Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juli 2009, 14:34   #1
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard Ontdopen

Ik kreeg nu plotseling het akelige idee dat ik officieel deel uit maak van 'de kerk' aangezien ik gedoopt ben.
Dus vraag ik me af: Hoe kan je een doopsel ongedaan maken?
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 14:36   #2
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Ik kreeg nu plotseling het akelige idee dat ik officieel deel uit maak van 'de kerk' aangezien ik gedoopt ben.
Bisdom bellen.

Edit: je moet wel weten in welke parochie je gedoopt bent.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 29 juli 2009 om 14:41.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 14:45   #3
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Bisdom bellen.

Edit: je moet wel weten in welke parochie je gedoopt bent.
Ik ben gedoopt in het kliniek waar ik geboren ben
Ma ik zal officieel wel bij Melsen staan.

Is dat eigenlijk een procedure die veel gebeurd?
Oud 29 juli 2009, 14:46   #4
Geert C

Standaard

Citaat:
Ik ben gedoopt in het kliniek waar ik geboren ben
Ma ik zal officieel wel bij Melsen staan.

Is dat eigenlijk een procedure die veel gebeurd?
Het schijnt dat er zo een paar tiental tot een paar honderd aanvragen zijn op een jaar, afhankelijk van hoeveel stomme uitspraken de paus doet.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 29 juli 2009, 14:55   #5
netslet
Minister-President

netslet's schermafbeelding

Standaard

Standaardbrief + adressen.

Let wel: dit is een uitschrijving uit het doopregister. Ontdopen kan niet. Je bent immers gedoopt en zelfs de kerkleiders blijken niet bij machte (of hebben gewoon geen goesting, kan natuurlijk ook) om terug te keren in de tijd.

Ook zal dit geen effect hebben op de kerksubsidiëring, die wordt namelijk berekend middels het aantal inwoners per parochie.
Oud 29 juli 2009, 14:57   #6
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Standaardbrief + adressen.

Let wel: dit is een uitschrijving uit het doopregister. Ontdopen kan niet. Je bent immers gedoopt en zelfs de kerkleiders blijken niet bij machte (of hebben gewoon geen goesting, kan natuurlijk ook) om terug te keren in de tijd.

Ook zal dit geen effect hebben op de kerksubsidiëring, die wordt namelijk berekend middels het aantal inwoners per parochie.

Is al uitgeprint en ingevuld.
Volg mij zou ik zo zeggen.
Oud 29 juli 2009, 18:00   #7
Fozzie
Minister-President

Fozzie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is al uitgeprint en ingevuld.
Volg mij zou ik zo zeggen.
Heb ik reeds gedaan, nadat in een discussie in de VN over het vervolgen, folteren en executeren van holebi's het Vatikaan zich kantte tegen een verbod hier tegen en resoluut voor de kant van de beulen koos (Iran, Sadistisch Arabië, enz...), die van holebi's vermoorden een nationale sport gemaakt hebben.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Fozzie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 18:04   #8
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Heb ik reeds gedaan, nadat in een discussie in de VN over het vervolgen, folteren en executeren van holebi's het Vatikaan zich kantte tegen een verbod hier tegen en resoluut voor de kant van de beulen koos (Iran, Sadistisch Arabië, enz...), die van holebi's vermoorden een nationale sport gemaakt hebben.
Op basis van foutieve informatie dus?
Oud 29 juli 2009, 18:28   #9
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Vaticaan heeft zich eind 2007 daadwerkelijk verzet tegen een motie van de EU in de Verenigde Naties die de lidstaten vraagt homoseksualiteit niet langer als een misdaad te beschouwen. Als excuustruus werd aangebracht dat men vreesde dat het homohuwelijk een verplichting zou worden, dit terwijl het ontwerp hierover met geen woord repte.

Homoseksualiteit is namelijk nog steeds strafbaar in 85 landen en een aantal landen, waaronder Afghanistan, Iran, Saoedi-Arabië, Soedan en Jemen, bestraffen homoseksualiteit nog steeds met de doodstraf.

Foutieve informatie? Lijkt me sterk...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 29 juli 2009 om 18:35.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 18:32   #10
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Op basis van correcte informatie.
De door de EU ingediende resolutie wou een einde stellen aan het vervolgen, folteren en executeren van holebi's. Het Vatikaan en de landen waar homoseksualiteit verboden is (soms staat er zelfs de doodstraf op) hebben samen een monsterverbond gesloten om het voorstel te kelderen.

In 2003 en 2004 heeft het Vatikaan + de Islamlanden hetzelfde gedaan om een gelijkaardige resolutie van Brazilië te boycotten.

Oh ja, "officieel" is het Vatikaan wel tegen de doodstraf en zegt ze dat holebi's met respect moeten behandeld worden zolang ze celibatair leven. Maar als puntje bij paaltje komt heeft het Vatikaan altijd holebi-vriendelijke maatregels proberen te boycotten en holebifobe maatregels onvoorwaardelijk gesteund.
"The Bible contains 6 admonishments to homosexuals and 362 admonishments to heterosexuals. That doesn't mean that God doesn't love heterosexuals. It's just that they need more supervision. "
Oud 29 juli 2009, 18:37   #11
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Het is niet de eerste keer dat het Vaticaan het uitstekend kan vinden met de meest achterlijke moslimlanden. Ik denk hierbij (ondermeer) aan de resolutie van het IVRK in 1984.

Niks nieuws onder de zon...

Laatst gewijzigd door Esperanza : 29 juli 2009 om 18:38.
Oud 29 juli 2009, 18:48   #12
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Het is niet de eerste keer dat het Vaticaan het uitstekend kan vinden met de meest achterlijke moslimlanden. Ik denk hierbij (ondermeer) aan de resolutie van het IVRK in 1984.

Niks nieuws onder de zon...
Of de recente Vatikaanse steun aan de resolutie in de VN van de moslimlanden dat elke kritiek op een godsdienst (ook al is die terecht) moet verboden (en dus strafbaar) worden.

Ze zouden het Vatikaan beter uit graven en bij Saoudie-Arabië leggen, het ligt daar beter op haar plaats dan in West-Europa.

Laatst gewijzigd door Fozzie : 29 juli 2009 om 18:50.
Oud 29 juli 2009, 19:35   #13
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Het Vaticaan heeft zich eind 2007 daadwerkelijk verzet tegen een motie van de EU in de Verenigde Naties die de lidstaten vraagt homoseksualiteit niet langer als een misdaad te beschouwen. Als excuustruus werd aangebracht dat men vreesde dat het homohuwelijk een verplichting zou worden, dit terwijl het ontwerp hierover met geen woord repte.
1. Het was geen resolutie, maar een gezamenlijke verklaring (geen "declaration", maar een "statement") van een aantal lidstaten.

2. De Heilige Stoel veroordeelde, bij monde van haar gezant, geweld tegen holebi's en vroeg de decriminalisering van homoseksualiteit.

Dus ja, foutieve informatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fozzie Bekijk bericht
Of de recente Vatikaanse steun aan de resolutie in de VN van de moslimlanden dat elke kritiek op een godsdienst (ook al is die terecht) moet verboden (en dus strafbaar) worden.
Je bedoelt de resolutie waar aartsbisschop Tomasi, de gezant van de Heilige Stoel bij de VN in Genève, expliciet afstand van nam omdat wetten tegen "defamation of religion" volgens het Vaticaan gebruikt zouden kunnen worden om religieuze minderheden (denk aan de christenen in overwegend islamitische landen) het zwijgen op te leggen?

Dus nogmaals, foutieve informatie.

Maar bon, de verantwoordelijkheid voor zoveel foute informatie over het Vaticaan ligt niet alleen bij de media maar ook bij het Vaticaan zelf; voor een instelling van haar kaliber heeft het Vaticaan echt een achterlijke en amateuristische persdienst met aan het hoofd iemand - Lombardi - die dat als hobby doet, bij wijze van spreken. Als het op omgaan met de moderne media aankomt hebben ze daar nog meer te leren dan prins Filip.

Laatst gewijzigd door Geert C : 29 juli 2009 om 19:54.
Oud 29 juli 2009, 19:58   #14
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
1. Het was geen resolutie, maar een gezamenlijke verklaring (geen "declaration", maar een "statement") van een aantal lidstaten.

2. De Heilige Stoel veroordeelde, bij monde van haar gezant, geweld tegen holebi's en vroeg de decriminalisering van homoseksualiteit.

Dus ja, foutieve informatie.
.
In 2003 diende Brazilië wel degelijk een resolutie in met de oproep om homoseksualiteit wereldwijd te decriminalisering. Het Vatikaan riep alle landen met een christelijke meerderheid op om tegen deze resolutie te stemmen (en dus mee te stemmen met de landen waar holeibi's nog vervolgd worden).

Als het Vatikaan zogezegd tegen de vervolging, foltering en executies van holebi's is en dus voor de decriminalisering, waarom verzet ze zich dan tegen elk initiatief (resolutie, statement, whatever...) om dit tot stand te brengen?

Het is dus het Vatikaan zelf die opzettelijk foute informatie de wereld in stuurt en door haar handelen (op roepen om tegen decriminalisering van homoseksualiteit stemmen) haar eigen woorden tot leugens maakt.

Toen de holebibeweging daar uitleg over vroeg, wou de RKK niet eens op antwoorden om die "misverstand" uit de wereld te helpen...

Laatst gewijzigd door Fozzie : 29 juli 2009 om 19:59.
Oud 29 juli 2009, 20:11   #15
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tip: Houd u liever met nuttige en effectieve zaken bezig ipv met dit soort zever.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2009, 20:16   #16
Fozzie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Tip: Houd u liever met nuttige en effectieve zaken bezig ipv met dit soort zever.
Qua signaal kan het toch tellen, zeker als men een kopie het bewijs van uittreding (ik heb schriftelijke bevestiging gevraagd en gekregen) stuurt naar het ministerie van Justitie die de subsidiëring van de erkende erediensten bepaalt.

Nu gaan ze er nog van uit van 89 % van de bevolking katholiek is en dus krijgt de RKK het grootste deel van de koek.
Als blijkt dat de cijfers niet kloppen, dan moeten de subsidies ook aangepast worden.
Oud 29 juli 2009, 20:23   #17
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Zoals?

Iedereen die een beetje met de maatschapij is begaan stuurt toch gewoon die brief op.

Laatst gewijzigd door bgf324 : 29 juli 2009 om 20:25.
Oud 29 juli 2009, 21:08   #18
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Aha, oef! Het was maar een verklaring, geen resolutie. Nou ja, dan is alles uiteraard in orde, hé. Met simpele verklaringen houden we ons niet bezig. En ik mij maar ongerust maken...
Citaat:
Wauw! Stoer hoor. Ik ben echt onder de indruk.

Maar de verklaring (geen resolutie dus!) mee ondertékenen was blijkbaar teveel gevraagd. Nee hoor, liever wat vrijblijvende ...euh ... 'veroordelingen' uitspreken.

M.a.w. "Luister naar mijn woorden maar kijk niet naar mijn daden".

Heb je al ooit eens de betekenis van het woord 'hypocrisie' opgezocht?
Citaat:
Dus nogmaals, foutieve informatie.
Het katholiek apologeetje van dienst spelen, schuift dat nog wat?

Laatst gewijzigd door Esperanza : 29 juli 2009 om 21:23.
Oud 29 juli 2009, 21:19   #19
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

En hoe weet je of De Kerk u effectief geschrapt heeft uit het kerkregister?

Wordt er dan een kopie gezonden van uw doopakte in het kerkregister, met in de rand vermeld dat u op die datum 'ontdoopt'/geschrapt bent? Of krijgt u een afschrift van een speciale 'ontdopingsakte' (indien dit opgesteld wordt, maar ik vermoed dat het enkel bij een randvermelding naast de doopakte zal blijven.)

Want eigenlijk kan men zeggen wat men wilt: indien u 100% zeker wilt zijn dat u effectief geschrapt bent uit het kerkregister, dan MOET u een afschrift hebben van uw doopakte met in de rand vermeld de datum van schrapping, of een speciale akte van ontdoping, indien men daarvoor speciale akten opstelt.

In elk geval: al die personen die vragen/eisen om ontdoopt te worden, bezorgen het bisdom extra administratief werk. Dat zou voor velen al een reden zijn om zich te ontdopen.
Oud 29 juli 2009, 21:38   #20
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft totaal geen zin, je krijgt hooguit een schrijven van het bisdom dat je beslissing werd genoteerd. en daar moet je het dan maar meedoen, want voor de RKK geldt het principe: eens gedoopt altijd gedoopt.
Ze gaan hun jaarlijkse subsidies van om en bij de 600 miljoen euro niet op het spel zetten he.

Laatst gewijzigd door Andro : 29 juli 2009 om 21:39.
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be