet op te sporen en/of te bewijzen gewoon.
Oud 11 maart 2015, 09:32   #19
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
lol

ik bedoel dat verbod op Coyote, dat is toch je reinste illusie ...

dat kan perfect met een app, en je gsm aan t stuur bediend ...

dat is niet op te sporen en/of te bewijzen gewoon.
inderdaad elke smartphone is tegenwoordig een Coyote... sommige mensen leven in de middeleeuwen. Elke smartphone kan ook een dashcam zijn... Elke iphone logt het volledige examenparcours...

Laatst gewijzigd door brother paul : 11 maart 2015 om 09:33.
Oud 11 maart 2015, 11:09   #20
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE Bekijk bericht

Alé bon, nog maar eens eentje die oproept om iets te verbieden, want het staat hem niet aan.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be