Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2004, 16:06   #1
Guderian
Banneling

Guderian's schermafbeelding

Standaard

De Zuid-Afrikaan Eugène Terre'Blanche, stichter-voorzitter van de rechtse Afrikaner Weerstands Beweging (AWB), is vrijdag terug in vrijheid gesteld, na drie jaar gevangenschap.
De 60-jarige Afrikaanse nationalist werd drie jaar geleden veroordeeld voor een zogenaamde “moordpoging” op een zwarte pompbediende. Nu werd hij voorwaardelijk vrijgelaten, nadat hij meer dan de helft van zijn vijfjarige gevangenisstraf had uitgezeten.
Bij het verlaten van de gevangenis werd Terre'Blanche aangemoedigd door een twintigtal medestanders. Daarna reed hij op zijn zwart paard “Atilla” door Potchefstroom, de blanke en conservatieve thuishaven van Terre'Blanche.
Hoewel de AWB-leider zich zelf nog niet heeft uitgesproken over een eventuele terugkeer naar de politiek, heeft zijn advocaat enkele dagen geleden de heroprichting van het AWB aangekondigd. 8)
Die beweging strijdt al sinds zijn oprichting, 31 jaar geleden, voor een blanke hegemonie in Zuid-Afrika. Het zorgde daarbij altijd voor opschudding, vooral door met tryfossymbolen en kaki uniformen in het openbaar te verschijnen.

AFRIKANER WEERSTANDS BEWEGING

Guderian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2004, 16:32   #2
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

tryfossymbolen??? Het lijken wel gehandicapte swastika's
Oud 1 juli 2004, 17:01   #3
Guderian
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Het zijn de "drie zevens", een heilig symbool in het christendom. De meeste Afrikaner-nationalisten zijn zeer religieus.
Oud 1 juli 2004, 17:23   #4
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pat
Het zijn de "drie zevens", een heilig symbool in het christendom. De meeste Afrikaner-nationalisten zijn zeer religieus.
jep en een hakenkruis had van oorsprong ook een heel andere betekenis
so what ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2004, 18:54   #5
Pat
Parlementslid

Pat's schermafbeelding

Standaard

Disclaimer: Enige overeenkomst tussen bovenstaand tryfossymbol en het Nazisymbool berust op zuiver toeval.
Oud 1 juli 2004, 19:17   #6
Pascal L.
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De Zuid-Afrikaan Eugène Terre'Blanche, stichter-voorzitter van de rechtse Afrikaner Weerstands Beweging (AWB), is vrijdag terug in vrijheid gesteld, na drie jaar gevangenschap
Wanneer begint 'm aan zijn come-back tournee? hahaha, nog zo'n relict uit het verleden ... ik zie 'm binnenkort nog stickers verkopen op de Avenue Nelson Mandela
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2004, 20:07   #7
Guderian
Banneling

Standaard

Als Terre'Blanche het een beetje goed speelt, kan zijn beweging uitgroeien tot de grootste nachtmerrie voor dat onbekwaam negerbestuur in Zuid-Afrika, want de meeste Afrikaners gaan niet meer gaan stemmen omdat ze het terecht als zinloos beschouwen. De Afrikaners zullen dus radikaliseren.
Oud 1 juli 2004, 20:11   #8
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
De Zuid-Afrikaan Eugène Terre'Blanche, stichter-voorzitter van de rechtse Afrikaner Weerstands Beweging (AWB), is vrijdag terug in vrijheid gesteld, na drie jaar gevangenschap.
De 60-jarige Afrikaanse nationalist werd drie jaar geleden veroordeeld voor een zogenaamde “moordpoging” op een zwarte pompbediende. Nu werd hij voorwaardelijk vrijgelaten, nadat hij meer dan de helft van zijn vijfjarige gevangenisstraf had uitgezeten.
Bij het verlaten van de gevangenis werd Terre'Blanche aangemoedigd door een twintigtal medestanders. Daarna reed hij op zijn zwart paard “Atilla” door Potchefstroom, de blanke en conservatieve thuishaven van Terre'Blanche.
Hoewel de AWB-leider zich zelf nog niet heeft uitgesproken over een eventuele terugkeer naar de politiek, heeft zijn advocaat enkele dagen geleden de heroprichting van het AWB aangekondigd. 8)
Die beweging strijdt al sinds zijn oprichting, 31 jaar geleden, voor een blanke hegemonie in Zuid-Afrika. Het zorgde daarbij altijd voor opschudding, vooral door met tryfossymbolen en kaki uniformen in het openbaar te verschijnen.

AFRIKANER WEERSTANDS BEWEGING

Hoe belachelijk is dit allemaal niet.

Het proces tegen Terreblanche was geen politiek proces. De man die door
Terreblanche in de prak werd geslagen is nog steeds gebrekkig.

Ik heb Terreblanche in zijn gloriedagen verscheidene keren horen spreken en ik beschouw hem als een clown.

Zijn beweging komt NOOIT meer van de grond.

Een man zoals Terreblanche werd met open armen ontvangen door de
tegenstrevers van het Afrikanernationalisme. Hij werd op allerlei manieren naar voor geschoven als de vertegenwoordiger van het Afrikaner-nationalisme maar was in feite een onverbloemde racist die veel succes had bij het schorremorrie,

Waar het op neerkwam bij de Afrikaner was het witte vel en het Afrikaans was en IS maar een bijzaak.

Ik voorspel dat Afrikaans binnen de volgende drie generaties gaat verdwijnen. De scholen gaan zienderogen achteruit en de Afrikaner ziet zelf het nut niet in van moedertaalondewijs.

Sedert 1994 is Afrikaans practisch verdwenen in de openbare instellingen.
Afrikaanse formulieren bij de ministeries en andere officiele instellingen zijn onbestaande. De banken hebben reeds alle tweetaligheid naar buiten
opgegeven. Afrikaanse economische machten zoals Rembrandt, Sanlam
Volkskas (Opgegaan in Absa) en vele anderen zijn naar een Engelse boekhouding overgeslagen en doen al hun officiele zaken zoalbv belastingen in het Engels.

Geen enkele reactie van de Afrikaner en zijn "intellectuelen" in dit verband.

Alle Afrikaanse universiteiten zijn nu al tweetalig, ook Stellenbosch, en
de Randse Afrikaanse Universiteit is voor alle doeleinden een Engelse
universiteit geworden.

De Vlamingen moeten hun tijd aan de Afrikaner niet meer verspelen en
liefst zag ik de tijd die hierin gestoken wordt besteed aan het verspreiden van de onafhankelijkheidsgedachte in Vlaanderen en Nederland.

De nationalisten in Vlaanderen die zich met Zuid-Afrika voor zoveel jaren bezig gehouden hebben hebben hun tijd verspeeld zoals ik trouwens reeds sedert de zestigerjaren verkondig in onze nationalistische kringen.

Het Vlaamse nationalisme kan zeker niet vergeleken worden met het
Afrikanernationalisme. Die twee verschillen als hemel en aarde.
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Willem Elsschot (In Bormsgedicht)
muishond is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2004, 20:40   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muishond
Ik voorspel dat Afrikaans binnen de volgende drie generaties gaat verdwijnen. De scholen gaan zienderogen achteruit en de Afrikaner ziet zelf het nut niet in van moedertaalondewijs.
Daar vergist u zich volkomen in. Al sedert vele jaren correspondeer ik met meerdere Afrikaners en die zeggen me eentstemmig dat Afrikaners op dit ogenblik een hernieuwd taalbesef ontwikkelen. Rechts als links onder de Afrikaners lopen te weer voor de bescherming van hun taal. Niet toevallig is een van de belangrijkse blanke Afrikanerdissidenten ten tijde van het apartheidsregime, nl. Dan Roodt, nu de voortrekker in de strijd voor het Afrikaans.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2004, 20:41   #10
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Het ANC haalt een absolute meerderheid van in de 60 % in Zuid-Afrika.
Daar gaan de Afrikaners niet veel aan kunnen doen. Tenzij ze iets actiever worden in de slaapkamer.
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2004, 20:42   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Afrikaanse formulieren bij de ministeries en andere officiele instellingen zijn onbestaande.
Fout. U kent de situatie echt niet. Bijna alles is in het Afrikaans voorhanden: het is zelfs een verplichting. Alleen is het zo dat de overheid in pro-Engels beleid voert wanneer het op algemene communicatie aankomt (opschriften e.d.), en dit tot grote ergernis van de Afrikaners als anderstaligen. Vergeet immers niet dat de meerderheid van de Zuid-Afrikaanse bevolking geen Engels spreekt.
Oud 1 juli 2004, 20:43   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groot Bakkes
Het ANC haalt een absolute meerderheid van in de 60 % in Zuid-Afrika.
Daar gaan de Afrikaners niet veel aan kunnen doen. Tenzij ze iets actiever worden in de slaapkamer.
U verwart Afrikaners met Afrikaanstaligen. In de Kaapprovincie (nu in twee gesplitst) spreekt de meerderheid, ongeacht of ze blank of zwart is, Afrikaans als moedertaal.
Oud 1 juli 2004, 20:44   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De nationalisten in Vlaanderen die zich met Zuid-Afrika voor zoveel jaren bezig gehouden hebben hebben hun tijd verspeeld zoals ik trouwens reeds sedert de zestigerjaren verkondig in onze nationalistische kringen.
En waarom zou dat zo zijn?
Oud 1 juli 2004, 21:28   #14
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Daar vergist u zich volkomen in. Al sedert vele jaren correspondeer ik met meerdere Afrikaners en die zeggen me eentstemmig dat Afrikaners op dit ogenblik een hernieuwd taalbesef ontwikkelen. Rechts als links onder de Afrikaners lopen te weer voor de bescherming van hun taal. Niet toevallig is een van de belangrijkse blanke Afrikanerdissidenten ten tijde van het apartheidsregime, nl. Dan Roodt, nu de voortrekker in de strijd voor het Afrikaans.

Ik ken DAN ROODT persoonlijk. Hij is een zeer beschaafd en en een erudiete persoon. Zijn beweging PRAAG betekent echter niets en is onbekend zelfs bij "vooraanstaande" Afrikaners.

Van zodra de Afrikaner een klein licht accentje hoort gaat hij over naar Engels.

Ik heb eht al honderden keren aan Afrikaners gezegd dat alhoewel ze zeggen dat ze Afrikaans liefhebben, dit inderwaarheid niet zo.

Als ze een toespraak houden of op de radio en televisie spreken moet er
ALTIJD een Engels gezegde of kwotatie aan te pas komen bv SOOS HULLE
IN ENGELS SE blablabla.

Het interesseert de Afrikaner helemaal niet om Afrikaans zuiver te spreken en de gesproken taal onder elkaar is nu reeds een koeterwaals van Engels en Nederlands. Als ze tellen dan doen ze dit in Engels.

De Vlamingen tellen in hun dialect en een geleerde professor heeft eens
gezegd dat men telt in de taal die u het dichste aan het hart ligt. Ik geloof
dit en neem de proef even op de som in uw omgeving.

Ik tel nog in het Westvlaams, alhoewel ik in Brussel opgegroeid ben en in Brussel naar de Vlaamse school ben gegaan. Mijn vrouw is een echte Brusselares en we spreken AN in het huisgezin.Ik zeg altijd dat Nederlands mijn passie is maar toch tel ik in het Westvlaams.

De Afrikaner telt in het Engels en als ze op kantoor cijfers moeten aflezen
voor elkaar kunnen ze dat doodgewoon niet in het Afrikaans. En ze stellen
er ook geen belang in.

Wij hebben een hele paar Afrikaanse vrienden die ook overal rondvertellen dat ze hun leven zullen geven voor Afrikaans. Dat doen zij in mijn bijzijn niet meer omdatik hun neus inwrijf met de naakte feiten.
Ik kan daar boeken over schrijven.

De Afrikaner is nog onbetrouwbaarder dan de voorzitters van de traditionele Belgische partijen. En dat is toch veel gezegd!

Het is meer een zaak van "houdt me vast of ik doe ongelukken".
Veel geblaat maar weinig wol.
mijn passie is

Oud 1 juli 2004, 21:44   #15
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
Afrikaanse formulieren bij de ministeries en andere officiele instellingen zijn onbestaande.
Fout. U kent de situatie echt niet. Bijna alles is in het Afrikaans voorhanden: het is zelfs een verplichting. Alleen is het zo dat de overheid in pro-Engels beleid voert wanneer het op algemene communicatie aankomt (opschriften e.d.), en dit tot grote ergernis van de Afrikaners als anderstaligen. Vergeet immers niet dat de meerderheid van de Zuid-Afrikaanse bevolking geen Engels spreekt.

Ik woon hier reeds jaren en heb me steeds ingezet voor Afrikaans evenwel in mindere mate als ik dit deed toen wij in Brussel woonden.
En waarom niet? Omdat het 99% van de Afrikaners niet interesseert
Hun taal is van minder belang voor hen.

Waar u helemaal fout zit is dat Afrikaanse formulieren overal verkrijgbaar zijn. Als ge Zuid-Afrika bezoekt moet ge dat maar eventjes uittoetsen.
Minder en minder officiele formulieren zijn meertalig en in het algemeen
net Engels.

Vroeger waren alle luchthavens strict tweetalig. Kijk maar eventjes rond.
In Johannesburg, Kaapstad, Bloemfontein zult ge geen woord Afrikaans meer zien

In Pretoria zoek ik vergeefs naar een winkel die tweetalige opschriften heeft.

Inderdaad is in de Kaapprovincie de meerderheidstaal.

Voor hoe lang nog? Ik voorspel 1 generatie.

Een overgrote meerderheid van de bruine bevolking stuurt zijn kinderen
naar de Engelse school en de Afrikaanse scholen zijn practisch onbestaande zelfs op het platteland.

Al eens nagekeken wanneer Brussel eigenlijk verfranst is en waarom>

In 1944 was Brussel (en zeker Anderlecht, Molenbeek, Ganshoren , Bosvoorde en zo meer) een stad met meerderheid Nederlandssprekenden

Op een generatie is Brussel verfranst via de scholen. Ik heb dat meegemaakt en ik kan ook daar boeken over schrijven.

Afrikaans maakt nu hetzelfde mee maar hier is het geen lokaal fenomeen
maar over het hele grondgebied.

Maar sterker in de Kaap en vooral Kaapstad waar de jeugd van de bruine
bevolking nu reeds geen Afrikaans meer spreekt onder elkaar.

Oud 1 juli 2004, 22:01   #16
muishond
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Citaat:
En waarom zou dat zo zijn?

Omdat de Afrikaner doodgewoon geen belang stelt in zijn taal en wij toch hoofdzakelijk de Afrikaner gesteund hebben omwille van de taalband.

Ik woon reeds sedert 1961 in Zuid-Afrika, met een paar onderbrekingen,
en reeds sedert 1968, toen ik onze broeders begon door te hebben, preek ik bij de Vlaamse nationalisten om dit potje gedekt te houden. Wij hadden beter gedaan door onze inspanningen op Frans Vlaanderen te richten

Daar is het Nederlands nu ook zo goed als verdwenen (NOG 20000 DIE
VLAEMSCH THUIS SPREKEN). Want de mensen die zich bezig hielden met Zuid-Afrika hadden geen tijd voor onze eigen mensen in Frans Vlaanderen.

Ik ben voor de eerste keer naar Duinkerken geweest (per fiets) in 1952.
Daar heb ik alleen Westvlaams gesproken want practisch iedereen sprak het.

Probeer het nu nog eventjes!

Met de Afrikaner hebben wij veel tijd en inspanningen opgeofferd terwijl
zijzelf er helemaal geen belangstelling voor hebben.

De meeste Afrikaners (meer dan 90%) ontkennen dat hun taal een dochter is van Nederlands en reageren hevig als men erop wijst dat hun woordenschat minimum 90% Nederlands is.

Degenen die mij beter kennen vragen mij trouwens dikwijls wat het juiste woord is in Afrikaans want zij kennen het niet.

BV Het woord "faktuur" begint hier onbekend te geraken en is vervangen
door "invoice".

Ik ben eens hartelijk uitgelachten toen ik beweerde dat een "bill of lading"
eigenlijk in het Afrikaans een "konossement" is. Ik heb het bewezen met
hun eigen woordenboek de HAT.

Een andere schaterlach ging op toen ik beweerde dat een vrouwelijke dief
een "dievegge" is. Hun lach verstomde toen Antoon Prinsloo, de taalman van de radio, dit over de telefoon bevestigde.

En omdat ze die onzin over taal en over de verdediging van de taal zo
belachelijk vinden zeg ik dat de Vlamingen hun tijd verspeeld hebben.

Oud 2 juli 2004, 08:00   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat de Afrikaner doodgewoon geen belang stelt in zijn taal en wij toch hoofdzakelijk de Afrikaner gesteund hebben omwille van de taalband.
En dat klopt niet, zeker niet uit wat ik uit eerste hand van Afrikaner te horen krijg. Enkele weken geleden had ik trouwens nog een gesprek in Gent met een Afrikaner.
Oud 2 juli 2004, 08:02   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is het Nederlands nu ook zo goed als verdwenen (NOG 20000 DIE
VLAEMSCH THUIS SPREKEN). Want de mensen die zich bezig hielden met Zuid-Afrika hadden geen tijd voor onze eigen mensen in Frans Vlaanderen.
Wat een lulkoek. Al altijd hield ik me met Frans-Vlaanderen bezig (ben altijd al actief lid geweest van EUVO), wat evenwel niet betekende dat ik geen tijd had voor Zuid-Afrika. En het omgekeerde geldt ook.
Oud 2 juli 2004, 08:10   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben voor de eerste keer naar Duinkerken geweest (per fiets) in 1952.
Daar heb ik alleen Westvlaams gesproken want practisch iedereen sprak het.
Wie denkt u te kunnen bedriegen?

Geen de jaren zestig werd er al geen Vlaams meer gesproken in Duinkerke. In 1926 deed Jacobs een grootschaling onderzoek om de taalgrens in Frans-Vlaanderen te bepalen. Toen al merkt hij op dat het Vlaams in Duinkerke is verdwenen. In 1928 deed taalkundige Pée diens onderzoek nog eens over en komt tot dezelfde conclusie.

Mooiste ontkenning van uw stelling. Daarnaast is er trouwens de getuigenis van de Nederlander Johan Winkler die in 1874 een boek uitgeeft waarin hij de parabel van de verloren zoon in de verschillende Nederlandse dialecten heeft laten optekenen. Jarenlang heeft die man eraan gewerkt en met enorm veel mensen uit Frans-, Belgisch-Vlaanderen en Nederland gecorrespondeerd. In diens boek staat er ook een parabel in het Duinkerks. Maar hij merkt op dat het niet meer in de stad zelf wordt gesproken, slechts nog in enkele buitenwijken en door de vissers. En dat klopt met wat De Bo, die ook de taalgrens in Frans-Vlaanderen heeft bestudeerd, daarover schrijft.
Oud 2 juli 2004, 08:12   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met de Afrikaner hebben wij veel tijd en inspanningen opgeofferd terwijl
zijzelf er helemaal geen belangstelling voor hebben.

De meeste Afrikaners (meer dan 90%) ontkennen dat hun taal een dochter is van Nederlands en reageren hevig als men erop wijst dat hun woordenschat minimum 90% Nederlands is.
De meeste Afrikaners? Ik geloof daar gewoon niets van. Zo stilaan heb ik de indruk dat u uw eigen gedachten tot maatstaf aan het nemen is.

En hebben wij wel zoveel tijd aan de Afrikaners besteed? Ook dat durf ik betwijfelen. De luttele uren die ik aan Protea besteedde en nu nog aan de Vrienden van Zuid-Afrika kan men niet als "veel tijd en inspanningen" omschrijven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be